Мета даного уроку: продовжити формувати поняття рослини, групи рослин, дати уявлення про квіткові рослини та їх розмноження;
формувати вміння встановлювати причинно-наслідкові зв΄язки;
розвивати логічне мислення;
виховувати естетичні почуття, дбайливе ставлення до природи
Мета: продовжити формувати поняття рослини, групи рослин, дати уявлення
про квіткові рослини та їх розмноження;
формувати вміння встановлювати причинно-наслідкові зв΄язки;
розвивати логічне мислення;
виховувати естетичні почуття, дбайливе ставлення до природи
Тип уроку: комбінований
Обладнання: гербарії та малюнки квіткових рослин; колекції плодів і насіння,
таблиці, фотознімки, репродукції картин, колекція «Комахи-
запилювачі».
І. Організаційний момент
Пролунав уже дзвінок,
Нас він кличе на урок.
Чим ми швидше розпочнемо,
Тим побільше знань зберемо.
Девіз сьогоднішнього уроку: Діяти активно,
Думати оперативно,
Сперечатися доказово
Для всіх обов΄язково.
Хвилинка спостережень
ІІ. Контроль, корекція та закріплення знань учнів.
1.Перевірка домашнього завдання
2.Фронтальне опитування
- На які групи вчені розподілили всі рослини на Землі?
3.Індивідуальне опитування.
Завдання 1. Користуючись наочністю, розкажи про водорості за планом.
1.Назва групи.
2.Назви рослин групи.
3.Де ростуть.
4.Значення в природі та для людей.
1
5.Цікаві відомості про рослини цієї групи.
Завдання 2. Користуючись наочністю, розкажи про мохи за тим самим планом.
Завдання 3. Користуючись наочністю, розкажи про хвощі та папороті за тим самим планом.
Завдання 4. Користуючись наочністю, розкажи про хвойні рослини за планом.
ІІІ. Повідомлення теми й цілей уроку. Мотивація навчальної діяльності школярів
-Сьогодні ми з вами будемо вивчати найбільш поширену на Землі, найбільшу за кількістю видів, найбільш красиву групу рослин. До того ж, вони мають велике практичне значення в житті людей. Що це за рослини, ви здогадаєтесь, коли відгадаєте загадки.
Стала на поляні
В жовтім сарафані.
Підросте — всміхнеться,
Для вітрів вбереться
В платтячко біленьке,
Із зеленої сорочки,
Що зітхав весною гай,
Білі дивляться дзвіночки.
Як зовуть їх, відгадай! (Конвалії)
У зеленім кожушку
Костяній сорочці
Я росту собі в ліску,
Всім зірвати хочеться! (Ліщина)
Навесні цвітуть мої свічі,
Заглядають сонцю в вічі,
А під осінь ті свічки
2
Вдягнуть з голок кожушки. (Каштан)
На сонечко схожий і сонце я люблю,
За сонцем повертаю голівоньку свою. (Соняшник)
Під лопухом зелене яйце з хвостом. (Огірок)
В земляній сиджу коморі, а коса моя надворі. (Морква)
Я найперша зацвітаю синім цвітом серед гаю.
Відгадай, що за рослина? (Пролісок)
— Отже, які рослини будемо вивчати на уроці? (Квіткові)
ІV. Сприйняття та первинне усвідомлення матеріалу
-Сьогодні продовжимо вивчення рослин. Рослини поширені всюди — в усіх кліматичних зонах, на всіх континентах, і живуть вони в різних умовах. Квіткові рослини у своїй великій різноманітності впливають на клімат Землі, на газообмін в атмосфері. Як ви думаєте, чому? Що вони виділяють? (Кисень) Звідки взялася така велика кількість рослин? Із чого вони виростають?
П'ята група рослин — це квіткові рослини. Цей відділ охоплює близько 300 тисяч видів. Представники цього виду поширені майже скрізь на земній кулі. Близько шостої частини суші вкривають ліси. Велику площу займають також степи, савани, луки, поля культурних рослин. Живуть квіткові рослини як у прісних водоймах, так і в морях і океанах. Таким чином, квіткові рослини займають панівне становище. Всі квіткові рослини мають корінь, стебло, листки, квітки, плоди з насінням.
Серед квіткових рослин є дерева, кущі, трав'янисті рослини. Вони використовують енергію сонця, поживні речовини ґрунту, повітря і воду, перетворюючи їх у вуглеводи (крохмаль, цукри), білки, жири тощо. А ці органічні продукти
3
споживають тварини і люди. Квіткові рослини у великій різноманітності впливають на клімат Землі, на газообмін в атмосфері, зокрема виділяють кисень, необхідний для життя.
1.Бесіда з демонстрацією квітучих кімнатних рослин, таблиць, малюнків
рослин цієї групи.
2.Розповідь учителя з елементами бесіди, використовуючи фотознімки
4
План
Під час розповіді вчителя учні активізуються запитаннями і завданнями:
— Яке практичне і пізнавальне значення мають квіткові рослини?
– Які почуття викликають у вас первоцвіти у весняному лісі, запашні трави
на червневих луках, різнобарвні хризантеми, жоржини, айстри восени?
3.Фізкультхвилинка
Два прихлопи, три притопи,
На носок, на каблучок,
Руку вліво, руку вправо,
Ми танцюєм козачок.
Раз – присядем, два – присядем,
Настрій гарний.
Покружляли, повертілись,
І тихенько всі усілись.
4. Робота з текстом підручника (с. 85—87).
а) З'ясуйте, навіщо рослинам квітка: чи тільки для окраси рослини, чи тільки
для того, щоб нею милуватися, як ми це щойно робили.
5
б) Прочитайте другий і третій абзаци і розкажіть, як утворюється плід з насінням, за яких саме умов.
в) Прочитайте четвертий абзац про рослини, які запилюються вітром, визначте, які з них трав'янисті, які є деревами, які — кущами.
5. Практична робота з гербаріями та малюнками рослин, які запилюються комаха-ми і вітром.
Розгляньте гербарії та малюнки, розкладіть їх на дві групи, доведіть, що
одні рослини запилюються комахами, а інші — вітром.
6. Робота з текстом і малюнками підручника (с.86).
Розгляньте малюнки, поміркуйте, як розповсюджуються ці плоди в природі; де в цих плодах сховане насіння.
7. Робота з колекціями «Комахи-запилювачі», «Плоди і насіння».
а) Перелічіть, які метелики, жуки та інші комахи є запилювачами рослин.
- Які особливості їх будови сприяють запиленню?
- Чому влітку вулики з бджолами вивозять на поля, де ростуть гречка, соняшник, у липові гаї, на лісові галявини?
- Чи можна знищувати метеликів, навіть якщо вони належать до комах-шкідни-ків та їх гусені пошкоджують листя капусти, редьки та інших рослин?
б) Перелічіть плоди і насіння, які ви бачите в колекціях. З яких вони рослин?
V. Узагальнення та систематизація вивченого
6
Бесіда
VI. Підсумки уроку
Фронтальне опитування
VII. Оцінювання учнів
VIII. Домашнє завдання
7