Зарубіжна література 5 кл.
Розробка уроку
з розвитку зв’язного
мовлення
,,Власна казка’’
Розділ: Народна казка. Вчитель: Саєнко М. С.
Тема уроку: Написання власної казки.
Мета: Розвивати навички аналізу текстів, самостійного мислення; показати на прикладі власної казки потяг до чесності, справедливості краси; ознайомитись із зв’язком речень у тексті.
Тим уроку: розвитку зв’язного мовлення.
Обладнення: Виставка збірок народних (німец., франц., англ., укр., рос. і т. і.) казок, малюнків до казок та ілюстрацій, котрі підготували учні самі до майбутніх казок, таблиця, картки (уривок із щоден. письм.)
Епіграф: ,,Те що написано без зусиль, читається ,як правило, без насолоди’’
Самюель Джонсон
Хід уроку:
І. Актуалізація опорних знань.
Завдання. Згадайте! На основі запропонованого тексту в підручнику, свої вміння співвідносити зміст тексту з його назвою, виявіть основну думку, редагування написаного, складання простого плану до прочитаного.
Запитання.
ІІ. Знайомство з типами зв’язку. ( Ланцюжковий) Для аналізу доцільно використати два наступних тексти із твору Ю. Олеші ,,Три товстуни’’, які передчасно записані на дошці (або таблиці).
1. Палац Трьох Товстунів стояв серед велетенського парку. 2.Парк оперізували глибокі канали. 3. Над каналами звисами чорні залізні мости. 4.Мости охороняла палацова варта – гвардійці в чорних клейончастих капелюхах з жовтими пір’їнами. 5. Довкола парку ,аж до обрію, тяглися луги, що рясніли квітами, гай та стави. 6. Тут було чудове місце для прогулянок. |
І текст ІІ текст.
1. В звіринці йшла велика вистава. 2. На дерев’яній сцені три товсті волохаті мавпи зображувати Трьох Товстунів. 3.Фокстер’єр грав на магдоліні . 4.Клоун в малиновому костюмі, із золотим сонцем на спині, із золотою луною на животі, в такт музиці декламував вірші. |
Завдань і запитання до аналізу І тексту.
Засоби зв’язку, переписавши текс у робочі зошити, підкресліть.
Паралельно складіть схему зв’язку речень у тексті.
В результаті, вчитель робить висновок, в І тексті кожне наступне речення зв’язане з попереднім лексичним повтором, за винятком 5 речення.
Завдання до ІІ тексту.
Виконати таку ж роботу і з ІІ текстом.
ІІІ. Бесіда з учнями про вибір теми казки.
Варіант І. Вчитель починає бесіду із ствердження, що добре написати про щось можна тільки, у тому випадку, коли ти це добре знаєш. Не випадково тому письменники спеціально вивчають, наприклад, народні казки, легенди, пісні, якщо їм у майбутньому треба написати твір на основі цих матеріалів.
Вивчаючи життя, більшість письменників ведуть записні книжки, в яких фіксують все, що їх схвилювало, здивувало, примусило задуматись, чимось ,,збагатило’’.
Для продовження бесіди потрібно дати матеріал на картках уривки із щоденників М.М Пришвіна, М.Твена, Г. Снєгірьова , Д. Р. Кіплінга.
Варіант ІІ. Вчитель починає бесіду із аналізу невдалої казки ( текст казки попередньо записується на дошці).
Настала осінь. Дні стали коротші , ночі довші. Дні посварились із ночами за час перебування на землі, але сонце їх розсудило. Птахи відлітали у теплі країни. З дерев опадало листя. Часом небо покривалось хмарами і кликало дощ.
Запитання для аналізу.
ІV. Збір матеріалу до власної казки
V.Складання усного плану (або на чернетці) до власної казки.
VI. Написання казки.
Напишіть свою казку. Тему ви вже обрали, зібрали матеріали, склали план, то ж залишилось назвати її. Визначте героїв, основні події та їхню послідовність, головну думку твору, своє ставлення до героїв та подій.
Нехай це спершу буде казка про речі , що довкола нас, велика за обсягом, кількістю дійових осіб.
Наприклад.
Власна казка.
Хоробрий Олівець та красуня Троянда.
Була тепла, погожа днина. Олівець, який завжди стояв у склянці на Петриковому столі, засумував , відчув себе дуже одиноким. Тому вирішив помандрувати у далеку подорож , адже він нічого в світі не бачив, крім однієї Петрикової кімнати. Він стрибнув на гумку і вже перескочив у відчинену кватирку на подвір’я. ,,Яка краса!’’ – вигукнув олівець, оглянувши краєвид. Троянди , ромашки, лілії зачарували його своєю красою. Він так і спав би, якби олівець не вигукнув від захоплення. Щур відчув смачну здобич і визирнув із своєї нірки. Він вже наближався до наївного Олівця, коли Троянда, найкрасивіша, червона з оксамитовими пелюстками нахилилась і добряче вколола старого нахабу. Олівець, побачивши Щура, дуже злякався, але не розгубився і вколов його своїм графітовим гострим кінцем. Щур відчув, що йому не здолати цих двох і, притиснувши до землі хвоста, побрів ображений і засмучений додому.
То ж ви зрозуміли, що сюжет власної казки можна побудувати на матеріалі із сучасного життя. ,,Казковість’’ створимо, коли ,, оживимо’’ неживі предмети, наділимо їх людськими характерами. Теми можуть бути такими: ,,чарівні квіти’’, ,,Війна книжок’’, ,,Шкідлива історія’’, ,,Їжачок – хвалько’’, ,,Свято на кухні’’.
Слово вчителя. Наші предки вміли долати труднощі з усмішкою на вустах. Вони вміли пожартувати і над ворогами, і над собою. Ця риса передавалася від покоління до покоління. Казкова фантастика збуджувала думку, розвивала творчу уяву, спонукала активніше ставитись до всього, що оточувало людину. Усе це і продемонстрували ви, діти, оповідаючи власну складену казку.
VIII.Домашнє завдання.
Переписати власну казку в контрольний зошит із зарубіжної літератури.
Завдання для допитливих. Створити «скрайбінг» до своєї казкової історії, або народної казки ,що вам запам’яталась (сподобалася)
1