Міні-проект «Як бджоли готуються до зими» (Слайд 1)
І. Підготовчий етап проекту.
Мета роботи: поглибити знання школярів про різні аспекти бджільництва; розширити елементарні знання учнів про життя бджіл, їх роль у природі, підготовку до зими, сприяти виробленню стійкого інтересу до життя бджіл, усвідомленню значення меду та інших продуктів бджільництва в житті людей; розвивати пам’ять, мовлення учнів, формувати в дітей разом зі знаннями відповідне ставлення до природи, прагнення гуманного спілкування з її об'єктами. (Слайд 2)
Завдання:
-
Дослідити історію виникнення бджільництва, перших вуликів, життя медоносної бджоли, як вона готується до зими.
-
Довести, що бджола – «велика трудівниця».
-
Визначити лікувальні властивості продуктів бджільництва.
-
Зробити висновки щодо значення бджіл для живої природи.
-
Навчитися знаходити у словнику тлумачення потрібного слова.
-
Прочитати казки, загадки про бджіл; зробити подарунок для Бджілки Майї.
ХАРАКТЕРИСТИКА ПРОЕКТУ (Слайд 3)
-
За кінцевим результатом:теоретико-практичний.я
-
За змістом: монопредметний.
-
За кількістю учасників: колективний.
-
За тривалістю: міні-проект.
-
За ступенем самостійності: частково-пошуковий.
-
За характером контактів: внутрішній.
-
База реалізації: Шершенецька ЗШ І-ІІІ ступенів, кабінет 2 класу.
-
Учасники проекту: учні 2 класу, учитель.
-
Термін реалізації проекту: 1 урок.
-
Прогнозований результат: учні дізнаються про складність життя робочої бджоли, значення бджіл у запиленні рослин, про підготовку бджіл до зими. Діти переконаються, що мед – корисний продукт. Зацікавленість інформацією сприятиме розвитку читацьких навичок. Виступи учнів та аплікація будуть розвивати творчі здібності учнів.
-
Ресурси: людські; матеріально-технологічні: фотоапарат, комп’ютер, мультимедійна презентація;інформаційні: необхідна довідкова література; потреби:картон та папір для аплікації, лист ватману, клей, ножиці, папка для збору матеріалів проекту, серветки та одноразові ложки для кожного учня, мед-100г на кожну групу.
ІІ. Організаційний етап проекту.
-
Організація учнів.
Учитель: якби ви були чарівниками, ви хотіли б переміщатися у часі? Почаклуємо? (діти стають у коло).
-
Активізація розумової діяльності.
Якщо чародійство вдасться, то ми потрапимо в літо. Отже за моєю командою потрібно: тричі повернутися навколо себе; міцно всім взятися за руки (у колі); промовити хором магічні слова: ЕЦНОС, ИТІВК, ГУЛ (Слайд 4.);
закрити очі та плеснути в долоні. («Чародійство» не вдається. Діти повторюють знову. Друга спроба є вдалою. Учні сідають за парти.)
Учитель: Молодці чарівники! Впоралися із завданням.
(На екрані з’являється зображення літнього лугу, де багато квітів, гудуть комахи. (Слайд 5)
-
Вправа «Шифрувальники»(Слайд 6)
Учитель: якщо ви зможете розшифрувати наші магічні слова – до нас завітає гостя з мультфільму.
(Знову на екрані з’являються слова, діти їх розшифровують: ЕЦНОС-СОНЦЕ, ИТІВК-КВІТИ, ГУЛ-ЛУГ. (Слайд 7)
Коли слова прочитані, входить дівчинка – Бджілка Майя.)
Бджілка Майя: Привіт, малята! Ви впізнали мене? Скажіть, як мене звати?
Біля гаю хатку маю
День у день, я вилітаю.
Жде на мене праця влітку,
Оглядаю кожну квітку.
Легко лину над лужком
А частую всіх-медком. (Слайд 8)
-
Розповідь учителя з використанням мультимедійної презентації. (Слайд 9)
-
Бджола дуже корисна і працьовита комашка. Цілий день вона літає з квітки на квітку, збираючи нектар. У вулику, з великої кількості зібраного нектару та пилку, утворюється чудовий, цілющий мед. Для отримання 1 кілограму меду бджілкам потрібно відвідати приблизно 10 млн. квітів.
-
Бджільництво має надзвичайно важливе значення в житті людей. З пасік людина одержує цінні продукти, рівнозначних замінників яким немає. Це – мед, віск, квітковий пилок, прополіс, маточне молочко, бджолина отрута. Ці продукти мають високі лікувальні властивості, а також великий склад вітамінів та амінокислот.
-
Сучасне сільськогосподарське виробництво неможливе без галузі бджільництва. Скрізь, де вирощують соняшник, гречку, ріпак, кормові бобові, овочеві культури, у садах, на городах, під склом теплиць, на квітках комахозапилюваних рослин працюють бджоли.
Коли людина роботяща, про неї теж говорять, що вона працьовита, як бджола.
-
Об’єднання учнів у групи.
Бджілка Майя: ви також працьовиті, добре відповідаєте на уроках. Ось вам (Слайд 10 - 11) подаруночок – фотографії моїх улюблених рослин. У кого виявляються однакові малюнки, сідаєте поряд одне з одним, утворюючи групи.
ІІІ. Діяльнісний етап проекту
-
Оголошення теми та завдань проекту. (Слайд 12)
Вчитель: - Сьогодні ми дослідимо життя нашої трудівниці – бджілки, дізнаємось, як бджоли готуються до зими. Попрацюємо в групах і зробимо висновок про користь її для природи, для людей.
Проблемні запитання
-
Як довго живе робоча бджола? Чи змінюється її життя восени?
-
Що таке «бджолина сім’я»? Як змінюється робота вартових бджіл восени?
-
Чи потрібні рослини бджолам для життя? Чи завмирає життя у вулику з настанням холодів?
-
Чи потрібні бджоли рослинам для життя? Який запас меду бджоли роблять на зиму? Як наші предки ставилися до бджіл? Яка користь людям від бджіл?
-
Вручення завдань групам.
Бджола Майя роздає групам картки, де записано проблемне запитання (відповіді на запитання учні готували вдома), план роботи, матеріали для аплікації
-
Самостійна робота в групах.
Учні виконують завдання за планом.
Група «Яблуневий цвіт» (Слайд 13)
-
Підготуйте відповідь на запитання:
-
«Як довго живе робоча бджола?
-
Чи змінюється її життя восени? (Слайд 14)
-
Що таке «бджолина сім’я»? (Слайд 15)
-
Як змінюється робота вартових бджіл восени?».
-
Відгадайте загадку.
Не мотор, а гуде,
Не пілот, а летить,
Не гадюка, а жалить. (Бджола)
-
Поясніть тлумачення слів «вулик», «льоток». (Слайд 16)
-
Зробіть аплікацію – подарунок для Бджілки Майї.
Група «Кульбабка» (Слайд 17)
-
Підготуйте відповідь на запитання:
-
«Чи потрібні бджоли рослинам для життя?
-
Чи потрібні рослини бджолам для життя? (Слайд 18)
-
Чи завмирає життя у вулику з настанням холодів?
-
Як наші предки ставилися до бджіл? (Слайд 19-20)
-
Яка користь людям від бджіл?»(Слайд 21)
-
Відгадайте загадку.
Ні будинок, ні завод,
Там працює не народ,
А істота золота,
В неї праця є свята.
Устають усі чуть світ,-
Ще й роси не згубить цвіт,-
І працює кожна так,
Що позаздрить з нас усяк. (Бджоли у вулику).
-
Поясніть тлумачення слів «нектар», «стільник». (Слайд 22)
-
Зробіть аплікацію – подарунок для Бджілки Майї.
-
Фізкультхвилинка з музичним супроводом. (Слайд 23)
ІV. Узагальнюючий етап проекту.
-
Оцінювання роботи груп.
На дошці – оцінювальна таблиця. Оцінка здійснюється за допомогою «смайликів»:
-
група працювала дружно й старанно;
-
група працювала добре;
-
потрібно трохи більше старатися.
-
Підсумок проекту
Рефлексія
-
Як ви розумієте прислів’я: «Коли влітку дощ рідко буває, тоді у вулику мед прибуває.»
-
Продовжте речення: «Мені запам’яталося…», «Мене здивувало…», «Я вже знав (знала), що …».
-
Хвилинка здоров’я
Бджілка Майя частує дітей і гостей медом. (Слайд 24)
Діти співають пісню-подяку Бджілці Майї.
Не мотор, а гуде,
Не пілот, а летить,
Не гадюка, а жалить.
Ні будинок, ні завод,
Там працює не народ,
А істота золота,
В неї праця є свята.
Устають усі чуть світ,-
Ще й роси не згубить цвіт,-
І працює кожна так,
Що позаздрить з нас усяк.