Урок 37
Тема: ХВОЙНІ РОСЛИНИ. ЗНАЧЕННЯ ХВОЙНИХ РОСЛИН ДЛЯ ПРИРОДИ
Мета: ознайомити учнів з особливостями хвойних рослин; розвивати вміння порівнювати, аналізувати і робити висновки, упізнавати рослини на малюнках, гербарних ‘зразках; виховувати відповідальність, шанобливе і дбайливе ставлення до рослин.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Бесіда
— Як людина використовує зернові рослини?
— Назвіть технічні культури. Що з них виготовляють?
— Які овочеві культури вирощують у вашій місцевості?
— Які рослини називають плодово-ягідними?
2. Робота над загадками
• Навесні веселить, влітку холодить,
восени живить, взимку зігріває. (Дерево, ліс)
• Взимку і лдтом
Одним цвітом. (Ялина, сосна)
• Усі пани поскидали каптани,
Один пан не зняв каптан. (Сосна, ялина)
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся більше про хвойні рослини та їх значення для природи.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Робота за підручником (с. 97-100)
— Пригадайте, які рослини називають хвойними. Наведіть приклади хвойних рослин.
— Запам 'ятайте! Хвойні рослини — це вічнозелені дерева і кущі. Вони мають корінь, дерев’янисте стебло, голчасті листки — хвоїнки і шишки з дасінням.
— Розгляньте фотографії нас. 97. Розкажіть, що на них зображено. Що ви знаєте про ці дерева? Які у них листки, шишки? Як називаються соснові ліси?
Де ростуть сосни?
— Розгляньте фотографії на с. 98. Розкажіть, що на них зображено. Що ви знаєте про ці дерева?
Робота в парах
— Дослідіть і розкажіть! Яким є значення хвойних рослин для природи та життя людини?
— Про що ви дізналися в рубриці «Для допитливих» ?
Висновки
• Хвойні рослини відрізняються від квіткових голчастими листками хвоїнками і шишками.
• Хвойні — це вічнозелені дерева та кущі. Хвойні— давня група рослин.
2. Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
1. Робота в парах
— Порівняйте яблуню і ялину. Чим вони відрізняються за будовою?
— На відміну від яблуні, в ялини гілки розташовуються кільцями. Упро"
довж одного сезону наростає одне кільце, за їхньою кількістю можна встановити вік дерева. А листки у ялини голкоподібні і називаються хвоєю. Замість квіток у ялини — шишки. Насіння у шишках ялини повністю достигає аж на початку наступної весни.
2. Гра «Вірю — не вірю»
Якщо сказане мною твердження правильне, піднімайте зелену картку, якщо неправильне — червону.
• Усі хвойні рослини мають шйроке листя.
• Насіння хвойних рослин не захищене.
• Хвойні рослини мають квітку.
• Хвойні рослини не бояться холоду.
• У нашій місцевості росте модрина.
3. Гра «Упізнай дерево за описом»
• Це дерево має дуже високий прямий стовбур, не дуже товстий, але дуже міцний. Його використовували у будівництві кораблів. (Сосна)
• Корені цього дерева, широко розпластані, глибоко залягають у землю і можуть вберегти дерево від сильних ураганів і вітрів. Дуже часто на морських узбережжях, у піщаних дюнах висаджують ці рослини. (Сосна).
• Це дерево з пухнастими гілкамй, тонкими короткими голками. (Я л и н а )
4. Робота з гербарієм у групах
— Перед вами — гербарні рослини. Розгляньте їх, приберіть «зайве», обґрунтуйте свій вибір.
VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ
— Прочитайте висновки на с. 99-100.
— Якими життєвими формами представлені хвойні рослини?
— Чи можна за зовнішнім виглядом установити приблизний вік ялини?
— Яку будову мають хвойні рослини?
— Дослідіть: які дерева переважають у вашій місцевості — листяні чи хвойні?
— Поміркуйте: чому новорічними деревами вважають хвойні, а не квіткові
рослини? Як можна запобігти знищенню хвойних дерев перед Новим роком?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
С. 97-100.
Практичне завдання
З’ясуйте, які хвойні рослини ростуть у лісах вашої місцевості. Розгляньте гілки сосни і ялини. Замалюйте розміщення на них хвої.