Урок № 17
11 клас
Тема: «Адаптації паразитів та їх хазяїв»
Мета:
освітня: поглибити знання про адаптації паразитичних організмів, з'ясувати, як адаптується організм хазяїна;
розвивальна: розвивати вміння логічно мислити та використовувати теоретичні знання для пояснення адаптацій паразитів та їх хазяїв;
виховна: виховувати розуміння значення адаптації до умов середовища для збереження видового біорізноманіття та власного здоров’я.
Обладнання і матеріали: зображення, ілюстрації, таблиці,що демонструють форми паразитизму та їх ролі у природі; підручник, презентація до уроку.
Базові поняття і терміни: паразит, хазяїн.
Тип уроку: комбінований.
Ключові компетентності: спілкування державною мовою, основні компетентності у природничих науках і технологіях, екологічна грамотність і здорове життя, уміння вчитися впродовж життя.
Хід уроку:
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності учнів
У світі цікавого. Слово «паразит» походить від грецького «parasites» - дармоїд, нахлібник. У Стародавній Греції, за часів Перикла (V ст. до н. е.), існував закон, згідно з яким відомі державні діячі в похилому віці перебували на утриманні держави. Для таких людей будували спеціальні пансіони, які називалися параситаріями, а самих мешканців називали параситами. А яке значення цього поняття в сучасному розумінні?
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
«Ніде у тваринному світі не проявляються з такою силою пристосувальні реакції організмів, як у паразитів», - так писав один з відомих паразитологів В. О. Догель (1882-1955).
Ознайомимося із цими адаптаціями (робота з матеріалом підручника ст. 60)
Адаптації паразитичних бактерій:
Адаптації паразитичних грибів:
Адаптації у рослин - паразитів:
Адаптації у тварин – паразитів:
морфологічні фізіологічні репродуктивні
1.розвиток органів прикріплення 1. анаеробне дихання у 1. гермафродитизм
2. зменшення розмірів тіла гельмінтів 2. розвинута статева
3. антиферментні покриви 2. антизсідальні властивості система
4. втрату органів або систем органів слини п'явок 3. підвищена плодючість
4. партеногенез на
стадії личинок та інші.
ІV.Узагальнення, систематизація й контроль знань і вмінь учнів
Паразитичний організм |
Адаптації до паразитичного способу життя |
|
А. мають антиферментні покриви
Б. утворюють величезну кількість спор
В. мають видозмінені корені - гаусторії
Д. пристосовані до життя у наземно – повітряному середовищі
Г. утворення цист для перенесення несприятливих умов |
Перед вами на ілюстрації рослина, латинська назва якої Melampyrum nemorosum. Для цього виду рослин існує багато народних назв: брат-і-сестра, дідики-й-бабки, день-і-ніч, іван-та-марія, яким-та-ганна. В основу цих назв покладено контраст у суцвітті фіолетових квіток із жовто-гарячими. Визначте українську наукову назву, систематичну належність, форми паразитизму та адаптації до способу життя.
VІ. Рефлексія
- сьогодні на уроці я дізнався ….
- на уроці мені сподобалося…
V. Інструктаж домашнього завдання