1
Природознавство
4 – А клас
Розділ «Земля – наш космічний дім»
Тема: Океани Землі
Мета: ознайомити учнів із поняттям океани, їх розміщенням на карті півкуль та глобусі, розкрити значення океанів для людини; вчити дітей працювати з географічною картою; розвивати пізнавальний інтерес, уміння працювати з додатковою літературою, формувати вміння логічно міркувати, чітко висловлювати свою думку, узгоджено працювати в групах; виховувати дбайливе ставлення до природи, до водного середовища, захоплюватися величчю природи.
Обладнання: карта півкуль, проектор, електронна презентація, картки для перевірки д/з, ребус, контурні карти, малюнки тварин та рослин океанів.
Хід уроку
І.Організаційний момент
– Діти, іще раз перевірте свої робочі місця.
– Поверніться і посмішкою привітайте гостей, які прийшли до нас на урок.
– Давайте приготуємось працювати чітко і злагоджено.
– Нехай на цьому уроці у вас буде гарний настрій.
ІІ. Підсумок фенологічних спостережень
Віє, віє вітровій,
Листя скубає підряд.
Шурхотить листочків рій,
Бо надворі – ... (листопад)
(13 листопада – день …, … . Вітер … . Роса? Туман? Температура повітря … С0 . Прохолодно.)
ІІІ. Перевірка домашнього завдання
Картка №1 (для учнів з початковим та середнім рівнем знань)
1.Скільки материків на нашій планеті?
а) 5 б) 6 в)7
2.Материками називають великі ділянки суші,...
а)оточені з однієї сторони водою
б)оточені з двох боків водою
в)оточені з усіх сторін водою
3.Чим материки відрізняються між собою?
а) кольором і розмірами
б) розмірами і формами земної поверхні
в) кольором і формами земної поверхні
4.Який материк складається з двох частин?
а)Євразія б)Північна Америка в)Південна Америка
5.Що таке острови?
а)невеликі ділянки суші, оточені водою з трьох сторін
б)невеликі ділянки суші, оточені водою з усіх сторін
в)невеликі ділянки суші, які знаходяться на материку
6. Запишіть назви материків Землі: ________________________________
___________________________________________________________
Картка №2 (для учнів з достатнім рівнем знань)
2) Який материк омивається трьома океанами?
3) Які ви знаєте материки?
4) Де проходить межа між Європою та Азією?
Картка №3(для учнів з достатнім рівнем знань)
1) Який материк є найбільшим?
2) З яких двох частин складається материк Євразія?
3) Назвіть найбільший на Землі острів.
4) Які ділянки суші називаються півостровами?
2. Фронтальне опитування. Гра «Відгадай материк»
– Діти, пригадайте, яку тему ми вивчали на минулому уроці. Ми вивчали тему «Материки Землі». Зараз перевіримо, як ви засвоїли цей матеріал.
– Цей материк майже повністю знаходиться у північній півкулі, він є найбільшим. Це - ?( Євразія)
– Що ви про нього знаєте? (На його території є три теплові пояси: холодний, помірний і жаркий, що спричиняє різні природні умови. На півночі материка знаходиться тундра. За тундрою величезні простори займає тайга – хвойні ліси. За тайгою розкинулися мішані й листяні ліси. За лісами великі площі займають степи. В Євразії є пустині. Це місця, де випадає дуже мало опадів. Температура повітря сягає +50С0.)
– Покажіть цей материк на карті.
– Третій за розміром материк, на якому є най родючіші в світі грунти. (Північна Америка.)
– Покажіть його на карті.
– Чим характеризується цей материк, скажіть найголовніше? (Більшість рослин і тварин Північної Америки поширені й на інших материках, зокрема в Євразії. На цьому материку є рослина, яка зустрічається тільки тут – дерево-гігант секвойя і тварина - бізон.
– Цей материк є найменший та найсухіший? ( Австралія.)
– Покажіть його на карті.
– Що ви знаєте про Австралію? ( Австралія – материк, де жарко і мало вологи. Тут водяться звірі, які відкладають яйця, - качкодзьоб і єхидна. Тільки на цьому материку поширені кенгуру і сумчастий ведмідь-коала. Різноманітний світ птахів. Найбільший птах – страус ему. Великими зграями літають хвилясті папуги.)
– Який материк називають «Королевою холоду»? (Антарктида.)
– Покажіть її на карті.
– Що ви знаєте про Антарктиду? (На цьому материку завжди холод. Колонами живуть пінгвіни, які живляться дрібною рибою, молюсками, рачками і можуть добувати їжу на значній глибині. На схилі гір влітку можна побачити мохи.)
– Діти, а хто був уважний і назве мені материки, які ми не назвали? (Африка і Південна Америка.)
– Покажіть їх на карті.
– Молодці, діти, гарно справилися із завданням. Найактивнішими були ______________________________________________________________.
IV. Актуалізація опорних знань.
– Давайте знову повернімося до карти півкуль і глобуса.
– Який колір переважає на карті півкуль? (На карті переважає голубий колір)
(У природі вода перебуває у трьох станах: рідкому – вода, твердому – сніг і лід, газоподібному – водяна пара.)
(При нагріванні з рідкого стану вода переходить у газоподібний. А при охолодженні з газоподібного стану вода переходить у рідкий.
При замерзанні вода перетворюється у твердий стан. А при нагріванні сніг і лід розтають, переходять у рідкий стан.)
V. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності
– Щоб дізнатися про що ми будемо говорити на уроці, вам потрібно відгадати ребус. (Океан )
На Землі дуже багато води. Світовий океан займає майже 70% поверхні нашої планети , він має великий вплив на клімат і живу природу материків. Деякі дослідники навіть вважають , що нашу планету слід було б назвати планетою Океан, а не планетою Земля. Отже Світовий океан є дуже важливим для всього живого на Землі.
Тож тепер, діти, ви розумієте, чому ми сьогодні будемо вивчати тему Світовий океан.
Отже, ми сьогодні познайомимося з океанами Землі, їх значенням та розташуванням на карті півкуль і глобусі, продовжимо працювати з картою.
VІ. Сприймання та усвідомлення навчального матеріалу.
1. Розповідь учня про Світовий океан.
– Що ж таке Світовий океан? Про це нам розповість ________________.
Світовий океан, який займає майже 70% поверхні нашої планети, має великий вплив на клімат і живу природу материків. Він є дуже важливим для всього живого на Землі.
По-перше, водорості та інші рослини океану виділяють до атмосфери половину кисню з усього об’єму, що надходить з планети Земля.
По-друге, океан зберігає тепло планети, регулює температуру моря і суші.
По-третє, Світовий океан відіграє велику роль у збереженні постійного клімату Землі, у визначенні погоди на нашій планеті.
А ще Світовий океан годує людей, дає їм різноманітні будівельні матеріали та корисні копалини. Отже, всі водойми і те, що там живе – це і є Світовий океан.
Різні явища і процеси, що відбуваються у Світовому океані вивчає молода і цікава наука – океанологія.
2. Пояснення учителя.
– Світовий океан розділений материками на частини, які називаються океанами. На Землі є 4 океани: Північний Льодовитий, Індійський, Атлантичний, Тихий. (показую на карті). Коли ж почали вивчати Світовий океан?
Експедиція португальського мореплавця Фернана Магеллана була найзнаменнішою в історії Великих географічних відкриттів. Подивіться на портрет цієї сміливої людини. (портрет) Без неї не вивчали б цю тему і ми. Він заперечив твердження, що Земля тримається на трьох слонах, китах та черепасі.
(На екрані карта з виділеним шляхом навколосвітньої подорожі Ф. Магеллана)
У вересні 1519 року п'ять кораблів під командуванням Магеллана залишили Португалію , перетнули Атлантичний океан і досягли Південної Америки , де зазимували. Навесні кораблі продовжили свій шлях і увійшли у вузьку протоку, яка була названа Магелланова. Через місяць кораблі вийшли в невідомий океан. Була чудова, без вітру, спокійна погода і Магеллан назвав його Тихим . Довго тривало плавання, кораблі пройшли Індійським океаном, обігнули Африку, увійшли знову в Атлантичний океан і закінчили свою подорож через 3 роки у своєму рідному порту. Із п'яти кораблів і 265 мореплавців залишився 1 корабель і 17 моряків.
Так закінчилась перша кругосвітня подорож . Було доведено кулеподібність Землі, що океани займають більшу площу, ніж суша.
3. Фізкультхвилинка
,Раз, два — всі пірнають. (присісти)
Три, чотири — виринають. (встати)
П'ять, шість — на воді
Кріпнуть сили молоді. (рухи, неначе пливемо)
Сім, вісім — що є сили,
Всі до берега приплили. (плавання брасом)
Дев'ять, десять — обсушились (рухи обтирання рушником)
І за парти опустились. (сісти за парти)
4. Заслуховування повідомлень про кожен океан.
– Продовжуємо нашу роботу. Наші юні океанологи підготували цікаву інформацію про кожен океан. (Океанолог – людина, яка вивчає різні процеси та явища ,які відбуваються в Світовому океані)
• Виступ 1. Тихий океан – найбільший і найглибший серед океанів. Він займає 1/3 поверхні Землі і омиває береги п’яти материків. Тихий океан вміщує більше половини всієї води на Землі. Це найтепліший з океанів, тому що його найбільш широка частина знаходиться у районі екватора. У Тихому океані знаходиться велика частина всіх островів землі. Магеллану для того, щоб перетнути Тихий океан, було потрібно близько 17 тижнів. За цей час він не зустрів жодної бурі. Саме тому він дав цьому океану назву Тихий.
• Виступ 2. Атлантичний океан. Назва його пов’язана з грецьким міфом про бога гіганта Атланта. На крайньому заході цього океану жив велетень Атлант, який на своїх плечах тримав небосхил. У ньому розташоване море без берегів – Саргасове. Берегом цього моря є не суша, а великі морські річки-течії. (показати).
• Виступ 3. Індійський океан найтепліший після Тихого океану. За розмірами він займає третє місце серед усіх океанів планети. Тут морські течії двічі протягом року змінюють свій напрям на протилежний. У водах Індійського океану можна виловити риб, які вважалися вимерлими десятки мільйонів років тому.
• Виступ 4. Північний Льодовитий океан – найменший з океанів планети. Його довго називали морем. Більша його частина вкрита кригою, тому його і назвали Льодовитим. А Північний, тому що розташований на крайній півночі Землі. Через суворі кліматичні умови рослинний і тваринний світ в океані бідний.
На скелястих берегах птахи утворюють гніздування. Шум і крик там стоять такі, що знаходячись біля цього місця на відстані більше п'яти метрів практично неможливо розмовляти. За таку особливість такі місця гніздування птахів назвали пташиними базарами.
VІ. Первинне закріплення вивченого матеріалу
Запитання 1 групи
Які риби водяться в Атлантичному океані? – В Атлантичному океані водяться акули, летюча риба, риба тунець, морські черепахи.
Чому водорості в океанах мають різний колір: зелений, бурий, червоний? – На глибині до 100 м, куди сягає сонячне проміння, живуть зелені водорості. Нижче – бурі, а ще нижче - червоні.
Запитання 2 групи.
Кого можна зустріти у Північно-льодовитому океані? – Тут водяться раки, медузи, риба: оселедці, тріска, камбала, окунь морський. На островах існують колонії моржів і тюленів, пташині базари. На кризі живуть білі ведмеді, рідкісні кити.
У якому океані найбагатший рослинний і тваринний світ? – У Тихому океані.
Запитання 3 групи
Чому у Індійському океані «зацвітає» вода? – Від великої кількості мікроскопічних зелених водоростей.
Які риби можна зустріти у Тихому океані? – Оселедці, сардини, скумбрія, сайра, лососі, тріска, є велетенські краби, морські черепахи і змії. Живуть кити, тюлені, моржі, котики.
– Покажіть на карті океани: Тихий, Атлантичний, Індійський, Північний Льодовитий океан.
3. Робота з контурними картами.
Самостійна робота.
- Діти, а тепер попрацюємо з контурними картами. Позначте на них океани.
4. Розповідь вчителя про необхідність збереження чистоти водного простору.
Світовий океан дуже багатий скарбами, проте його багатства людство використовує не по-господарському. Так, у ньому зменшились кількість китів, моржів, морського котика, камбали, морського окуня.
Тваринний і рослинний світ дуже потерпає від забруднення.
Підприємства зливають відходи в океан.
Люди землі об’єдналися у своїх діях за збереження водного простору і проголосили з 2005-2015 рік – десятиріччям «Води для життя». Вони закликають всіх жителів планети взяти участь в охороні та збереженні води.
– Діти, а який внесок ми можемо внести, для збереження води? Не забруднювати річки….
VІІ. Систематизація та узагальнення матеріалу.
Розгадай кросворд і ти дізнаєшся багато цікавого про Світовий океан.
|
|
|
|
8 |
||||||||||||||||||||||||
2 |
|
5 |
|
|
||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
13 |
||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
||||||||||||||||||||||
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
7 |
|
|
9 |
|
11 |
|
|
||||||||||||||||
1С |
В |
3І |
Т |
О |
6В |
И |
Й |
|
О |
10К |
Е |
12 А |
Н |
|||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
||||||||||||||||||||||||
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||
VІІІ. Підсумок уроку.
«Мікрофон»
ІХ. Домашнє завдання
с. 99–101 «Океани Землі».
Дізнатися з літератури:
Виконати завдання у зошиті на с. …