Урок № 53
Тема: Отруйні тварини, рослини, гриби України
Мета уроку: поглибити знання учнів про різноманітність організмів на Землі, навчитись застосовувати набуті знання; розвивати увагу, спостережливість і пам'ять учнів, уміння аналізувати та узагальнювати інформацію, навички застосовувати набуті знання на практиці; навчити визначати найбільш поширені в Україні отруйні гриби, рослини та тварини за допомогою додаткових джерел інформації; формувати навички роботи в групі, розвивати логічне мислення, увагу, пам'ять учнів, наполегливість при виконанні завдань, відпрацьовувати навички пошукової діяльності на уроці, виховувати дбайливе ставлення до живої природи в цілому.
Форми роботи: робота в групах, індивідуальна робота, лекція з елементами бесіди, пошукова
робота з довідковими виданнями, творче індивідуальне завдання.
Обладнання:підручники «Природознавство» для 5 класу, робочі зошити, комп'ютер,
мультимедійний проектор, кольорові картки для ділення на групи, «поштові скриньки»,
роздавальний матеріал для дидактичних ігор «Пошуковці», «Листоноша», довідкові видання:
атлас тварин А.Брема, велика енциклопедія школяра,атлас тваринного та рослинного світу
України.
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
1.Організаційний етап
1.1.Привітання, фіксація відсутніх
1.2. Вправа для бадьоріння , активізації уваги та налаштування на інтелектуальну роботу«Прочистка мізків»
- стати біля парти, поставити руки так, щоб вони були на відстані 20 см від вух. Уявити, що тримаєте шовкову хусточку, яка проходить крізь голову і виходить через вуха. Потягнути її спочатку вправо, а потімвліво – прочистити мізки, щоб швидко думати і ясно бачити на уроці. Намагатися робити вправу синхронно.
2.Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності.
2.1. Перевірка домашнього завдання
- дидактична гра «Четвертий – зайвий». На екрані, по черзі, висвітлюються чотири зображення. Учні мають обрати зайве зображення і пояснити, чому вважають його зайвим. Номер зайвого зображення записують до робочого зошита, на екрані з'являється вірна відповідь, учні звіряють свою відповідь з тією, що на екрані та ставлять « +» за вірну та«- «за не вірну відповідь. ( 1 питання – 1 бал. Всього 4 бали)
2.2. Індивідуальні завдання.
Виступ учнів з міні-проектами «Бактерії корисні та шкідливі»
2.3. Обговорення вислову
Природа говорить так: «Або вивчай мої закони, діставай користь, або я, поневолю тебе і, не даючи ніякої користі, буду завдавати тобі ще й біди»
3.Засвоєння нових знань
3.1. Робота з відео презентацією
- лекція з елементами бесіди
У природі існуютьрослини, тварини та гриби які містять небезпечні для інших організмів речовини. Потрапивши в організм людини чи тварини, вони викликають отруєння. Такі рослини, тварини та гриби називають отруйними. У поводженні з ними слід бути особливо обережними. (трансляція слайдів з фото та поясненнями)
- конспектування
- додаткові питання
- пам'ятка «Отруйні тварини, рослини, гриби. Правила безпеки»
4. Фізкультхвилинка «Їжачок»
- веселі танцювальні вправи для розгрузки
5.Закріплення нового матеріалу
6. Домашнє завдання
& 41відповідати на питання№ 1-6 ст.175
Творче завдання: створити міні-проекти про організми, які існують у різних середовищах (ґрунті, воді, повітрі, інших організмах)
7. Оцінювання
- самооцінювання (учні підраховують кількість балів, зароблених за урок)
- додаткове оцінювання вчителем
8. Рефлексія
- вправа «Гучна розмова»
на правильне твердження вчителя учні плескають у долоні 1 раз, на неправильне – голосно вимовляють звук «М».
Вправа «Мій настрій»
Учні малюють на окремих аркушах свій настрій у вигляді «смайліків».
І червона, й соковита,
Та гірка вона все літо.
Припече мороз — вона
Стала добра і смачна. (Калина.)
Кавунчики дрібненькі,
Смугасті та кисленькі,
У колючки вбралися
І кущиком назвалися. (Аґрус.)
Спритний майстер у стрибках:
По деревах, по гілках.
Вся руда, пухнастий хвіст,
Рідний дім для неї — ліс. (Білка.)
На городі нога стоїть,
На нозі голова висить.
Куди сонце повертається,
Туди голова нахиляється. (Соняшник.)
Квітка пишна, квітка гожа,
На троянду трішки схожа.
На кущах вона зростає.
Хто із вас цю квітку знає? (Шипшина.)
У нашої бабусі
Сидить дід в кожусі,
Проти печі гріється,
Без води умиється. (Кіт.)
Прийшла кума із довгим віником
На бесіду з нашим півником,
Схопила півня на обід
Та й замела мітлою слід. (Лисиця.)
Що за квітка чарівна, раз на рік цвіте вона. (Папороть.)
Не печуть мене, не варять,
Сушать, та у люльці смалять. (Тютюн.)
Що то за квіточки — серед жита сині очки. (Волошки.)
Олена зелена,
Не сіяна, не саджена,
Хто доторкнеться,
Той обпечеться. (Кропива.)
Уночі гуляє,
А вдень спочиває,
Має круглі очі,
Бачить серед ночі. (Сова.)
Цвіте синьо, лист зелений
Квітник прикрашає.
Хоч мороз усе побив —
Його не займає. (Барвінок.)
Сонечко в траві зійшло,
Усміхнулось, розцвіло,
Згодом стало біле-біле
І за вітром полетіло. (Кульбаба.)
Стоїть собі літечком
На городі тіточка,
Світлокоса, білочуба,
а на ній зелена шуба. (Кукурудза.)
Хто крилатий, гарний, гожий,
На красиву квітку схожий,
Має довгий хоботок,
П'є нектар ним із квіток? (Метелик.)
Його пожива — це листочки,
Домівка — деревце чи кущ.
З'являється щотравня точно
Поважний, симпатичний … (хрущ).
Всюди проживають,
По шість ніжок мають,
Можуть мати й крила.
Але це — не пташки.
Дітки, відгадали?
Звісно, це — … (комашки).
Ніхто її не лякає, а вона тремтить. (Осика.)
Навесні біла, літом зелена, восени жовта, зимою добра. (Груша.)
Зелена, а не гай, біла, а не сніг, кучерява, та без волосся. (Береза.)
По траві повзла змія.
Налякався добре я.
Від гадюки біг чимдуж,
А то виявився … (вуж).
Навіть в спеку, відчайдуха,
Не скидає він кожуха.
Взимку ж холоду боїться.
Лізе до барлогу грітись. (Ведмідь.)
Загорнулася в клубок
Ціла купка голочок.
Лис підбіг, голки понюхав.
Потім довго носа чухав. (Їжак.)
Навесні цвітуть, мов свічі,
Заглядають сонцю в вічі,
А під осінь ті свічки
Вдягнуть з голок кожушки. (Каштан.)
Запах, колір — все відмінне,
Посміхнешся неодмінно.
Як серединку кусати,
Скривить так, що й не впізнати. (Лимон.)
Що це за будинок
Ходить без доріжки,
Схожий він на колобок,
А під дахом ріжки? (Равлик.)
Я на сонце дуже схожа —
Золотиста, ніжна, гожа.
Рано-вранці розквітаю.
Відгадати вам неважко,
Що за квітка я? (Ромашка.)
Навесні старий садок
Вкрив барвистий килимок,
І над вишнями в гіллі
Загули, мов дзвін, … (джмелі).
Стоїть дід над водою, хитає зеленою бородою. (Очерет.)
Серед поля вояк стоїть, на голові шпики держить. (Осот.)
Урок № 53
Тема: Отруйні тварини, рослини, гриби України
Мета уроку: поглибити знання учнів про різноманітність організмів на Землі, навчитись застосовувати набуті знання; розвивати увагу, спостережливість і пам’ять учнів, уміння аналізувати та узагальнювати інформацію, навички застосовувати набуті знання на практиці; навчити визначати найбільш поширені в Україні отруйні гриби, рослини та тварини за допомогою додаткових джерел інформації; формувати навички роботи в групі, розвивати логічне мислення, увагу, пам’ять учнів, наполегливість при виконанні завдань, відпрацьовувати навички пошукової діяльності на уроці, виховувати дбайливе ставлення до живої природи в цілому.
Форми роботи: робота в групах, індивідуальна робота, лекція з елементами бесіди, пошукова
робота з довідковими виданнями, творче індивідуальне завдання.
Обладнання:підручники «Природознавство» для 5 класу, робочі зошити, комп’ютер,
мультимедійний проектор, кольорові картки для ділення на групи, «поштові скриньки»,
роздавальний матеріал для дидактичних ігор «Пошуковці», «Листоноша», довідкові видання:
атлас тварин А.Брема, велика енциклопедія школяра,атлас тваринного та рослинного світу
України.
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
1.1.Привітання, фіксація відсутніх
1.2. Вправа для бадьоріння , активізації уваги та налаштування на інтелектуальну роботу «Прочистка мізків»
- стати біля парти, поставити руки так, щоб вони були на відстані 20 см від вух. Уявити, що тримаєте шовкову хусточку, яка проходить крізь голову і виходить через вуха. Потягнути її спочатку вправо, а потім вліво – прочистити мізки, щоб швидко думати і ясно бачити на уроці. Намагатися робити вправу синхронно.
2.1. Перевірка домашнього завдання
- дидактична гра «Четвертий – зайвий». На екрані, по черзі, висвітлюються чотири зображення. Учні мають обрати зайве зображення і пояснити, чому вважають його зайвим. Номер зайвого зображення записують до робочого зошита, на екрані з'являється вірна відповідь, учні звіряють свою відповідь з тією, що на екрані та ставлять « +» за вірну та «- « за не вірну відповідь. ( 1 питання – 1 бал. Всього 4 бали)
2.2. Індивідуальні завдання.
Виступ учнів з міні-проектами «Бактерії корисні та шкідливі»
Природа говорить так: «Або вивчай мої закони, діставай користь, або я, поневолю тебе і, не даючи ніякої користі, буду завдавати тобі ще й біди»
3.1. Робота з відео презентацією
- лекція з елементами бесіди
У природі існують рослини, тварини та гриби які містять небезпечні для інших організмів речовини. Потрапивши в організм людини чи тварини, вони викликають отруєння. Такі рослини, тварини та гриби називають отруйними. У поводженні з ними слід бути особливо обережними. (трансляція слайдів з фото та поясненнями)
- конспектування
- додаткові питання
- пам'ятка «Отруйні тварини, рослини, гриби. Правила безпеки»
4. Фізкультхвилинка «Їжачок»
- веселі танцювальні вправи для розгрузки
5. Закріплення нового матеріалу
Вправа « Приватний детектив»
Вправа «Листоноша»
6. Домашнє завдання
& 41 відповідати на питання № 1-6 ст.175
Творче завдання: створити міні-проекти про організми, які існують у різних середовищах (ґрунті, воді, повітрі, інших організмах)
7. Оцінювання
- самооцінювання (учні підраховують кількість балів, зароблених за урок)
- додаткове оцінювання вчителем
8. Рефлексія
- вправа «Гучна розмова»
на правильне твердження вчителя учні плескають у долоні 1 раз, на неправильне – голосно вимовляють звук «М».
Учні малюють на окремих аркушах свій настрій у вигляді «смайліків».
І червона, й соковита,
Та гірка вона все літо.
Припече мороз — вона
Стала добра і смачна. (Калина.)
Кавунчики дрібненькі,
Смугасті та кисленькі,
У колючки вбралися
І кущиком назвалися. (Аґрус.)
Спритний майстер у стрибках:
По деревах, по гілках.
Вся руда, пухнастий хвіст,
Рідний дім для неї — ліс. (Білка.)
На городі нога стоїть,
На нозі голова висить.
Куди сонце повертається,
Туди голова нахиляється. (Соняшник.)
Квітка пишна, квітка гожа,
На троянду трішки схожа.
На кущах вона зростає.
Хто із вас цю квітку знає? (Шипшина.)
У нашої бабусі
Сидить дід в кожусі,
Проти печі гріється,
Без води умиється. (Кіт.)
Прийшла кума із довгим віником
На бесіду з нашим півником,
Схопила півня на обід
Та й замела мітлою слід. (Лисиця.)
Що за квітка чарівна, раз на рік цвіте вона. (Папороть.)
Не печуть мене, не варять,
Сушать, та у люльці смалять. (Тютюн.)
Що то за квіточки — серед жита сині очки. (Волошки.)
Олена зелена,
Не сіяна, не саджена,
Хто доторкнеться,
Той обпечеться. (Кропива.)
Уночі гуляє,
А вдень спочиває,
Має круглі очі,
Бачить серед ночі. (Сова.)
Цвіте синьо, лист зелений
Квітник прикрашає.
Хоч мороз усе побив —
Його не займає. (Барвінок.)
Сонечко в траві зійшло,
Усміхнулось, розцвіло,
Згодом стало біле-біле
І за вітром полетіло. (Кульбаба.)
Стоїть собі літечком
На городі тіточка,
Світлокоса, білочуба,
а на ній зелена шуба. (Кукурудза.)
Хто крилатий, гарний, гожий,
На красиву квітку схожий,
Має довгий хоботок,
П’є нектар ним із квіток? (Метелик.)
Його пожива — це листочки,
Домівка — деревце чи кущ.
З’являється щотравня точно
Поважний, симпатичний … (хрущ).
Всюди проживають,
По шість ніжок мають,
Можуть мати й крила.
Але це — не пташки.
Дітки, відгадали?
Звісно, це — … (комашки).
Ніхто її не лякає, а вона тремтить. (Осика.)
Навесні біла, літом зелена, восени жовта, зимою добра. (Груша.)
Зелена, а не гай, біла, а не сніг, кучерява, та без волосся. (Береза.)
По траві повзла змія.
Налякався добре я.
Від гадюки біг чимдуж,
А то виявився … (вуж).
Навіть в спеку, відчайдуха,
Не скидає він кожуха.
Взимку ж холоду боїться.
Лізе до барлогу грітись. (Ведмідь.)
Загорнулася в клубок
Ціла купка голочок.
Лис підбіг, голки понюхав.
Потім довго носа чухав. (Їжак.)
Навесні цвітуть, мов свічі,
Заглядають сонцю в вічі,
А під осінь ті свічки
Вдягнуть з голок кожушки. (Каштан.)
Запах, колір — все відмінне,
Посміхнешся неодмінно.
Як серединку кусати,
Скривить так, що й не впізнати. (Лимон.)
Що це за будинок
Ходить без доріжки,
Схожий він на колобок,
А під дахом ріжки? (Равлик.)
Я на сонце дуже схожа —
Золотиста, ніжна, гожа.
Рано-вранці розквітаю.
Відгадати вам неважко,
Що за квітка я? (Ромашка.)
Навесні старий садок
Вкрив барвистий килимок,
І над вишнями в гіллі
Загули, мов дзвін, … (джмелі).
Стоїть дід над водою, хитає зеленою бородою. (Очерет.)
Серед поля вояк стоїть, на голові шпики держить. (Осот.)
належать |
живлення, |
обміну |
виділення |
До |
речовин |
дихання, |
|
зміни |
пов’язані |
— це |
збільшенням |
Ріст |
кількісні |
організму |
зі |
найменша |
усього |
одиниця |
— це |
структурно-функціональна |
Клітина |
живого |
|
грибам, |
бактеріям |
Гетеротрофне |
тваринам, |
живлення |
багатьом |
притаманне |
|