Урок з природознавства у 4 класі з теми «Україна на планеті Земля»

Про матеріал

Урок з природознавства у 4 класі з теми «Україна на планеті Земля»

Тема: Україна на планеті Земля.

Мета: продовжувати формувати уявлення про глобус, карти, їх масштаби; дати відомості про розташування України на планеті Земля; формувати навички визначення сторін горизонту, масштаб, уміння читати карту України; розвивати пізнавальний інтерес; виховувати любов до Батьківщини.

Обладнання: глобус, карта півкуль, фізична карта України, атласи, контурні карти.

Перегляд файлу

Яйчук Марія Дмитрівна - учитель початкових класів

ЗОШ І-ІІІ ст. с. Павлівка Іваничівського району Волинської області

Спеціаліст, звання «старший вчитель»

Урок з природознавства у 4 класі з теми «Україна на планеті Земля»

Тема: Україна на планеті Земля.

Мета: продовжувати формувати уявлення про глобус, карти, їх масштаби; дати відомості про розташування  України на планеті Земля; формувати навички визначення сторін горизонту, масштаб, уміння читати карту України; розвивати пізнавальний інтерес; виховувати любов до Батьківщини.

Обладнання: глобус, карта півкуль, фізична карта України, атласи, контурні карти.

Епіграф уроку:

Зелені поля і безкраї ліси,

Чарівна земля у льонах і у житі,

Немає ніде більш такої краси,

Лише на Волині в нас душі зігріті.

                            Віталій Назарук

Хід уроку

І. Організація класу

- Діти. У народі кажуть: добрий гість – дому радість! Сподіваюсь, що і ви, як і я, раді нашим гостям. Тож давайте привітаємося.

Раді вітати вас в нашій оселі.

Зичимо щастя, здоров’я, добра.

  •                   Ми вам раді, добрі люди.

І вітаєм щиро вас.

І запрошуєм ласкаво

На урок природознавства у 4 клас.

ІІ. Перевірка домашнього завдання

- Розпочинаючи день, кожна людина хоче дізнатися, якою буде  погода. Люди якої професії повідомляють нам погоду? Ось і ми послухаємо прогноз на сьогоднішній день (доповідь синоптика).

- Бажаю, щоб на сьогоднішньому уроці було тільки сонячно.

І настрій ось такий, як на цих маленьких сонечках. А на кінець уроку ви теж розкажете про свій настрій.

Фронтальне опитування

  •                   Яку тему вивчали на минулому уроці?
  •                   Як і чим забруднюється повітря?
  •                   Як і чим забруднюються водойми?
  •                   Чим забруднюється грунт?
  •                   Яких заходів вживають в Україні і світі для охорони та збагачення природи?

Виставка. – Ви побували мрійниками-художниками і теж створили плакати «Збережем планету – наш спільний дім».

Душа природи чуйна і ласкава,

По вінця повна щедрості й добра.

Іскриться, як мозаїка, кора,

Як усмішка подружня, нелукава.

З рідні мені берізонька – сестра,

Брати-дуби, струнка сосна смаглява.

Мелодія у кронах величава,

Барвистий спалах птичого пера –

Усе існує в єдності – не всує.

Тут сік живий напружено пульсує

        У стовбурі старому і стеблі.

Підсумок по розділу «Земля – наш космічний дім»

  •                   Який розділ вивчали?
  •                   Що сподобалось найбільше?
  •                   Чим зацікавились?

Природознавчий диктант ( диктант одного слова)

1.Шлях, по якому планета рухається навколо Сонця. (Орбіта)

2. Модель Землі. ( Глобус)

3. Він розділяє Землю на дві однакові півкулі. (Екватор)

4. Прилад для визначення сторін горизонту. (Компас)

5. Він вказує, у скільки разів зменшено справжні розміри предметів і відстані між ними. (Масштаб)

6. Великі ділянки суші, оточені з усіх сторін водою. (Материки)

  •                   Як ви розумієте слова епіграфа?

Вони, як і інші вірші, що звучали, належать перу нашого волинянина.

ІІІ. Актуалізація знань

Розповідь учителя легенди про Україну

Колись давно Бог створив народи й кожному наділив землю. Наші ж предки кинулись пізніше, але землі їм уже не дісталося. Прийшли вони до Бога, а він в цей час молився. Не посміли вони йому щось сказати і стали чекати. По якійсь хвилині Бог обернувся і сказав їм, що вони хороші чемні діти. Дізнавшись, чого вони хочуть, запропонував їм чорну землю. Але виявилось, що на тій землі живуть уже німці, французи, іспанці. Тоді Бог дав їм ту землю, яку залишив для раю. Там було все: і річки, і ліси, і пустелі. «Але пам’ятайте, - сказав Бог, - якщо будете її берегти, то вона буде вашою, а якщо ні – то ворога». Пішли наші предки на ту землю, оселилися на ній і живуть до нинішнього дня. Країну ту вони назвали Україною.

Бесіда.

 – У якій державі ми живемо?

  •                   Чим є для нас місто Київ?
  •                   На якій річці воно розташоване?

(Розповідь про річку Дніпро)

  •                   Які моря знаходяться на території України?

(Розповідь про Чорне та Азовське море)

  •                   Тож про що ми вивчатимемо сьогодні на уроці?

ІV. Повідомлення теми і завдання уроку

V. Сприймання та усвідомлення нового матеріалу

Розповідь  

 Територія України займає площу приблизно 604 тис.км. За територією Україна більша за такі країни Європи, як Франція, Іспанія, Швеція.

Назва Україна вперше згадується у 1187р. в одній з найдавніших пам’яток давньоруської культури – в Іпатіївському літописі.

Як відомо Україна протягом століть мала кілька адміністративно-територіальних поділів: губернії, провінції, повіти, області, райони.

Волинська земля – давньоруська історична область. Охоплювала сучасні Волинську та Рівненську області, західну частину Житомирської та північну частину Тернопільської та Хмельницької областей. Багато страждань зазнала наша земля. У 1939р. утворюється Волинська область у складі УРСР. А з 1991р. Волинь у незалежній Україні.

Бесіда про країни-сусіди.

Практична робота з фізичною картою України.

  1.               У крайньому лівому куті карти знайти умовне позначення державного кордону.
  2.               Олівцем проведіть по всіх кордонах України. (морем 1050км).
  3.               Порівняйте довжину кордонів з іншими державами.
  4.               Визначте крайні точки на заході, сході, півночі, півдні України.
  5.               VI. Закріплення знань

Відгадування загадок

 1. Океани й континенти,

        Гори й ліс, міста й поля;

        Це, малюк, твоя планета.

        Називається - …

    2. Красивий, щедрий, рідний край.

        І мова наша солов’їна.

       Люби, шануй, оберігай

       Усе, що зветься … .

Робота з підручником (с. 106)

Самостійне опрацювання статті.

  •                   Знайдіть відповідь.
  1.               У якій частині Євразії розташована Україна?
  2.               Яка вона за площею?
  3.               Яка довжина усього кордону України?

VII. Фізкультхвилинка – тренінг

  •                   Діти, підніміть руки, хто любить природу. А як ви ставитеся до неї, я зараз перевірю за допомогою фізкультхвилинки. І відпочинемо.
  •                   Якщо ви розмовляєте з батьками про екологічні проблеми, то підніміть дві руки.
  •                   Якщо ви не смітите в лісі, то плесніть три рази в долоні.
  •                   Якщо розбиваєте пляшки, то нахиліться вліво.
  •                   Якщо болить душа, коли бачите зламану гілку, то покладіть руку на серце.
  •                   Якщо посадили хоч одне деревце – підстрибніть три рази.
  •                   Якщо хочете дружити і бути в злагоді з природою – поверніться навколо.

VIII. Узагальнення і систематизація знань

Робота в зошиті (с.42)

Завдання 1. (виконується колективно)

Практична робота з контурною картою.

  1.               Нанесіть державний кордон України.
  2.               Нанесіть крайню північну точку с. Мурав’ї, південну -  мис Сарич, крайній західний пункт – м. Чоп, крайній східний пункт смт. Мілеве.

Робота в парах.

  •                   Який масштаб на контурній карті?
  •                   Що він означає?

1-й ряд. Визначає протяжність території із заходу на схід.

2-й ряд. Визначити протяжність із півночі на південь.

IX. Підсумки уроку.

  •                   Про що нове дізнались на уроці?

Робота з прислів’ями.

Рідний край – земний рай.

Кожному мила своя сторона.

Гра « Павутина»

 

 

 

 

 

 

  1.               Материк, на якому розташована Україна.
  2.               Столиця України.
  3.               На берегах якої річки знаходиться Київ?
  4.               Скільки сусідів-держав в України?
  5.               Якими морями омивається південна частина України?
  6.               Яку площу займає наша держава?
  •                   Яку тему вивчали на уроці?
  •                   Який вид роботи сподобався?

Покажіть сонечка із вашим настроєм на кінець уроку.

X.  Домашнє  завдання

Опрацювати статтю на с.106.

Закінчити завдання у зошиті на с.42.

Підібрати ілюстративний матеріал до нового розділу « Наша Батьківщина – Україна».


Список використаних джерел

  1.               “Волинь – це Полісся перлина, твоя і моя Батьківщина” : (сцен. літ.-екол. подорожі по заповідних місцях Волині для користувачів-учнів сер. шк. віку) / Волинська обласна бібліотека для дітей ; уклад. Л. В. Войтович. – Луцьк, 2010. – 15 с.
  2.               Легенда про Україну. http://kazkar.info/ua/legenda_pro_ukra_nu/ [Електронний ресурс]. – Режим доступу:
  3.               Назарук В. Волинь моч. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://www.google.com.ua/search?rlz

 

docx
Додано
19 лютого 2018
Переглядів
929
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку