Тема. Які незвичайні властивості має вода?
Мета: розширити уявлення учнів про властивості води; формувати елементарні поняття «речовина, плавлення, випаровування, температура кипіння, розчин»; навчати спостерігати та проводити деякі досліди, що демонструють властивості води, пояснювати прояв цих властивостей у природі; продовжувати формувати навички дослідницької роботи, вміння самостійно виконувати досліди, пояснювати й узагальнювати сприйняте під час виконання дослідів, робити висновки;
розвивати спостережливість, уяву, логічне мислення, критичне мислення, формувати вміння спостерігати за об’єктами природи;
виховувати пізнавальний інтерес, бережливе ставлення до води, самостійність, організованість і відповідальність за виконану роботу.
Обладнання та матеріали: прозорі склянки, посудина з водою, чайник з гарячою водою, шматочки льоду, кольорові олівці.
Тип уроку: засвоєння нових знань; предметний урок дослідження.
Очікувані результати для учнів:
- збагатити знання про воду, значення її в природі;
- дослідити властивості води як рідини;
- дослідити, що вода розчинник;
- визначити три стани води в природі.
Хід уроку
І. Організація класу до уроку
Продзвенів уже дзвінок –
Починається урок.
На уроці чуйте,бачте і міркуйте,
Спостерігайте й експериментуйте.
Дружно й плідно попрацюйте
Й нові знання про воду здобудьте.
IІ. Мотивація навчальної діяльності.
Створення сприятливої атмосфери.
Дітям пропонується попрацювати в парі, виконуючи дії, які називає учитель. - Сподіваюсь, що ви, як і я, раді нашій зустрічі. Подаруйте мені свої посмішки, побажайте доброго дня.
- Усміхніться, «зніміть» усмішку зі свого обличчя долонею та «подаруйте» своєму сусідові. «Прийміть» усмішку, «прикрасьте» нею своє обличчя.
2. Інтерактивна вправа «Очікування»
- Що ви очікуєте від уроку? (Я очікую, що буде цікаво. Я очікую, що дізнаюсь про щось нове. Я очікую, що отримаю гарну оцінку…).
ІІІ. Хвилинка спостережень
Рубрика "Синоптики повідомляють "
Давайте послухаємо «Прогноз погоди».
Постійно діюча метеостанція
3 класу інформує,
а ще прогнозує:
гарний настрій,
допомогу в роботі,
успіх у навчанні.
Сьогодні 8 листопада 2019 року , вівторок.
Температура повітря + , вітер _____, небо ______, опади______ .
Прикмети
Багряна зоря в цей день – до вітрів.
Якщо в цей день холод і сніг – весна пізня і холодна.
Якщо в цей день тепло – чекай суворої зими.
Кішка лапою морду закриває – до холоду.
IV. Актуалізація опорних знань, повідомлення теми уроку.
А урок я хочу розпочати з казки.
В одній чарівній країні жили щасливі люди. Сади рясніли фруктами, поля колосилися житом і пшеницею, на луках паслася худоба, у лісах співали птахи. Але сталося якесь лихо і вся благодать стала пропадати: рослини зів’яли, корови перестали давати молоко, птахи улетіли. Засумували люди, задумалися і звернулися за порадою до Мудреця. Вислухав їх Мудрець, взяв гілочку верби і пішов з нею по лісах, по полях та городах. Зупинився Мудрець за городами і сказав: «Копайте тут, знайдете скарб.» Люди копали день і ніч.
Загадка. Мене п᾿ють, мене ллють, усім потрібна я. Хто я така? Нам доведеться довести, що вода справжній скарб на планеті Земля.
Сьогодні у нас незвичайний урок. На уроці ми разом підсумуєм вивчене, дізнаємось про нове, а де чому і здивуємося.
Ми спробуємо з’ясувати властивості води, її різний стан, та як люди використовують і зберігають воду.
На ньому ми дізнаємось багато нового,цікавого,будемо проводити досліди, робити висновки, розв’язувати задачі та багато іншого.
V. Робота над темою уроку
1. Інтерактивна вправа «Незакінчене речення»
Жила – була в морі крапелька. Вона була кругла , прозора і холодна.
- Привіт, маленька, - сказало Сонечко, ласкаво зігріваючи її своїми променями.
- Привіт,- відповіла краплинка і раптом помітила, що стає невидимою й піднімається вгору.
Вона перетворилась на … (паринку). Нагорі було дуже холодно, тому паринка перетворилась знову на … (краплинку). Навколо себе вона побачила багато інших таких самих краплинок. Усі вони зібрались в коло й утворили … (хмаринки). Крапелька ставала більшою, важчою, вона вже не могла утриматися в хмарі, і впала донизу. Почався … (дощик). Краплинка потрапила на землю, а потім до підземного струмочка. Він вирвався з - під землі і побіг до річки.
Сонечко знову простягло краплинці свій чарівний промінець і запитало:
- Хочеш, я оберну тебе на пару й ти піднімешся до мене на небо?
2. Створення «проблемної ситуації».
- Чи погодилась краплинка?
- Чому? Доведіть свою думку.
- Ми ще раз переконались , що вода вміє… ( мандрувати).
3. Інтерактивна вправа «Асоціативний кущ»
сніжинка дощ
життя
Вода - це водойми
голуба планета Земля
джерело фонтан
4. Інтерактивна вправа «Мозкова атака»
5. Практична робота. Ознайомлення з властивостями води.
Давайте проведемо ряд дослідів, щоб виявити властивості води.
Дослід 1. Виллємо невелику кількість води на тарілку. Що відбувається ? (Вода розтікається). Якою є перша властивість?( Текучість)
Дослід 2. Із великої склянки переллємо воду у меншу склянку другої форми. Яку форму мала вода в великій склянці? Яку форму має вода в меншій склянці? А свою форму вода має? (Вода набуває форму тієї посудини в якій знаходиться).
Отже, друга властивість води – не має форми.
Дослід 3. Зануримо у склянку з водою ложку. Чи добре її видно?Отже, вода прозора - це третя її властивість. Чи має вода смак? Чи має запах? Отже, вода прозора, без смаку, без запаху - це те ж її властивості.
Дослід 4. Можна визначити ще одну властивість води. Як поводить вона себе при різних температурах. Візьмемо скляну пробірку наллємо підфарбовану воду і накриємо корком. Позначимо смужечкою рівень води і опустимо пробірку в гарячу воду. Для чого ми це робимо? (Щоб вода у пробці нагрілася ).
-- Що ви помітили? (Вода піднялася вище смужки )
-- Який висновок можна зробити? (При нагріванні вода розширюється )
--А тепер згадайте, бачили ви коли-небудь,як із чайника,що почав кипіти витікає вода? Чому?
-- Як за допомогою досліду перевірити,що станеться із водою при охолоджені? (Вода при охолоджені стискається)
6. Фізкультхвилинка
Дослід 5. Кинемо в склянку ложку цукру, розмішаємо. Чи розчинився цукор у воді? Давайте вкинемо 2-3 кришталики марганцівки, розмішаємо. Куди зникли кришталики? Якою стала вода? (Кришталики марганцівки розчинились у воді. Вода стола рожевою.) Для речовин,що розчинилися у воді, вода є розчинником. А утворена речовина називається розчином.
Існують речовини, які у воді не розчиняються. До них належать, наприклад крейда, пісок, глина, крохмаль, олія.
У склянку з водою вкинемо крейду. Що ми спостерігаємо? Крейда у воді не розчинилася.
Вкинемо у склянку з водою пісок. Розмішаємо. Чи розчинився він у воді?
Отже, є речовини, які не розчиняються у воді, вони називаються нерозчинними у воді речовинами. Також є такі речовини, які у воді розчиняються. Вода для них є розчинником, а утворена речовина називається розчином.
Вода – рідина має ще одну властивість: при нагріванні розширюватись, а при охолодженні – стискатись.
7. Робота з підручником
- Які є природні розчини?
Крім розчинів, які можна приготувати, є природні розчини. Це вода морів, океанів, солоних озер і мінеральних джерел, сік рослин, кров людей і тварин.
VІ. Закріплення знань, умінь і навичок учнів.
(Учитель називає речовину, якщо вона розчиняється, учні піднімають зелену сигнальну картку, а якщо не розчиняється — червону).
Розчиняється
Сіль, цукор, кисень, марганець, спирт, оцет
Не розчиняється: пісок, крейда, крохмаль, олія, бензин, нафта.
2. Робота в парах
— Вставте в текст потрібні слова, користуючись таблицею.
Вода не має ..., ... (запаху, кольору), вона ... і ... (прозора і текуча). Вода — рідина. Вода — ... (розчиняє) багато речовин. Під час нагрівання вода ... (розширюється), а під час охолодження... (стискається).
3. Вікторина «Яка властивість?»
• Яку властивість води використовує людина, коли миє посуд, пере білизну?
• Чому цукор розчиняється в чаї?
• Чому на каструлі, що кипить, «стрибає» кришка?
• Якщо вода має смак, про що це свідчить?
Діти повинні доповнити речення на основі набутих знань.
- Вода має властивість переходити з одного стану в… (інший).
- Коли надворі мороз, вода з рідкого стану переходить у… (твердий – це сніг, лід).
- А коли тепло …
- А коли вода кипить …
5. Інтерактивна вправа «Займи позицію»
Вода може бути і другом, і ворогом. Отже, кожен повинен зайняти одну із позицій і обґрунтувати свій вибір.
Вода – це добре.
Водою поливають врожай.
Взимку воду наливають у труби і опалюють будинки.
Вода потрібна всьому живому для життя.
Мінеральна вода лікує людей.
Водою миємось,у воді перемо одяг.
По воді пливуть човни, кораблі.
На воді будують електростанції.
Водою гасять пожежі.
Вода-домівка для рослин і тварин.
Вода-погано.
У воді можна потонути.
Коли багато випадає дощів, рослини можуть вимокнути, загинути.
Коли мокро, мама не пускає на двір гратися, щоб не захворіти.
Солона вода непридатна для використання.
Можна забруднити одяг, взуття.
Якщо їсти лід, сніг, можна застудити горло.
Айсберги небезпечні для кораблів.
Шторм на морі, повінь можуть завдати шкоди.
VІІ. Рефлексія .
1. Інтерактивна вправа «Сенкан»
Давайте присвятимо слова вдячності воді.
Водичко!
Загадкова, цілюща…
Тече, лікує, звеселяє.
Вона потрібна для життя.
Життя.
- Діти, ми сьогодні багато цікавого дізналися про воду. Підсумовуючи свою роботу, дайте відповідь на запитання: «Чи потрібна на Землі вода?» В цьому вам допоможе метод «Прес» . Попрацюйте в парах.
Я вважаю, …
Тому що, …
Наприклад, …