Урок з природознавства у 4 класі з теми «Україна на планеті Земля»
Тема: Україна на планеті Земля.
Мета: продовжувати формувати уявлення про глобус, карти, їх масштаби; дати відомості про розташування України на планеті Земля; формувати навички визначення сторін горизонту, масштаб, уміння читати карту України; розвивати пізнавальний інтерес; виховувати любов до Батьківщини.
Обладнання: глобус, карта півкуль, фізична карта України, атласи, контурні карти.
Яйчук Марія Дмитрівна - учитель початкових класів
ЗОШ І-ІІІ ст. с. Павлівка Іваничівського району Волинської області
Спеціаліст, звання «старший вчитель»
Урок з природознавства у 4 класі з теми «Україна на планеті Земля»
Тема: Україна на планеті Земля.
Мета: продовжувати формувати уявлення про глобус, карти, їх масштаби; дати відомості про розташування України на планеті Земля; формувати навички визначення сторін горизонту, масштаб, уміння читати карту України; розвивати пізнавальний інтерес; виховувати любов до Батьківщини.
Обладнання: глобус, карта півкуль, фізична карта України, атласи, контурні карти.
Епіграф уроку:
Зелені поля і безкраї ліси,
Чарівна земля у льонах і у житі,
Немає ніде більш такої краси,
Лише на Волині в нас душі зігріті.
Віталій Назарук
Хід уроку
І. Організація класу
- Діти. У народі кажуть: добрий гість – дому радість! Сподіваюсь, що і ви, як і я, раді нашим гостям. Тож давайте привітаємося.
Раді вітати вас в нашій оселі.
Зичимо щастя, здоров’я, добра.
І вітаєм щиро вас.
І запрошуєм ласкаво
На урок природознавства у 4 клас.
ІІ. Перевірка домашнього завдання
- Розпочинаючи день, кожна людина хоче дізнатися, якою буде погода. Люди якої професії повідомляють нам погоду? Ось і ми послухаємо прогноз на сьогоднішній день (доповідь синоптика).
- Бажаю, щоб на сьогоднішньому уроці було тільки сонячно.
І настрій ось такий, як на цих маленьких сонечках. А на кінець уроку ви теж розкажете про свій настрій.
Фронтальне опитування
Виставка. – Ви побували мрійниками-художниками і теж створили плакати «Збережем планету – наш спільний дім».
Душа природи чуйна і ласкава,
По вінця повна щедрості й добра.
Іскриться, як мозаїка, кора,
Як усмішка подружня, нелукава.
З рідні мені берізонька – сестра,
Брати-дуби, струнка сосна смаглява.
Мелодія у кронах величава,
Барвистий спалах птичого пера –
Усе існує в єдності – не всує.
Тут сік живий напружено пульсує
У стовбурі старому і стеблі.
Підсумок по розділу «Земля – наш космічний дім»
Природознавчий диктант ( диктант одного слова)
1.Шлях, по якому планета рухається навколо Сонця. (Орбіта)
2. Модель Землі. ( Глобус)
3. Він розділяє Землю на дві однакові півкулі. (Екватор)
4. Прилад для визначення сторін горизонту. (Компас)
5. Він вказує, у скільки разів зменшено справжні розміри предметів і відстані між ними. (Масштаб)
6. Великі ділянки суші, оточені з усіх сторін водою. (Материки)
Вони, як і інші вірші, що звучали, належать перу нашого волинянина.
ІІІ. Актуалізація знань
Розповідь учителя легенди про Україну
Колись давно Бог створив народи й кожному наділив землю. Наші ж предки кинулись пізніше, але землі їм уже не дісталося. Прийшли вони до Бога, а він в цей час молився. Не посміли вони йому щось сказати і стали чекати. По якійсь хвилині Бог обернувся і сказав їм, що вони хороші чемні діти. Дізнавшись, чого вони хочуть, запропонував їм чорну землю. Але виявилось, що на тій землі живуть уже німці, французи, іспанці. Тоді Бог дав їм ту землю, яку залишив для раю. Там було все: і річки, і ліси, і пустелі. «Але пам’ятайте, - сказав Бог, - якщо будете її берегти, то вона буде вашою, а якщо ні – то ворога». Пішли наші предки на ту землю, оселилися на ній і живуть до нинішнього дня. Країну ту вони назвали Україною.
Бесіда.
– У якій державі ми живемо?
(Розповідь про річку Дніпро)
(Розповідь про Чорне та Азовське море)
ІV. Повідомлення теми і завдання уроку
V. Сприймання та усвідомлення нового матеріалу
Розповідь
Територія України займає площу приблизно 604 тис.км. За територією Україна більша за такі країни Європи, як Франція, Іспанія, Швеція.
Назва Україна вперше згадується у 1187р. в одній з найдавніших пам’яток давньоруської культури – в Іпатіївському літописі.
Як відомо Україна протягом століть мала кілька адміністративно-територіальних поділів: губернії, провінції, повіти, області, райони.
Волинська земля – давньоруська історична область. Охоплювала сучасні Волинську та Рівненську області, західну частину Житомирської та північну частину Тернопільської та Хмельницької областей. Багато страждань зазнала наша земля. У 1939р. утворюється Волинська область у складі УРСР. А з 1991р. Волинь у незалежній Україні.
Бесіда про країни-сусіди.
Практична робота з фізичною картою України.
Відгадування загадок
1. Океани й континенти,
Гори й ліс, міста й поля;
Це, малюк, твоя планета.
Називається - …
2. Красивий, щедрий, рідний край.
І мова наша солов’їна.
Люби, шануй, оберігай
Усе, що зветься … .
Робота з підручником (с. 106)
Самостійне опрацювання статті.
VII. Фізкультхвилинка – тренінг
VIII. Узагальнення і систематизація знань
Робота в зошиті (с.42)
Завдання 1. (виконується колективно)
Практична робота з контурною картою.
Робота в парах.
1-й ряд. Визначає протяжність території із заходу на схід.
2-й ряд. Визначити протяжність із півночі на південь.
IX. Підсумки уроку.
Робота з прислів’ями.
Рідний край – земний рай.
Кожному мила своя сторона.
Гра « Павутина»
Покажіть сонечка із вашим настроєм на кінець уроку.
X. Домашнє завдання
Опрацювати статтю на с.106.
Закінчити завдання у зошиті на с.42.
Підібрати ілюстративний матеріал до нового розділу « Наша Батьківщина – Україна».
Список використаних джерел