Мета: сформувати уявлення про материки Землі, їх рослинний і тваринний світ. Розвивати пізнавальний інтерес, уміння читати карту , самостійно працювати з підручником і додатковою літературою, проявляти ініціативу і творчість у своїй роботі. Виховувати допитливість, спостережливість, екологічну культуру, бажання більше знати.
Тип уроку: урок - експедиція з використанням інтерактивних методів навчання.
Тема. Материки Землі.
Мета: сформувати уявлення про материки Землі, їх рослинний і тваринний світ. Розвивати пізнавальний інтерес, уміння читати карту , самостійно працювати з підручником і додатковою літературою, проявляти ініціативу і творчість у своїй роботі. Виховувати допитливість, спостережливість, екологічну культуру, бажання більше знати.
Тип уроку: урок - експедиція з використанням інтерактивних методів навчання.
Обладнання: фізична карта півкуль, роздатковий матеріал для групової роботи, ілюстрації « Материки»,презентація , відео « Пангея»,підручники «Природознавство 4 клас ».
Хід уроку
I Організація класу. Слайд 1
Привітання.
В школі справу хоч яку починаєм по дзвінку.
Тож хвилини не втрачаєм, все нове запам’ятаєм
Слайд 2
• Не просто слухати, а чути;
• Не просто дивитись, а бачити;
• Не просто відповідати, а міркувати;
• Не просто запам’ятати, а зрозуміти.
Вправа «Очікування».
—Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?
А щоб ваші очікування справдилися, сьогодні я запрошую вас на урок - експедицію.
Довідка мовознавця
Експедиція — це спеціально організований похід у віддалену місцевість.
Отже, ми будемо зосереджено працювати, досліджувати, спостерігати, аналізувати, як справжні науковці.
-Ви готові? Вирушаємо в експедицію , а потім ділимося враженнями і підводимо підсумки. Щоб наш похід був вдалим, прошу синоптиків повідомити про стан погоди.
Повідомлення синоптика. Слайд3
Сьгодні – 2 грудня , п’ятниця
– стан неба;
– t° повітря;
– напрямок вітру;
– опади;
II Перевірка домашнього завдання Слайд 4
Перевіримо вашу готовність до подорожі.
— За допомогою якого приладу можна орієнтуватися? (Компас)
—Зображення на папері вигляду предмета зверху. (План)
—Що показує, у скільки разів зменшено або збільшено територію? (Масштаб)
—Уявна лінія на глобусі чи карті, яка вказує напрям північ-південь і з'єднує Північний і Південний полюси. (Меридіан)
—Уявна лінія, що вказує напрям захід-схід. (Паралель)
—Скільки полюсів має Земля? (Два)
—Яку форму має Земля? (Кулі)
—Уявна лінія, що поділяє земну кулю на дві однакові півкулі. (Екватор)
—Модель Землі. (Глобус)
—Як ще по-іншому називають глобус? (Куля)
—Що таке географічна карта?
II I. Актуалізація опорних знань. Повідомлення теми і мети уроку.
--Якого кольору на карті більше ? Якого менше ? Сьогодні на уроці ми будемо говорити про сушу.
Слайд 5
Вправа «Банан». Для того, щоб прочитати тему нашого уроку, нам потрібно її розшифрувати. Закресліть слово «глобус» і ви дізнаєтесь тему.
ГМАЛТЕОРИБКУИС
Прочитайте тему уроку.
--На сьогоднішньому уроці ми здійснемо експедицію по материках Землі , ознайомимося з поняттям материк, острів, півострів ,які материки є на Землі та скільки їх, чим вони відрізняються один від одного.
МАТЕРИКИ
IV. Набуття нових знань, умінь і навичок.
МАТЕРИК ОСТРІВ ПІВОСТРІВ
МАТЕРИК ОСТРІВ
ПІВОСТРІВ
3.Розповідь учителя про походження материків.
Історія виникнення материків Слайд 6
Я на правах керівника експедиції займу «Авторське крісло» і зроблю повідомлення з теми.
Вчені припускають ,що в прадавні часи всі материки становили одне ціле. Це був такий собі праматерик, який отримав назву Пангея. Потім він розколовся на кілька частин, які почали дрейфувати в різних напрямках. Так утворилися Північна та Південна Америки, Австралія, Африка та Євразія.
Перегляд відео
Те, що сучасні материки «плавають» по океану, підтверджує той факт, що Америка кожного року на 6 см зсовується на захід, а Євразія — на схід.
V. Засвоєння нових знань
Наші науковці досліджували материки нашої планети і готові представити свої спостереження.
(Розповіді науковців з використанням карт і наочності).
Слайд 7-11
Слайд 12 -15
Слайд 16 -18
Слайд 19-21
Слайд 22-24
Слайд21-24
Слайд 25
Фізкультхвилинка
Зупиняємо урок, робимо зарядку.
Руки вгору, руки вниз, все у нас в порядку.
Нахилилися вперед, нахилилися назад,
І вправо, і вліво, щоб нічого не боліло.
Станьте, діти, посміхніться,
Землі нашій поклоніться
І до сонця потягніться,
В різні боки нахиліться,
Веретеном покрутіться.
Раз—присядьте, два—присядьте
І за парти тихо сядьте.
Мандрували ми успішно,
Знаєм всі материки
VI. Осмислення учнями знань
1.Вікторина « Який це материк» Слайд 26 -32
2.РОБОТА В ГРУПАХ Слайд 33
Гра « Загадки – відгадки»
Що разом зросли.
Багаті вони мальовничими місцями,
Розливами рік та високими горами! ( Євразія)
2. Чи насправді так, чи може сон це,
Наче казка, неповторний дивний світ.
Цей материк – улюблениця сонця
Де бував чудовий лікар Айболить. ( Африка)
3.Відкритий був він
Випадково –
Той світ , що називають
Новим. ( Північна Америка)
4.Там дивні рослини,
Там міднії гори.
А річка тече,
Широченна , як море. ( Південна Америка)
5.Все як диво тут сприймаю я
Незвичайна ця …. ( Австралія)
6.У будь-яку погоду
все навкруги із льоду. ( Антарктида)
Піписати цифрами назви материків.
VІІ. Рефлексія
- Ось і повернулись ми із мандрівки. Вам сподобалося?
- На яких материках ми побували?
- А тепер визначіть свій настрій.
В кожного учня на парті є три вирази обличчя. Завдання дітей вибрати лише одне, яке відповідає обізнаності з даної теми.
Слайд 35
VII І. Домашнє завдання Слайд 36
IX .Підсумок уроку
Якщо поглянути на Землю із Космосу, то видно , якою малою є наша планета порівняно зі Всесвітом. Це ще раз переконує людей у необхідності захищати свій дім – планету Земля!
Майбутнє нашої планети залежатиме від вас , тому що ви можете «стати дослідниками, моряками, авіаторами, інженерами, вченими, що перемагають усі труднощі і стихії»( Микола Трублаїні)
Отож , і я вам бажаю бути наполегливими у досягненні своєї мети, наполегливості у здобутті знань.