Урок з природознавства. "Звірі, або ссавці."

Про матеріал

Розширити знання й уявлення учнів про тварин, розказати про будову звірів та особливості їхніх пристосувань до життя в різних природних умовах; сприяти розвитку грамотного мислення, довільної уваги, логічного мислення; сприяти вихованню дбайливого ставлення до тварин, до природи в цілому.

Перегляд файлу

Тема. Звірі, або ссавці.

Мета: розширити знання й уявлення учнів про тварин, розказати про будову звірів та особливості їхніх пристосувань до життя в різних природних умовах; сприяти розвитку грамотного мислення, довільної уваги, логічного мислення; сприяти вихованню дбайливого ставлення до тварин, до природи в цілому.

Обладнання: предметні малюнки, казкові герої; загадки, ребуси; буклети, пам’ятки, комп’ютерні технології.

Тип уроку: пізнавально-розважальна гра.

Хід уроку:

I. Організаційний момент.

II. Актуалізація опорних знань.

  1. Мультимедійна презентація «Живі та неживі тіла».

- У чому полягає різниця між тілами природи, які ви побачили на екрані?

- Одні із цих тіл живі, інші – неживі. Живі тіла народжуються, живляться, ростуть, дихають, дають потомство та відмирають.

III. Повідомлення теми і мети уроку.

- Сьогодні на уроці ви дізнаєтесь про живі тіла – звірів; їх будову, особливості їхніх пристосувань до життя в різних природних умовах.

IV. Вивчення нового матеріалу.

  1. Лісовичок (учень в костюмі лісовичка стукає в двері).

- Дуже люблю ліс. Тут красиво і цікаво. Під кущиком можна зустріти полохливого зайчика, руду білочку, дику козу, їжачка та багато інших звірів.

У різних куточках нашої Землі можна зустріти звірів, яких налічується понад 4000 видів. В Україні живу 108 видів звірів.

Вони (показ на екрані):

  • лазять по деревах (білки, куниці);
  • бігають по землі (ведмеді, зайці, лисиці, козулі, вовки);
  • плавають у воді (видри, кити, дельфіни);
  • літають (кажани);
  • живуть під землею (миші, кроти, хом’яки, бабаки).

- Хто ж такі звірі?

2. Виступ I групи дітей.

- Звірі – це тварини, тіло яких вкрите шерстю. Шерсть захищає від холоду. Всі звірі народжують малят і вигодовують їх молоком.

- Форма і розміри тіла звірів відзначаються великою різноманітністю.

- Звірі чудово пристосувалися до різних способів пересування, добування корму й життя у несхожих природних умовах.

3. Робота за підручником (ст..112 – 113)

- за якою ознакою звірі (ссавці) відрізняються від інших тварин?

- як звірі турбуються про своїх дитинчат?

- де живуть звірі?

4. Лісовичок.

- Усі тварини, які живуть у природі і самі собі шукають, влаштовують житло, виводять потомство, називають дикими.

- Із тваринами пов’язано багато казок і легенд. Про них складають пісні, вірші, загадки. У моєму кошику є конверти з загадками. Тож я оголошую конкурс між групами «Відгадай загадку».

5. Конкурс «Відгадай загадку».

1) I група.

Сам пухнастий, і у нього

Довгі вуха, довгі ноги,

Дім його завжди на волі:

Під кущем, у лісі, в полі.

Навіть пень його лякає.

Хто лякливого вгадає? (Заєць)

(Стукіт у двері, входять 2 учні в костюмах зайчиків).

Лісовичок:

- Зайчика легко впізнати по довгих вухах і куцому хвостику. Ви з лісу до нас погрітися прибігли?

Зайчики:

- Так, ми почули тут про себе загадку і хочемо розповісти діткам про нас зайців.

2) Розповідь І зайчика.

У нас багато ворогів. Але завдяки пристосуванню до умов життя ми продовжуємо існувати. Великі й рухливі вуха свідчать про дуже добрий слух. Задні ноги у нас довші за передні, тому пересуваємось стрибками.

ІІ зайчик

Ми народжуємося зрячими і вкритими густою шерстю. Нагодувавши малят молоком, мати-зайчиха залишає їх, проте тримається неподалік. Почувши крик зайченяти, вона поспішає йому на допомогу.

Будь-яка зайчиха, зустрівши на своєму шляху чужих зайченят, обов’язково їх нагодує. Це дуже важливо для виживання малят.

Лісовичок:

- Діти запрошують вас в свою групу.

- Чим би ви пригостили, дітлахи, своїх Зайчиків? (Морквою, капустою, яблуком…).

3) Загадка про їжака (II група).

В мене шубка з колючок.

В мене сіра спинка.

Ніс, як чорний п’ятачок,

Очі – намистинки.

Лісовичок:

- Знайдіть цього звіра на екрані серед інших. (Тюлень, лось, їжак, морж, вовк, верблюд).

- Чи обов’язково потрібно йти до лісу, щоб побачити цю тваринку? Розкажіть, де вам доводилося зустрічати цю тварину? (В саду, парку, в лісі).

- Дійсно, їжаки можуть жити не тільки у мене в лісі, а й у саду, і в парку. Влаштовуючи собі хатку, їжачок звертає увагу на наявність їжі, місця для домівки, спокій.

4) Виступ II групи дітей.

- Ця тварина залягає в сплячку. Вона невелика. Замість шерсті його спина вкрита міцними колючками. Вони надійно захищають їжака від ворогів.

- Їжак – нічна тварина. Вдень він спить у своїй схованці, а вночі виходить на пошуки їжі.

- Їжаки живляться тваринною їжею. Вони їдять дуже багато, протягом літа нагромаджуючи під шкірою жир.

- З настанням холодів їжаки залазять у гнізда, які влаштовують під корінням дерев, купами хмизу або листя, в норах, і впадають у зимову сплячку.

- Їжак – корисна тварина. Вони охороняють ліси, поля, сади й городи, бо поїдають велику кількість комах, слимаків, мишей.

6. Хвилинка-веселинка. Інсценізація міні-казки «Про Їжачка і Кактус» (Автор, учень в костюмі Їжачка і учень в костюмі Кактуса).

Автор - Побачив одного разу Їжачок Кактус і дуже здивувався: «Ото і їжак!» - подумав Їжак, а потім не стримався і почав сміятися.

Їжак - Чого це ти такий зелений? Ти що, крокодила проковтнув?

Автор - Кактус на це нічого не відповів, а тільки подумав:

Кактус - «Ото й смішний їжак цей бовдур! Мабуть, він довго на сонці не був, що такий сірий».

Автор - Так і не порозумілися.

7. Загадка про ведмедя.

Влітку ходить, бродить лісом,

Все трощить важка нога.

Взимку він. Накрившись хмизом,

У барлозі спать ляга.

8. Метод «Кубування».

Учитель повертає до дітей різні сторони куба, де показано піктограми зображення різних частин тіла тварин: око, ніс, вухо, хвіст, шуба, нога… . Куб використовується для опису тварини.

9. Розповідь дітей III групи з мультимедійною презентацією «Ведмідь».

- Ці великі й могутні тварини – бурі ведмеді – в Україні зустрічаються в Карпатах. Вони живуть у великих лісах, але у пошуках їжі можуть виходити на поля і в сади. Ведмідь добре плаває, лазить по деревах.

- У пошуках їжі ведмідь може проходити за один день декілька кілометрів. Узимку ведмедю важко знайти їжу, тому він будує собі барліг і залягає спати. Спить ведмідь дуже чутко, його можна легко розбудити. Якщо ведмідь не запасе восени жиру, то він не лягає спати, а цілу зиму ходить лісом.

- Ведмеді, щоб помітити свою територію, залишають мітки на деревах, каменях. Вони дряпають їх кігтями, труться спиною.

Коли ведмедиці-мами гарчать у певному ритмі, то ведмежатка одразу поспішають до них, бо знають, що будуть ласощі.

А ведмідь, коли він роздратований, загрозливо кашляє.

- Ведмеді – цінні мисливські звірі. У них смачне м’ясо. Жир використовується в медицині. Найбільше цінується шкіра, з якої виготовляють килими. У нашій країні ведмедів небагато, тому вони перебувають під охороною.

10. Фізкультхвилинка.

Під музику діти зображають тварин (зайчика – стрибають, лисичку – крадуться, ведмедя – тупотять, кажана – летять).

11. Знайомство з цікавинками.

(Входить учень в костюмі Білочки).

Білочка:

- Ви вже дізналися, що тіло ссавців покрите волосяним покривом, що ми живородні, дитинчат вигодовуємо молоком.

Форма тіла різноманітна. Ми розрізняємось кольором, рухами, мімікою.

Але у кожного з нас є своя цікавинка. Усі ссавці зібрали їх у буклети і передають вам, як подаруночок.

Читайте і знайте про нас всі секрети.

(Білочка роздає буклети).

Ссавці

Кажан.

Кажан сліпий, але має надзвичайно гострий слух. Він чує, як шелестять крильця маленького метелика за 10 метрів. За 1 год. кажан з’їдає близько 30 хрущів та 500 комах-шкідників.

Бобри.

Добре плавають і пірнають. Під водою можуть перебувати з 15 хвилин. Бобри будують греблі, довжина яких може досягати 300 і більше метрів. Живуть до 35 років.

Білка.

Має чіпкі гострі кігті, за допомогою яких лазить по стовбурах і гілках, перестрибуючи з однієї на іншу за допомогою довгого пухнастого хвоста. Живиться жолудями, горіхами, грибами, ягодами, бруньками, комахами.

Ведмідь.

Дуже сильний. Здатний наздогнати коня, одним ударом зламати хребет бику, лосю, оленю. Добрий плавець, спритний, може нечутно підкрастися до жертви, швидко і довго бігти.

Лисиця.

Основна їжа – миші, полівки. За рік добуває їх близько 3 тисяч. Стрибає до 3,5 м, добре плаває. Живе – 15-25 років.

Заєць.

Втікаючи від ворога, може робити стрибки до 5 м. нір не риє, а влаштовує будиночок відпочинку в ямці, у ґрунті, в бур’янах.

Їжак.

Їжаки – нічні тварини. Нікого не бояться – від ворогів їх захищає панцир із 6-8 тис. голок.

Кабан.

Похмура неповоротка тварина. Кабани добре чують, але бачать погано. Важать 100-150 кг.

Вовк.

Може з’їсти відразу близько 10 кг м’яса. Живиться свіжим м’ясом, поїдає падаль, комах, плазунів.

Лось.

Добре плавають, легко переходять болото. Навесні народжують одного-двох малюків, які через 25 хв. після народження стають на ноги. Живуть 25 років.

Борсук.

Живу в лісах, у яких риє глибокі нори. Нори утримує завжди в чистоті і часто їх лагодить. Любить поласувати динями, виноградом, кукурудзою, грушами.

12. Робота в групах. «Прочитай зашифроване слово».

 

 

V. Узагальнення і систематизація знань.

1. Робота над кросвордами.

- Дізнайся, які звірі впадають в зимову сплячку.

 

 

 

 

 

  1. Гра «Мікрофон».

Лісовичок:

На жаль, у нас трапилась біда. Зникають деякі види живих істот. Починаючи з 1600 р. на нашій планеті вимерло 150 видів тварин, і більше половини з них – за останні 50 років. Рідкісні види тварин занесені до Червоної книги України.

В Червону книгу занесли

Світ неповторний та чудесний,

Що поступово вимирає,

Давно рятунку в нас благає.

Я даю вам Червону книгу. Вивчайте її! Читайте про тварин, вони не дарма сюди занесені, бо можуть зникнути назавжди.

Вчитель - Усі ми – діти природи, та не всі однаково добре ставимося до неї. Природа потребує постійної уваги, турботи. Наш обов’язок – берегти природу, любити і примножувати її.

- діти, яви думаєте, за кого і за що ми можемо відповідати в природі?

- чому ж так часто ми стаємо свідками необдуманого, недбалого втручання людини у світ природи? (Відповіді дітей)

- що значить бути природі другом? (Відповіді дітей)

  1. Працює група «Екологи».

- Щоб врятувати рослинний та тваринний світ, ми повинні дотримуватись правил поведінки в природі.

Ці правила підготувала група «Екологи».

Правила для друзів природи

  1. Не шуми в лісі, парку, бо шум відлякує тварин.
  2. Бережно стався до жаб, павуків.
  3. Диких тварин, їхніх дитинчат і пташенят не можна забирати з природного середовища.
  4. Не можна знищувати метеликів, ловити комах. Ловити їх – означає знищувати.
  5. Не руйнуйте пташині гнізда.
  6. Не ламайте кущів та дерев.
  7. Не пошкоджуйте кору дерев.
  8. Не руйнуйте мурашники.
  9. Не розводьте багаття в лісі чи на луках.
  10. Не знущайтеся над живими істотами.
  1. Тестування.

Яка група тварин вигодовує своїх дитинчат молоком?

а) Птахи.

б) Звірі.

в) Земневодні.

Тіло звірів (ссавців) вкрите:

а) лускою.

б) пір’ям.

в) волоссям.

Найбільший звір за масою:

а) кит.

б) ведмідь.

в) вовк.

Який звір літає?

а) Сова.

б) Кажан.

в) Орел.

Яка група тварин – найчисленніша?

а) Комахи.

б) Птахи.

в) Звірі.

Найближчими родичами людей є:

а) Птахи.

б) Звірі.

в) Риби.

VI. Підбиття підсумків. Рефлексія.

- У чому виявляється особливості звірів порівняно з іншими тваринами?

- Які форми пересування для наземних і водяних звірів?

- Яке значення для життя звірів має ліс?

Тваринний світ нашої країни дуже різноманітний. Він налічує 45 тисяч видів тварин. І ми ще багато разів будемо повертатися до таємниць цього світу. А вам потрібно пам’ятати про наступне…

Все на Землі, все треба берегти,

І птаха, й звіра, і оту тварину,

Не чванься тим, що цар природи ти,

Бо, врешті, ти лише її частинка.

Так, частка – невелика і залежна,

Цю істину сприймай беззастережно,

Якщо береш, то треба віддавати,

Коли й надалі хочеш царювати.

VIІ. Домашнє завдання

Читати, відповідати на запитання ст..112 – 115.

Підібрати прислів’я або загадки про звірів.

 

docx
Додано
11 березня 2018
Переглядів
9305
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку