Тема. Водойми України. Будова річки. Рівнинні і гірські річки
Мета: ознайомити учнів з видами водойм та сформувати поняття про джерело; річку , її будову, складові частини; про рівнинні та гірські річки ; їх значення в житті людини; розширити знання дітей про водойми України; розвивати критичне мислення, спостережливість, уяву, пізнавальний інтерес, уміння логічно мислити, працювати в групі; формувати в учнів навички роботи з фізичною картою, зошитом, підручником, опорними картками; виховувати почуття любові до природи, дбайливе ставлення до водойм.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: карта України, підручник, лепбук.
Хід уроку
I. Організація початку уроку
1.Привітання.
2. Перевірка готовності учнів до уроку.
- Діти, перевірте, чи все необхідне для уроку у вас є на партах, має бути зошит, підручник, пенал, щоденник. Приберіть все зайве, щоб для роботи на уроці нічого нам не заважало.
Вправа «Погода».
— Яка зараз пора року?
— Який місяць?
— Яке число?
— Тепло чи холодно надворі?
— Який стан неба?
— Яка температура повітря?
— Чи були сьогодні протягом дня опади?
ІІ. Актуалізація опорних знань.
(учні, користуючись леп буком, пояснюють домашнє завдання та на карті позначають місця, де є поклади корисних копалин).
Гра «Де чий будиночок».
На дошці зображені будиночки, потрібно знайти, де живуть корисні копалини.
Рудні корисні Горючі корисні копалини Нерудні корисні копалини
копалини
Залізні руди, нафта , торф, пісок , граніт, золото, кам’яна сіль, кам’яне вугілля, природний газ.
II. Повідомлення теми уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів.
(діти визначають завдання уроку)
IV. Вивчення нового матеріалу
— Вода — цінний дар природи. Без води не було б життя на Землі. Тому до водойм треба ставитися дбайливо, по-господарськи їх використовувати та охороняти.
— Які водойми ви знаєте?
— В Україні налічується 70 тисяч річок, з них близько 4 тисяч — завдовжки понад 10 км, 137 річок — завдовжки понад 100 км.
2.Робота за підручником (с. 113–116).
- Сьогодні ми будемо вивчати новий матеріал за допомогою прийому «Джингсо».
Учні діляться на групи. Кожна група опрацьовує матеріал теми та складає 3 запитання до тексту.
Потім учні з груп розходяться по інших групах і розповідають свій матеріал, на закріплення задають свої запитання.
- Відкрийте підручники на с. 113.
І група опрацьовує параграф про річки та їх будову.
ІІ група опрацьовує інформацію про рівнинні й гірські річки.
ІІІ група опрацьовує інформацію про річки України.
.
— Дніпро — найбільша в країні і третя за величиною в Європі (після Волги і Дунаю) річка. Вона бере початок на півночі Смоленської області й котить свої води до Чорного моря через Росію, Білорусь, Україну, долаючи шлях 2201 км. У межах України довжина Дніпра складає 981 км. Найбільшими притоками Дніпра є Прип’ять і Десна. Меншими за величиною є Тетерів, Псел, Ворскла, Рось, Самара, Конка, Інгулець. Усього у басейні Дніпра — 1424 притоки.
Дністер — друга за величиною річка України, яка протікає у семи областях. Початок бере на північному сході схилу Карпат і впадає у Дністровський лиман Чорного моря. Загальна протяжність річки — 1352 км. Протяжність Україною — 692 км. На території України в Дністер впадають майже 500 річок.
Південний Буг — річка на південному заході України. Єдина велика річка України, що повністю протікає по її території. Довжина річки — 857 км. Південний Буг має 301 приток, кожен з яких завдовжки до 10 км.
До великих річок належить також Сіверський Донець. Його довжина складає 1053 км, а в межах України — 672 км.
Дунай — друга за протяжністю (після Волги) річка в Європі. Довжина — 2960 км. Її називають «інтернаціональною» річкою, оскільки від витоку до гирла вона протікає по території або по межі 10 держав.
3.Робота з лепбуком.
- Тепер перевіримо , що ви запам’ятали з розповіді однокласників.
- Розкажи, як утворюється річка?
- Зобразимо це на лепбуці.
- Які бувають річки ?
- Що ви знаєте про Дніпро ?
- Друга за протяжністю річка в Європі?
- Про які річки ще не згадали ?
- Покажіть ці річки на карті. Позначимо їх на контурній карті у лепбуці.
VІ. Підсумок уроку
Прийом «Фішбоун»( скелет риби).
Тема Основні Висновок
«Водойми України» поняття
(учні записують основні поняття з теми)
— Отже, Ріки України — це багатство нашої Батьківщини. З давніх часів вони використовуються як судноплавні шляхи для перевезення вантажів і пасажирів. На річках побудовані гідроелектростанції. Воду річок використовують для зрошування земель. Деякі ріки мають розвинене рибне господарство.
Оцінювання.