Мета: сформувати поняття «енергія»; ознайомити з різними видами енергії та умовами переходу одного виду енергії в інший; розкрити значення енергії у природі та житті людини; сприяти вихованню бережливого ставлення до не відновлювальних джерел енергії.
Тема: «Що таке енергія і для чого вона потрібна?»
Мета: сформувати поняття «енергія»; ознайомити з різними видами енергії та умовами переходу одного виду енергії в інший; розкрити значення енергії у природі та житті людини; сприяти вихованню бережливого ставлення до не відновлювальних джерел енергії.
Обладнання: підручник, зошит з надрукованою основою, відео для фізкультхвилинка «Веселі смайлики», мультимедійна презентація.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань, умінь та навичок.
Хід уроку
І. Організація класу. (С. 1)
Всі сідайте тихо, діти,
домовляймось не шуміти,
на уроці не дрімати,
а старанно працювати.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
1. Хвилинка спостережень. (С. 2)
– Який сьогодні день?
– Яка температура повітря?
– Подивіться на небо. Яке воно сьогодні?
– Чи були опади, коли ви йшли до школи?
– Погляньте у вікно і визначте за гілками дерев, чи є вітер.
– Яка пора року зараз?
– Які зміни відбувались в природі?
– Як змінилося життя комах? Птахів? Звірів?
– Чому відбувались такі зміни?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
– Чи задумувались ви над тим, що змушує їхати автобус та тролейбус, працювати пральну машинку та комп’ютер, обігрівати наші будинки та дає можливість приготувати їжу?
– А давайте разом подивимось на екран, відгадаємо ребус та дізнаємось що ж це таке? (С. 3)
– Вірно, це – енергія.
ІV. Повідомлення теми та мети уроку. (С. 4)
– Діти, сьогодні ми починаємо вивчати новий розділ під назвою «Сонце – джерело енергії та землі», відкрийте свої підручники на сторінці 60. Допомагатиме нам на уроці енергійний хлопчик Струм. Під час вивчення цього розділу ми дізнаємось що таке енергія, чому Сонце – невичерпне джерело енергії і як його енергія перетворюється на інші види, чому людині необхідно збільшувати використання чистих і невичерпних видів енергії та навчимось застосовувати знання про важливість збереження тепла й електроенергії в побуті.
– А сьогодні на уроці ми дізнаємось про значення енергії та її існування в різних видах.
V. Сприймання і усвідомлення учнями нового матеріалу.
1. Робота з підручником.
– Діти, відкрийте підручник на сторінці 62.
– Дайте відповідь на питання: «Що таке навколишній світ?» (…це те, що нас оточує, що навколо нас. Це – різні істоти і предмети, тварини, небо, хмари, дерева, будинки, люди і ми самі теж.)
– Давайте прочитаємо, що ж нам хлопчик Струм розповідає про енергію?
2. Гра «Завершіть речення». (С. 5)
Світ, в якому ми живемо, щомиті (що робить?) … . (змінюється.)
Вітер (що робить?) … . (переносить, гойдає.)
Хвилі (що роблять?) … . (перекочують, руйнують.)
Люди (що роблять?) … . (ходять, будують, думають.)
Тобто, усі вони (що роблять?) … . (виконують різну роботу.)
Яка сила приводить їх в рух? (Енергія.)
3. Розповідь з елементами бесіди.
– А що ж таке енергія? Прочитайте на сторінці 62. (Енергія – діяльність, сила; здатність тіла виконувати роботу.)
– Жодну роботу не можна виконати без витрат енергії. Завдяки енергії можна заставити працювати побутові електричні прилади та рухатись транспорт, освітити вулиці нашого міста.
– Діти, а звідки береться енергія? А ось послухайте! (С. 6)
– Енергію мають сонячні промені. Вони нагрівають каміння, ґрунт, воду водоймах і тіла живих організмів. Без світлової енергії Сонця не утворюються поживні речовини в зелених листках рослини. У поживних речовинах рослин «запасається» сонячна енергія. Ця енергія передається тваринам, які живляться рослинами, людям, які вживають в їжу рослини. Енергія Сонця потрібна живим організмам для руху, росту й розвитку, а людям ще й для виконання фізичної та розумової роботи.
– Тобто, яка існує основна енергія? (Сонячна.)
– Де людина і тварина можуть брати енергію? Давайте розглянемо малюнок на сторінці 62.
– Звідки ми беремо енергію? А куди ми її витрачаємо? (У їжі є поживні речовини, які містять енергію. Витрати енергії у русі.)
4. Для допитливих. (С. 7)
Фізкультхвилинка (відео «Веселі смайлики»).
5. Бесіда щодо інших видів енергії. (С. 8)
– А як вигадаєте чи існує у навколишньому середовищі інші види енергії?
– Давайте разом з‘ясуємо які саме види енергії існують?
– Розглянемо малюнок на сторінці 63. Що на ньому зображено?
– Який вид енергії виражає батарея? …ліхтарики, розетка, їзда на велосипеді? (Енергія тепла, світла, руху, електрична енергія.)
– А звідки береться енергія в побутових електричних приладах? (Електрична енергія виробляється на теплоелектростанціях внаслідок спалювання вугілля або на гідроелектростанціях.)
– Отже, в електричну енергію здатна перетворюватись теплова енергія палива, або енергія рухомої води.
6. Бесіда щодо поділу енергії на групи. (С. 10, 11)
VІ. Систематизація та узагальнення вивченого матеріалу.
1. Робота в парах. (С. 12)
– Об’єднаємось у пари – кожна парта це і є пара. Подивіться на екран, оберіть будь який малюнок та поясніть, що це за енергія та звідки вона взялась.
2. Робота із зошитом з надрукованою основою. (С. 13)
VII. Підсумок уроку.
– Що потрібно тілам для руху та виконання роботи?
– Поясніть, звідки люди беруть енергію для своєї життєдіяльності?
– Які ви знаєте види енергії?
– Що ж таке енергія?
VIІІ. Домашнє завдання.
Ст. 64 – використовуючи малюнок, придумайте історію про те: «Як енергія сонячного променя перетворюється на інші види енергії?»