Урок з розвитку емоційно - етичного навчання учнів

Про матеріал
Управління емоціями Тема: Особисті потреби Мета уроку Мета цього уроку — дати учнівству можливість познайомитися з власними потребами. Після короткої вправи для осмислення, під час якої діти нагадають собі про зв’язок між потребами й емоціями, вони перейдуть до рефлективної практики та дослідять одну зі своїх особистих потреб. Учні й учениці поміркують над тим, що допомагає задовольнити цю потребу і як вони почуваються, коли потреба задоволена. Навчальні результати Учениці й учні: дослідять особисті потреби; поговорять про емоції та самовідчуття, які виникають, коли потреби людини задоволені. Ключові складові Увага і самоусвідомленість
Перегляд файлу

Управління емоціями

Тема: Особисті потреби

Мета уроку

Мета цього уроку — дати учнівству можливість познайомитися з власними потребами. Після короткої вправи для осмислення, під час якої діти нагадають собі про зв’язок між потребами й емоціями, вони перейдуть до рефлективної практики та дослідять одну зі своїх особистих потреб. Учні й учениці поміркують над тим, що допомагає задовольнити цю потребу і як вони почуваються, коли потреба задоволена.

Навчальні результати

Учениці й учні:

дослідять особисті потреби;

поговорять про емоції та самовідчуття, які виникають, коли потреби людини задоволені.

Ключові складові

Увага і самоусвідомленість

Тривалість

45 хвилин

Матеріали для уроку

Підготуйте:

великий аркуш паперу;

список спільних потреб, створений на попередніх уроках;

аркуш паперу для кожної дитини;

олівці, фломастери або ручки для кожної дитини.

Хід заняття:

 

І. «Розігрів» | 7 хвилини

1.  – Діти, щотижня ми присвячуємо трішки часу, щоб дізнатися більше про себе та одне одного.

Ми з вами виконуємо вправи, щоб зрозуміти, що таке щастя і доброта. Ми навчаємося, для того, щоб зрозуміти, як перетворити наш клас на щасливе місце для навчання, де ми усі почуватимемося в безпеці.

 

2. Гра «Впіймай посмішку!

- А зараз виконайте дії, які я попрошу вас зробити.

- Посміхніться, «зніміть» посмішку долонькою та «киньте» своєму сусідові.

«Спіймайте» посмішку, «прикрасьте» нею своє обличчя. Зобразіть на обличчі радість, «подаруйте» її своєму товаришеві.

  • Які відчуття з*явилися у вас після того, як ви подарували усмішку!
  • Чи подобаються вам ці відчуття?!
  • Тож давайте кожного дня дарувати нашим рідним, близьким і взагалі всім свою чарівну усмішку, щоб і вони також відчули радість, доброту, позитив!

3. Гра «Зайти і вийти»

Огляд

Учні й учениці заходитимуть і виходитимуть із кола в залежності від того, чи стосуються їх підказки, зачитані учителем/учителькою. Вони також звертатимуть увагу на те, хто залишився в колі, а хто вийшов із нього, тобто хто має подібну рису/досвід, як у них, а хто — ні.

Що вивчатимемо

Ми можемо бути дуже різними, але усі прагнемо до щастя й добра.

Хід гри

  • Давайте пригадаємо гру, яку виконували раніше «Зайти і вийти».

Хочу, щоб ви не забували звертати увагу на те, хто всередині кола, а хто назовні.

Вчитель:

  •  «Давайте станемо колом. Це — коло безпеки. Тут можна думати і почуватися так, як вам хочеться, і ніхто вас не судитиме і не коментуватиме.
  • Якщо те, що я зачитаю, стосується вас, заходьте усередину кола. Давайте спробуємо провести цю вправу без розмов — просто спостерігайте за тим, що відбувається довкола. 
  • Почнімо.
  • Зробіть крок усередину кола, якщо у вас є брат або сестра.
  • Тепер давайте подивимося, у кого ще є брат або сестра, а в кого немає. Повернімося до початкового кола.
  • Зробіть крок усередину, якщо ви любите піцу.
  • Тепер давайте подивимося, хто ще любить піцу. І знову повернімося до початкового кола.
  • Зайдіть у коло ті, хто любить бавитися конструкторами «леґо».
  • Тепер роззирніться на тих, хто теж це любить. І повертаємося до початкового кола.
  • Зайдіть у коло ті, хто любить спортивні або активні ігри.
  • Роздивіться, хто ще їх любить. І повернімося назад.
  • Ви помітили схожості між собою та ще кимось? Чим ви схожі? [Ці запитання дуже важливі, оскільки вони підштовхують дітей до розуміння спільностей між людьми та готують їх до наступного кроку.]
  • Я бачу, що не всі заходять у коло за кожним запитанням. А давайте так: хто любить бути щасливим і радісним, а не сумним, зробіть крок усередину кола.
  • О, подивіться. Що відбулося?
  • Гляньте, майже всі (чи всі) зайшли всередину кола! Здається, усім нам подобається бути щасливими, а не сумними. Давайте повернемося до початкового кола.
  • Зробіть крок усередину, якщо ви почуваєтеся краще, коли вам радісно, і гірше, коли сумно.
  • Озирнімося. Скільки нас тут?
  • Зробіть крок усередину, якщо вам подобається, коли до вас ставляться з добротою, а не зі злобою.
  • Озирнімося. Ми всі всередині кола?
  • Схоже, нам подобається, коли люди ставляться до нас добре. Тепер повернімося назад.
  • Зробіть крок у коло, якщо ви почуваєтеся щасливішими, коли люди роблять вам щось хороше, а не щось погане.
  • Озирнімося. Здається, усі ми щасливіші від доброти інших.
  • Дехто з вас схожий між собою тим, що у вас однакова кількість братів і сестер, для прикладу. А ще ми всі схожі між собою тим, що нам хочеться бути щасливими і щоб до нас добре ставилися.

4. ЗАЗЕМЛЕННЯ. Практика з використанням ресурсу.

  • Зараз ми проведемо практику з використанням ресурсу для заспокоєння розуму та розслаблення тіла.
  • Візьміть з свого ресурсного  набору один ресурс і покладіть його на парту. Нагадую, що ці ресурси ми використовуємо для того, щоб почуватися безпечніше і спокійніше, коли це потрібно.
  • Давайте на хвильку прислухаємося до свого тіла. Сядьте рівно і зручно.
  • Тепер зосередьтеся на ресурсі, який знаходиться перед вами. Уважно розгляньте усі його деталі. (Зробіть паузу.)
  • Коли ви дивитеся на свій ресурс, що ви помічаєте усередині? Це відчуття приємне, спокійне, нейтральне? Якщо так, то зосередьтеся на цьому приємному або нейтральному відчутті.
  • Якщо ж вам не дуже приємно, можете змістити увагу на щось інше. Наприклад, заплющити очі та уявити когось чи щось, що ви любите. (Зробіть паузу.)
  • Що ви помітили всередині?

(Вчитель:Наші самовідчуття бувають приємними, неприємними та нейтральними (тобто, ніякими). Не буває правильних і неправильних самовідчуттів. Вони існують для того, щоб повідомляти нам про щось: що надто холодно й треба погрітися, наприклад. Нейтральне — це щось посередині, це ні приємно, ні неприємно.)

ІІ. Вправа для осмислення | 13 хвилин

Почуття і потреби нового учня

Огляд

Під час цієї вправи для осмислення учнівство розглядатиме зв’язок між почуттями та потребами на прикладі нового учня, який щойно приєднався до класу — що він може відчувати і які в нього можуть бути потреби.

Що ми вивчатимемо?

  • Ми можемо переживати різні почуття: одні з них називаються самовідчуттями (це те, що ми відчуваємо у частинах тіла), а інші — емоціями (це те, як ми почуваємося щодо певної ситуації).
  • Люди переживають різні самовідчуття та емоції, коли їхні потреби задовольняються або не задовольняються.

 

Матеріали для уроку

Підготуйте:

  • примірник спільних потреб, які ви з учнями й ученицями створили на попередніх уроках;
  • аркуш паперу для кожної дитини;
  • олівці, фломастери або ручки для кожної дитини.

 

Схема дій

Почніть із прохання до учнів та учениць пригадати моменти доброти, про які вони говорили раніше. Перевірте, чи є доброта у списку спільних потреб.

Запитайте, як вони почуваються, коли їм потрібен прояв доброти і вони його отримують.

Запитайте їх, як почуватиметься людина, яка потребуватиме доброти і не отримуватиме її.

Поясніть дітям, що таке «задоволені» та «незадоволені» потреби.

Нагадайте їм, що таке самовідчуття, та назвіть кілька.

Нагадайте дітям, що таке емоції, та назвіть кілька.

Розкажіть їм історію про Тарасика, який є новачком у своєму класі. Запитайте, які в нього можуть бути потреби, якщо він соромиться. І як він почуватиметься, якщо ці потреби задовольнити або не задовольнити.

Зробіть паузу і попросіть учениць і учнів про себе уявити ситуацію, коли вони були новенькими у якійсь групі та потребували дружби, доброти і прийняття до гурту. Попросіть їх подумати, що вони тоді переживали емоційно та на рівні самовідчуттів.

Виділіть час для того, щоб діти обговорили свої думки.

 

Вчитель:

  • Хочу звернути вашу увагу на Примірник спільних потреб, які ми з вами  створили на попередніх уроках;
  • А також у вас на партах повинні бути: аркуш паперу та олівці, фломастери або ручки.
  • Хочу нагадати вам, що варто уявляти лише ті ситуації, які є для вас приємними або нейтральними, а не ті, від яких вам стає неприємно чи незручно.

 

Хід проведення:

  • Ми з вами пригадували моменти доброти та як ми в них почуваємося.
  • Як гадаєте, чи усі люди мають потребу в доброті й турботі? Чи є доброта у списку наших спільних потреб?
  • Як ми почуваємося, коли отримуємо те, чого потребуємо?

Наприклад, коли мені або комусь із вас потрібна доброта, бо нам сумно, і от хтось робить для нас щось добре — як ми будемо  почуватися?

  • Коли ми отримуємо те, чого потребуємо, це називається «задоволена потреба».
  • А що, коли я потребую доброти чи побути з друзями, бо мені самотньо, але нікого немає? Так теж буває — ми не отримуємо того, чого потребуємо. Як ми тоді почуваємося?
  • Коли ми не отримуємо того, чого потребуємо, це називається «незадоволена потреба».
  • Тепер згадаймо нашого друга Тарасика. Уявімо, що Тарасик лише перевівся до нашого класу і він тут новенький. Тарасик трохи соромиться і ще не знає всіх у школі. Які в нього можуть бути потреби? (Нехай діти озвучать свої ідеї.)
  • Як він почуватиметься, якщо ці потреби будуть задоволені?Тобто він отримає те, чого потребує?
  • А як він почуватиметься, якщо ці потреби не будуть задоволені? Тобто якщо він не отримає того, чого потребує?
  • У Тарасика можуть з’явитися переживання, які називаються тілесними самовідчуттями. Хто пам’ятає, що це таке і як ми їх відчуваємо у тілі? (Покажіть список слів на позначення самовідчуттів або підкажіть дітям.)
  • Самовідчуття — це те, що ми відчуваємо у тілі: холод, тепло, серцебиття, поколювання, напруженість або млявість.

Що ще ми можемо відчувати у тілі?

  • Тарасик також переживає емоції. Так, а як щодо емоцій? Хтось пам’ятає слова, які позначають емоції? (Покажіть список слів на позначення емоцій або підкажіть дітям.)
  • Емоції — це слова, які позначають, як ми почуваємося у певній ситуації: наприклад, радісними, задоволеними, сумними, сердитими або зляканими. Які ще назви емоцій ви пам’ятаєте?
  • Подумаймо, чого ще може потребувати Тарасик як новачок у нашому класі та як може почуватися, коли отримає те, чого потребує? (Нехай учні й учениці запропонують свої ідеї.) (підтримку, доброту, співпереживання, впевненість, радість, завзятість, ентузіазм, спокій,захоплення, задоволення…)
  • А зараз подумаймо про себе. Згадаймо якусь ситуацію, коли ми мали потребу та її задовольнили. Це може бути потреба з нашого списку або ж якась інша. 
  • Хтось хоче поділитися з класом?
  • Яку потребу ви мали і як її задовольнили? (РОЗПОВІДІ учнів)
  • Як ви почувалися, коли потребу задовольнили? Чи переживали ви якісь самовідчуття або емоції?

 

ІІІ. Рефлективна практика | 23 хвилин

Мої потреби

Огляд

Під час цієї рефлективної практики учні й учениці роздумуватимуть про те, яка потреба є для них зараз найважливішою і що може допомогти її задовольнити, а також проведуть зчитування самовідчуттів у тілі.

  1. Що вивчатимемо?!
  • Важливі потреби різняться від людини до людини і від ситуації до ситуації.
  • Думки про задоволеність чи незадоволеність потреб, які впливають на емоційний стан і нервову систему людини.

Матеріали для уроку

Підготуйте:

список спільних потреб, створений на попередніх уроках;

аркуш паперу, олівці, фломастери або ручки для кожного/-ї учня / учениці.

 

Схема дій

Попросіть учнівство підписати свої аркуші.

Пройдіться списком спільних потреб і попросіть дітей індивідуально вибрати одну потребу, яку вони хочуть намалювати. Попросіть їх записати цю потребу вгорі аркуша.

Поясніть, що це приватна вправа і їм не потрібно буде показувати класові свій малюнок, хіба що вони самі захочуть.

Попросіть учнів і учениць намалювати себе та інших людей, які допомагають їм задовольнити цю потребу.

Коли діти завершать малювати, попросіть їх уявити, як було би, якби ця потреба була повністю задоволена. А тоді нехай звернуть увагу на те, як це відчувається у тілі (зчитування). Дайте їм можливість провести заземлення або ресурсність, якщо вони помітять неприємні самовідчуття.

Дайте можливість охочим розповісти про свої малюнки класові.

Попросіть дітей заховати малюнки у свої ресурсні набори.

 

Підказки для вчительства

  • Простежте за дітьми у процесі малювання, щоб вони зобразили саме ті ситуації, коли їхня потреба була задоволена. Якщо їм важко згадати таку ситуацію, нагадайте їм про перший день навчання, коли ви та їхні однокласники й однокласниці вітали одне одного з початком року.
  • Зауважте, що потреби, які обрали діти, можуть бути важливим джерелом інформації про них. Обов’язково поважайте їхню приватність та радо приймайте усе, чим вони готові з вами поділитися про себе та свої потреби.

Вчитель:

  1. У всіх уже є по аркушику паперу і фломастери. Напишіть на аркуші своє ім’я, будь ласка.
  2. Тепер оберіть потребу, яка вам здається зараз дуже важливою. Можна підглянути у список потреб, який ми склали, якщо не можете придумати свою.
  3. Запишіть цю потребу на своєму аркушеві.
  4. А тепер хвильку подумаймо. Які люди або речі з вашого життя допомагають вам задовольняти цю потребу?
  5. Намалюйте, будь ласка, як задовольняється ця потреба. Можете зобразити на малюнку інших людей. Якщо ваша потреба ще не задоволена, то уявіть, хто і як вам допомагає з нею. (Виділіть час на малювання.)
  6. Тепер давайте подумаємо, як би ви почувалися, якби ця потреба була повністю задоволена? Подумайте хвильку і уявіть собі таке. (Зробіть паузу на 30 секунд.)
  7. А зараз перевіримо, що відбувається у нашому тілі. Що ви помічаєте усередині себе? (Зробіть паузу на 30 секунд.)
  8. Дякую. Хтось хоче поділитися своїми думками з класом? Це не обов’язково.
  9. А зараз заховайте свої малюнки у ресурсні набори. Або якщо захочете показати їх мені, то можете це зробити. Я нікому не показуватиму.
  1. Стратегія «Миттєва допомога»

Вправа "5-4-3-2-1": техніка заземлення для зменшення стресу і тривоги

  • Наше заняття добігає кінця, але я хочу сказати, що Сьогодення показує, що дехто з людей почуває себе фізично погано. І їх фізичний стан безпосередньо пов*язаний з психоемоційним станом. Багато хто відчуває тривогу, погане самопочуття, напруженість…
  • Тому пропоную вам дієву вправу, яка має назву «5, 4, 3, 2, 1» на заземлення та спрямована на поліпшення свого психічного стану!
  • Я цю вправу буду виконувати разом з вами. Тому сядьте зручно, поставте ноги на підлогу,якщо вам зручно дихайте повільно, робіть глибокий вдих і видих, вдих і видих.
  • А тепер погляньте навколо себе, назвіть 5 предметів їх форму і колір. (Н-д: годинник – він круглий і білий – це 1, вікно – біле і квадратне – це 2, картина – кольорова і квадратна – це 3, стілець – він чорний та прямокутний – це 4, я бачу олівець – він довгий та продовгуватий – це 5!)
  • Дуже добре!
  • А тепер будь ласка назвіть 4 відчуття, які є у вашому тілі. Саме зараз, саме в цю мить прислухайтесь до себе. Це може бути що завгодно, будь що! (Н-д: Тож я відчуваю ноги, що стоять на підлозі – це 1, я відчуваю руки, вони досить прохолодні – це 2! Я відчуваю спину, яка торкається крісла – це 3! Я відчуваю волосся, яке торкається моєї шиї – це 4!)
  • А тепер прислухайтесь навкруги і почуйте 3 звуки, які є саме зараз.
  • Тож прислухайтесь! (Н-д: Я чую вітер за вікном – це 1! Я чую, як працює процесор ПК – це 2! Я чую гуркіт машини – це 3!)
  • Добре!
  • А тепер згадайте, якісь приємні 2 запахи, які вам подобаються. (Н-д: я полюбляю запах конвалій – це 1, І я полюбляю запах свіжої кави – це 2!)
  • А тепер скажіть будь ласка про себе якусь одну приємну річ. (Н-д: мені дуже щастить на приємних людей!) - - Добре!
  • То як ви зараз себе почуваєте?! Краще?!
  • Тому ще раз нагадаю, що у цій вправі потрібно назвати 5 предметів їх форму і колір, які вас оточують, 4 відчуття, які ви відчуваєте у себе на даний момент, 3 звука, 2 запаха від яких отримуєте задоволення, та 1 приємну річ для себе.

 

ІV. Підсумки | 2 хвилини

Тож підсумуємо!

  • Коли ми бачимо інших людей, як нам зрозуміти, що вони мають якусь певну потребу? (по їхніх емоціях)
  • Коли ми бачимо, що інші люди переживають сильні емоції, чи можемо ми здогадатися про їхню потребу? (не завжди, по певній ситуації…)
  • Як гадаєте, вправи «Миттєвої допомоги» можуть бути корисними?
  • Запам’ятаймо те, що ми вивчили та подивимося, чи знадобиться це нам усім наступного разу. Я бажаю вам бути здоровими і почувати себе гарно!
docx
Пов’язані теми
Етика, Розробки уроків
НУШ
Додано
16 лютого 2023
Переглядів
689
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку