Урок з природознавства на тему: "Дослідження Всесвіту людиною"

Про матеріал
Конспект до комбінованого уроку, алескладається з багатьох інтерактивних вправ, що повинні зацікавити вчителя та учнів.
Перегляд файлу

Тема: Дослідження Всесвіту людиною.

Мета: ознайомити учнів з історією дослідження Всесвіту, відомими дослідниками та космонавтами, з’ясувати роль України в дослідженні та освоєнні космосу; розвивати вміння працювати з підручником та додатковою літературою, порівнювати, аналізувати, вибирати головне, робити висновки, орієнтуватися на місцевості; виховувати прагнення досліджувати навколишній світ.

Тип уроку: засвоєння нових знань

Основні поняття: телескоп, обсерваторія, гномон, астролябій, штучні супутники та ін.

Обладнання та матеріали: підручник, учнівські повідомлення, відео ресурси, комп’ютер, екран, презентація.

Хід уроку

І. Організаційний етап

ІІ. Актуалізація опорних знань

Відгадаємо кросворд

По горизонталі

  1. Велике небесне тіло, що не випромінює тепло.
  2. Сукупність галактик і простору між ними.
  3. Мале небесне тіло
  4. Велике небесне тіло, що випромінює світло і тепло.

По вертикалі

  1. Певні ділянки неба із розташованими на них зорями

А

1 П

Л

А

Н

Е

Т

А

А

К

2 В

Е

С

В

І

Т

И

О

М

Е

Т

А

А

У

З

І

О

Рʼ

Я

Я

  1. Величезне скупчення зір.

 

 

 

 

 

 

Гра  «Вірю не вірю»

1. Все, що знаходиться навколо нашої планети і наша планета - Всесвіт.

2. Тіла Всесвіту – це небесні тіла.

3. Простір між небесними тілами заповнений рідиною та космічним пилом.

4. Холодними небесними тілами є зірки.

5. Колір зірки обумовлюється її температурою.

6. Найгарячіші зірки – жовтого кольору.

7. Планети – це холодні небесні тіла, які рухаються навколо зірок.

8. Наша планета розташована найближче до Сонця.

9. Величезні скупчення зірок називають сузір’ями.

10. Наша планета розташована в галактиці Чумацький шлях.

Виправ помилки

1. Наука, яка вивчає Всесвіт називається хімією. (Астрономією).

2. Найвищу температуру мають планети. (Зорі).

3. Зорі завжди рухаються навколо планет. (Навпаки).

4. Найближчою до Землі планетою є Сонце. (Зорею).

5. Планети випромінюють власне світло, а зорі його відбивають. (Навпаки).

6. Всесвіт – це сукупність сузірь, а сузір’я – сукупність галактик. (Навпаки. Всесвіт – сукупність галактик, а галактики – сукупність сузірь).

7. Найбільш відомою галактикою є Велика Ведмедиця (Велика ведмедиця – сузір’я).

8. Велика ведмедиця, мала ведмедиця, Чумацький шлях, туманність Андромеди, Водолій – найвідоміші сузір’я. (Чумацький шлях, туманність Андромеди - галактики).

ІІІ. Оголошення теми і завдань уроку (слайд 1, 2)

IV. Вивчення нового матеріалу

Виступи доповідників про уявлення давніх людей про Всесвіт (слайд 3)

 

 

1 учень

У давнину люди вважали, що Земля являє собою плоский або опуклий круг (на зразок старовинного щита), який тримається на підпорах. Щодо підпор у різних народів були неоднакові думки.

Стародавні індійці думали, що півкулю Землі тримають чотири слони, а слони стоять на черепасі. Але індійці не замислювалися над питанням: а на чому ж стоїть черепаха?

У слов’ян існувала думка, що земля тримається на китах, а кити – на воді, якщо ж вони поворушаться – відбувається землетрус.

(Слайд 4) . Учений Піфагор, який жив за дві з половиною тисячі років до нашої ери, уважав, що земля – куля й у неї немає верху та низу.

Через двісті років після Піфагора Аристотель спробував пояснити рух Місяця, Венери, Марса й інших планет. Він уважав, що сонце, планети та зорі обертаються навколо землі. Тобто в центрі – Земля, а навколо неї всі інші планети. Така модель називалася геоцентричною моделлю будови Всесвіту.

2 учень

(Слайд 5). Приблизно через 500 років після Аристотеля жив давньогрецький вчений Птолемей, який створив свою систему Всесвіту. Він вчив, що всі небесні тіла рухаються навколо Землі в порожньому світовому просторі.

Птолемеєва система була заплутаною й настільки складною, що вчений признався: «Легше самому рухати планети, ніж пояснювати, як вони рухаються». Але, керуючись системою Птолемея, стало можливим передбачати положення планет на небозводі. Ця система вважалася правильною протягом чотирнадцяти століть.

Наприкінці 15 ст. й на початку 16 ст. відбулися подорожі Колумба, Магеллана та інших мореплавців, які далеко розсунули межі відомого на ой час світу й змінили карту Землі.

Важливим доказом кулястої форми Землі стала на початку 16 ст. навколосвітня подорож мореплавців під командуванням Магеллана. Їх кораблі вирушили на захід і постійно пливли в один бік. Через три довгі роки вони повернулися додому зі сходу.

Слово вчителя.

Уявлення про те, що Земля – центр Всесвіту, спростував видатний польський астроном Микола Коперник. Спостерігаючи довгі роки за зорями та планетами, він переконався, що система світу Птолемея неправильна. (слайд 6).

Учнівська доповідь про Джордано Бруно (слайд 7)

Ідеї Коперника розвинув у своїх працях італійський вчений Джордано Бруно, що народився у 1548 році в місті Нола. Він вважав, що всесвіт не має центру та меж. Існують незліченні землі, що кружляють навколо своїх сонць подібно до того, як планети обертаються навколо нашого Сонця.

Уявлення Бруно про будову всесвіту, закономірності його руху, вічний процес виникнення, розвитку та руйнування світів були геніальними припущеннями, правильність яких була згодом доведена астрономією. Ці твердження суперечили поглядам католицької церкви на Всесвіт, і тому славетного вченого 23 травня 1592 року кинули за грати… У в’язниці він провів 8 років. Інквізитори змушували його відмовитися від своїх поглядів, але Джордано сміливо виніс всі тортури, не зрікшись своїх ідей.

9 лютого 1600 року було оголошено, що вченого піддадуть «наймилосерднішому покаранню без пролиття крові». Мовою інквізиції це означало, що його спалять живим на вогнищі.

17 лютого 1600 року Джордано Бруно був страчений. Через триста років після цього жахливого злочину в Римі, на тій же площі, де загинув Бруно, італійці поставили йому пам’ятник.

Робота з підручником. (слайд 8)

Прочитати розділ параграфа с. 67 «Прилади для дослідження небесних тіл із Землі» та дати відповіді на питання:

  1. Які прилади використовували давні дослідники? (доповнення вчителя за прилади)
  2. Хто й коли створив телескоп? (слайд 9)
  3. Які види сучасних телескопів використовуються для досліджень?

Слово вчителя.

Крім телескопів на даний час використовується багато різних сучасних приладів, які створені буквально за останні 50 років. Це і орбітальні станції, і штучні супутники.

Учнівська доповідь про штучні супутники. (Відео 1)

Штучні супутники Землі - космічні літальні апарати,виведені на навколоземні орбіти. Вони призначаються для вирішення різних наукових та прикладних задач.

Перший штучний супутник Землі запущений на орбіту в СРСР 4 жовтня 1957 року. Кодове позначення супутника — ПС-1 (Простий Супутник-1). Запуск здійснювався з 5-го науково-дослідного полігону міністерства оборони СРСР «Тюра - Там» (що отримало згодом відкрите найменування космодром Байконур). 

3 лютого 1958 відбувся запуск «Супутника-2», який доправив космосу першу живу істоту земного походження — собаку на прізвисько Лайка.

Україна входить до списку країн, які мають змогу запускати свої супутники. Наш український супутник СІЧ – 1 був запущений у 1995 році.

Основними завданнями КА «Січ» є:

  • контроль стану рослинності, забруднення ґрунту та внутрішніх водойм
  • контроль межі та стан снігового пласту
  • льодове розвідування
  • виявлення електромагнітних випромінювань, викликаних сейсмічною активністю Землі та ін.

Але все ж таки найбільший вклад у дослідження Всесвіту роблять супутники Національного управління з аеронавтики і дослідження космічного простору   (NASA).

 Перша космічна програма NASA почалася з запуску космічного апарата «Піонер» у 1958, який збирав інформацію для подальших пілотованих польотів, найвідомішим з яких став політ на Місяць «Аполлона-11» 16-24 липня 1969. На дошці ви маєте змогу подивитися відео зі зйомки супутника НАСА. (Відео 2)

Учнівська презентація про вклад українських вчених у дослідження космосу.

Після 9 слайду відео.

V. Закріплення вивченого матеріалу

Тест – контроль

  1. Хто з народів вважав, що Землю тримають 4 слони, а слони стоять на величезній черепасі?

а) китайці

б) індійці

в) греки

2. Хто першим із давніх вчених почав вважати, що Земля кругла?

а) Піфагор

б) Аристотель

в) Галілео Галілей

3. Геліоцентричну будову Всесвіту розробив…

а) Птолемей

б) Джордано Бруно

в) Микола Коперник

4. Який вчений був страчений інквізицією за свої погляди на будову всесвіту?

 а) Аристотель

б) Джордано Бруно

в) Микола Коперник

5. Прилади для  дослідження небесних тіл це..

а) гномон, квадрант, астролябій, телескоп, супутник

б) гномон, мікроскоп, астролябій, квадрант

в) телескоп, супутник, гігроскоп, квадрант

6. Який вклад у дослідження космосу зробив Галілео Галілей?

а) Розробив гномон

б) Довів геліоцентричну будову сонячної системи

в) Розробив перший телескоп

7. В якому році був запущений в космос перший штучний супутник?

а) 1957

б) 1961

в) 1995

8. В якому році був запущений в космос перший український  штучний супутник?

а) 1957

б) 1961

в) 1995

9. Костянтина Ціолковського називають…

а) «Піонером космонавтики»

б) «Батьком ракетної техніки»

в) «Універсальним вченим»

10. З якою знаменною датою пов'язаний День космонавтики?

а) Запуском першого супутника у 1957 році

б) Польотом Юрія Гагаріна в космос 12 квітня 1961 року

в) Висадкою людини на місяць у 1969 році

11. Перший український супутник, що був запущений у 1995 році має назву…

а) СП - 1

б) Супутник - 2

в) СІЧ – 1

12. Перший космонавт незалежної України це…

а) Леонід Каденюк

б) Юрій Гагарін

в) Сергій Корольов

Бланк правильних відповідей

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

Б

А

В

Б

А

В

А

В

Б

Б

В

А

 

VІ. Підсумки уроку

Виставлення оцінок

Д/з вивчити пр. 17

Виконати дослід с. 70

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
25 липня 2019
Переглядів
3078
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку