Перший урок з вивчення класу Амфібії, який знайомить учнів з земноводними, особливостями їх будови, пристосуванням до середовища їх існування та життєвим циклом.
Дата проведення ___________
Урок з біології для 7 класу
Тема: Амфібії. Визначальні ознаки будови, біологічні особливості, середовища існування.
Мета: сформувати уявлення про особливості будови та середовища існування Амфібій.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання: друкованийзошит, підручник, таблиці,роздаткові «Знаки».
Хід уроку
І. Організаційний момент (5хв).
ІІ. Актуалізація навчально-пізнавальної діяльності учнів (5хв.)
На минулому уроці ви вивчали надклас Риби, а саме їх різноманіття та роль у природі і житті людини.
Виконання методики «Асоціативний кущ»
Тому діти, скажіть будь ласка, які асоціації у вас викликають риби?
(Очікувані відповіді: море, річка, планктон….)
ІІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів (5хв.)
А сьогодні ми відправляємося на дослідженняамфібій, які є проміжною групою що обирала між водоймою та суходолом.
Тому темою нашого сьогоднішнього уроку є «Визначальні ознаки будови, біологічні особливості, середовища існування амфібій».Дійсно цими представниками цікавилися ще з давніх давен. Нові види описуються і до сьогодні.
У слов’янській міфології ця тварина асоціюється перш за все з родючістю, вологою й дощем. Вона — хранителька річок, озер, колодязів, володарка води. Ідеєю родючості, живильної вологи пояснюється її зв’язок із дітонародженням. Вважалося, що ці тварини витягують із води новонароджених і приносять їх до хати. Як і зміям, у деяких регіонах їм приписували роль домашнього заступника, їх часто використовували в народній медицині, ворожінні й чаклунстві.
Ранні християни мали такий символ: ця тварина зображувалася у квітці лотоса, у її формі виготовлялися храмові світильники, на яких були вирізані слова: «Я єсмь Воскресіння».
У Китаї вона символізує інь, місячне начало, безсмертя, багатство й довголіття.
Японії вона обіцяє удачу, особливо для мандрівників.
— Що це за тварина? (Жаба.) Як ви гадаєте, чому саме з нею пов`язано так багато легенд та звичаїв? (Очікувані відповіді учнів: часто можна зустріти, різного кольору)
ІV. Вивчення нового матеріалу (15хв).
Амфібії, або земноводні,— найменша за кількістю видів (3–4 тис.) група наземних хребетних. В Україні мешкає 20 видів.Амфібії виникли не менше 300 млн років тому і за час існування одержали значне поширення — місця їхнього мешкання надзвичайно різноманітні, діапазон пристосування до умов дуже широкий.
Тож відкриваємо ваші електронні підручники на сторінці 75 (параграф 18).
Амфібії (з грец. амфі - двоякий, біос - життя), або земноводні, - це тварини, які в дорослому стані здебільшого поширені на суходолі, проте їхнє розмноження і розвиток відбуваються у воді. Дорослі амфібіїдихають задопомогою легень та через шкіру, а їхні личинки - за допомогою зябер.
Тілоамфібій складається з голови, тулуба та парних кінцівок. У жаб,ропух і деяких інших хвостовийвідділ не виражений (мал. 110). Шкірагола, без лусок. У ній є багато залоз, які виділяютьслиз (а часто йотруту).
Цей слиз зволожує поверхню тіла й полегшує газообмін через шкіру, захищає тварин від проникнення хвороботворних мікроорганізмів. У деяких видів (саламандри плямистої, кумок, ропух) позаду голови є отруйні залози. їхні виділення захищають цих тваринвід нападу хижаків. У хвостатих амфібій (особливо в личинок) добре вираженарегенерація.
У них можуть відновлюватисяхвіст, кінцівки,кишечник, легені, очі тощо.
(Очікувана відповідь учнів: це розвиток з перетворенням, проходженням проміжної стадії, особини цієї стадії зазвичай не схожі на батьківські)
Демонстрування циклу розвитку на таблиці, що супроводжується розповіддю вчителя:
Розмноження та розвиток амфібій, подібнодо риб, відбувається у воді. З настаннямвесни амфібії прокидаються від зимового заціпеніннята починають шукати водойми, якішвидко прогріваються сонячним промінням.
Навеснічутигучний «жаб’ячийспів». Річ утім, що в самців деяких видів жаб у куткахротовоїщілини є особливіпарнімішки – резонатори(мал. 111). Вони можуть роздуватися,підсилюючи звуки. У такийспосібсамці жабсповіщають про своюприсутність.
Самки жаб відкладають у воду дозріліікринки, а самецьвипускає на них рідину, щомістить сперматозоїди. Через деякий час зовнішняікринокнабрякає і збільшуєтьсязаоб’ємом.Амфібіямпритаманнийнепрямий розвиток. Личинка жаб має назву пуголовок.
Спочатку вона схожа на личинку кістковоїриби. Дихаєпуголовок спочатку зовнішнімизябрами, розташованими з боківголови.
Вониневдовзізамінюються на внутрішні,непомітніззовні (прорізуютьсязябровіщілини).
Перші дні пуголовкиіснують за рахунокжовтка. Згодом у них прорізується рот івонипочинаютьживитися самостійно. Спочаткувониз’їдаютьдраглистіоболонкиікринки. Здобуватиїжупуголовкамдопомагаютьрогові зубчики, захованіпід м’ясистимигубами. Пуголовкизішкрібають шар дрібнихорганізмів (водорості,одноклітиннітвариноподібні організми тощо) з підводних предметів.
Згодом вони починаютьполювати на дрібнихбезхребетних у товщі води.Пуголовокшвидкоросте, через деякий час у нього починаютьрозвиватисякінцівки. Спочатку зовніпомітні лише задні кінцівки,передні - схованіпід шкірноюзгорткою, що прикриваєзябровіщілини.
Через деякий час з’являються легені. Хвіст поступово коротшає, стаютьпомітнимипередні кінцівки. Пуголовокперетворюється на жабеня. Періодрозвитку у воді триває два-три місяці, після чогожабенятапереселяютьсяна суходіл.
Життя амфібійпідпорядкованесезоннимзмінам у природі. Тому річнийцикл земноводних, які мешкають у нашійкраїні, поділяється на такі періоди:веснянепробудження,розмноження (нерест), період літньоїактивності,зимівля. Улітку вони ведуть активний спосіб життя. Восенитварини стаютьмалорухливими, шукають місця, придатні для зимівлі: жабизимуютьпереважно на дні водойм; ропухи, кумки і тритони - у ямах, заповненихлистям, норах, підвалах, льохах, трухлявих колодах повалених дерев тощо.
V. Закріплення набутих знань (10хв.)
А зараз відкриваємо ваші друковані зошити на сторінці 42-43.
Зараз ми з вами заповнимо таблицю завдання . Нам необхідно вказати, які риси організації амфібій прогресивні, а які свідчать про недосконалість пристосування до умов суходолу.
Ознаки пристосування амфібій |
||
До наземного способу життя |
До водного способу життя |
|
1 |
Покриви тіла (шкіра гола, але має залози, що захищають від пересихання, виконують функцію захисту від бактерій та шкідників) |
У деяких видів необхідність у постійному зволоженні шкіри |
2 |
Кінцівки (пристосовані для пересування по поверхні грунту, на відміну від риб) |
Між кінцівками є перетинки, що дозволяють плавати, але на суходолі їй важче пересуватися |
3 |
Наявність повік (захист від пересихання рогівки очей) та відкритих ніздрів, що ведуть до легень, з клапанами, що захищають під час плавання, потраплянню води до органів дихання) |
Розвиток у воді з метаморфозом |
4 |
Дихання легенями (недосконале) |
Дихання шкірою, пуголовки - зябрами |
5 |
Наявність ловильного апарату (харчуються членистоногими) |
|
6 |
Два кола кровообігу, трьохкаменрне серце (пов’язане з появою легень) |
|
Процеси |
Особливості процесів життєдіяльності |
Травлення |
|
Дихання |
|
Транспорт речовин |
|
Подразливість |
|
Розмноження |
|
Розвиток |
|
А зараз пропоную вам пограти у гру «Знаки».
Я вам роздаю кожному по 1 виду знака на ряд червоного та зеленого та жовтого кольору. Я буду читати твердження, що стосуються риб, та амфібій.Якщоце твердження належить лише рибам, то ряд піднімає червоний знак, якщо і рибам і амфібіям – то жовтий знак, а якщо лише амфібіям, то зелений знак відповідно. Всі зрозуміли? Тоді починаємо.
Твердження:
- Наявність комірчастих легень. (Лише амфібії)
- Наявність плавального міхура. (Лише риби)
- Шкіра покрита лусками. (Лише риби)
- Розмноження у воді. (Риби та Амфібії)
VІ. Інструктаж домашнього завдання (5хв).
Підбиття підсумків уроку:
Будь-ласка запишіть домашнє завдання з дошки. Вам необхідно буде повторити сторінки параграф 18 (стор. 75-76) у підручнику та вивчити заповнені у зошиті таблиці. А також на наступний урок вам необхідно буде знайти по 1 рекорду, що стосується амфібій.
Наш урок добігає кінця. Дякую вам за плідну працю. Ви дуже добре вмієте досліджувати навколишній світ!
1