12 липня о 18:00Вебінар: Формування історичних уявлень учнів: практичні поради вчителю

Урок з природознавства для учнів 3 класів на тему: «Що таке енергія і для чого вона потрібна?»

Про матеріал

Мета: сформувати поняття «енергія»; ознайомити з різними видами енергії та умовами переходу одного виду енергії в інший; розкрити значення енергії у природі та житті людини; сприяти вихованню бережливого ставлення до не відновлювальних джерел енергії.

Перегляд файлу

Тема: «Що таке енергія і для чого вона потрібна?»
Мета: сформувати поняття «енергія»; ознайомити з різними видами енергії та умовами переходу одного виду енергії в інший; розкрити значення енергії у природі та житті людини; сприяти вихованню бережливого ставлення до не відновлювальних джерел енергії.

Обладнання: підручник, зошит з надрукованою основою, відео для фізкультхвилинка «Веселі смайлики», мультимедійна презентація.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань, умінь та навичок.

Хід уроку

І. Організація класу. (С. 1)

Всі сідайте тихо, діти,

домовляймось не шуміти,

на уроці не дрімати,

а старанно працювати.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

1. Хвилинка спостережень. (С. 2)

– Який сьогодні день?

– Яка температура повітря?

– Подивіться на небо. Яке воно сьогодні?

– Чи були опади, коли ви йшли до школи?

– Погляньте у вікно і визначте за гілками дерев, чи є вітер.

Яка пора року зараз?

Які зміни відбувались в природі?

Як змінилося життя комах? Птахів? Звірів?

– Чому відбувались такі зміни?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

– Чи задумувались ви над тим, що змушує їхати автобус та тролейбус, працювати пральну машинку та комп’ютер, обігрівати наші будинки та дає можливість приготувати їжу? 

А давайте разом подивимось на екран,  відгадаємо ребус та дізнаємось що ж це таке? (С. 3)

Вірно, це – енергія.

ІV. Повідомлення теми та мети уроку. (С. 4)

Діти, сьогодні ми починаємо вивчати новий розділ під назвою «Сонце – джерело енергії та землі», відкрийте свої підручники на сторінці 60. Допомагатиме нам на уроці енергійний хлопчик Струм. Під час вивчення цього розділу ми дізнаємось що таке енергія, чому Сонце – невичерпне джерело енергії і як його енергія перетворюється на інші види, чому людині необхідно збільшувати використання чистих і невичерпних видів енергії та навчимось застосовувати знання про важливість збереження тепла й електроенергії в побуті.

А сьогодні на уроці ми дізнаємось про значення енергії та її існування в різних видах.

V. Сприймання і усвідомлення учнями нового матеріалу.

1. Робота з підручником.

Діти, відкрийте підручник на сторінці 62.

Дайте відповідь на питання: «Що таке навколишній світ?»  (…це те, що нас оточує, що навколо нас. Це – різні істоти і предмети, тварини, небо, хмари, дерева, будинки, люди і ми самі теж.)

Давайте прочитаємо, що ж нам хлопчик Струм розповідає про енергію?

2. Гра «Завершіть речення». (С. 5)

Світ, в якому ми живемо, щомиті (що робить?) … . (змінюється.)

Вітер (що робить?) … . (переносить, гойдає.)

Хвилі (що роблять?) … . (перекочують, руйнують.)

Люди (що роблять?) … . (ходять, будують, думають.)

Тобто, усі вони (що роблять?) … . (виконують різну роботу.)

Яка сила приводить їх в рух? (Енергія.)

3. Розповідь з елементами бесіди.

А що ж таке енергія? Прочитайте на сторінці 62. (Енергія – діяльність, сила; здатність тіла виконувати роботу.)

Жодну роботу не можна виконати без витрат енергії. Завдяки енергії можна заставити працювати побутові електричні прилади та рухатись транспорт, освітити вулиці нашого міста.

Діти, а звідки береться енергія? А ось послухайте! (С. 6)

– Енергію мають сонячні промені. Вони нагрівають каміння, ґрунт, воду водоймах і тіла живих організмів. Без світлової енергії Сонця не утворюються поживні речовини в зелених листках рослини. У поживних речовинах рослин «запасається»  сонячна енергія. Ця енергія передається тваринам, які живляться рослинами, людям, які вживають в їжу рослини. Енергія Сонця потрібна живим організмам для руху, росту й розвитку, а людям ще й для виконання фізичної та розумової роботи.

Тобто, яка існує основна енергія? (Сонячна.)

Де людина і тварина можуть брати енергію? Давайте розглянемо малюнок на сторінці 62.

Звідки ми беремо енергію? А куди ми її витрачаємо? (У їжі є поживні речовини, які містять енергію. Витрати енергії у русі.) 

4. Для допитливих. (С. 7)

  • Чи знаєте ви, що шматок хліба містить близько 315 кілоджоулів. Завдяки цій енергії ви можете стрибати протягом 6 хвилин, їхати на велосипеді протягом 15 хвилин, спати протягом півтори години.

Фізкультхвилинка (відео «Веселі смайлики»).

5. Бесіда щодо інших видів енергії. (С. 8)

А як вигадаєте чи існує у навколишньому середовищі інші види енергії?

Давайте разом з‘ясуємо які саме види енергії існують?

Розглянемо малюнок на сторінці 63. Що на ньому зображено?

Який вид енергії виражає батарея? …ліхтарики, розетка, їзда на велосипеді? (Енергія тепла, світла, руху, електрична енергія.)

А звідки береться енергія в побутових електричних приладах? (Електрична енергія виробляється на теплоелектростанціях внаслідок спалювання вугілля або на гідроелектростанціях.)

Отже, в електричну енергію здатна перетворюватись теплова енергія палива, або енергія рухомої води.

  • Прочитайте на сторінці 64 перший абзац. Як це зрозуміти? (С. 9)
    Наприклад: якщо працює міксер, то електрична енергія перетворюється в рухову. Якщо ввімкнули настільну лампу, то електрична енергія перетворилась в світлову.

6. Бесіда щодо поділу енергії на групи. (С. 10, 11)

  • А також усі джерела енергії поділяються на дві групи: відновлювальні та не відновлювальні. Подивіться на екран, перед собою ви бачите відновлювальні джерела енергії, назвіть їх! (Енергія вітру, рухомої води та енергія Сонця.)
  • Подивіться наступний слайд, на них зображенні не відновлювальні джерела енергії, назвіть їх! (Природний газ, кам’яне вугілля і нафта. Їх поновити дуже тяжко, оскільки процес утворення цих корисних кл падин триває мільйони років.) Тому, ми повинні з вами раціонально користуватись такими джерелами енергії.
  • Уявіть, а якщо б енергії світла, руху та інших видів не було б. то що тоді?

VІ.  Систематизація та узагальнення вивченого матеріалу.

1. Робота в парах. (С. 12)

Об’єднаємось у пари – кожна парта це і є пара.  Подивіться на екран, оберіть будь який малюнок та поясніть, що це за енергія та звідки вона взялась.

2. Робота із зошитом з надрукованою основою.  (С. 13)

  • Діти, відкрийте зошит із надрукованою основою на сторінці 39 та прочитайте перше завдання мовчки.
  • Що потрібно зробити в цьому завданні? (Дати відповіді на питання: Енергія – діяльність, сила; здатність тіла виконувати роботу. Енергія необхідна для роботи машин та механізмів. Чайник, фен, машинка, мікрохвильова піч тощо.)
  • Наступне завдання полягає у заповнені схеми. Отже, про які види енергії ми сьогодні з вами дізналися? (Енергія тепла, світла, руху та світлова енергія.)
  • Що потрібно зробити у третьому завданні? (Необхідно з’єднати відповідні твердження та відповіді. 1-3, 2-1, 3-2.)

VII. Підсумок уроку.

– Що потрібно тілам для руху та виконання роботи?

– Поясніть, звідки люди беруть енергію для своєї життєдіяльності?

Які ви знаєте види енергії?

– Що ж таке енергія?

VIІІ. Домашнє завдання.

Ст. 64 – використовуючи малюнок, придумайте історію про те: «Як енергія сонячного променя перетворюється на інші види енергії?»

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
4.0
Загальна:
4.3
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Василенко Катерина
    Загальна:
    4.3
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    4.0
docx
Додано
29 липня 2018
Переглядів
6245
Оцінка розробки
4.3 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку