Сформувати поняття про поле як штучну екосистему, про сорти культурних рослин і породи тварин, про найпоширеніших шкідників городу. Розвивати вміння пояснювати переваги біологічних методів боротьби зі шкідниками над хімічними, необхідність догляду за штучними екосистемами; дотримуватись правил підготовки насіння до посіву; робити висновки про значення штучних екосистем і необхідність догляду за ними. Виховувати ключові компетентності (комунікативні, інформаційні).
ПРИРОДОЗНАВСТВО 5 КЛАС
ТЕМА. Штучні екосистеми
МЕТА: сформувати поняття про поле як штучну екосистему, про сорти культурних рослин і породи тварин, про найпоширеніших шкідників городу. Розвивати вміння пояснювати переваги біологічних методів боротьби зі шкідниками над хімічними, необхідність догляду за штучними екосистемами; дотримуватись правил підготовки насіння до посіву; робити висновки про значення штучних екосистем і необхідність догляду за ними. Виховувати ключові компетентності (комунікативні, інформаційні).
ОБЛАДНАННЯ:підручник, друкований зошит «Природознавство 5 клас»,
колекція шкідників сільського господарства, гербарій бур’янів, таблиці «Овочеві культури», «Зернові культури», «Технічні культури», картки з завданнями, ватмани, маркери, різні сорти картоплі, насіння різних культур, гумові рукавички, склянки, скляні палички, перманганат калію, горщики, грунт, вода, білий папір.
ТИП УРОКУ : формування нових знань і практичних вмінь
Хід уроку
І.Етап орієнтації.
1. Організаційний етап.
Тема нашого уроку «Штучні екосистеми». Сьогодні ми з вами познайомимося з особливостями поля як штучної екосистеми, вивчимо нові рослини, які вирощують там, а також дізнаємося про тварин поля. Але перш ніж ми розпочнемо вивчення нової теми, давайте пригадаємо, що нам вже відомо про екосистеми. Для цього спробуємо розгадати кросворд. Якщо дасте правильні відповіді на запитання по горизонталі, зможете дізнатися тип екосистеми поля.
2. Актуалізація опорних знань.
Запитання
б) Для виявлення розуміння основних понять учневі пропонується виконати вправу «Розподіл по групах».На дошці наведено список організмів. Об’єднай їх у три групи залежно від їхньої приналежності до організмів виробників, споживачів, руйнівників. Список організмів: лисиця, дуб, клен, бактерії, кріт, пшениця, горобець, пліснявий гриб, горох, півень.
в) Завдання «Третій-зайвий». На дошці записано перелік понять, згрупованих по три - чотири приклади. У кожній групі прикладів один не відповідає темі, якій відповідає решта прикладів із цієї групи. Треба знайти зайве поняття.
Приклад 1. Перелік понять: ліс, озеро, теплиця, степ.
Тема «Природні екосистеми».
Зайве поняття - теплиця.
Приклад 2. Перелік понять: море, поле, город, парк.
Тема «Штучні екосистеми».
Зайве поняття - море.
Приклад 3. Перелік понять:щука, карась, заєць, очерет.
Тема «Водні організми».
Зайве поняття - заєць.
ІІ. Етап визначення мети
Мотивація етапу.
Вчитель. Упродовж тривалого часу свого існування людина була членом природної екосистеми й користувалася тим, що та їй давала. Наші пращури збирали плоди, коріння, полювали на тварин, одягалися у звірині шкури. Із зростанням кількості людей на планеті зростали їхні потреби. Людина приручила тварин, окультурила рослини з однією - єдиною метою - отримати якомога більше різних благ від природи. Обживаючи ті чи інші території, вона одночасно змінювала навколишнє середовище:розорювала луки та степи, осушувала болота, зрошувала посушливі землі. На їх місці з’являлися поля, сади, городи та інші штучні екосистеми, створені руками людини. Якими ж є особливості штучної екосистеми? Спробуймо сьогодні на уроці розібратися з особливостями будови поля як штучної екосистеми. Отож тема уроку - «Штучні екосистеми».
Інтерактивна вправа «Асоціативний кущ».
ПОЛЕ
Грунт пшениця миші людина вода трактор
ІІІ. Етап організації виконання плану діяльності.
Вчитель. Для того, щоб дізнатися про рослинний і тваринний світ поля пропоную об’єднатися в групи.
Перша група, назвемо вас «Ботаніками» буде досліджувати рослинний світ поля.
Друга група, назвемо вас «Зоологами» буде досліджувати тваринний світ поля.
Третя група, назвемо вас «Науковцями» буде досліджувати бур’яни.
Отримайте необхідне обладнання і до роботи.
Завдання для І групи (самостійна робота з підручником та гербарієм).
1. Опрацюйте розділ параграфа «Культурні рослини» і визначте, які рослини називають культурними?
2. На які групи їх поділяють? Наведіть приклади.
3. Як людина використовує ці рослини?
Вчитель. Усі культурні рослини, які нині вирощує людина, є результатом
тривалої кропіткої праці багатьох поколінь. З року в рік, від урожаю до урожаю людина добирала найкраще насіння і висівала його. Так з’явилися сорти культурних рослин. Що ж таке сорт? Знайдіть визначення на сторінці підручника. Випишіть його до зошита. Сорт - це створена людиною сукупність певних рослин, які мають потрібні людині ознаки. Учені створили тисячі сортів культурних рослин, як - от ранньостиглі, середньостиглі та пізньостиглі сорти картоплі з певними смаковими якостями. Їх вирощують для харчування людини. Існують сорти картоплі, які використовують для відгодівлі свійських тварин. Бульби картоплі різних сортів приблизно на 1/5 складаються із крохмалю. Ця органічна речовина, як відомо є цінним продуктом живлення людини і тварини. (Демонстрування різних сортів картоплі). В Україні нові сорти картоплі створюють фахівці Науково-дослідного інституту картопляного господарства, розташованого в селищі Немішаєві Київської області. Тільки за останні 10 років учені цього інституту створили чимало високо врожайних сортів картоплі, серед яких Світанок київський, Українська рожева. Багато культурних рослин є основним кормом для свійських тварин. Подібно до сортів культурних рослин учені створюють породи свійських тварин. Порода - це сукупність тварин, що мають корисні для людини ознаки. Наприклад, для одержання яєць, курятини, пір’я створено різні породи курей, яких вирощують на птахофабриках. Це полтавська зозуляста, вушанка, російська біла, первомайська.
Завдання для ІІ групи .(Самостійна робота з підручником та гербарієм)
1. Опрацюйте розділ параграфа «Буряни» і з’ясуйте, що це таке .
2. Які найпоширеніші бур’яни нашої місцевості?
3. Якої шкоди вони завдають культурним рослинам?
4. Які заходи вживає людина для боротьби з бурянами?
Вчитель. Звичайно, ви розумієте, що використання гербіцидів повязане з ризиком для здоровя людини.Також може призвести до знищиння досить корисних тварин, особливо комах - запилювачів. Зверніть увагу на цей плакат. Велика кількість видів тварин занесена до Червоної книги Харківщини.Тому на полях краще застосовувати так звані біологічні способи боротьби з бурянами.Одним з них є сівозміни.
Сівозміни - це поперемінне вирощування на тому самому полі різних культурних рослин протягом кількох років.Причому культури підбирають таким чином, щоб кожна наступна рослина потребувала з грунту інших поживних речовин, ніж попередня. Цим досягається краща врожайність і не відбувається виснаження грунту. Також, що немало важно, у грунті зимують шкідники сільськогосподарських культур, що росли минулого року. Коли висаджують інший вид рослин, то шкідники його їсти не можуть і гинуть.Те саме спостерігається і з хворобами, які переносяться бактеріями і грибами.Також при сівозмінах використовують жито. Ця рослина цікава тим, що коли вона росте, то з одного паростка утворюється багато стебел, рослини повністю займають і не дають розвиватися бурянам.(Демонстрування жита). Зелене жито перекопують і цим додатково збагачують грунт поживними речовинами.
Завдання для ІІІ групи.(Самостійна робота з підручником і колекціями шкідників)
1. Які корисні тварини зустрічаються на полі?
2. З’ясувати найпоширеніших шкідників поля.
3. Які заходи вживає людина для боротьби зі шкідниками?
Вчитель. Отже, діти, давайте підсумуємо що ж таке поле? (Поле - це оброблена і засіяна культурними рослинами ділянка землі).Спробуємо порівняти поле і степ. Що в них спільного?(Спільне те, що вони мають організмів - виробників, організмів - споживачів, організмів - руйнівників). А чим відрізняються? (Відрізняються тим, що у полі переважає якась одна культура, наприклад, пшениця. А також штучна екосистема потребує постійного догляду з боку людини). Давайте спробуємо уявити, що станеться з полем, якщо людина перестане за ним доглядати. (Через кілька років поле заросте буряном і перетвориться на природну екосистему, наприклад степ). Діти, задля того, щоб цього не сталося, якого ж догляду потребують культурні рослини поля?
1. Прополка і розпушування грунту.
2. Полив.
3. Боротьба зі шкідниками.
4. Збирання врожаю.
5. Внесення добрив.
6. Підготування насіння.
Ви розумієте, що вибір якісного насіння з хорошею схожістю є однією з умов вирощування високого врожаю. Крім того, насіння обов’язково має бути тих сортів рослин, що пристосовані для росту саме в певній місцевості. Як саме підготувати насіння до посіву ми зараз і навчимося, під час виконання практичної роботи.
IV. Закріплення вивченого матеріалу.
«Підготовка насіння до посіву».
Мета: навчитися готувати насіння до посіву і висівати його на потрібну глибину.
Обладнання: насіння рослин різного розміру, грунтосуміш, горщики, лопатки, перманганат калію, вода, білий папір.
Інструктивна картка.
1. Розкладіть насіння на аркуші білого паперу.
2. Використовуючи лупу, роздивіться насінини. З’ясуйте,чи всі вони мають
однакові розміри.
3. Відберіть мале, пошкоджене чи сплюснуте насіння без зародків.
Вчитель. Сортування - це відбір насіння за обраною якістю.
4.У склянку наполовину налий води. Занур у воду насіння. Добре перемішай
скляною паличкою. Якщо насіння пошкоджене воно міститься у верхніх
шарах води.
5. Злий зі склянки воду разом із пошкодженим насінням.
Вчитель. Намочування - це створення умов для того, щоб насіння всмоктало воду або розчин певних речовин у воді.
6. Обробіть насіння, що залишилося, розчином перманганату калію рожевого
кольору для знищення хвороботворних бактерій та грибів.
Вчитель. Протравлювання - це обробка насіння хімічними речовинами з метою захисту від шкідників та хвороб.
7. Висади 5 насінин у горщики з грунтом. Грунт необхідно притиснути та полити.
8.У висновках запишіть основні правила підготовки насіння до посіву.
Завдання «Так або Ні».
1. Поле - це природна екосистема.(Ні).
2. До овочевих культур відносять картоплю, капусту, помідори. (Так).
3. Бур’яни - це рослини, які людина спеціально вирощує на городі. (Ні).
4. До організмів - руйнівників поля належать червяки та різні мікроорганізми.
5. Колорадський жук, люцерновий довгоносик завдають значної шкоди культурним рослинам. (Так).
6. Біологічний метод боротьби зі шкідниками є небезпечним для здоровя людини.(Ні).
7. Щоб створити сприятливі умови для росту і розвитку культурних рослин людина здійснює обробіток грунту за допомогою техніки (Так).
8. Осот, пирій, лободу, мишій, щирицю вирощують на полі для отримання
високих врожаїв. (Ні).
9. В екосистемі поля рослини і тварини обєднують ланцюги живлення. (Так).
10. Існування екосистеми поля залежить від впливу природних умов і неможливе без господарської діяльності людини.(Так).
V. Підсумок уроку
1. Інтерактивна вправа «Мікрофон»
2.Оціннювання
VI. Домашнє завдання
1. Вивчити § підручника
2.Скласти кросворд до теми «Поле».., вправи 1-4 в друкованому зошиті
Практична робота №4 «Підготовка насіння до посіву».
Мета:навчитися готувати насіння до посіву і висівати його на потрібну глибину.
Обладнання: насіння рослин різного розміру, грунтосуміш, пластикові стакани, перманганат калію, вода, білий папір, хімічні стакани, скляні палички
Інструктивна картка
1. Розкладіть насіння на аркуші білого паперу. Визнач назви рослин за насінням.
2. Роздивіться насіння. Зясуйте, чи всі вони мають однакові розміри.
3. Відберіть мале,пошкоджене чи сплюснуте насіння без зародків. Цей метод називають сортування - це відбір насіння за обраною якістю.
4.Занур у воду насіння. Добре перемішай скляною паличкою. Якщо насіння пошкоджене воно міститься у верхніх шарах води.
Цей метод називають намочування - це створення умов для того,щоб насіння всмоктало воду.
5. Злий зі склянки воду разо з пошкодженим насінням.
6. Обробіть насіння, що залишилося,розчином перманганату калію рожевого кольору для знищення хвороботворних бактерій і грибів.
Цей метод називають протравлювання - це обробка насіння хімічними речовинами з метою захисту від шкідників і хвороб.
7. Висади 5 насінин у горщик з грунтом. Грунт необхідно притис нути та полити.
8. У висновках запишіть основні правила підготовки насіння до посіву.