Урок з теми: "Амфібії. Різноманіття. Роль у природі та житті людини"

Про матеріал

Заключний урок з вивчення амфібій на якому учні знайомляться з різноманіттям представників даного класу хребетних тварин, поглиблюють свої знання про значущу роль цих тварин у природі та житті людини.

Перегляд файлу

Дата проведення: ____________

Конспект уроку з біології для учнів 7 класу

Тема: Амфібії. Різноманіття. Роль у природі та житті людини.

Мета: встановити зв’язки між трибами: амфібії – природа; амфібії – людини; амфібії – амфібії.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: друкований зошит, підручник, таблиці, плакат «Різноманіття амфібій», роздатковий матеріал ( до вправи «біологічний коректор»).

Хід уроку

І. Організаційний момент (5 хв).

      Привітання учнів, перевірка відсутніх. Організація робочого місця.

ІІ. Актуалізація навчально-пізнавальної діяльності учнів (5 хв).

На минулому уроці ми почали вивчати амфібій. Тому ми виконаємо вправу «біологічний коректор».

Я вам роздам зараз листочки, на яких записані слова з пропущеними буквами. Ваше завдання  записати пропущені букви. На виконання завдання 3 хв.  А потім ми разом перевіримо правильність їх заповнення, а також ви мені поясните як пов’язане це слово з представниками нашого класу Амфібії (Земноводні). Відповідно за відповіді у кінці уроку я поставлю оцінки.

Завдання до вправи:

_ м_ _ б_ ї

з _ л о _ а

х  р_ б е _ _ і

ж _ _ а

л _ _ е н _

к р _ в _ о _ і г

(амфібії, залоза, хребетні, жаба, легені, кровообіг)

Молодці! Ви добре впоралися з завданням.

ІІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів. (5 хв.)

Сьогодні ми продовжуємо вивчати клас Амфібії, а саме їх різноманіття та роль у природі та житті людини.

 У німецькій приказці йде мова про те: «Якщо жабу посадити навіть на золотий стілець, то вона все одно у воду стрибне».

Постановка проблемного запитання: Як ви  гадаєте, чому жаба відмовиться від самого найкращого місця, аби хоч на хвилину потрапити у воду? (Очікувана відповідь учнів: Тому що ій постійно потрібна волога.)

Добре, молодці!

ІV. Вивчення нового матеріалу. (15 хв.)

Чисельність і різноманітність земноводних особливо велика в тропіках, що відзначаються високою вологістю й відносно постійною високою температурою. У напрямку до полюсів число видів земноводних зменшується. Сухі й дуже сухі та холодні області земної кулі бідні амфібіями. Земноводних немає там, де немає хоча б тимчасових водойм, тому що їхні яйця, як правило, не можуть розвиватися поза водою.

Завдяки особливостям будови шкіри амфібії не можуть підтримувати осмотичного тиску у гіпертонічному середовищі, а тому повністю відсутні в солоних водоймах. У солоних водоймах не може відбуватися й розвиток яєць цих тварин.

За характером місця існування земноводні поділяються на дві групи: наземних і водних. Наземні поза періодом розмноження далеко йдуть від водойм, водні все життя проводять у воді або в безпосередній близькості від неї.

Серед наземних земноводних широко представлені деревні мешканці — квакші, веслоногі жаби, представники родини короткоголових і вузькоротих.

 

А зараз відкриваємо зошити на сторінці 43. У завданні 1 нам необхідно порівняти основні особливості біологічних груп амфібій.

 

 

 

Безхвості амфібії

До ряду безхвостих відноситься близько 1800 видів. До цього ряду належить 6 підрядів, з яких один є вимерлим.  Дорослі особи не мають хвоста, можуть видавати голосні звуки. Звук посилюють резонатори – горлові мішки, які роздуваються. Мають короткі кінцівки та розмножуються у воді.

Жаби, які відносяться до ряду безхвостих, розповсюджені по всьому світу. Деякі з жаб живуть у воді (зелені), деякі (бурі) на суходолі і лише в період розмноження повертаються у воду.  Сама велика з водяних жаб – озерна, досягає 17см. Африканська жаба голіаф вдвічі більша. Деякі види жаб отруйні.

Хвостаті амфібії.

До хвостатих відносять близько  280 видів. Подовжений тулуб переходить у хвіст, ноги слабкі – тільки одиниці можуть бігати й пригати. Переважно вони повзають і плавають. Це самий примітивний вид земноводних – в деяких зберігається хорда, справжніх ребер не мають. До цього ряду відносяться саламандри та тритони.

Вид справжніх саламандр налічує 40 видів. Самим відомим представником виду саламандр є вогняна саламандра, в якої виділення шкірних залоз отруйне і вбиває бактерії. Самий великий представник класу амфібій – велетенська саламандра, яка досягає 160см в довжину, живе в горах Східного Китаю та Японії. Чотирьохпалий тритон може вмерзнути в лід і залишитися живим, але при  +27 гине.

На Півдні України ми можемо зустріти тритона дунайського (Одеська та Миколаївська області).

Безногі амфібії

Окрім хвостатих і безхвостих земноводних, є ще одна група амфібій, про яку мало хто знає. Це безногі амфібії, або червяги. Ці тварини втратили ноги в процесі пристосування до риючого способу життя. Зовні вони дещо схожі на великих дощових червів. Самки відкладають невелику кількість крупних ікринок, які густо вкривають слизом. Розвиток ікринок відбувається в цьому слизі, тому і вода для розмноження безногих амфібій не потрібна. При цьому самка охороняє кладку. Живуть червяги в Азії, Африці та Піедєнній Америці.

 

Групи амфібій

Малюнок

Біологічні особливості

Представники

Безхвості

 

Відсутній хвостовий відділ

Здатні видавати голосні звуки

Кінцівки короткі

Розмножуються у воді

Жаба озерна

Жаба гостро морда

Ропуха звичайна

Ропуха зелена

Квакша звичайна

Хвостаті

 

Розвинений хвостовий відділ

Зимують на суходолі

Характерне водне середовище існування

Тіло видовжене

Запліднення внутрішнє

Саламандра плямиста

Тритон гребінчастий

Тритон Карпатський

Безногі

 

Кінцівки відсутні

Тулуб хробакоподібний

Голова невелика

Запліднення внутрішнє

Характерний грунтове середовище  існування

Хвостаті черв'яги

Товстошкірі черв'яги

Протей

 

А зараз виконаємо завдання 3, на сторінці 44, у якому вам необхідно буде встановити відповідність між групами амфібій та їх представниками і біологічними особливостями.

Зробили? Тоді перевіряємо:

А – 3 – 3

Б – 2 – 2

В – 1 – 1

Молодці!

Слід зазначити, що є представники амфібій, які занесені до Червоної книги України, тобто охороняються, оскільки знаходяться на межі зникнення.

До Червоної книги України занесені:

 плямиста саламандра;

 карпатський тритон;

 альпійський тритон;

 ропуха очеретяна;

 жаба прудка.

 - Як ви гадаєте, чому вони опинилися на межі зникнення?

 (Очікувана відповідь: їх винищували через практичне застосування, через зміну кліматичних умов)

Так дійсно, амфібії мають широке велике значення для людини, але поряд з цим вони мають величезне значення для природи.

Значення амфібій  для природи:

  • Значення для природи: Земноводні є ланками в ланцюгах живлення, так як живляться різними безхребетними тваринами, а також самі є кормовою базою для інших тварин (риби, птахи, змії, хутрові звірі).
  • Обмежують кількість комах
  • Підтримують видове різноманіття. Безхвості амфібії виконують дуже важливу функцію в екосистемах, регулюючи чисельність комах, молюсків, павукоподібних та інших наземних тварин. Ви вже знаєте, якими корисними є ропухи, що винищують слизнів.
  • Є складовими угруповань рослин та тварин.

Значення амфібій  для людини:

А зараз ми дослідимо значення амфібій для людини і паралельно заповнимо завдання 4 на сторінці 44. Нам необхідно буде вказати приклади представників амфібій в залежності від їх значення. Зрозуміли? Добре.

Заповнення схеми на ст. 44 (завдання 4):

  • Знищувачі комах: Тритон карпатський, Жаба озерна

(Харчуючись майже винятково тваринною їжею, земноводні винищують комах, що шкодять садам, городам, полям, лісам і лугам. Поїдають вони й різних переносників захворювань, і проміжних хазяїв паразитичних червів: комарів, москітів, ґедзів, оводів і їхніх личинок, а також молюсків і червів.)

 

  • Об'єкти біологічних досліджень: Жаба ставкова

(Протягом багатьох століть жаби були і зараз є експериментальними тваринами для зоологів, анатомів, фізіологів, лікарів, фармакологів. Саме досліди на жабах допомогли Л. Гальвані та А. Вольту довести наявність в організмі—у м'язах і нервах — електроструму, І. М. Сеченову — обґрунтувати рефлекторну теорію.)

  • Джерела отруйних речовин: Жаба – ага.

(Отруту безхвостих застосовують як галюциноген. Тривалий час вважалось, що у доколумбову добу жителі Мезоамерики використовували з цією метою отруту жаби-аги. Пізніші дослідження показали, що більш вірогідним кандидатом на цю роль є отрута жаби Bufo alvarius, що містить буфотенін (5-MeO-DMT), психоактивну речовину, яку й нині застосовують у рекреаційних цілях.)

  • Переносники небезпечних захворювань: Жаба гостроморда, Тритон звичайний

(Земноводні завдають і шкоди, будучи носіями й переносниками небезпечних інфекційних захворювань, наприклад туляремії. Багато хто з них — проміжні хазяї ряду паразитичних червів, що живуть у дорослому стані в організмі свійських тварин, птахів, хутрових звірів.)

 

  • Винищувачі мальків риб: Жаба озерна

Корисна діяльність земноводних коливається в різні роки залежно від їхньої чисельності. Неоднакова вона на різних стадіях, у різні пори року й за різних погодних умов.

Амфібії у більших кількостях, ніж птахи, поїдають комах з неприємним запахом і смаком, а також комах, що мають захисне забарвлення. Крім того, вони полюють уночі, коли переважна більшість комахоїдних птахів спить.

На велику користь земноводних як винищувачів шкідливих’комах у садах і городах давно звернули увагу. Садівники Англії, Голландії, Угорщини спеціально завозили жаб з інших країн і випускали їх у сади й оранжереї. У середині 30-х років XX століття з Антильських островів на Гавайські було вивезено близько 150 екземплярів ропухи аги. їх розмножили, і більше мільйона ропух було випущено на плантації цукрової тростини. Результати виявилися дуже гарними.

Земноводними харчуються деякі промислові тварини.

Кілька видів жаб є їстівними, зокрема озерна жаба. Крім південної Європи, страви з жаб є дуже популярними у багатьох країнах Азії й Америки.

 

 

 

V. Закріплення набутих знань (12 хв).

Діти, ваше домашнє завдання було приготувати цікаве повідомлення про амфібій. Будь-ласка зараз коротко розповідаємо про найголовніше.

Декламування повідомлень про амфібій.

З жабами пов’язано багато відкриттів, їм поставлено навіть два пам’ятники — у Японії й у Франції, настільки великі їхні заслуги в галузі медицини. Але в області збереження біологічної рівноваги, у справі боротьби зі шкідливими комахами їхні заслуги набагато більші: підраховано, що вони знищують приблизно 1—2 відсотки шкідливих комах. Вони є безумовними рекордсменами у своїх досягненнях.

 

А зараз перевіримо вашу кмітливість. На плакаті зображено представників амфібій. Ваше завдання назвати до якої групи вони відносяться. Потім я прочитаю рекорди, що стосуються представників, а ваша задача  вказати до якої групи ми прикріпимо рекорд.

 Земноводні - тварини скромні, навіть непоказні. Де їм до якихось дивовижних тропічних комах або птахів! Але і в їх житті, якщо в неї вдивитися, можна знайти чимало цікавого. Ось деякі з них рекордів:

 

  • Із земноводних найбільша - жаба-Голіаф. Вона досягає в довжину 33 см і може мати вагу - 3,66 кг. (Безхвості)

  • Найбільше сучасне земноводне, що досягає довжини 1,5 м в довжину, - велетенська саламандра. Живе в гірських струмках і річках Східного Китаю і Японії. (Хвостаті)

 

  • Рекорди червяг стосуються співвідношення товщини і довжини їх тіла. Одна з цих амфібій, що мешкає на території Колумбії, має довжину тіла 1,5 м і це при діаметрі всього 3 см. Таким чином, довжина перевищує товщину в 50 разів. (Безногі)

 

  • А найбільшою амфібією, що існувала на Землі був пріонозухус. Він зовні нагадував крокодила або гавіала і в довжину він був - 9 метрів! (Хвостаті)

 

VІ. Інструктаж домашнього завдання (3хв).

Підбиття підсумків уроку:

  • Що сподобалося на уроці?
  • Що найбільше запам’яталося?

Будь-ласка запишіть домашнє завдання з дошки.

Вам необхідно буде дочитати параграф 18 (стор. 76-78) у підручнику та вивчити заповнені у зошиті таблиці. А також виконати у робочому зошиті завдання 2, 3 на стор. 44.

Наш урок добігає кінця. Дякую вам за плідну працю. Ви дуже добре вмієте досліджувати навколишній світ!

 

1

 

docx
До підручника
Біологія 7 клас (Базанова Т. І., Кузнецова М. О., Кіося Є. О., Павіченко Ю.В.)
Додано
25 листопада 2018
Переглядів
4674
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку