Урок з природознавства у 3 класі на тему "Птахи навесні"
Тема . Птахи навесні.
Мета: продовжувати формувати уявлення учнів про птахів, ознайомити з птахами, які прилітають першими; показати причинно-наслідкові зв’язки в природі; розвивати пізнавальний інтерес, мислення, пам'ять, зв’язне мовлення учнів виконувати бережливе ставлення і любов до природи.
Обладнання: демонстраційний матеріал, мультимедійна презентація, набір малюнків "Птахи".
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Давайте привітаємося,
Давайте усміхнемося,
Давайте в очки глянемо,
І нам тепліше стане.
- Доброго здоров'я! – промовляю гостям і запрошую всіх на урок з природознавства.
Лунає музика з телепередачі "У світі тварин". (Слайд)
В ефірі природнича телепередача "У світі тварин".
Я рада вітати всіх присутніх на нашому каналі.
Доброго ранку! Доброго дня! В студії з вами, як завжди, є я.
Нехай буде мир і злагода в нас.
Нехай завжди квіти не в’януть для нас.
Кожному дню – безхмарного неба,
Кожній дитині веселощів треба,
Кожній оселі щастя і хліба.
Нехай усміхаються всі люди щодня.
Доброго ранку! Доброго дня!
ІІ. Повідомлення про роботу студій
- Наша передача монтуватиметься з різних студій. (Слайд)
ІІІ. Підсумок фенологічних спостережень
- Запрошую вас до першої студії. (Слайд)
Традиційне повідомлення про погоду.
- Яка зараз пора року?
- Який місяць?
- Яке число?
- Яка погода привітала вас з ранку?
- Який стан неба сьогодні?
- Як змінювалась висота сонця над горизонтом?
- Яка сьогодні температура повітря?
- Чи були опади? Які?
- Чи був вітер?
Отож часу не гаймо і відмічаймо погоду в нашому календарі природи (в зошитах).
IV. Перевірка домашнього завдання
Студія "Розумники і розумниці" дасть змогу повторити вивчене.
Інтерактивна вправа "Спільне опитування". (Слайд)
- Які зміни у неживій природі відбуваються з настанням весни? (Сонце вище піднімається над горизонтом; небо чисте; дні стають довші, а ночі коротші; тане сніг).
- Як ці зміни впливають на життя комах? (Потепління сприяє пробудженню комах, які перебували взимку в заціпенінні).
- Які зміни в живій природі спричинили появу комах? (Розвиток рослинності. Комахи живляться нектаром перших весняних квітів.)
(Слайд)
- Яких комах ви знаєте? (Метелик кропив'янка, метелик лимонниця, метелик павине око, метелик жалібниця, метелик адмірал, мурашки, мухи, джмелі, бджоли).
Відгадайте загадку:
Загадка(Слайд)
Я зірвати його хтів,
Він спурхнув і полетів. (Метелик)
- Що ви знаєте про метеликів?
- Яких ви знаєте метеликів?
Розповідь про метеликів (за малюнками).(Слайд)
Загадка.
Серед лісу горбик-дім,
Тисячі живуть у нім.
Працелюбні ці комахи:
Добрі, щирі, розумахи. (Мурахи)
Розповідь про мурах навесні.
Загадка. (Слайд)
Летить дід – сів на цвіт,
Волосинки розгортає,
Солоденького шукає. (Джміль)
Презентують свої розповіді про бджіл і джмелів.
Загадка. (Слайд)
Маю ріжки, маю крила,
У медок свій ніс вмочила…
Хто побачить – той турне.
А чому женуть мене? (Муха)
Презентують розповіді про мух.
- Яких комах називають "санітарами лісу"? (Мурашок називають лісовими санітарами, тому що вони знищують шкідливих комах, а корисних не чіпають).
V. Актуалізація опорних знань
Бесіда.
Комахи не одні звеселяють природу, яка прокидається від зимового сну. (Слайд: журавель)
По болоті так поважно
Походжає журавель.
Розглядає все уважно:
І комашок, і гусей.
- Журавель зимував на болоті чи відлітав в теплі краї?
- Які ще птахи мають повернутися навесні додому?
- Чому ці птахи були змушені долати сотні кілометрів, щоб зимувати в далеких краях? (Тому що взимку зникають комахи, зелені рослини, вони летять у теплі краї, де є корм).
VI. Мотивація навчальної діяльності
Сьогоднішня передача присвячена перелітним птахам. Ви дізнаєтесь, чи одночасно повертаються вони з вирію, які зміни в природі спричиняють їхній переліт.
VII. Сприйняття та усвідомлення нового матеріалу
Інформація на сьогодні.
1. Завітаємо до студії "Птахи навесні".
З настанням весни повертаються у рідні місця перелітні птахи. Одні птахи прилітають до нас раніше, а інші – пізніше.
Сірі журавлі прилітають до нас рано. Ще сніг не зійшов, а вони вже курличуть у височині. А впізнавши рідні місця, збираються невеликими групами та розпочинають свої танці.
2. Перегляд відеосюжету "Танці журавлів". (Слайд)
Піднявши в такий спосіб свій "настрій " , птахи заходжуються ремонтувати старі гнізда або споруджують нові. Архітектори з журавлів, щоправда, поганенькі. Їхні гнізда – купа хмизу на землі чи втоптаного в очерет, а то й просто на болотній купині кинуто трішки сухої трави. (Слайд)
Журавлі дуже обережні. Їхні гнізда розташовані так, що птахам добре видно все довкола. Підійти до них непоміченим важко.
Сірий журавель – найвищий птах, що зустрічається в Україні.
Запитали в журавля:
- Де найкращая земля?
Журавель відповідає:
Давайте запитаємо в журавля: які птахи разом із ним поспішають повернутися на рідну землю?
Загадка
Ходить завжди перед сном
По полях, як агроном,
І шукає між рядків
Усіляких шкідників. (Грак)
- Подивіться на репродукцію картини Олексія Саврасова "Граки прилетіли". Що ви бачите на картині? (Ми бачимо село з невеликою церквою, дерев'яними будиночками, з березами, що не розпустилися. Прилетіли перші вісники весни – граки. З весняними криками вони літають над деревами, клопочуть про житло.)
Загадка
Перший він приніс весну,
Пробудив усе від сну,
Заспівав під вікном,
А зовуть його…(шпаком).
У березні-квітні вже можна почути виразну, бадьору пісню птаха. Шпаки прилітають досить рано навесні, коли на полях подекуди лежить сніг. Вони охоче заселяють шпаківні і починають співати. Співом вони приваблюють самок і попереджають інших шпаків – місце зайняте. Живляться шпаки комахами, черв'яками, яких збирають на землі.
Загадка ( Слайд)
Пташка ця маленька,
Лагідна, сіренька.
В небесах співає,
Сонце зустрічає. (Жайворонок)
Майже одночасно зі шпаками прилітають жайворонки. Жайворонок – одна з небагатьох пташок, яка співає в польоті.
Зовні жайворонки непримітні: сірі, з темним ряботинням. З таким забарвленням їх важко помітити. Живляться жайворонки комахами, а також насінням бур'янів.
Загадка(Слайд)
Привітала нас з піснями із весною.
І живе з нами під стріхою одною. (Ластівка)
Приліт ластівок збігається з появою двокрилих – мух і комарів, що є основною їхньою поживою.
Загадка (Слайд)
Сам вечірньої години
Заховався в кущ малини.
Та на дуду голосну
Грає пісню чарівну. (Соловейко)
На початку травня можна почути спів солов'їв. У цей час дерева вже вкриті молодою зеленню. Солов'ї селяться в парках, садах. Живляться жуками, мурахами, гусінню.
Отже, строки прильоту птахів залежать від того, чи є вже для них корм. Раніше за всіх повертаються птахи, які можуть живитися на проталинах. Водоплавні птахи прилітають тоді, коли водойми очищаються від криги, комахоїдні – коли з'являються саме ті комахи, якими вони живляться.
- Коли перелітні птахи повертаються в рідні краї? ( Тоді, коли для них з'являється корм).
3. На нас чекає театральна студія.
До вашої уваги гра-перекличка "Діти і лелеки".
Хлопчики. Де, лелеки, ви бували? Що у світі там видали?
Дівчатка. Ми до Африки літали, різні дива там видали. За Вкраїною тужили, бо тут рідні наші ниви.
Хлопчики. Де, лелеки, краще жити? Де найкраще сонце світить?
Дівчатка. Нас найкраще в ріднім краї тепле сонце зігріває.
Нам найкраще на Вкраїні,
Як квіточкам на калині.
Хлопчики. Пташки милі, милі друзі.
Ми без вас так часто тужим.
Лелеки. Ми би вас не покидали,
Якби тут не замерзали.
4. Реклама на нашому каналі.
Вчитель. Дуже добре ви трудились
Мабуть, діти, ви втомились.
Діти. Бузькам вже не до науки,
Ой, давно вже терплять муки.
Затекли і ніжки, й крила,
Лелечиха зве до діла.
Вчитель. Чорногуз-лелека
Прилетів здалека
Сів на вершок хати
Давай клекотати.
Діти. Кле-кле-кле!
Кле-кле-кле!
Вчитель. В небо високо злетів
Навколо двору облетів
Над гніздом почав кружляти
Рідний край вітати.
Діти. Кле-кле-кле!
Кле-кле-кле!
Вчитель.
У гніздо він опустився
Бо з дороги так стомився
Відпочив годину – дві
Й знову дзьобика підвів.
Діти. Кле-кле-кле!
Кле-кле-кле!
Вчитель. До роботи всіх зове.
5. Режисерська студія. Робота з підручником.
- Яких птахів ви знаєте, що зображені у підручнику?
- Чому вони відлітали у теплі краї?
- Яку роботу виконують по поверненню у рідні краї?
Тестування
1. З настанням весни повертаються у рідні місця птахи:
А) осілі;
Б) перелітні;
В) кочуючі;
2. Час прильоту залежить від:
А) тепла;
Б) світла;
В) появи корму;
3. У кінці березня прилітають:
А) ластівки;
Б) качки;
В) шпаки.
4. Спів солов'їв можна почути:
А) на початку травня;
Б) у кінці березня;
В) у липні.
VIII. Осмислення, узагальнення та систематизація знань.
1. Ігрова студія.(Слайд)
Гра "Впізнай птаха"
- Розгляньте малюнки із зображенням різноманітних птахів. Вилучіть зайві малюнки, залишивши тільки перелітних птахів.
Назвіть зображення птахів, про яких ішлося на уроці.
Гра "Хто зайвий?"
Діти розглядають птахів (по три птахи) і намагаються з'ясувати, хто ж із них зайвий.(1-й ряд: горобець і ворона – зимуючі птахи, а лелека - перелітний; 2-й ряд: ластівка і шпак – перелітні птахи, а снігур – зимовий гість; 3-й ряд: сова – хижий нічний птах, а соловей і синичка – денні птахи. )
2. Робота в групах (Слайд)
"Дізнайся за описом"
Діти отримують картки з описами птахів. Прочитавши текст, напишіть назву птаха, про якого йдеться.
1 гр. Дзьоб червоний, довгий, довгі ноги.
Крила – наче вишитий рушник.
Кажуть люди – він дітей приносить.
Жити біля хат давно він звик.
І в грозу, і в найсильнішу спеку
все клекоче на стовпі…(Лелека)
2 гр. В мене є великий хист.
Я співаю як артист.
Спів мій рідкісний усюди
дуже люблять слухать люди.(Соловей)
3 гр. У садочку понад тином.
Я зробив йому хатину.
Він навколо подивився,
заспівав і оселився.(Шпак)
4гр. Швидко скрізь цей птах літає,
безліч мошок поїдає,
за вікном гніздо будує,
тільки в нас він не зимує.(Ластівка)
5гр. Чорномазий, білодзьобий,
Він за плугом важно ходить.
Сторож вірний, друг полів,
Перший вісник теплих днів. (Грак)
IX. Домашнє завдання. Студія "Розповісти наступного разу"
Опрацюйте с. 100-101 підручника і дайте відповіді на запитання. Підготуйте розповідь про перелітного птаха, який вам найбільше подобається.
X. Підсумок уроку
а) Гості студії "Цікаві нотатки" підготували народні прикмети та цікавинки про птахів. Послухаємо їх.
Народні прикмети.
Цікаво знати
Ластівка за літо ловить від півмільйона до мільйона мошок, комарів і тлі.
Хто перший весною побачить бусла, який летить, тому весь рік буде щастити, і рік скоро промине.
Солов'ї співають і в день, і вночі. Особливо зворушує цей спів вночі. деякі, щоб послухати нічний концерт солов'я, вирушають на вечірню прогулянку до лісу.
Не всі солов'ї можуть майстерно співати. Цьому молоді птахи можуть навчитися в батьків або у сусідів.
б) Інтерактивна вправа "Мікрофон"
(один учень виконує роль журналіста)
Повідомте для газети новини про життя птахів навесні.
- Яких перелітних птахів можна побачити першими навесні?
- Чому перелітні птахи повертаються навесні в рідні краї?
- З якими змінами у природі це пов'язано?
- Чому різні птахи прилітають у різний час?
Наша передача закінчується.
Пам'ятайте, любі діти,
Щоб сади у нас цвіли,
Щоб літали журавлі,
Щоб пташки у нас співали,
І дерева підростали,
Щоб Земля була у квітах –
Бережіть природу, діти!
Я дякую вам за роботу на уроці.
Ростіть здоровими та сильними,
Добрими та мудрими.
Бережіть природу!
Доброго здоров'я вам і всім присутнім.
До зустрічі на нашому каналі (лунає музика "У світі тварин").