Урок з природознавства "Які весняні турботи людей в містах і селах навесні?"

Про матеріал
Весна — пора пробудження та оновлення природи. Усе розцвітає та набуває нового вигляду. Саме навесні найбільше хочеться вірити в найкраще, адже під променями яскравого сонечка прокидається не тільки земля, а й найсвітліші людські бажання…
Перегляд файлу

 

 

2015-2016 н.р.

 

 

Тема: Які весняні турботи у людей в містах і селах навесні?

 

Мета:поглиблювати знання учнів про весняні турботи людей; розширювати кругозір; розвивати кмітливість; виховувати повагу до праці та працелюбність.

Очікувані результати:учні повинні знати, які роботи виконуються навесні в містах і селах; учні повинні розрізняти садові й городні рослини.

Обладнання та матеріали:  слайд презентація  на тему «Праця людей навесні», « Весняні квіти»,  насіння рослин, гілочки з фруктових дерев та кущів, горщик з землею , цибуля, фотокартки квітів,екологічні знаки , напис прислів’їв , картки з кросвордом.  

Тип уроку:засвоєння нових знань.

Хід  уроку

 І.  Організаційний момент (2-3хв.)

Пролунав дзвінок,

Починається урок.

Працюватиме старанно,

Щоб почути у кінці,

Що у нашім  другом класі

Діти – просто молодці!

 

 ІІ. Актуалізація опорних знань

 

    1.Синтез думок.

 

-Діти, яка зараз пора року?

 Скільки місяців налічує весна?

 Назвіть іх.

 Чому місць березень має таку назву?

 Які зміни відбуваються у неживій природі?

 Що ми відносимо до живої природи ?

 А які зміни відбуваються в живій природі , а саме у рослин?

 Що відбувається у житті тварин ?

 Які пташки повертаються першими? (ЖАЙВОРОНКИ )

 Які ще пташки повертаються ?

 

 

Діти, на минулому уроці, ми з вами вивчали нову тему . Розкажіть правила поведінки серед природи у весняну пору за допомогою  екологічних знаків.

 

Презентація екологічних знаків.

 

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

 

1.Мотивація навчальної діяльності

 

Завдання: послухайте уважно уривок з вірша і здогадайтесь, про що будемо дізнаватись на сьогоднішньому уроці.

 

Он хлоп’ята несуть воду — 

А дівчата по зернинці        

Вкинуть у пухку землицю.

Буде добрий урожай!

Тож — працюй, а не дрімай!

 

  Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся, які радості і турботи приносить весна людям у місті та селі.

 

 IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

 

 1. Сприйняття й осмислення нового матеріалу

 

А)Весняні турботи людей у містах.

1) Слово вчителя.

Весна — пора пробудження та оновлення природи. Усе розцвітає та набуває нового вигляду. Саме навесні найбільше хочеться вірити в найкраще, адже під променями яскравого сонечка прокидається не тільки земля, а й найсвітліші людські бажання. У таку погоду не хочеться сидіти у квартирі, в домі. Тому маючи вільну хвилинку, ми вирушаємо на вулицю, до парків, до саду, городу.

На весні у людей  з’являється більше турбот і у селі , і у місті. У селищах - це робота на  подвір’ї ,  у садку, на городі, на клумбах, у полі.

У місті  щоб вулиці  й парки були красивими, на початку весни комунальні служби міста городяни  та учні шкіл невтомно працюють. Погляньте на ілюстрації «Праця людей в місті».

 Слайд презентація

- Скажіть будь ласка, ось ви переглянули ілюстрації , то чим же займаються люди та учні на весні у місті ?

- А  навіщо вони цим займаються, як ви гадаєте ?

- Вірно, ми повинні стежити за нашою зеленою планетою, не смітити, не бруднити вулиці, оберігати її від цього бруду. Сміття - впливає не лише на життя людей, а і на життя рослин, і тварин, а ми знаємо, що  у природі все взаємопов’язано.

-Діти, то ж  які роботи потрібно проводити, щоб ваше рідне  село причепурилося навесні?

 Так, молодці, але ми з вами повинні також дбати  і про чистоту і порядок на нашому  шкільному подвір'ї.  Насаджувати молоді дерева і кущі; сіяти  на клумбі насіння квіткових рослин та висаджувати  розсаду.

 

-Переглянте невеличку слайд презентацію , та назвіть  які ж  рослини цвітуть на клумбах у парках та садах навесні? ( тюльпани, нарциси, півонія, бузок, конваліі )

 

СЛАЙД ПРЕЗЕНТАЦІЯ.

Б) Весняні турботи людей в  селах.

1.«Фольклорна скарбничка». Робота з  прислів’ями.

(запис на дошці)

 

Завдання: поєднати правильно частини народних прислів’їв, пояснити їхній зміст.

 

 

 

Весняний день                                         той багато знає.

Хто багато робить,                                  то й вродить рясно

Праця годує,                                             рік годує.

Посієш вчасно,                                         а лінь марнує

 

 Розповідь учителя про весняні роботи на городі.

 

Отже, розпочинаються весняні роботи, не лише у місті, а і у селах. Люди починають  посадку городу, щоб  восени зібрати врожай. Не слід гаяти часу, оскільки погода навесні перемінлива і можна не встигнути посадити насіння у вологу землю. Добрий врожай восени отримає той, хто гарно працює навесні. Недарма в народі кажуть - «Весняний день рік годує»

 

2.Розгадування загадок «Городні рослини».

 

- Ну а зараз, розгадування загадок, відгадавши їх, дізнаєтесь, які рослини висаджують люди на городах навесні.

 

Розколовся тісний будиночок

На дві половинки,

І звідти посипалися

Намистинки-дробинки. (Горох)

 

В земляній сиджу коморі, а коса моя надворі. (Морква)

 

Зверху зелененьке, а всередині червоненьке. (Кавун)

 

Сидить дід, у сто шуб одягнений.

Хто його роздягає,

Той сльози проливає. (Цибуля)

 

Вгорі зелено,

Внизу червоно,

В землю вросло. (Буряк)

 

І печуть мене, і варять мене, і їдять мене, і хвалять мене, бо я дуже добра! (Картопля)

 

У городі, на доріжці,

Під моїм віконцем,   

Зацвіло сьогодні сонце

На тоненькій ніжці. (Соняшник).

 

3) Робота в парах ( картка малюнок )

 

-Діти, а зараз творче завдання    На городі» , працюємо в парах.

-Перед вами на партах у скляночках - насіння рослин , уявіть себе маленькими помічниками своїх батьків , що ж саме ви будете допомагати їм садити, сіяти.

 

Працюємо, міркуємо , обговорюємо.

( кавун, соняшник, кукурудза , морква, квасоля, гарбуз , буряк, огірок, горох)

-Час.

1. Прийом «Мікрофон».

 

- Я вважаю… що на весні ми будемо сіяти ….

- Як розмножуються ці  рослини , насінням чи цибулинкою ?

-А що ще  садять на весні на городі? ( картоплю, розсаду помідор, перцю, капусти)

Але  термін посіву залежить від настання тепла, та  щоб отримати добрий урожай, треба  рослини звільняти  від бур’янів, прополювати, спушувати землю, поливати, бризкати від різних хвороб, шкідників.

 

 

Фізкультхвилинка.

 

Кіт збирався до роботи (потягуються)

Та завадили турботи: (розводять руки в сторони)

Треба висушить хвоста, (показують "хвіст")

Накрутити вуса,

Почесати живота. (гладять живіт)  

І помити писок.

Цілий день такі турботи, (лічать пальцем)

Що не встигнеш до роботи! (розводять руками, крутять головою).

 

 

Розповідь учителя про весняні роботи  у садах

 

Із приходом довгоочікуваної весни не тільки рослини в саду прокидаються від зимової сплячки, а й садоводи також. Зимові місяці та морози залишилися позаду, настає час тепла, сонця, зелені, а незабаром і квітів. Зовсім скоро кущі та дерева в саду наллються весняними соками і почнуть буйно рости.

А тому необхідно підготувати їх до нового сезону, допомогти відновити сили, обрізати, прочистити, захистити від шкідників і хвороб, зробити перший полив, обкопати дерева та підживити. Досвідчені садівники підбілюють дерева спеціальним розчином, щоб захистити стовбур від пошкоджень зайцями та комахами. А ось садити фруктово-ягідні культури потрібно тоді, коли буде вже достатньо тепло.

- Розкажіть будь ласка , які дерева фруктові  ростуть у вас в дома : ( діти читають вірші)

 

1.Літературна сторінка.

 

Ранньою весною

В нашому садку

Я сама садила

Вишеньку струнку.

I шумить листвою —

Вже така, як я! —

Вiд усiх найкраща

Вишенька моя!

 

 

ВІРШ ПРО ЯБЛУКО

 

Яблук повна в нас корзина -

Ми збирали вітаміни,

Яблучний пиріг спечем,

Всіх до себе в гості звем.

 

 

ВІРШ ПРО ГРУШУ

 

Є у яблуні подружка,

Соковита жовта грушка,

У середині чудова:

Ароматна і медова                                        

 

 

 ВІРШ ПРО СЛИВУ

 

Фіолетова, красива,

Запашна, солодка слива,

Серед фруктів виграє,

Хоч і кістка в неї є.

 

-  З ваших віршиків я зрозуміла, що у кожного з вас вдома є різні фруктові  дерева.

 Робота в групі .

- Ось і в мене  вдома є невеличкий сад, восени я обрізала фруктові дерева, та кущі, а обрізанні гілочки завітали до нас на урок .

- А зараз ви працюєте всі разом у групі.

 

2.Робота в групі.

 

- Ваше завдання , підійти , визначити і показати де саме тут гілочки з кущиків.

- Ми вважаємо….( малина, виноград)

-Я бачу , що ви дуже обізнані не  лише, як квіткарі, огородники , але і як юні садівники.

 

Розповідь вчителя  -«Праця людей у полі».

Але робота відбувається не лише на городах, в садах, але і людей у полі. Вони орють поля і висівають насіння  овса, ячміння ,пшениці, жита, кукурудзи, соняшника, гречки, вівса та інших культур.

 

Грім озвався на зорі,-

То не грім , а трактори.

Трактори ідуть в поля : їх заждалася земля.

 

У прислів'ях, приказках, прикметах відбито зв'язок між весняними явищами у дерев і традиційними сільськими роботами.

 

3.Робота над прислів’ями.

 

   У берези рушив сік — земля відтанула.

   Зацвіла верба — ґрунт достиг, час у поле виїжджати.

   Пшеницю сій, коли черемха зацвітає.

   Вільха зацвіла — сій гречку.

   Ячмінь сіють, поки цвіте калина.

 

Кожна пора року красива по собі, і кожну ми за щось любимо. Зараз йде мова про весну, яка починає прокидатися від тривалої сплячки. Починає  прокидатися природа. На деревах почне розпускатися листя. Прокинуться  і перші весняні квіти підсніжники, які наче сніг вистилають землю. Саме ці квіти є символом весни. Квіти дарують нам насолоду , а також позитивні почуття : радості, спокою, краси, гарного настрою.

 

Квіти, квіти... Чарівні квіти,

Кольорові, великі й малі...

Ви умієте душу зігріти,

Бо й самі ви — душа землі.

 

 

 

  1. Розгадування кросворда « Квіти»  ( додаток)

 

Там козак стоїть між квітів.

Весь червоний – гордий пан.

Не козак це, а ...

(Тюльпан)

 

 

Посадила в квітнику

Квітку ніжну та струнку.

Жовті ніжні пелюстки,

Зеленесенькі листки.

В квітнику у мене зріс

Гордий красень... Це —

(Нарцис)

 

Із зеленої сорочки,

Що зіткав весною гай,

Білі дивляться дзвіночки,

А як зовуть їх відгадай.

(Конвалії)

Я найперша зацвітаю

Синім цвітом серед гаю.

Відгадайте, що за квітка,

Бо мене не стане влітку.

(Пролісок)

 

 

Я першим зацвітаю серед гаю

І білий, наче сніг, я колір маю.

(Підсніжник)

 

 

-Дуже добре діти.

Біля хати кожної дбайливої господині ростуть квіти . Не можна уявити собі двору на Україні, де б не росли чорнобривці, майори, айстри, сальвія. Ці квіти висівають навесні, щоб продовж літа та до пізньої осінні вони милували наше око. На весні також саджають гладіолуси та жоржини.

-А насіння яких квітів ви висіваєте вдома : ( читання віршів )

 

Літературна сторінка.

 

Айстри

Айстри ранком сумували,

Що дощі на них не впали.

Алла айстри попивала,

Щоб вони не сумували.

 

 

 

Гладіолус

Під віконцем гладіолус

У багряному цвіту.

Подає він ніжний голос:

"Я на радість всім росту".

 

 

 

Сальвії

Сальвії Соня садила,

Сальвії Соня ростила.

Ніжно цвітуть на осонні

Сальвії ніжно-червоні.

 

Чорнобривці

Гарні квіти біля хати

Навесні садила мати.

Чорнобривці чорноброві

Квітнуть в тиші вечоровій.

Чорнобривці чарівні

Так і просяться в пісні.

 

Не забудьте допомогти дорослим посіяти навесні на клумбах  айстри, чорнобривці, майори та інші рослини, насіння яких назбирали восени.

 

V. Узагальнення й закріплення знань.

 

1.Фронтальне опитування

 

- Ось і добігає до кінця наш урок. Скажіть діти, то ж які  турботи навесні у людей у місті,  чим вони займаються?

-А чим займаються люди навесні у селах : що вони роблять на городах, у полі, у саду?

 

2. Міні проект « Життя  цибульки у моєму горщику»

 

-І на завершені нашого уроку , пропоную міні проект « Життя  цибульки у моєму горщику»

Зараз ми з вами посадимо цибульку і будемо доглядати за нею, а ж поки вона не виросте.

 

Пропоную кожному з вас підійти до столу і  по черзі  посадити цибульку , але  це цибулька не проста, а чарівна , щоб вона гарно зростала треба  промовити прислів’я.

 

( Діти розказують прислів’я )

 

 Весна ледачого не любить.

 Весною не посієш - восени не збереш, взимку заплачеш.

 Хто спить влітку, плаче зимою.

 Що посієш , той збереш. …тощо…..

 

 

 

 

VI. Підсумок уроку.

     Рефлексія.

    Оцінювання.

 

VII.  ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

  Виростіть разом із дорослим розсаду чорнобривців, майорів, айстр. Коли настане тепло, висадіть рослини у ґрунт. ( Вчитель роздає насіння квітів)

 

 

020420164299

 

 

020420164284

 

 

 

 

020420164304

 

 

 

020420164257

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

E:\фото\школа\020420164323.jpg

 

 

 

docx
Додано
12 червня 2019
Переглядів
6656
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку