Урок з теми: "Амфібії. Визначальні ознаки будови, біологічні особливості, середовища існування"

Про матеріал

Перший урок з вивчення класу Амфібії, який знайомить учнів з земноводними, особливостями їх будови, пристосуванням до середовища їх існування та життєвим циклом.

Перегляд файлу

Дата проведення ___________

Урок з біології для 7 класу

 

Тема: Амфібії. Визначальні ознаки будови, біологічні особливості, середовища існування.

Мета: сформувати уявлення про особливості будови та середовища існування Амфібій.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Обладнання: друкованийзошит, підручник, таблиці,роздаткові «Знаки».

Хід уроку

І. Організаційний момент (5хв).

ІІ. Актуалізація навчально-пізнавальної діяльності учнів (5хв.)

На минулому уроці ви вивчали  надклас Риби, а саме їх різноманіття та роль у природі і житті людини.

Виконання методики «Асоціативний кущ»

Тому діти, скажіть будь ласка, які асоціації у вас викликають риби?

(Очікувані відповіді: море, річка, планктон….)

ІІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів (5хв.)

А сьогодні ми відправляємося на дослідженняамфібій, які є проміжною групою що обирала між водоймою та суходолом.

Тому темою нашого сьогоднішнього уроку є «Визначальні ознаки будови, біологічні особливості, середовища існування амфібій».Дійсно цими представниками цікавилися ще з давніх давен. Нові види описуються і до сьогодні.

У слов’янській міфології ця тварина асоціюється перш за все з родючістю, вологою й дощем. Вона — хранителька річок, озер, колодязів, володарка води. Ідеєю родючості, живильної вологи пояснюється її зв’язок із дітонародженням. Вважалося, що ці тварини витягують із води новонароджених і приносять їх до хати. Як і зміям, у деяких регіонах їм приписували роль домашнього заступника, їх часто використовували в народній медицині, ворожінні й чаклунстві.

Ранні християни мали такий символ: ця тварина зображувалася у квітці лотоса, у її формі виготовлялися храмові світильники, на яких були вирізані слова: «Я єсмь Воскресіння».

У Китаї вона символізує інь, місячне начало, безсмертя, багатство й довголіття.

 Японії вона обіцяє удачу, особливо для мандрівників.

 

— Що це за тварина? (Жаба.) Як ви гадаєте, чому саме з нею пов`язано так багато легенд та звичаїв? (Очікувані відповіді учнів: часто можна зустріти, різного кольору)

 

ІV. Вивчення нового матеріалу (15хв).

Амфібії, або земноводні,— найменша за кількістю видів (3–4 тис.) група наземних хребетних. В Україні мешкає 20 видів.Амфібії виникли не менше 300 млн років тому і за час існування одержали значне поширення — місця їхнього мешкання надзвичайно різноманітні, діапазон пристосування до умов дуже широкий.

 

Тож відкриваємо ваші електронні підручники на сторінці 75 (параграф 18).

 

Амфібії (з грец. амфі - двоякий, біос - життя), або земноводні, - це тварини, які в дорослому стані здебільшого поширені на суходолі, проте їхнє розмноження і розвиток відбуваються у воді. Дорослі амфібіїдихають задопомогою легень та через шкіру, а їхні личинки - за допомогою зябер.

Тілоамфібій складається з голови, тулуба та парних кінцівок. У жаб,ропух і деяких інших хвостовийвідділ не виражений (мал. 110). Шкірагола, без лусок. У ній є багато залоз, які виділяютьслиз (а часто йотруту).

Цей слиз зволожує поверхню тіла й полегшує газообмін через шкіру, захищає тварин від проникнення хвороботворних мікроорганізмів. У деяких видів (саламандри плямистої, кумок, ропух) позаду голови є отруйні залози. їхні виділення захищають цих тваринвід нападу хижаків. У хвостатих амфібій (особливо в личинок) добре вираженарегенерація.

У них можуть відновлюватисяхвіст, кінцівки,кишечник, легені, очі тощо.

  • А зараз пригадайте будь-ласка який розвиток називають непрямим?

(Очікувана відповідь учнів: це розвиток з перетворенням, проходженням проміжної стадії, особини цієї стадії зазвичай не схожі на батьківські)

Демонстрування циклу розвитку на таблиці, що супроводжується розповіддю вчителя:

Розмноження та розвиток амфібій, подібнодо риб, відбувається у воді. З настаннямвесни амфібії прокидаються від зимового заціпеніннята починають шукати водойми, якішвидко прогріваються сонячним промінням.

Навеснічутигучний «жаб’ячийспів». Річ утім, що в самців деяких видів жаб у куткахротовоїщілини є особливіпарнімішки – резонатори(мал. 111). Вони можуть роздуватися,підсилюючи звуки. У такийспосібсамці жабсповіщають про своюприсутність.

Самки жаб відкладають у воду дозріліікринки, а самецьвипускає на них рідину, щомістить сперматозоїди. Через деякий час зовнішняікринокнабрякає і збільшуєтьсязаоб’ємом.Амфібіямпритаманнийнепрямий розвиток. Личинка жаб має назву пуголовок.

Спочатку вона схожа на личинку кістковоїриби. Дихаєпуголовок спочатку зовнішнімизябрами, розташованими з боківголови.

Вониневдовзізамінюються на внутрішні,непомітніззовні (прорізуютьсязябровіщілини).

Перші дні пуголовкиіснують за рахунокжовтка. Згодом у них прорізується рот івонипочинаютьживитися самостійно. Спочаткувониз’їдаютьдраглистіоболонкиікринки. Здобуватиїжупуголовкамдопомагаютьрогові зубчики, захованіпід м’ясистимигубами. Пуголовкизішкрібають шар дрібнихорганізмів (водорості,одноклітиннітвариноподібні організми тощо) з підводних предметів.

Згодом вони починаютьполювати на дрібнихбезхребетних у товщі води.Пуголовокшвидкоросте, через деякий час у нього починаютьрозвиватисякінцівки. Спочатку зовніпомітні лише задні кінцівки,передні - схованіпід шкірноюзгорткою, що прикриваєзябровіщілини.

Через деякий час з’являються легені. Хвіст поступово коротшає, стаютьпомітнимипередні кінцівки. Пуголовокперетворюється на жабеня. Періодрозвитку у воді триває два-три місяці, після чогожабенятапереселяютьсяна суходіл.

Життя амфібійпідпорядкованесезоннимзмінам у природі. Тому річнийцикл земноводних, які мешкають у нашійкраїні, поділяється на такі періоди:веснянепробудження,розмноження (нерест), період літньоїактивності,зимівля. Улітку вони ведуть активний спосіб життя. Восенитварини стаютьмалорухливими, шукають місця, придатні для зимівлі: жабизимуютьпереважно на дні водойм; ропухи, кумки і тритони - у ямах, заповненихлистям, норах, підвалах, льохах, трухлявих колодах повалених дерев тощо.

  • Як ви гадаєте, від чого залежить вибір місця для зимівлі у амфібій? (Очікуванна відповідь учнів: від необхідності у зволоженні)

V. Закріплення набутих знань (10хв.)

А зараз відкриваємо ваші друковані зошити на сторінці 42-43.

Зараз ми з вами заповнимо таблицю завдання . Нам необхідно вказати, які риси організації амфібій прогресивні, а які свідчать про недосконалість пристосування до умов суходолу.

 

 

Ознаки пристосування амфібій

До наземного способу життя

До водного способу життя

1

Покриви тіла (шкіра гола, але має залози, що захищають від пересихання, виконують функцію захисту від бактерій та шкідників)

У деяких видів необхідність у постійному зволоженні шкіри 

2

Кінцівки (пристосовані для пересування по поверхні грунту, на відміну від риб)             

Між кінцівками є перетинки, що дозволяють плавати, але на суходолі їй важче пересуватися

3

Наявність повік (захист від пересихання рогівки очей) та відкритих ніздрів, що ведуть до легень, з клапанами, що захищають під час плавання, потраплянню води до органів дихання)

 

 

Розвиток у воді з метаморфозом

4

Дихання легенями (недосконале)

Дихання шкірою, пуголовки - зябрами

5

Наявність ловильного апарату (харчуються членистоногими)

 

6

Два кола кровообігу, трьохкаменрне серце (пов’язане з появою легень)

 

  • Всі зробили? Тоді переходимо до заповнення завдання 2 «Особливості процесів життєдіяльності амфібій».

Процеси

 Особливості процесів життєдіяльності

Травлення

 

 

Дихання

 

 

Транспорт речовин

 

Подразливість

 

 

Розмноження

 

 

Розвиток

 

 

  • А завдання 3 ви виконуєте самостійно, у вас є 4 хвилини.
  • Всі зробили? Тоді перевіряємо. (перевірка виконання завдання). Молодці!

А зараз пропоную вам пограти у гру «Знаки».

Я вам роздаю кожному по 1 виду знака на ряд червоного та зеленого та жовтого кольору. Я буду читати твердження, що стосуються риб, та амфібій.Якщоце твердження належить лише рибам, то ряд піднімає червоний знак, якщо і рибам і амфібіям – то жовтий знак, а якщо лише амфібіям, то зелений знак відповідно. Всі зрозуміли? Тоді починаємо.

Твердження:

- Наявність комірчастих легень. (Лише амфібії)

- Наявність плавального міхура.  (Лише риби)

- Шкіра покрита лусками. (Лише риби)

- Розмноження у воді. (Риби та Амфібії)

 

VІ. Інструктаж домашнього завдання (5хв).

Підбиття підсумків уроку:

  • Що сподобалося на уроці?
  • Що найбільше запам’яталося?

Будь-ласка запишіть домашнє завдання з дошки. Вам необхідно буде повторити сторінки параграф 18 (стор. 75-76) у підручнику та вивчити заповнені у зошиті таблиці. А також на наступний урок вам необхідно буде знайти по 1 рекорду, що стосується амфібій.

Наш урок добігає кінця. Дякую вам за плідну працю. Ви дуже добре вмієте досліджувати навколишній світ!

1

 

docx
До підручника
Біологія 7 клас (Базанова Т. І., Кузнецова М. О., Кіося Є. О., Павіченко Ю.В.)
Додано
25 листопада 2018
Переглядів
4247
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку