Тема: Весняні роботи людей на городах, полях і в садах у рідному краї.
Мета: продовжувати формувати уявлення дітей про неживу і живу природу, працю людей навесні, ознайомити з весняними роботами в полі, на городі, в саду; розширити знання учнів про культурні рослини; розвивати спостережливість, уважність; виховувати патріотичне ставлення до землі рідного краю, повагу до праці людей.
Обладнання: ілюстрації, малюнки овочевих та зернових рослин, картки із завданнями для роботи в групах, пазли «Екологічні знаки», підручники.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Хід уроку
І. Організація класу.
- Діти, давайте привітаємось.
Руку дай тому, хто справа.
Руку дай тому, хто зліва.
Посміхнись тому , хто справа.
Посміхнись тому, хто зліва.
Посміхнися до гостей і скажи всім «Добрий день!».
Тепло і затишно в класі у нас,
Доброго ранку, вітаю я вас!
ІІ. Підсумок фенологічних спостережень
Вчитель: -Народна мудрість говорить: «Трапляється такий год, що на день по сім погод».
Для кожної пори року характерна своя погода.
Тож слово нашим синоптикам.
Доповідь маленьких синоптиків.
Температура повітря - …
Стан неба - …
Вітер - ………
Опади - ….
ІІІ. Перевірка домашнього завдання
- Протягом останніх уроків ми дізналися про те, які зміни відбуваються навесні у живій та неживій природі. Тож давайте пригадаємо як потрібно вести себе в лісі, коли пробуджується природа. Для цього ми попрацюємо в групах і складемо пазли
« Екологічні знаки».
ІV. Актуалізація та мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми і мети уроку.
2 роботи 3 людей 5 городах, 1 Весняні 4 на
6 полях і 8 у 7 в садах 10 краї 9 рідному
Отже, тема нашого уроку «Весняні роботи людей на городах, полях і в садах у рідному краї».
V. Вивчення нового матеріалу.
1. Розповідь про рослини, які ростуть на полях.
- Із чого починається життя кожної рослини? ( з насінини)
- То куди помандруємо зараз? Відгадайте загадку.
Зимою біле,
Навесні чорне,
Літом зелене,
Восени стрижене. (поле)
- Навесні люди в полях орють ґрунт, сіють зернові культури.
- Які рослини садять на полях в нашому рідному краї?
( Пшеницю, кукурудзу, гречку, горох, овес, ячмінь, жито).
-Як називаються одним словом ці рослини? – Правильно ЗЕРНОВИМИ.
- А як ви думаєте, яка з перерахованих зернових рослин найцінніша?
- Пшениця. Що з неї виготовляють?
2. Розповідь про овочі, які ростуть на городі.
-Мандруємо далі.
-Де вирощуть овочі?
-Зупиняємося на городі.
-Як називаються рослини, що вирощують на городах?
-Навесні на городах люди висаджують різні овочі.
Овочі в нашому харчуванні мають велике значення. В них дуже багато вітамінів та корисних поживних речовин. Вони надають організму бадьорості.
Щоб виростити овочі людина докладає дуже багато зусиль. Їх треба вчасно посіяти.
Моркву, капусту, редиску – сіють рано навесні, вони не бояться холодів.
Помідори, перець, огірки – саджають у теплий грунт, бо це теплолюбні овочі.
-Для гарного і багатого урожаю українці ще з давніх – давен ретельно готуються до садіння картоплі. Відбирають середню, перед посадкою пророщують, і саджають на освітленій місцевості.
Гра «Що переплутав агроном?».
На городі посіяв я пшеницю, а в полі посадив морквицю.
Огірки зберу у полі, просо – на городі.
Помідори посаджу в морози, а морквинку, коли потепліє.
3. Розповідь про роботу в саду.
-А наша подорож продовжується.
-І йдемо ми з вами туди, де люди вирощують багато фруктових дерев. Що це за місце?
а) Робота з підручником.
б) Гра «Так-ні» (сигнали)
VI. Фізкультхвилинка.
Дітки, вийдіть із-за парт. Заплющіть очі.
Уявіть ,що ви маленькі зернятка, які лежать у землі(присідають). Падає дощик(плещуть у долоні). Потихеньку зернятко починає проростати(встають). З’являється маленький пагонець, який тягнеться до сонця (піднімають руки вгору). З’являються і розправляються листочки(руки вгору). Вони відчувають легенький вітерець(ворушаться). А ось і бутон, він збільшується, збільшується і відбувається диво – розкривається квітка(руки вгору розвести їх). Квіточці дуже добре(потягуються). Вона відчуває, що її люблять і сонце , і вітер, і земля.
VIІ. Узагальнення і систематизація знань.
1 група
Прочитайте текст.
З настанням весни поля оживають. Починається посів. День і ніч гудуть трактори. З усіх боків чуються бадьорі, веселі голоси людей. Дружно взялися селяни за роботу. Чорними жирними пластами лягає за плугом земля. Золотим дощем сиплеться в оброблену ріллю важке насіння.
Легкий південний вітер віє над розораними і засіяними ланами. Теплом дихає обігріта сонцем земля. Скоро, скоро проросте в теплій землі насіння і зеленими сходами від краю до краю покриється широке поле.
Знайдіть в тексті, які весняні роботи виконують люди на полях нашої місцевості. Обговоріть здобуту інформацію. Розкажіть про це своїми словами.
2 група
Прочитайте текст.
А скільки турбот приносить весна городнику! У народі цю пору року недаремно звуть «весняні жнива», коли «день рік годує».
На городах копають грядки, садять картоплю, цибулю, горох, боби, капусту, сіють буряки, моркву, ріпу; влаштовують клумби, садять і сіють квіти. Можна в цей час висівати насіння однорічних квітів і овочевих рослин у горщики для розсади.
Знайдіть в тексті, які весняні роботи виконують люди на городах і клумбах нашої місцевості. Обговоріть здобуту інформацію. Розкажіть про це своїми словами.
3 група
Прочитайте текст.
У саду починається обрізка, побілка і обприскування дерев. І тут зволікання неприпустиме. Хвороби та шкідники чекати не будуть.
Проводять весною також посадку кущів, дерев, обрізку гілок плодових дерев і чагарників.
Коли ґрунт підсихає, видаляють торішню траву і листя. Також слід розпушити ґрунт біля кущів і дерев.
Знайдіть в тексті, які весняні роботи виконують люди в садах нашої місцевості. Обговоріть здобуту інформацію. Розкажіть про це своїми словами.
- Виконайте тестове завдання: позначте символом + види весняних робіт, які виконують люди на городах, полях та в садах нашої місцевості.
○ Проводять посадку кущів, дерев.
○ Утеплюють вулики.
○ Збирають урожай овочів і фруктів.
○ Саджають картоплю.
○ Влаштовують клумби, садять і сіють квіти.
○ Починають посів зернових рослин і овочів.
○ Підрізають плодові дерева.
○ Висаджують розсаду.
Дітям пропонується завершити розпочаті вчителем речення, доповнивши їх потрібними назвами трудових дій (підказки на дошці).
VIІІ. Підсумок уроку.
Я дізнався… (Чим люди займаються навесні на полі, городі, в саду)
Було цікаво…
Тепер я знаю…
-Ви сьогодні добре попрацювали. Молодці. Відповідно до своєї роботи на уроці ви отримаєте оцінки.
ІX. Домашнє завдання.
-Попрацюйте за підручником с.110-112.