Забугіна Людмила Анатоліївна
вчитель початкових класів
Комунальний заклад «Вільхівська
загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів»
вища кваліфікаційна категорія
Інтегрований урок
2 клас
(природознавство, розвиток мовлення, образотворче мистецтво, музичне мистецтво)
Тема: Осінні спостереження. Картини осені в мистецтві.
Мета: Розширювати уявлення учнів про осінні зміни в природі; формувати цілісне уявлення про природу; показати важливу роль природи для людини в мистецтві; розвивати увагу, пам’ять, аналітичні уміння, зв’язне мовлення, образотворчі уміння й навички.
Обладнання: картки з завданнями в групах, термометр для вимірювання температури повітря, планшети для малювання, олівці, фломастери, аудіоколонка, музичний матеріал: пісня «Осінь чарівниця» слова В. Мельникова, М. Іскулеску, музика Сакіша , П. Чайковський «Пори року. Осінь»
Місце проведення: шкільний парк.
Хід уроку.
І. Організація класу.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
●Бути уважним, дисциплінованим.
●Слухати, що говорить екскурсовод.
●Не віддалятися від групи.
●Не ламати гілок дерев, без потреби не рвати квіт
Повідомлення теми уроку і мотивація навчальної діяльності.
Опустів фруктовий сад,
Павутинки скрізь летять.
На південний край землі
Полетіли журавлі.
●Будемо спостерігати і закріпимо знання про осінні зміни в природі.
●Навчимося проводити порівняльний аналіз пір року.
●Поговоримо про красу осінньої природи, про осінь в мистецтві.
ІІІ. Вихід в шкільний парк.
ІV. Отримання необхідної інформації.
(У кожної групи листочки-бейджики жовтого, червоного, коричневого і зеленого кольору. Групи отримали попередні завдання, по яких вони роблять звіт.)
●Нежива природа восени.
●Рослини восени.
●Тварини восени.
●Праця людей восени.
Небо: колір, наявність хмар, порівняльний стан неба влітку і восени.
Температура повітря: вимірювання, порівняльний аналіз температури вранці і вдень.
В гілках ялини сховані конверти з завданнями для кожної групи. На конвертах листочки відповідних кольорів.
Учитель: - А що це біліє в гілках? Діти, осінь приготувала вам завдання для кожної групи. Для виконання завдань – 5 хвилин.
Група 1.
●Яких птахів ви побачили на екскурсії? Чим вони займаються?
●Зберіть опале листя і визначте, з яких воно дерев.
Група 2.
●Визначте , як світить сонце в порівнянні з літом. Чому?
●Знайдіть 3 – 4 квітучі трав’янисті рослини, визначте їх назву.
Група 3.
●Поспостерігайте, як дує вітер під час екскурсії (холодний – теплий, слабкий – сильний )
●Зберіть в пакетик плоди з кущів, назвіть їх. Як ці плоди можна використати взимку?
Група 4.
● Поспостерігайте за тим, як одягнуті дорослі і діти в порівнянні з літом. Чому?
●Яких комах ви побачили під час екскурсії? Багато їх чи мало? Де частіше зустрічаються: на сонці чи в тіні? Чому?
4.Розвиток мовлення.
Фронтальна бесіда.
Як зображується краса осінньої природи в літературних творах, образотворчому мистецтві, музиці.
Інтерактивна вправа «Малюємо словами».
Вчитель показує об’єкти природи – діти підбирають образні вирази, порівняння, відповідають на питання «Який?»
Дерева - ….
Трава - …
Небо - …
Хмари - …
Хмаринки - …
Листячко - …
Учитель: Так, все прекрасно в природі в цей осінній час. І хочеться доторкнутися до тремтячого на вітрі яскравого листочка, підняти опалий з землі, щоб помилуватися ним. Заворожують погляд останні осінні квіти, яскраві ягоди калини та глоду… Одночасно на душі і радісно від такої краси , і переповнює серце сумне почуття – скоро все це зміниться на зимові картини. Але вони також прекрасні, чи не правда?
5.Музична хвилинка.
Діти виконують пісню «Осінь чарівниця» слова В.Мельникова, М.Іскулеску, музика Сакіша.
6. Образотворча хвилинка.
Учитель: Ми «намалювали» осінні картини словами, піснею, а тепер створимо свою картинну галерею під такою ж назвою «Осінь мила».
Самостійна робота. Малювання осіннього пейзажу.
V. Підсумок уроку. Рефлексія (в класі)
Осінній букет із знань.
Кожний учень підходить до столу, ставить в вазу осінній листочок або квітку і говорить, що йому більше всього сподобалось і що нового дізнався на уроці.
VІ. Домашнє завдання.
Закінчити малюнки, продовжити спостереження за змінами в природі восени І робити записи в робочих зошитах.