Урок з природознавства для учнів 2 класу на тему: "Птахи взимку"

Про матеріал

Метою уроку є розширення уявлення дітей про життя птахів, формування поняття «зимуючі» птахи, надання знань про те, що необхідно їм для виживання зимою; розвиток спостережливості, вміння вести пошукову роботу; виховання турботливого ставлення до пташок, бажання брати активну участь у їх охороні.

Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

   Урок з природознавства

          для учнів 2 класу

                    на тему:

 

 

 

 

           

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                         Підготувала:

                         вчитель початкових класів

                         Туменського НВК

                         Богатько Марія Василівна

 

 

 

 

 

 

Тема.   Птахи взимку

 

Мета. Розширити уявлення дітей про життя птахів, формувати поняття «зимуючі» птахи, дати знання про те, що необхідно їм для виживання зимою.

Розвивати спостережливість, вміння вести пошукову роботу.Виховувати турботливе ставлення до пташок, бажання брати активну участь  у їх охороні.

 

Обладнання. Ілюстрації із зображенням птахів, і ялинки, паперові сніжинки, ноутбук.

 

Тип уроку. Нетрадиційний урок вивчення нового матеріалу.

 

Форма роботи. Групова, фронтальна, ігрова, розповідь, ілюстрації.

 

Форма проведення. Урок – мандрівка.

 

                                                   Хід уроку

І.  Організація класу до уроку.

   1. Привітання.

   2. Перевірка готовності учнів до уроку.

    3. Створення позитивного настрою.

 

ІІ. Підсумок фенологічних спостережень.

- Який зараз місяць?

- Який сьогодні день тижня?

- Надворі світить сонце чи хмарно?

- Сьогодні тепло чи холодно?

(Учні заповнюють календар фенологічних спостережень.)

 

 ІІІ. Фронтальне опитування.

1. Пригадаймо.

- Діти, послухайте уривок з твору і скажіть, будь ласка, яка пора року тут змальована?

   Густо літає в повітрі сніжок

   Білий, лапастий, легенький,

   Тихо несміло вкриває садок,

   Липне др. Вікон стареньких.

                                             К. Перелісна

- Як ви визначили, що це зима?

- Які зміни в природі відбуваються з приходом зими?

 ( Дні короткі, а ночі довгі; небо вкрите сірими хмарами; морозно; водойми закуті кригою; не чути співу пташок; скрізь лежить білий сніг).

 

2.Мандрівка до лісу.

   - Ми пригадали про зміни в природі зимою, а зараз помандруємо туди,  де є ялини і дуби,

                                             а під кущиком – гриби.

                                           Де сніг накрив поляни лисі

                                           Здогадались, діти, де ми?

                                           ( В лісі)

- Заплющіть оченятка, милі дівчатка і хлоп’ятка, бо ми вирушаємо в дорогу.

         ( Звучить музика)

- Навколо біло –біло, під ногами рипить сніг. Земля, дерева і кущі вкрилися пухнастим снігом. А на галявині красується ялинка. Розплющіть оченята. Ось наша красуня! ( На дошці плакат із зображенням ялинки). Тільки мерзне вона, бо немає  в неї шубки.

   Завірюха схопила сніжинок, які летіли до ялинки, кружляє їх і не відпускає. Вона із сніжинками змішала птахів і тепер не знає, яких залишити в лісі, а яких відпустити додому.  Допоможемо, дітки?  (Так!)

   То ж часу не гаймо, до завдання приступаймо!

(Клас ділиться на групи. Кожна група отримує завдання)

- Розгляньте сніжинки із зображенням птахів, розділіть їх на свійських і диких. Доведіть свій вибір.

Завдання.

Курка, лелека, дятел, чечітка, ворона.   

Зозуля, ластівка, індик, сорока, снігур.

Синиця, гуска, горобчик, іволга, соловей.

 

Діти пояснюють свій вибір.

(Курка, індик, гуска – свійські птахи, бо про них турбується людина: годує, дає водичку, будує житло.

   А лелека, дятел, чечітка, ворона, зозуля, ластівка, сорока снігур, синиця, горобчик, іволга, соловей – дикі птахи, бо вони самостійно добувають їжу і будують гнізда.)

 - Які ви молодці! Погодилась завірюха випустити сніжинок. Відправимо домашніх птахів на пташиний двір, а зимових із сніжинками на ялинку.

   ( Діти розділюють птахів. На ялинці є сніжинки із дикими птахами)

- Дітки, подивіться, будь ласка, уважно на пташок і скажіть, чи всіх їх ми бачимо зимою.

 (Відповіді  школярів)

- От ви - молодці, допомогли птахам відлетіти в теплі краї. А  то  завірюха  розлютилася і мало не загубила перелітних пташок.

 

ІV. Повідомлення теми і мети уроку.  

-  Але, як бачимо, є серед птахів і такі, що не полишають своєї батьківщини навіть у суворі зимові часи. Це  -  зимуючі птахи.  Сьогодні ми дізнаємося, як зимують такі пташки і як їм треба допомагати.

 

 

V. Вивчення  нової теми.

   1.  «Збирачі знань».

   -  А допоможуть нам наші діти із групи «Збирачі знань».

1 дитина. Ми будемо розповідати, а ви здогадайтесь – про кого наша розповідь. Якщо відгадаєте, то на екрані з’явиться пташка.

  Це – маленька пташечка, яка живе в садках  та лісах. Вона має темну голівку, білі щічки, темні спинку, хвостик і крильця.  Черевце у пташки жовте, із чорною смужечкою посередині. Пташина ця жвава, рухлива. Влітку вона живиться комахами. Узимку ми її підгодовуємо несолоним салом. Голос у пташечки тоненький, дзвінкий. Вона пищить: «Тень- тень-тень!»      (Це – синичка)

 

2 дитина. Це – лісовий птах середнього розміру. Птах строкатий, барвистий: у нього червона шапочка на голові, червоний хвіст, темні крильця і рябий животик.  У нього дуже міцний дзьоб та хвіст, яким він упирається в дерево, коли сидить на стовбурі. Живиться цей птах жучками та комахами, яких дістає з-під кори дерев. Щоб це зробити,  він голосно стукає дзьобом  об дерево: «Тук- тук-тук!»

  (Це – дятел)

3 дитина.  Ця пташка велика, із міцним великим дзьобом. Вона живе в лісі, але взимку перебирається ближче до людей. Пташка чорно-сіра: у неї чорні крила і голова, а спинка та черевце  - сірі. Живиться вона зерном злаків, може їсти і кукурудзу, і хліб. Пташка голосно каркає: «Кар- кар-кар!»   (Це – ворона)

 

2. Фізкультрозминка.

  - Хто там? Хто там вже стомився?

    І направо похилився?

    Треба дружно всім нам встати,

    Фізкультрозминку розпочати.

(Звучить мелодія музичної п’єси М. Красєва «Синичка». Діти рухаються в ритмі музики, зображуючи жвавих синичок.)

 

3. Робота з підручником.

- А зараз, дітки, вас чекає цікава зустріч із зимуючими птахами на сторінках нашого підручника.  Відкрийте його на с.74 і опрацюйте статтю  «Як зимують птахи».

   Читайте уважно, знаходьте цікаве і незнайоме для вас, а потім про все розкажете нам.

(Діти працюють, а потім розповідають)

 

4. Бесіда про охорону птахів  взимку.

  - Молодці! Ви не тільки дізналися про життя птахів взимку, а ще й про те, що серед зимуючих пташок є ще й осілі птахи.

  Зима страшна для птахів не так холодом, як голодом. Особливо важко знайти їжу під час снігопадів, заметіль та в сильні морози. Тому й перебираються вони ближче до житла людей: тут сипне хтось жменю насіння чи зерна. А то ще й хтось годівничку повісить зі смачною їжею. Поки хати засвітять свої жовті вікна, пернате товариства і поснідає, і пообідає, і повечеряє разом. Десь під стріхою, чи на теплому горищі й  обночується.

  Подивіться, будь ласка, на ці ілюстрації і скажіть, як треба допомагати птахам. І розкажіть, як ви вдома їм допомагаєте.

  (Розповіді дітей)

  - Про охорону птахів піклується і наша держав. В Основному Законі нашої держави – Конституції йдеться про охорону тварин, зокрема,і птахів. 

 

 VI. Закріплення та усвідомлення знань. 

  1. Робота з зошитом.

 (Фронтальна робота)

   2. Магічні сніжинки.

(Клас ділиться на команди. Кожна команда отримує малюнок із зображенням птахів. Діти малюють сніжинки біля зимуючих пташок. Хто перший впорається із завданням, той і переміг)

3. Повернення завірюхи.

- Завірюха до нас прилетіла. Вона хоче подарувати вам сніжинки. (Роздаю сніжинки)

 - Розгляньте їх уважно,

(Діти розглядають і знаходять питання, на які дають відповіді.)

 Питання.

- Чи змінюється життя пташок з приходом зими?

 - Чому зима – найтяжчий  час для птахів?

 - Які пташки залишаються зимувати?

 -  Які пташки прилітають до нас зимувати?

 - Назвіть осілі пташки.

 -  Що їдять птахи зимою?

 - Як  треба допомагати птахам взимку?

 - Яку користь приносять птахи людям?

 

VII. Підсумок уроку.

- Яку тему вивчили на уроці?

- Що нового дізналися?

- Які знання, одержані на уроці, ви можете використати у своєму житті?

VIII. Домашнє завдання.

- Спостерігайте за життям птахів узимку. Зробіть з допомогою батьків годівнички і підгодовуйте  пташок.

 Мені наша завірюха теж подарувала сніжинку, а на ній написано:

«Ваші діти молодці!»

1

 

doc
Додано
28 листопада 2018
Переглядів
2065
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку