Допомогти учням усвідомити, що вони можуть заощаджувати чимало води у побуті; пояснити учням, що вони можуть економити воду, лише трохи змінивши щоденні звички та навички особистої гігієни; дізнатися більше про забруднення води. Виховувати здоров'язберігаючі компетентності.
Міні-проект «Краплина, або «Де ми втрачаємо воду?»
ТЕМА. Краплина, або «Де ми втрачаємо воду?»
МЕТА: допомогти учням усвідомити, що вони можуть заощаджувати чимало води у побуті; пояснити учням, що вони можуть економити воду, лише трохи змінивши щоденні звички та навички особистої гігієни; дізнатися більше про забруднення води. Виховувати здоров’язберігаючі компетентності.
ОБЛАДНАННЯ: склянка з питною водою, невеликий піддон, пісок, невелика кількість порошкового безалкогольного напою, роздатковий матеріал, ватмани, кольорові маркери, «Зелений пакет», тест «Що ти знаєш про воду», довідковий матеріал «Вода, яку я використовую»
ТИП УРОКУ: урок-проект
ХІД УРОКУ
І. Етап орієнтації
Організаційний етап
Вітання, створення робочого настрою в класі.
ІІ. Етап визначення мети
Мотивація навчальної діяльності
Вчитель. Вода є унікальним елементом земної поверхні, і саме через наявність великої кількості води нашу Землю також називають «блакитною планетою». Незважаючи на таку кількість води, більша її частина міститься в океанах і морях, і тільки 0,6% загальної кількості живильної вологи придатні для споживання. Вже сьогодні існує загроза виникнення та загострення проблем із питною водою на кшталт проблем з використанням енергоносіїв таких, як нафта, газ та вугілля. За ступенем водозабезпечення Україна посідає одне з останніх місць у Європі. Водні ресурси України використовуються, а отже, і забруднюються, у декілька разів інтенсивніше, ніж в інших країнах. Вода використовується у сільському господарстві (зрошення), промисловості (як сировина, а також як охолоджувальний та нагрівальний засіб) та для побутових цілей (споживання, особистої гігієни, миття, відпочинку). В наші часи нераціональне використання та забруднення води є достатньо серйозною проблемою, що може привести до катастрофи.
Оскільки всі ми споживаємо воду, то й несемо відповідальність за її збереження. В основу збереження водних ресурсів покладено два фундаментальні принципи: раціональне використання та охорона
Тест. Що ти знаєш про воду?
№ |
Питання |
Так |
Ні |
1. |
Менше 50% земної поверхні вкрито водою. |
|
V |
2. |
Вода на Землі існує у двох фізичних формах. |
|
V |
3. |
Вода може утримувати величезну кількість енергії. |
V |
|
4. |
Коли у воді розчиняються різні речовини, температура її замерзання підвищується. |
|
V |
5. |
Лише 3% води, яку використовують люди, є життєво необхідними для них. |
V |
|
6. |
Використовувати питну воду для поливання саду чи миття тротуарів розумно. |
|
V |
7. |
Охолоджувати речі за допомогою холодної води з- під крану розумно. |
|
V |
8. |
Основними забруднювачами води є промислові підприємства та водний транспорт. |
V |
|
9. |
Без води Земля була б пустельною планетою. |
V |
|
ІІІ. Етап проектування
Учитель разом з учнями визначає тему уроку. Учні висловлюють свої пропозиції щодо плану роботи на уроці. Учні записують тему уроку в зошиті.
ІV. Етап організації виконання плану діяльності
Самостійна дослідна робота
Створюються чотири робочі групи. Кожна група отримує аркуш ватману, маркери, роздавальний матеріал, завдання для групи.
Робота в групах
Завдання для 1 групи. Як ми чистимо зуби?
Умови.
Населення вашого міста 30 000 осіб. Припустимо, що більшість людей чистять зуби, залишивши воду ввімкненою, а інші вмикають воду лише для полоскання зубної щітки та рота. Швидкість потоку воду становить 2 літри на хвилину, і більшість людей встигають почистити зуби в середньому за три хвилини.
Другий підхід (періодично вмикати/вимикати воду тільки для полоскання) призводить до втрачання половини кількості води (близько 1 л).
Запитання:
Завдання для 2 групи. Як ми голимося?
Умови.
Припустимо, що населення вашого міста 40000 осіб. Передбачимо, що половина населення – чоловіки, і половина чоловіків голиться щоранку. Більшість з тих, хто голиться, залишають воду ввімкненою під час гоління, а інші вмикають воду лише для прополіскування бритви та вмивання.
У середньому гоління займає 6 хвилин. Проточна вода тече через напіввідкритий кран при швидкості 2 л за хвилину. Середня кількість води, що споживається тільки для полоскання, становить лише 1 л за хвилину.
Запитання:
Завдання для 3 групи. Особиста гігієна
Уявіть, що кожен член вашої родини чистить зуби, залишаючи воду відкритою весь час. Вихідні дані задачі:
Запитання:
Завдання для 4 групи. Забруднення води
Людство скидує відходи та закопує їх досить тривалий час. Більшість цих місць складування та захоронення відходів можуть стати «джерелами точкового забруднення» підземних та поверхневих вод. Проведіть наведений нижче дослід для ілюстрації цього впливу:
Проспостерігайте за тим, як змінюється колір води. Які висновки можна зробити?
V. Контрольно-оцінювальний етап
Створення проекту та його захист
(Кожна група захищає свій проект біля дошки. Група одержує бали за захист)
Закріплення знань учнів
Метод «Мозковий штурм»
Діти, як ви пропонуєте заощаджувати воду під час:
VІ. Підведення підсумків уроку
VІІ. Домашнє завдання
ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ ДО УРОКУ
Економія води вдома
Прибирання
Поливання
Особиста гігієна
Приготування їжі/пиття
ЕКОЛОГІЧНИЙ ВІСНИК
«Краплина, або «Де ми втрачаємо воду?»
Економія води вдома : Прибирання
Поливання
Особиста гігієна
Приготування їжі/пиття