Урок " Збережемо природу Землі разом"

Про матеріал
Матеріал розрахован на роботу з учнями 4 класів. Мета:• ознайомити учнів з проблемами сучасності стосовно збереження природних ресурсів планети Земля; • формувати компетентність в природничих науках шляхом застосування аналізу і систематизації знань про стан природи нашої планети; • показати важливість і напрямки міжнародного співробітництва в галузі охорони навколишнього середовища з метою збереження природи; • розвивати екологічну грамотність, усвідомлення ролі навколишнього середовища для життя і здоров’я людини, інтерес до вивчення природи та екологічних проблем планети, на якій живемо; • сприяти вихованню: відповідального ставлення до природних ресурсів; поведінки необхідної для ефективної співпраці спрямованої на досягнення спільних інтересів.
Перегляд файлу

Урок природознавства

4 клас

 

Тема. Збережемо природу Землі разом

 

Мета:

• ознайомити учнів з проблемами сучасності стосовно збереження

природних ресурсів планети Земля;

• формувати компетентність в природничих науках шляхом

застосування аналізу і систематизації знань про стан природи нашої

планети;

• показати важливість і напрямки міжнародного співробітництва в

галузі охорони навколишнього середовища з метою збереження

природи;

• розвивати екологічну грамотність, усвідомлення ролі навколишнього

середовища для життя і здоров’я людини, інтерес до вивчення

природи та екологічних проблем планети, на якій живемо;

• сприяти вихованню: відповідального ставлення до природних ресурсів; поведінки необхідної для ефективної співпраці спрямованої на досягнення спільних інтересів.

 

Тип уроку: засвоєння нових знань.

 

Обладнання: інформаційні листи, комп’ютер, телевізор,

кросворд, таблиці «Сонячна система»,

«Ознаки загрози Землі», малюнок планети, запис назв груп,

ілюстрація із зображенням Червоної книги і емблеми

Всесвітнього фонду дикої природи – панди.

 

 

Хід уроку

 

I. Організація учнів до роботи

Вч.- Подивіться навколо себе,діти!

-Давайте скажемо «Спасибі!» природі навколо нас:

деревам - «Спасибі!»,

небу - «Спасибі!»,

«Спасибі!» - один одному,

«Спасибі!» - Землі.

ІІ. Актуалізація опорних знань

1. Узагальнення  фенологічних спостережень.

Вч.- Розпочинаємо ми наш урок зі звернення до метеорологів.

(Доповідь двох дітей).

Уч.- Сьогодні (вказують повну дату).

Уч.- Стан неба… Відповідна позначка…

Уч.- Темпераура повітря становить…градусів за Цельсієм. Запис

відповідає…

Уч.- Вітер (якщо є) має напрямок…

Уч.- Опади (якщо є) у вигляді...

Вч.- Хто бажає доповнити традиційною хвилинкою «Народні цікавинки»?

Уч.- Народні прикмети стверджують, що …(доповіді бажаючих

відповідають порі року, збігу погодних умов, змінам в житті рослинного і

тваринного світів).

 

2. Вступне слово вчителя.

Звучить мелодія з пісні «Зоряна країна», на її фоні вчитель читає вірш.

Блакитні простори, зелені ліси —

Ніде не знайдеш ти такої краси.

У космосі є ще багато планет,

Немає лишень життя там прикмет.

Ти наша домівка, планета Земля,

Ти гарна і зблизька, красива здаля.

Дивуються інші планети всі щиро:

«Яка ж ти, сестричко, блакитно-вродлива!» (Додаток 1)

Вч.- І справді нам є чим пишатися, ми – земляни. Завдяки красі нашої планети, космічний мандрівник О (герой мультфільму „Дім” ) не втримався і завітав до нас у гості. Привітаємо нашого гостя ( Додаток 1)

в) Розгадування кросворду.

О.- Доброго дня, земляне! Я завітав до вас у гості, бо не міг стримати своє захоплення вашою планетою. Я навіть вам трошки заздрю. Але мені цікаво чи знаєте ви щось про Сонячну систему. Відгадайте мій кросворд спираючись на зображення на екрані (Додаток 2)

  1. Наука про космічні тіла. (Астрономія)
  2. Велике палаюче газове космічне тіло. (Сонце)
  3. В цієї планети 17 супутників. (Сатурн)
  4. Найбільша планета Сонячної системи? (Юпітер)
  5. Газові кулі що світяться, нашквалт Сонцю. (Зорі)
  6. Розмір цієї планети дорівнює розміру планети Земля. (Венера)
  7. Вчені вважають, що на цій планеті є життя. (Марс)
  8. Найменша планета? (Плутон)
  9. Супутник планети Земля. (Місяць)
  10. Найблища до сонця  планета. (Меркурій)
  11. Планета - тезка Богу моря. (Нептун)
  12. Ця планета крутиться навколо Сонця, лежачи на боці. (Уран)

(Розгадавши кросворд, висвітлюється ключеве слово – планета Земля).(Додаток 3)

О.- Дуже цікаво, що висвітилося слово «земля». Я навіть тут не зміг втриматися від заздрощів, хоча знаю що це дуже погано.

Вч.-О,намдуже приємно чути твоє захоплення нашою планетою. Залишайся з нами і ти дізнаєшся про труднощі Красуні.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

(Звучить запис голосу Землі).

З.- Мені приємно чути такі слова. Але я водночас відчуваю образу.

Вч.- Діти, нас почула наша Земля, але щось голос її дуже сумний. Що трапилося?

З.- Це було давно. Я просиналася кожний ранок і була щасливою. Невже я колись раділа? Я любила людей, любила весь світ, все навколо: сонце, небо, трави,журчання річок, співи птахів. Я любила створену природу, як турботлива мати, любить своє дитя.

- Якою ж я була гарною в той час!(Додаток 4)

- З’явившись на світ перша людина почувала себе частиною природи, але її розум виявився здатним не тільки на створення, але і на руйнування. 

- Людина почала поневолювати мене, рослини, тварин. Вона розриває мої надра на шматки та дістає нутрощі, заповнює мою прозору кров отрутою, вона перекриває мої вени греблями, душить мене шкідливими газами, ранить атомними вибухами. У що я перетворююся?

- Невже я створювала умови для свого грабіжника? У вас є ще трохи часу, щоб мене врятувати. Я вірю у ваші сили, у ваш розум та добрі серця.

IV.Повідомлення теми і мети уроку.

О.- Люди, так чого ж ви сидите? Треба ж щось робити!

Вч.- Ми розуміємо, що нашій планеті загрожує небезпека. Саме тому тема нашого уроку сьогодні «Збережемо природу Землі разом».

Вч.- Які ж завдання ми поставимо перед собою, щоб спрямувати роботу на розв’язання проблем пов’язаних з хворобою нашої планети?

(Відповіді учнів).

V. Сприймання й усвідомлення учнями нового навчального матеріалу.

1. Ознаки біди.

Вч.- О, чи зустрічалися тобі ознаки життя на інших планетах?

О.- Я багато подорожував, але ознак так і не знайшов.

Вч.- Наша планета наповнена життям, але поряд з життям є загроза втрати його. Ми повинні це пам’ятати. Що саме нам загрожує? Допоможе з’ясувати нам доповідь юного еколога (учень з класу).

Ек.- Сьогодні я прийшов до вас, щоб запросити стати вченими- спеціалістами які можуть врятувати планету. Я підготував матеріал. Мені необхідні будуть ботаніки, зоологи, географи. Для цього ви утворите групи.

- Ботаніки. Ви з’ясуєте що загрожує «легеням Землі» - рослинам.

- Зоологи нададуть інформацію про загрозу «братам нашим меншим» - тваринам.

- Географи розкажуть, про загрозу для грунту, води та повітря.

(Учні читають підготовлений матеріал, потім від кожної групи виступає доповідач, вчитель виставляє картки у таблицю  «Ознаки біди»).

Ботаніки.

Ліси мають величезний вплив на клімат і стан ґрунтів. Влітку під час дощів і злив дерева затримують вологу на листі і гілках; восени — в опалому листі, мохах і кореневищах. Повертають дерева вологу поступово шляхом випаровування її назад в атмосферу, де утворюються хмари, які знову перетворюються в опади у вигляді дощу. Взимку ліси затримують сніг і не дають йому змогу швидко танути до настання весни. Без лісів вода талого снігу і дощів швидко стікає в русла струмків і річок, розмиваючи при цьому ґрунт, утворюючи яри, а також спричиняє затоплення нижче за течією. Волога, надходячи до річок, майже не випаровується назад у повітря, внаслідок цього часто починаються засухи.

 Вирубка лісів (Додаток 5)

Зоологи.

Друже! Чи знаєш Ти, що нині багато видів рослин і тварин, комах і птахів зникають з нашої планети у 1000 разів швидше, аніж зазвичай. Це означає, що ми втрачаємо від 10 до 130 видів кожного дня! Уявляєш?

Зникнення такої кількості тварин неминуче призведе до екологічної катастрофи, впевнені вчені, тож кожен з нас повинен замислитись над власним ставленням до природи та її багатств.

Жива природа — це дивовижний, багатогранний світ. Особливе місце в цьому світі відведено тваринам: вони складають лише 2% від усього живого на Землі, але незважаючи на це, роль їх в природі величезна. Так склалося з давніх часів, що людина використовує тварин для своїх потреб. Ще первісні люди полювали на мамонтів, биків, оленів, бобрів та на багатьох інших представ­ників тваринного світу. М’ясо тварин вони використовували собі для їжі, зі шкур шили одяг, а з кісток будували житла та виготовляли знаряддя праці. Поступово диких тварин приручили.

Загибель тварин (Додаток 5)    

Географи.

Вимивання водою чи видування вітром (останнє відбувається значно рідше) – одна з причин руйнування ґрунту. Велику загрозу ґрунтам несуть яри, які руйнують великі площі землі. Забруднення.У більшості випадків ґрунт забруднюють метали, мастила та смоли, вибухові речовини та отруйні гази, радіоактивні матеріали, паливо та інші шкідливі речовини. Такі речовини найчастіше потрапляють до ґрунту разом із промисловими чи побутовими відходами.

Накопичення сміття. (Додаток 5)

Отруєння грунту. (Додаток 5)

Вч.- А є ще проблеми:

-Забруднення води. (Додаток 5) 

- Забруднення повітря. (Додаток 5)

Ек.- Ви вірно проаналізували  загрози. А хто винен в цьому? (Людина).

О.- Мабуть люди забули , що вони мають таку красуню-планету, що вони відповідають за тих хто їм довіряє. За тих рослин, тварин, які живуть поряд з ними, за ту річку, яка біжить у вашому місті, за ту планету, на якій вам пощастило жити.

Вч.- Нажаль ти правий, О, люди не розуміють, що в них є тільки одна планета. Вони, тобто ми, не можемо обрати іншу для життя. Земля теж не може обрати собі інших мешканців. То треба чути один одного. Земля дає, ми беремо, але треба це робити охайно, із вдячністю. Є такі слова у письменника А.Екзюпері: «Всі ми пасажири великого корабля на ім’я «Земля», це означає що пересісти з нього просто нікуди».

Вч.- Як ви розумієте ці слова?

(Учні відповідають дискутуючи).

Ек.- Виходить ви розумієте, що загроза планети – це загроза здоров’ю та життю людини. А як же досягти гармонії між людиною та його планетою?

О.- Спостерігаючи за людьми я бачив як вони доглядають за собою. Вони миються, красиво вдягаються, чистять свій одяг, вдягають прикраси. То може треба так слідкувати і за станом Землі?

Вч.- Я впевнена, що наші учні так і слідкують за собою. Кожен повинен почати із себе, тоді і за порядком на планеті будемо встигати слідкувати.

Фізкультхвилинка.(Під відеозапис)

Імітація рухів догляду за собою.

О.- Як це цікаво. А що ще можна зробити?

2.Охорона природи.

Вч.- У кожного з вас є будинок, квартира, двір, вулиця, місто.Уявіть, що це ваша планета. Що ви можете зробити щоб на ній стало краще?

(Відповіді учнів)

Ек.- А які заходи збереження природи вам відомі в нашій країні?

(Заповідники, заказники, національні парки, Червона книга).

О.- Поясніть мені, будь ласка, що ці слова означають?

( Пояснення учнів).

Вч. – А покажу вам відео сюжет про заповідники та заказники.

Ек.- Ми бачимо, що в нашій країні вживаються заходи з охорони природи. Але чи достатньо цього, щоб врятувати природу усієї планети?

Вч.- Створивши межі кожен своєї країни люди забули, що пов’язані єдиним повітрям, водою, взагалі природою. Тільки разом, в співпраці людство може врятувати себе та планету. Держави між собою заключають конвенції – угоди. Одна з таких угод – Конвенція по обмеженню торгівлі рідкісними та зникаючими видами рослин і тварин. Цей документ захищає від знищення багатьох тварин, як нашої країни так і країн світу.

Тварини України (Додаток 6)

Тварини Африки (Додаток 6)

Ек.- Люди знищують тварин заради своєї вигоди. Продаж до зоопарків, продаж хутра для одягу. Все це збагачує людей і знищує природу. Людство забуває, що кожна тварина відіграє свою роль у ланцюгу живлення, що у зрілої  особини є дитинча.

VІ. Осмислення нових знань у процесі навчальної діяльності.

1.Робота з інформаційними листами.

Вч.- А зараз, щоб трошки підняти настрій ми зіграємо у гру «Обери своє».

З написаних міжнародних згод оберіть ті, які відповідають вашій групі.

1. Угода про збереження білих ведмедів.

2. Конвенція про забруднення повітря на велику відстань.

3. Конвенція по захисту Чорного моря від забруднення.

4. Конвенція щодо охорони дикої флори та фауни (рослинного та тваринного світу).

5. Міжнародна конвенція про охорону птахів.

6. Конвенція по боротьбі з опустелюванням.

(Звіт груп).

2. Знайомство з організаціями з охорони природи.

Ек.- Створені різноманітні міжнародні організації, для охорони природи. Одна з них – Міжнародна спілка охорони природи (МСОП). Саме ця організація видає «Міжнародну Червону книгу»(Додаток 7)

Створений Всесвітній фонд дикої природи. На його емблемі – бамбуковий ведмідь – панда. (Додаток 7)

О.- А в мене пропозиція. Давайте всі разом створимо власну організацію з охорони природи. А я мандруючи по світу розповідатиму про необхідність таких заходів.

Вч.- Діти,а й справді людину судять не по словах, а по ділу. Створимо назву, емблему, девіз нашої спілки.

(Колективна або групова робота).

Голос Землі з появою зображення.(Додаток 8)

З.- Дякую, діти, я відчуваю як в ваших серцях палає бажання зробити добро. І від цього мені набагато легше. Не зупиняйтесь і ми будемо всі щасливі.

VIІ. Підсумок уроку. Гра «Запитання – відповідь».

( Учні задають один одному питання за темою уроку, бажаючі доповнюють відповіді ).

Ек.- Я дуже хвилювався чи зможу вас переконати у необхідності допомогти планеті. Дякуючи вашим добрим серцям і розуму мені це вдалося. Вимушений іти до інших учнів. До побачення.

О.- І я вам дуже вдячний. Ви навчили мене працювати командою, поважати один одного. Я можу багато цікавого розповісти своїм родичам. А зараз мені вже час. До зустрічі.

VIІІ.  Домашнє завдання.

Вч.- Ми з вами добре попрацювали. Але мені цікаво, що ви можете запропонувати для збереження чистого повітря, води, грунту. Утворіть групи за власним бажанням і на наступний урок складіть список заходів по збереженню цих трьох  стихій природи.

- Дякую за роботу.

 

docx
Додано
26 березня 2019
Переглядів
2335
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку