Метод проектів забезпечує єдність розвитку думки, почуття і дії молодшого школяра. Загальновідомо, що в наш час вищим типом мислення є проекти. У молодшому шкільному віці діти вже спроможні оволодіти методикою проектування. Цей метод потрібен для того, щоб пробуджувати дитячі природні здібності на основі взаємодії душі й розуму, навчити дітей співчувати, співпрацювати, відкрилося перед ними мистецтво дивитися й бачити, слухати й чути, доторкатися й відчувати, мистецтво дивуватися цілісному, гармонійному світові та людині в цілому.
У створенні проекту "Звірі" брали участь всі учні 3 класу.
Мета:
- узагальнити накопичений матеріал з теми „Звірі”;
- вчити класифікувати та систематизувати ознаки звірів;
- вчити працювати в групах, представляти результати досліджень;
- встановити найпростіші зв'язки між живою і неживою природою, між різними видами тварин, зокрема звірів;
- розвивати особистість школяра через підсилення творчих, моральних та соціальних основ;
- розвивати спостережливість, логічне мислення, вміння робити висновки;
- формувати вміння застосовувати нові знання;
- формувати у школярів комунікативні уміння;
- виховувати дбайливе ставлення до тварин, любов до природи рідного краю.
Тип проекту:інформаційний, груповий,короткотривалий
Тема. Проект «Звірі».
Мета: - узагальнити накопичений матеріал з теми „Звірі”;
між різними видами тварин, зокрема звірів;
Обладнання: маршрут подорожі, таблиці, виставка книг, аудіозаписи, світлини, ілюстрації, іграшки, малюнки звірів.
Тип проекту:інформаційний, груповий,короткотривалий
Презентація
І.Організаційний момент.
Знову день почався, діти.
Всі зібрались на урок.
Тож пора нам поспішати –
Кличе в подорож дзвінок.
А урок наш незвичайний,
„Презентацією” звуть.
Щоб урок цей був цікавим,
Ти активним мусиш буть.
Створення позитивної психологічної атмосфери
Діти стоять колом. Імітуючи рухи, промовляють слова:
Я всміхаюсь сонечку: „Здрастуй золоте!”
Я всміхаюсь квіточці –хай вона цвіте.
Я всміхаюсь дощику: „Лий, мов із відра”
Людям посміхаюся. Зичу всім добра.
ІІ.Мотивація
Вчитель (під фонограму)
Яка краса повсюди неповторна!
В осіннім лісі казка ожива.
По гіллі скаче білочка проворна
А жовте листя стежечку хова.
Між листячком грибочки виглядають –
Веселу гру затіяли вони.
Горіхи на ліщині достигають,
А декому вже сняться теплі сни .
- Про яку пору року йдеться у вірші?
Осінь сьогодні й до нас завітала,
Казку чарівну нам дарувала.
- У яку саме казку ви попадете дізнаєтесь тоді, коли виконаєте завдання Осені.
Вчитель розсипає різнокольорові листочки. Діти збирають їх і за кольором утворюють групи. Кожна група складає свої листочки, на яких написано завдання.
І група – зміни у неживій природі
Зміни у неживій природі:
|
ІІ група – зміни у житті рослин
Розфарбуй осіннє дерево. Як змінилися рослини восени?
______________________________________________________________________ |
ІІІ група – дарунки осіннього лісу
Прочитай текст. Які дарунки приготував осінній ліс? Підкресли ці слова.
Осінній ліс приваблює не лише красою, а й своїми дарунками. Чого тут тільки не знайдеш восени! Справжня комора природи. Під ніжними променями сонечка блищить чорна бузина, розчервонілися соковиті плоди барбарису, калини, шипшини... Синьо-сизі ягідки глоду на початку осені дуже терпкі. Як тільки вдарить перший мороз, стануть вони солодкими і смачними. У вересні достигають горіхи ліщини, збирають їх білочки й борсуки, бурундуки й ведмеді. Охоче ласують ними дорослі й діти. |
ІV група – поведінка у лісі
Прочитай текст. Встав пропущені слова. Як треба поводити себе у лісі? Підкресли ці речення.
Повними кошиками своїх ___________ зустрічає нас осінній ліс. Тож і ми повинні завжди пам’ятати, що можна брати в лісі гриби, ягоди, горіхи, квіти, не руйнуючи при цьому грибниць, не __________ гілок, не __________ коріння, щоб ці рослини змогли __________ знову, щоб дерева і кущі давали влітку прохолоду, а взимку затримали сніг і ______________ землю від морозів. |
Кожна група відповідає. Інші доповнюють відповіді.
-Молодці. Ви правильно виконали завдання осені. І, мабуть, здогадалися, що помандруємо ми сьогодні у казковий ліс. Він відкриє вам ще багато своїх таємниць.
Вчитель відкриває карту подорожі.
Ми тихо заходимо в казку.
Осінь чарівна стоїть,
Тримаючи ключиків в‘язку,
Щоб нам таємницю відкрить.
ІІІ. Оголошення теми та очікування навчальних результатів
Вітерець ураз примчав
І зробив чимало справ.
Хмарки в небі розігнав
І листочки позривав.
Ті листочки не прості,
А казкові чарівні.
Вчитель відкриває „поляну”, встелену осіннім листям. Між листочками
прикріплені лампочки гірлянд.
-Ось осінні листочки - красиві, різнобарвні, різнокольорові. Вони заграють, засяють ще яскравіше, якщо ми гарно представимо свої проекти, правильно виконаємо всі завдання, будемо уважними та активними.
Звучить аудіозапис скрекоту сороки.
-А ось у казковому лісі нас зустрічає перший мешканець, який знає все, що відбувається тут. Так, це сорока. Вона принесла нам завдання. Якщо будемо правильно відповідати, то розчаруємо букви, які осінь перетворила у дари лісу і дізнаємося тему сьогоднішнього уроку.
Вчитель дістає з кошика грибочки, горішки, плоди шипшини, глоду(вирізані з картону, на зворотньому боці написані букви). Після відповіді дітей на запитання вчитель повертає грибочок і прикріплює букву на дошку.
З – які групи тварин ви знаєте? –назвіть їх ознаки.
В – де ділися комахи?
І – як рятуються від холоду і голоду птахи?
Р – які птахи не відлітають у вирій?
І – як ми можемо допомогти птахам?
- Ви добре справились із завданнями, гарно засвоїли попередні теми. А тема сьогоднішнього уроку ЗВІРІ. Ми з‘ясуємо, які є основні види звірів, які зміни відбуваються у їхньому житті восени, які причини цих змін, познайомимось з багатьма мешканцями лісу і взагалі з різноманітністю світу звірів.
ІV. Надання інформації.
Під час проекту „Звірі” учні класу поділилися на групи. Кожна група мала своє завдання, для виконання якого треба було зібрати багато інформації, опрацювати та узагальнити її. Використовуючи зібраний матеріал, свій життєвий досвід, досвід дорослих, зробити висновки, проявити творчість і презентувати всім результати своєї пошукової діяльності.
Діти пересідають, утворюючи групи, в яких працювали протягом проекту.
Презентація „Маленьких лісників”(І група).
-Сорока пропустила нас в глибину казкового лісу.
Під час екскурсій, прогулянок у ліс, у парк діти цієї групи з допомогою дорослих фотографували, знімали на відео тварин, які зустрілися їм. Відвідали краєзнавчий музей, де зібрали інформацію про звірів нашого краю. В результаті презентують нам книгу під назвою „Лісові звірі”, в якій кожна сторінка є своєрідним „паспортом” лісового мешканця. В процесі роботи над книгою виникла проблема її естетичного оформлення. На допомогу прийшов комп‘ютер. Створюючи книгу, діти ще й вчилися працювати з комп‘ютером.
Учасники групи розповідають про кількох звірів, які можуть зустрітися нам у лісі. Потім роздають сторінки книги іншим групам. Підходять до них, допомагають розібратися в „паспортах” звірят.
Так учні всього класу вже під час уроку отримують багато нової інформації.
У конспекті наводиться приклад такого „паспорта”. Сторінка „Їжак”
Їжак
Протягом літа їжаки дуже багато їдять, збираючи під шкірою жир. Він потрібен їм на період зимової сплячки, бо їжу їжаки не запасають.
Під корінням дерев, купами хмизу, в норах їжаки влаштовують собі гніздо. З приходом холодів вони впадають у зимову сплячку. Сплять їжаки дуже міцно, не прокидаються всю зиму.
В суворі зими багато їжаків гине від холоду. Весною їжаки пробуджуються дуже виснажені і голодні, тому багато їдять.
Який?
Маленький, боязкий, тіло вкрите голочками.
При небезпеці скручується клубочком.
Коротенькі ніжки, маленька мордочка.
Де живе ?
У лісі, в садках, парках.
Що їсть?
Вужів, мишей, жаб, молоко,
ягоди. (Всеїдний)
Як готується до зими?
Багато їсть, нагулює жир.
Мостить гніздечко в нірках.
Загадка
В нього шубка з колючок,
В нього сіра спинка.
Ніс, як чорний п‘ятачок,
Очі – намистинки.
Цікавинка
Дуже міцно спить. Може пробути без їжі під час сплячки 236 діб. У них навіть уповільнюється дихання, серцебиття і знижується температура тіла. Яблука не їсть, а просто чистить ними свої голочки. Вдень спить у схованці. Вночі виходить на полювання.
Презентація „Домовичків” (ІІгрупа)
Діти цієї групи знайшли на вулиці кошеня. Принесли в клас і заходилися лікувати, доглядати його. Виявилося, що учні не мають достатньо навичок по догляду за домашніми тваринами. Почали збирати інформацію на цю тему. Опрацювали багато наукової літератури. Спочатку з‘ясували які звірі є свійськими. Дослідили коли, як і для чого людина приручила цих диких тварин і чому вони перетворилися у свійських. Брали інтерв‘ю у своїх бабусь, які проживають в сільській місцевості, про те, як правильно доглядати за коровами, свиньми, козами. Опитували дорослих про правильне утримання котів, собак вдома. Також зустрілися з ветеринарним лікарем, який надав їм цікаву та корисну інформацію про домашніх звірів та догляд за ними.
Результатом такої дослідницької роботи стала стінгазета-бюлетень
„Знай, люби і доглядай ” , яку група презентує нам.
Створення проблемної ситуації.
На дошці розвішані ілюстрації із зображенням диких і свійських тварин.
- Подорожуючи лісом, ми натрапили на хатинку. Хто ж може там жити?
- Які із цих звірів можуть жити у хатинці? Поділіть всіх звірів на дві групи.
-Як назвати кожну групу?
Всіх тварин, за участю у їхньому житті людини, можна поділити на дві групи: дикі та свійські
- Яких тварин називають дикими?
Дикими називають таких тварин, які самі добувають їжу, будують житло і турбуються про потомство
- Яких тварин називають свійськими?
Свійськими (або домашніми) називають тварин, про яких людина піклується, яким будує житло, годує, вирощує і використовує для своїх потреб.
Усього на землі нараховується 32 види свійських тварин: кінь, собака, кіт, корова, осел, свиня, верблюд, вівця,коза, курка, індик,бджола,качка,короп та ін.)
Сьогодні ми поговоримо про свійських тварин, які належать до групи „Звірі”
Учасники групи презентують стінгазету, де записані правила догляду за домашніми тваринами. Гарно естетично оформлена, з використанням малюнків, фотографій.
Діти декламують вірші про кожну свійську тварину, розказують як потрібно доглядати за нею, повідомляють, яку користь приносить ця тварина людині, демонструють фотографії.
У конспекті наводиться приклад повідомлень учнів про собаку, корову,кота
Собака
Сторож
На подвір'ї у бабусі
Красень півень, кури, гуси,
Індик пишний і величний,
Індичата та індички.
Біля буди пес дріма.
Так здається, та дарма.
Він підтримує порядок
І дає хазяйству раду:
Як почнеться шум чи сварка,
Прокидається і гавка:
- Гав-гав-гав! Не гарно битись!
Соромно на вас дивитись!
- Першою людина приручила сміливу і розумну тварину, яка стала охороняти її житло, посіви і стада, стала їй вірним другом.
Першою із свійських тварин людина приручила собаку — майже 15 тисяч років тому. Диким предком собаки є вовк. Спочатку люди ловили вовченят, щоб їх з'їсти, коли підростуть. Поступово окремих вовченят залишали і приручали. Людям сподобалися ці сильні, сміливі та розумні звірі. Завдяки доброму нюху) слуху і спритності, вовки допомагали у полюванні. Пізніше вони стали свійськими і охороняли житло людини, посіви і стада, возили вантажі, служили на кордоні, стали вірними і відданими друзями. Людиною виведено понад 300 великих і маленьких порід собак: мисливських, службових, декоративних.
Корова
Корова
Є корова Ласка у бабусі,
Випаса її бабуся в лузі.
Любить Ласка трави квітучі.
Молоко від трав тих пахуче.
Любить Ласка воду з криниці -
У воді купалися зірниці.
Молоко усім пити треба,
Бо в нім сила і землі, і неба.
— Цю надзвичайно цінну для людини тварину називають годувальницею. Вона дає молоко, м'ясо, шкіру.
Предком корови був тур, якого людина приручила 6—8 тисяч років тому. На жаль, на землі зараз не залишилося жодного тура. Він був по-хижацьки винищений людиною майже 400 років тому. Корову не дарма називають годувальницею, вона дає молоко, м'ясо, шкіру, а також багато цінного добрива для полів. Молоко — головне, що дає корова. Виробляється молоко у вимені. Молоко збирається у цистерни, на які поділене вим'я, і по 4 сосках, під час доїння, витікає назовні. Як тільки корова звільниться від молока, як воно починає вироблятися знову. Корови чорно-рябої породи дають 20 літрів і більше молока на день. Але для цього їх потрібно дбайливо доглядати: правильно годувати, вчасно доїти.
Кіт
Котик Мурчик
Є у хаті дивний звір.
Дуже мудрий він, повір.
Це — лизун і воркотунчик,
Мій пухнастий котик Мурчик.
Тата Мурчик поважає,
А мене він розважає,
Має мисочку свою,
Молочка йому наллю.
Він спочатку нявкає —
За сніданок дякує.
А наїсться, вигне спину –
Скік — до мами на коліна.
- А-ця тварина є, мабуть, у кожному домі. Цю маленьку, незалежну і волелюбну тварину люблять всі.
У степах Африки і зараз живе буланний кіт, якого чотири тисячі років тому приручила людина. Цю тварину приручали довго, і, мабуть, повністю не приручили до цього часу. Кіт, як був, так і залишився маленькою пантерою — незалежною і волелюбною. Відомо майже 100 порід котів. Живуть коти до 20 років, якщо за ними добре доглядати.
(Діти розповідають, вчитель доповнює відповіді, пояснює)
- Що ж означають звірі в житті людини? Що дають вони людям? Тварини — це:
- продукти харчування (м 'ясо, молоко);
- вовна для виробництва тканин, хутро для пошиття одягу, шкіра для взуття;
- помічники людини у роботі (коні, воли, осли, верблюди)
Презентація ,,Їдальні для звірів”(ІІІ група)
- За кущиком заховався зайчик. Він просить допомогти йому взимку.
- Як і чим можуть допомогти звірям люди?
Завданням цієї групи було створення годівниць для звірів, щоб підгодовувати їх взимку. Спочатку діти з‘ясували, які звірі не впадають у зимову сплячку, потім необхідно було дослідити що ж саме можна класти у годівниці, тобто що їдять звірі.
Під час збору інформації діти дійшли висновку, що всі звірі за їжею, яку вони споживають поділяються на хижі, всеїдні і травоїдні. Учні створили опорну схему-таблицю, наочний посібник для уроків природознавства, яку і презентують.
Рослиноїдні Всеїдні
рослини тварини
плоди рослини
Олень,лось,заєць,косуля, Ведмідь,борсук, їжак, видра, зебра,слон, коза, кріль,носоріг, єнот, кабан, білка, куниця, миша, кінь, бегемот, корова. шимпанзе, морський котик.
ЇЖА
Хижі
тварини
Вовк, лисиця, собака, ласка,пума,
лев,тюлень,морж,білий ведмідь,
тигр, ягуар, гієна.
Діти розповідають як і чим будуть підгодовувати звірят взимку.
- Яких звірів ми не побачимо взимку?
- Як пристосувалися звірі до зимівлі?
Презентація „бібліотекарів”(ІVгрупа)
-Ми підійшли до поляни цікавинок.
- Що цікавого зібрали наші учні про звірів?
Учасники цієї групи збирали цікаву інформацію про звірів. Вони працювали у бібліотеці з енциклопедичною, науковою та художньою літературою, шукали цікаві відомості про звірів у Інтернеті. В результаті пошукової діяльності оформили альбом „Цікавий світ звірів”.
Він складається з таких розділів:
1. Хто вони?
-кит
-дельфін
-кажан
2.Незвичайні рекорди звірів України
НАЙБІЛЬШИМ ЗВІРОМ є зубр, маса якого може перевищувати 1 тонну. Висота в холці самця сягає 2-3 метри, а тривалість життя, як достовірно встановлено, 27 років. На території України зубри жили до кінця XVII століття, але їх беззастережно знищували на облавних полюваннях. Нині вони знову завезені на територію України, найбільше стадо утворилося на Волині — 130 голів, у Карпатах — близько 100.
НАЙБІЛЬШОЮ МОРСЬКОЮ ТВАРИНОЮ, яка мешкає біля берегів України, є
дельфін — чорноморська афаліна. Довжина його досягає більше 3 метрів. Середня маса 119 кілограмів, інколи до 150 кілограмів. Живуть афаліни невеликими групами і ведуть нічний спосіб життя, а живляться переважно рибою.
НАЙМЕНШИМ ЗВІРОМ є бурозубка мала — представник комахоїдних, найменша серед землерийок. Завдовжки вона не більше 6 сантиметрів, маса — до 5 грамів, Отже, величиною вона з мишу, і тому їх часто плутають. Зустрічається в усіх лісових та лісостепових областях України, оселяється у листяних і мішаних лісах з підвищеною вологістю та розвинутим трав'яним ярусом.
НАЙШВИДША ТВАРИНА СУШІ — заєць. Він може розвинути швидкість до 70 кілометрів на годину, олень— до 67, вовк — до 65, лисиця і козуля — до 60 кілометрів на годину.
РЕКОРДСМЕНАМИ СЕРЕД ДОВГОЖИТЕЛІВ лісової фауни України є зубри і бобри, які живуть до 50 років. Тривалість життя ведмедів бурих 30—50, куниці лісової— 15-17 років.
ДОВГОЖИТЕЛЕМ СЕРЕД СВІЙСЬКИХ ТВАРИН вважається осел — він живе до 50 років, кінь — до ЗО, корова — до 20, вівця, собака — до 15, кіт - до 10-12 років
ХТО НАЙБІЛЬШЕ ЇСТЬ? Серед хижаків найбільш прожерливий дельфін афаліна — ЗО кг., вовк – 2 кг., собака-1,4кг, лисиця —0,5 кілограма. Серед травоїдних першість належить лосю — 36 кілограмів, за ним ідуть баран — 4, кабан — 3, бобер — 2 кілограми, а землерийка —лише 10 грамів.
НАЙБІЛЬШИМИ РОГАМИ серед звірів України природа обдарувала лося. Розмах — 1,5 метра, маса 20-25 кілограмів, ширина однієї лопати — до 60 сантиметрів. «Рекордсменом номер два» є олень благородний: довжина рогів — понад 1 метр, маса сягає 11-12 кілограмів.
НАЙКРАЩИМ НИРЦЕМ вважається бобер. Він може перебувати під водою 15 хвилин, ондатра — 12 хвилин.
3.Пам‘ятники звірям
Коню Олександра Македонського Буцефалу.
У Німеччині свині, яка знайшла кам‘яну сіль.
На острові Родос ,оленям, за те ,що повитоптували змій.
Слону в Кенії.
Дельфінам, за те, що рятували людей.
Собакам-поводирям, за допомогу сліпим і т.п.
4.Сторінками Червоної книги України
Впродовж багатьох років учені різних країн світу збирали відомості про тих тварин, які можуть от-от зникнути, щоб скласти Червону книгу фактів. Паралельно велася робота по створенню Чорного списку, куди занесено ті види тварин і рослин, які зникли з лиця Землі.
Для тварин, які заносяться до Червоної книги України, встановлено 5 категорій.
ВИДИ, ЯКИМ СЕРЙОЗНО ЗАГРОЖУЄ ЗНИКНЕННЯ і яких неможливо врятувати без спеціальних заходів по охороні. Відомості про них друкуються на червоних сторінках, що підкреслює трагізм їхнього становища.
ВИДИ, ЯКІ ЗМЕНШУЮТЬСЯ, і хоч їхня кількість ще достатня, щоб вижити, однак вона швидко й неухильно падає. Дані про ці види друкуються на жовтих сторінках.
РІДКІСНІ ВИДИ, яким не загрожує вимирання, але які зустрічаються в невеликих кількостях або на дуже обмежених територіях. Дані про них друкуються на білих сторінках.
НЕВИЗНАЧЕНІ ВИДИ, тобто маловідомі, що, може, перебувають під загрозою, та брак відомостей про них не дає можливості достовірно оцінити їхню кількість. Ці види лише перераховуються на сірих сторінках у кінці книги.
І, нарешті, ВІДНОВЛЕНІ ВИДИ — такі види тварин, які раніше були в одній з перших трьох категорій, але чисельність яких завдяки охороні відновлена. Відомості про них друкуються на зелених сторінках.
До Червоної книги занесено 41 вид ссавців, 67 видів птахів, 5 видів земноводних, 8 видів плазунів, 173 види комах та 541 вид рослин. Бодай коротко познайомимося з тваринами , які потрапили на сторінки цієї природоохоронної книги.
ССАВЦІ (ЗВІРІ). Хохуля звичайна, їжак вухатий, бурозубка альпійська, кутора мала (водяна землерийка), 12 видів кажанів, кіт лісовий, перев'язка звичайна (родина куницевих), тхір степовий, зубр, садовий вовчок, полівки, ємуранчик звичайний, сліпаки, заєць білий, афаліна чорноморська, білобочка чорноморська, горностай, борсук, рись звичайна, видра річкова, норка європейська.
5.Коли ще звірі вміли говорити
У цьому розділі діти зібрали
українські народні казки, байки, прислів‘я та приказки, в яких розповідається про звірів.
Альбом дуже гарно оформлений. Використані різні техніки малювання, аплікації, фотокопії, світлини. Діти вибірково знайомлять усіх з інформацією кожного розділу альбому. Інсценізують казку „Рукавичка”
V. Інтерактивні вправи
- Мандруючи лісом, ми дізналися багато цікавого по звірів, розказали про їх життя, знаємо, як допомогти їм взимку.
-Ось прилетів грайливий вітерець.
Де не взявся вітерець,
Непосидько, пустунець.
Заходився він , малята,
Різні ігри з нами грати.
1. „Хто зайвий?”
Вчитель викладає на дошку малюнки звірів, серед яких птах. Забираємо птаха.
Серед звірів ведмідь.( Взимку спить)
2. „Погодуй тваринку”
Вчитель виставляє іграшкових звірят – діти приносять їм їжу.
Білка – гриби, горіхи, шишки, жолуді;
Лось – сіно, трава,листя.
Їжак – мишка.
Заєць – капуста, морква,гілки.
Ведмідь – риба, малина.
Мишка – кукурудза, зерно, морква, бурячок.
3. „Закінчи вислів”
На дошці записаний незакінчений вислів, діти закінчують його, підставляючи малюнки.
Хитрий, як (лисиця).
Прудкий, як (заєць).
Злий, як (вовк).
Запасливий, як (борсук).
Спритний, як (білка).
4. „Смачний ланцюжок”
Побудувати ланцюжок живлення
Зерно, лисиця, мишка
Заєць, вовк, трава.
Їжак, комахи, жаба.
5. „ Що було б, якби...”
Діти продовжують міркування
- не було вовків...
- не було лисиць...
- у їжаків не було голок...
- Отже, уприроді все взаємопов‘язане. Кожна тваринка, кожна рослинка має своє призначення. І не можна руйнувати хоч одного ланцюжка, бо зруйнується все.
У природі рівновага,
Всім приділено увагу:
Заєць має довгі ноги,
Має лось великі роги.
В Їжачка колюча шуба,
Їжачка і вовк не скуба!
Не вмирали ще від спеки
Ні ворони, ні лелеки,
Бо в природі є водиця –
Полети, скупайсь. Напийся.
Сніг мете, мороз лютує –
Лис у хутрі не бідує,
І птахи, і звірі, й квіти
У природи вільні діти.
Всіх природа не забула,
Всіх до себе пригорнула.
Все візьмемо до уваги –
Не порушим рівноваги!
- Ось і закінчується наша подорож до казкового осіннього лісу. Але чомусь не горять , не іскряться наші чарівні листочки?
VІ. Рефлексія результатів.
- Щоб вийти з чарівного лісу, треба розплутати павутинку, вставивши потрібні слова.
Вчитель ставить запитання, учні відповідають, наводячи приклади.
Звірі
дикі домашні
рослиноїдні всеїдні хижі
вода земля суша повітря
Загоряються гірлянди в листочках, звучить музика.
Вчитель.
Поглянь, дитино, на бездонне небо,
А он тополі в небо потяглись.
Для щастя зовсім небагато треба,
Лише навколо себе придивись.
І ти побачиш сонячне проміння,
Що поміж листям лине до землі.
І луг зелений росяний в цвітінні,
Кружляють в синім небі журавлі.
А скільки звуків, щебету і співу!
Навколо все звучить, стрічає день.
Іди і ти по цій землі щасливо,
Радій, всміхайся і співай пісень.
Бо ти живеш! Ти на Землі — людина!
Захоплюйся, дивуйся, усміхнись.
І пізнавай цей світ щодня, невпинно,
І бачити красу навколо вчись.