Тема: Рослинний і тваринний світ Євразії .
Мета: ознайомити учнів з рослинним і тваринним світом Євразії; розвивати мовлення, мислення; вчити складати комп’ютерні презентації, розповіді про природу материків і океанів, виступати перед класом з підготовленою інформацією; виховувати пізнавальний інтерес.
Обладнання: проектор, презентація до уроку, конспект, підручник.
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Робота над загадкою.
Тут найкращий в світі край:
Тибет, Балкани і Алтай,
Карпати, Альпи і Памір —
Найбільші серед усіх гір.
Живемо тут і ти, і я.
Цей материк …(Євразія)
І. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Дізнайся цікаве. • Тваринний і рослинний світ Євразі ї найбагатший і найрізноманітніший. На півночі континенту розмістилася зона вічної мерзлоти, на південному заході — спекотні пустелі та напівпустелі, а в центральній частині — ліси й степи.
Послухай вірш, вставивши потрібні слова.
Це найбільший хижий звір.
В нього гострий нюх і … .
І хоч зветься хижаком,
Любить ласувать … .
Їсть і ягоди, й горішки,
А полює зовсім трішки.
А як час тепла пробіг,
Заляга … в барліг.
Спить всю зиму, до весни,
І солодкі бачить … . (слайд 1)
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про те, чим вирізняється рослинний і тваринний світ у межах кожної з природних зон Євразії (слайд 2).
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Розповідь учителя з елементами бесіди
— У якій півкулі розташований материк Євразія відносно екватора? Що є характерним для погоди цього материка?
— Які природні зони виділяють на материку Євразія?
— Як теплові пояси впливають на природу?
— Материк Євразія майже повністю знаходиться у північній півкулі. На його території є різні природні умови, у яких ростуть різні рослини та мешкають різні тварини.
На півночі материка знаходиться тундра. Зима там триває 8–9 місяців. Морози бувають до –50 °С. Ґрунт мерзлий. За коротке і прохолодне літо він устигає відтанути не більш як на 50 см. З рослин поширені мохи. Лише місцями ростуть маленькі деревця: карликова береза і полярна верба (слайд 3). З тварин водяться північний олень, песець, сова полярна (слайд 4). Улітку на озера і болота прилітають дикі качки, гуси, лебеді (слайд 5).
За тундрою величезні простори займає тайга — хвойні ліси. У тайзі ростуть дерева — кедр сибірський, модрина, ялина, ялиця (слайд 6); мешкають білки, рисі, вовки, лісова куниця, ласка, лось, ведмеді бурі, рябчики, тетеруки, глухарі й кедрівки (слайд 7).
За тайгою розкинулися мішані й листяні ліси. За лісами великі площі займа - ють степи.
У Євразії є пустелі. Це місця, де випадає дуже мало опадів. Температура повітря сягає +50 °С. Рослинність пустель бідна. Зустрічаються рослини, що пристосувалися до таких умов. Це саксаул — безлистяне дерево з дуже довгими
коренями . Зустрічаються верблюжа колючка, піщана осока та Рафлезія Арнольда. Найвідоміша тварина пустелі — верблюд (слайд). Водяться також джейрани, віслюки, варани, змії, (слайд 8).
Найбагатший рослинний і тваринний світ на тих територіях Євразії, що ближчі до екватора.
У вологих тропічних лісах водяться індійські слони, людиноподібні мавпи — (орангутани, макаки, гібони), пантери, леопарди, змії — удави і кобри (слайд 9). Серед птахів виділяються папуги й павичі. (слайд 10)
2. Робота за підручником (с. 57–62)
Вправа «Мікрофон»
Учні відповідають на запитання на с. 57.
— У якій півкулі знаходиться материк Євразія?
— Розкажіть за малюнком 45 чим укриті узбережжя Північного Льодовитого океану.
— Розкажіть про живу природу островів Північного Льодовитого океану та узбережжя материка Євразія.
— Що ви дізналися про природу тундри?
— За малюнком 46 розкажіть про різноманітний пташиний світ тундри.
— Що таке тайга?
— За малюнком 47 розкажіть про тваринний світ тайги.
— Які природні зони розкинулися за тайгою?
— Що таке пустеля?
— Які рослини і тварини там є?
— Як вони пристосувалися до життя в пустелі?
— На яких територіях Євразії найбагатший рослинний і тваринний світ?
— Які рослини ростуть у вологих тропічних лісах?
— За малюнком 49 розкажіть про різноманітний тваринний світ вологих тропічних лісів.
— Які заповідники та національні парки створено на території Євразії?
— Розкажіть, про що ви прочитали у «Бібліотечці природодослідника».
— Прочитайте і запам’ятайте висновки на с. 62.
— Якими словами ви збагатили на уроці свій словник?
3. Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ
1.Гра «Так чи ні?»
2.Робота над загадками
Білий брат на крижинах мандрує.
Бурий брат медом смакує.
Хто з вас, діти, відгадає,
Як цих братів називають? (Ведмеді) слайд 11
Як зайчик, взимку біліє,
Лише хвостик завжди чорніє.
У короля він мантією став,
Цей пухнастий звірок… (горностай) слайд 12
Він сніг глибокий розгрібає,
І ягель смачний добуває,
Копає іноді весь день,
Полярний північний… (олень) слайд 13.
Не ковтає кораблі,
Хоч має пащу дужу.
На хвилях чудо-юдо спить.
Це велетень гренландський… (кит) слайд 14.
Хижий звір у хащі спить,
Як зареве, як загарчить —
Листя осипається з дерев!
Хто ж це може бути?.. (лев) слайд 15.
Два могутніх має клики,
Двоє ластів й два плавники,
Та дядька товстого не трож,
Приліг відпочити… (морж) слайд 16.
Хутро сріблясте. Мишок ловець.
С лискою схожий, звуть… (песець) слайд 17.
y Любить солодощі примат —
Це людини молодший брат.
Від бананів і до безе
Обожнює солодке… (шимпанзе) слайд 18.
VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ
— Чому рослинний і тваринний світ Євразії дуже різноманітний?
— Яким є рослинний ї тваринний світ холодної смуги?
— Які ліси є на території Євразії?
— Які рослини і тварини там трапляються?
— Які рослини і тварини є в степах і пустелях Євразії?
— Як вони пристосувалися до виживання в умовах нестачі води?
— Розкажіть про рослинний і тваринний світ тропічних лісів.
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Підручник (с. 57–62) опрацювати; намалювати тварину чи рослину Євразії.