Урок: "М. Твен "Пригоди Тома Сойєра". Сонячний, радісно-бешкетливий світ дитинства в повісті"

Про матеріал
Урок містить низку цікавих вправ, що допоможуть урізноманітнити процес навчання й сприяти формуванню у школярів критичного мислення, ключових компетентностей (спілкуваня державною мовою, уміння вчитися, ініціативність і підприємливість, математична компетентність) та оптимістичного світобаченя.
Перегляд файлу

 

Марк Твен «Пригоди Тома Сойєра».  Сонячний,  радісно-бешкетливий  світ дитинства в повісті

Мета: - продовжити знайомство учнів  з сюжетом та персонажами  повісті Марка Твена,  допомогти  їм усвідомити зміст і головну думку твору ;

- розвити навички переказу, характеристики образів-персонажів повісті, критичне мислення, сприяти формуванню  ключових компетентностей (спілкуваня державною мовою, уміння вчитися, ініціативність і підприємливість, математична компетентність);

- виховувати кращі людські якості, розуміння важливості  вияву ініціативи в суспільному житті, усвідомлення переваги позитивного мислення

 

Обладнання: портрет Марка Твена, текст повісті, ілюстрації до твору, роздатковий матеріал ( гра «Вгадай героя за цитатою»)

 

Тип уроку: урок формування знань, умінь і навичок

Перебіг уроку

І.  Організаційний момент

ІІ.  Перевірка домашнього завдання

а)  Переказ біографічних відомостей М. Твена

б) Гра «Ти - мені, я - тобі»  ( діти задають один одному  запитання за змістом І  розділу  повісті)

ІІІ.  Оголошення  теми, мети

ІV. Мотивація

           Мені   здається, що одна  з  найбільших

удач у житті людини - щасливе дитинство.

Агата Крісті

Дитинство - це коли ти можеш

                                                          здійснювати   неприпустимі  помилки

                                                         і   сподіватися,  що  будеш  прощений.

Роберт Дауні

                Дитинство -  найяскравіша пора в житті кожної людини. Це час, коли ми пізнаємо світ, вчимося розрізняти добро і зло, вперше проявляємо себе як особистість, формуємо  коло найближчих друзів.  

           Дитячі спогади надихали на творчість багатьох світових письменників, серед них не був виключенням і  Марк  Твен.

Сьогодні ми дізнаємося про подальші пригоди Тома Сойєра та познайомимося з іншими  персонажами повісті.

V. Робота над темою

1) Робота в парах:  пригадуємо діючих персонажів повісті.

1.1. Вправа «Вгадай героя за цитатою». З’єднайте малюнок і відповідну цитату:

 

  http://kino24.su/image.jpg?films=/uGyywTkIoBMbjbW0EgU0l1u0VRs.jpg

 

    Цей хлопець завжди був одягнений в обноски з дорослих людей, укриті незліченними плямами й такі подерті, що аж клапті теліпалися з усіх боків, а на голові в нього був порваний капелюх. Він  був сам собі господар і робив усе, що йому заманеться. За сухої погоди він ночував на чужих ґанках, а коли дощило — у порожній бочці; йому не треба було ходити ні до школи, ні до церкви, не треба було нікого слухатись; він гуляв стільки, скільки хотів.    

https://bookz.ru/authors/tven-mark/priklu4e_468/i_004.jpg

     Ну й розбишака ж, хай йому абищо! Невже я так-таки нічого не навчуся? Це ж уже вкотре він отак мене дурить? Та боже ж ти мій, у цього хлопчиська і витівки щоразу інші, отож не знаєш, чого й сподіватися. Та варто йому збити мене з пантелику або насмішити, як мені вже несила й руку звести, щоб добряче його відшмагати.

 

 

http://kinodom.org/uploads/posts/2013-04/1364898753_1697107.jpg

 

  Він поглянув на паркан, і відразу навколишня природа стала похмурою, глибокий смуток оповив його душу. Тридцять ярдів дерев'яного паркану в дев'ять футів заввишки! Життя здалося йому безглуздям, а існування -важким тягарем.

http://shustryk.com.ua/images/detailed/27/2949.1000x0.jpg?t=1459112400

   Він  не йшов, а підстрибував і пританцьовував. Це  означало, що на серці в нього легко і що він багато чекає від нинішнього дня. Він гриз яблуко, а в проміжках голосно і дзвінко кричав: «Дін-дон-дон»,  « дін-дон-дон».       

 

http://illustrators.ru/uploads/illustration/image/903954/main_img318r.jpg

Одного разу Том  побачив у садку незнайому дівчинку - чарівне створіння з голубими очима, золотавим волоссям, заплетеним у дві довгі коси, в білому літньому платтячку й мереживних панталончиках. Він потайки милувався своїм новим ангелом, поки не помітив, що вона теж побачила його.

 

       1.2. Вправа «Два прикметника». Схарактеризуйте  двома прикметниками кожного з персонажів Вправи 1.1.

2) Вправа  «Лови помилку». Вчитель читає текст, а учні повинні знайти помилку й виправити її:

Настала неділя. Все навколо засяяло літніми барвами й свіжістю, забуяло життям. У кожному серці бриніла музика. Кожне обличчя променилося  радістю, і кожен перехожий ступав пружно й молодо.

Діти безтурботно гралися на вулиці. Лише Том не відчував захоплення від теплого сонячного ранку. За вчорашню провину тітка Поллі наказала йому побілити довжелезний паркан. Томові ця робота уявлялася надзвичайно нудною і він, зітхаючи, сів на дерев’яну діжку. Хлопець побілив  вапном сусідського кота  й  трояндовий кущ, що ріс біля паркану,  але сам  паркан білити зовсім не хотілося. Том ледве вмовив  Джима допомогти йому виконати завдання, але тільки-но той почав білити, як його нагнала сувора тітка Поллі.

Раптом Том почув: «Стоп, машина! Дінь-дідінь! Право руля!» То, удаючи з себе потяг, плавно рухався вулицею Бен Роджерс, найкращий товариш Тома.  Він пригостив хлопця яблуком, а сам швидко зробив Томову роботу.

 

3) Розв’язуємо літературно-математичну задачу:

 - Діти, знайдіть у тексті опис паркану.  Яка його довжина й висота?

          ( Довжина паркану – тридцять ярдів, а висота – дев’ять футів)

Американські одиниці довжини вам, маленьким українцям, незрозумілі. Тож, давайте з’ясуємо, скільки це у метрах та сантиметрах:

ярд – американська й англійська одиниця довжини, що дорівнює 91, 44 см;

фут – американська й англійська одиниця довжини, що дорівнює 30, 48 см.

Отже,

30  х  91, 44 = 2743 см = 27 м  43 см (довжина)

9   х   30, 44 = 274 см  = 2м  74 см (висота)

 

Як бачимо, паркан у тітоньки Поллі дійсно величезний. І фарбування його – справа не з легких. Одному з цією роботою ніяк не впоратись. А друзі не дуже поспішають на допомогу. Інша дитина зовсім би розгубилася, але тільки не Том. Що ж вигадає наш бешкетник?

 4) Читання в особах  уривку з ІІ розділу ( сцена фарбування паркану,  с. 164-165  за підручником  О. Ніколенко)

 

5) Бесіда за змістом прочитаного:

    - Які риси характеру Тома розкрилися в сцені фарбування паркану?

(Том продемонстрував винахідливість, кмітливість, гарні акторські здібності. Він так удавав захоплення від процесу фарбування, що всі хлопці йому повірили.)

   - Чому  Джим не піддався на умовляння Тома, а Бен Роджерс та інші хлопці захопилися його роботою?

(Після першої невдачі Том не засмутився, а як справжній американський підприємець, змінив тактику. Тепер він з переконливим виглядом розповідав одноліткам, що фарбування паркану – не нудна справа, а  справжнє художнє мистецтво, від якого кожен отримує насолоду. І доручають його тільки обраним. Хлопці «піймалися на гачок», бо кожен хотів спробувати себе у ролі  маляра.)

   -  Як «розбагатів» Том під час фарбування паркану?

 (За можливість спробувати себе у ролі маляра  хлопці  пропонували  Томові свої «скарби»: паперового змія,  яблуко,  пищики, різнокольорові кульки, олов’яного солдатика тощо.)

   -  Який закон, що керує людськими вчинками, відкрив Том у процесі фарбування паркану?

 («Кожний дорослий і кожна дитина завжди прагнутимуть і домагатимуться тільки того, чого важко досягти».)

 

6) Вправа «Обери позицію»:

1. Том – хитрун, який свою роботу перекладає на інших.

2. Том – гравець, який здатен обіграти не сильних розумом партнерів.

3. Том – веселий і вигадливий витівник, який може захопити інших силою своєї фантазії.

 

VІ. Підсумок

  • Якими рисами характеру автор наділив Тома?
  • Які з них можна віднести до позитивних, а які до негативних?
  • Чому ми можемо  повчитися  в Тома?  (Ми можемо повчитися в нього винахідливості, підприємливості та оптимізму. Саме ці риси допоможуть нам подолати будь-які життєві труднощі, а також запобігти стресу і поганому настрою.)

VІІ. Домашнє завдання

1) Прочитати розділи 6-7, скласти 5 запитань за змістом;

2) намалювати ілюстрації до твору.

 

 

 

 

docx
Додано
15 липня 2020
Переглядів
2366
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку