Марк Твен «Пригоди Тома Сойєра». Сонячний, радісно-бешкетливий світ дитинства в повісті
Мета: - продовжити знайомство учнів з сюжетом та персонажами повісті Марка Твена, допомогти їм усвідомити зміст і головну думку твору ;
- розвити навички переказу, характеристики образів-персонажів повісті, критичне мислення, сприяти формуванню ключових компетентностей (спілкуваня державною мовою, уміння вчитися, ініціативність і підприємливість, математична компетентність);
- виховувати кращі людські якості, розуміння важливості вияву ініціативи в суспільному житті, усвідомлення переваги позитивного мислення
Обладнання: портрет Марка Твена, текст повісті, ілюстрації до твору, роздатковий матеріал ( гра «Вгадай героя за цитатою»)
Тип уроку: урок формування знань, умінь і навичок
Перебіг уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Перевірка домашнього завдання
а) Переказ біографічних відомостей М. Твена
б) Гра «Ти - мені, я - тобі» ( діти задають один одному запитання за змістом І розділу повісті)
ІІІ. Оголошення теми, мети
ІV. Мотивація
Мені здається, що одна з найбільших
удач у житті людини - щасливе дитинство.
Агата Крісті
Дитинство - це коли ти можеш
здійснювати неприпустимі помилки
і сподіватися, що будеш прощений.
Роберт Дауні
Дитинство - найяскравіша пора в житті кожної людини. Це час, коли ми пізнаємо світ, вчимося розрізняти добро і зло, вперше проявляємо себе як особистість, формуємо коло найближчих друзів.
Дитячі спогади надихали на творчість багатьох світових письменників, серед них не був виключенням і Марк Твен.
Сьогодні ми дізнаємося про подальші пригоди Тома Сойєра та познайомимося з іншими персонажами повісті.
V. Робота над темою
1) Робота в парах: пригадуємо діючих персонажів повісті.
1.1. Вправа «Вгадай героя за цитатою». З’єднайте малюнок і відповідну цитату:
|
Цей хлопець завжди був одягнений в обноски з дорослих людей, укриті незліченними плямами й такі подерті, що аж клапті теліпалися з усіх боків, а на голові в нього був порваний капелюх. Він був сам собі господар і робив усе, що йому заманеться. За сухої погоди він ночував на чужих ґанках, а коли дощило — у порожній бочці; йому не треба було ходити ні до школи, ні до церкви, не треба було нікого слухатись; він гуляв стільки, скільки хотів. |
|
Ну й розбишака ж, хай йому абищо! Невже я так-таки нічого не навчуся? Це ж уже вкотре він отак мене дурить? Та боже ж ти мій, у цього хлопчиська і витівки щоразу інші, отож не знаєш, чого й сподіватися. Та варто йому збити мене з пантелику або насмішити, як мені вже несила й руку звести, щоб добряче його відшмагати.
|
|
Він поглянув на паркан, і відразу навколишня природа стала похмурою, глибокий смуток оповив його душу. Тридцять ярдів дерев'яного паркану в дев'ять футів заввишки! Життя здалося йому безглуздям, а існування -важким тягарем. |
|
Він не йшов, а підстрибував і пританцьовував. Це означало, що на серці в нього легко і що він багато чекає від нинішнього дня. Він гриз яблуко, а в проміжках голосно і дзвінко кричав: «Дін-дон-дон», « дін-дон-дон».
|
|
Одного разу Том побачив у садку незнайому дівчинку - чарівне створіння з голубими очима, золотавим волоссям, заплетеним у дві довгі коси, в білому літньому платтячку й мереживних панталончиках. Він потайки милувався своїм новим ангелом, поки не помітив, що вона теж побачила його.
|
1.2. Вправа «Два прикметника». Схарактеризуйте двома прикметниками кожного з персонажів Вправи 1.1.
2) Вправа «Лови помилку». Вчитель читає текст, а учні повинні знайти помилку й виправити її:
Настала неділя. Все навколо засяяло літніми барвами й свіжістю, забуяло життям. У кожному серці бриніла музика. Кожне обличчя променилося радістю, і кожен перехожий ступав пружно й молодо.
Діти безтурботно гралися на вулиці. Лише Том не відчував захоплення від теплого сонячного ранку. За вчорашню провину тітка Поллі наказала йому побілити довжелезний паркан. Томові ця робота уявлялася надзвичайно нудною і він, зітхаючи, сів на дерев’яну діжку. Хлопець побілив вапном сусідського кота й трояндовий кущ, що ріс біля паркану, але сам паркан білити зовсім не хотілося. Том ледве вмовив Джима допомогти йому виконати завдання, але тільки-но той почав білити, як його нагнала сувора тітка Поллі.
Раптом Том почув: «Стоп, машина! Дінь-дідінь! Право руля!» То, удаючи з себе потяг, плавно рухався вулицею Бен Роджерс, найкращий товариш Тома. Він пригостив хлопця яблуком, а сам швидко зробив Томову роботу.
3) Розв’язуємо літературно-математичну задачу:
- Діти, знайдіть у тексті опис паркану. Яка його довжина й висота?
( Довжина паркану – тридцять ярдів, а висота – дев’ять футів)
Американські одиниці довжини вам, маленьким українцям, незрозумілі. Тож, давайте з’ясуємо, скільки це у метрах та сантиметрах:
ярд – американська й англійська одиниця довжини, що дорівнює 91, 44 см;
фут – американська й англійська одиниця довжини, що дорівнює 30, 48 см.
Отже,
30 х 91, 44 = 2743 см = 27 м 43 см (довжина)
9 х 30, 44 = 274 см = 2м 74 см (висота)
Як бачимо, паркан у тітоньки Поллі дійсно величезний. І фарбування його – справа не з легких. Одному з цією роботою ніяк не впоратись. А друзі не дуже поспішають на допомогу. Інша дитина зовсім би розгубилася, але тільки не Том. Що ж вигадає наш бешкетник?
4) Читання в особах уривку з ІІ розділу ( сцена фарбування паркану, с. 164-165 за підручником О. Ніколенко)
5) Бесіда за змістом прочитаного:
- Які риси характеру Тома розкрилися в сцені фарбування паркану?
(Том продемонстрував винахідливість, кмітливість, гарні акторські здібності. Він так удавав захоплення від процесу фарбування, що всі хлопці йому повірили.)
- Чому Джим не піддався на умовляння Тома, а Бен Роджерс та інші хлопці захопилися його роботою?
(Після першої невдачі Том не засмутився, а як справжній американський підприємець, змінив тактику. Тепер він з переконливим виглядом розповідав одноліткам, що фарбування паркану – не нудна справа, а справжнє художнє мистецтво, від якого кожен отримує насолоду. І доручають його тільки обраним. Хлопці «піймалися на гачок», бо кожен хотів спробувати себе у ролі маляра.)
- Як «розбагатів» Том під час фарбування паркану?
(За можливість спробувати себе у ролі маляра хлопці пропонували Томові свої «скарби»: паперового змія, яблуко, пищики, різнокольорові кульки, олов’яного солдатика тощо.)
- Який закон, що керує людськими вчинками, відкрив Том у процесі фарбування паркану?
(«Кожний дорослий і кожна дитина завжди прагнутимуть і домагатимуться тільки того, чого важко досягти».)
6) Вправа «Обери позицію»:
1. Том – хитрун, який свою роботу перекладає на інших.
2. Том – гравець, який здатен обіграти не сильних розумом партнерів.
3. Том – веселий і вигадливий витівник, який може захопити інших силою своєї фантазії.
VІ. Підсумок
VІІ. Домашнє завдання
1) Прочитати розділи 6-7, скласти 5 запитань за змістом;
2) намалювати ілюстрації до твору.