Заключний урок з вивчення амфібій на якому учні знайомляться з різноманіттям представників даного класу хребетних тварин, поглиблюють свої знання про значущу роль цих тварин у природі та житті людини.
Дата проведення: ____________
Конспект уроку з біології для учнів 7 класу
Тема: Амфібії. Різноманіття. Роль у природі та житті людини.
Мета: встановити зв’язки між трибами: амфібії – природа; амфібії – людини; амфібії – амфібії.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: друкований зошит, підручник, таблиці, плакат «Різноманіття амфібій», роздатковий матеріал ( до вправи «біологічний коректор»).
Хід уроку
І. Організаційний момент (5 хв).
Привітання учнів, перевірка відсутніх. Організація робочого місця.
ІІ. Актуалізація навчально-пізнавальної діяльності учнів (5 хв).
На минулому уроці ми почали вивчати амфібій. Тому ми виконаємо вправу «біологічний коректор».
Я вам роздам зараз листочки, на яких записані слова з пропущеними буквами. Ваше завдання записати пропущені букви. На виконання завдання 3 хв. А потім ми разом перевіримо правильність їх заповнення, а також ви мені поясните як пов’язане це слово з представниками нашого класу Амфібії (Земноводні). Відповідно за відповіді у кінці уроку я поставлю оцінки.
Завдання до вправи:
_ м_ _ б_ ї
з _ л о _ а
х р_ б е _ _ і
ж _ _ а
л _ _ е н _
к р _ в _ о _ і г
(амфібії, залоза, хребетні, жаба, легені, кровообіг)
Молодці! Ви добре впоралися з завданням.
ІІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів. (5 хв.)
Сьогодні ми продовжуємо вивчати клас Амфібії, а саме їх різноманіття та роль у природі та житті людини.
У німецькій приказці йде мова про те: «Якщо жабу посадити навіть на золотий стілець, то вона все одно у воду стрибне».
Постановка проблемного запитання: Як ви гадаєте, чому жаба відмовиться від самого найкращого місця, аби хоч на хвилину потрапити у воду? (Очікувана відповідь учнів: Тому що ій постійно потрібна волога.)
Добре, молодці!
ІV. Вивчення нового матеріалу. (15 хв.)
Чисельність і різноманітність земноводних особливо велика в тропіках, що відзначаються високою вологістю й відносно постійною високою температурою. У напрямку до полюсів число видів земноводних зменшується. Сухі й дуже сухі та холодні області земної кулі бідні амфібіями. Земноводних немає там, де немає хоча б тимчасових водойм, тому що їхні яйця, як правило, не можуть розвиватися поза водою.
Завдяки особливостям будови шкіри амфібії не можуть підтримувати осмотичного тиску у гіпертонічному середовищі, а тому повністю відсутні в солоних водоймах. У солоних водоймах не може відбуватися й розвиток яєць цих тварин.
За характером місця існування земноводні поділяються на дві групи: наземних і водних. Наземні поза періодом розмноження далеко йдуть від водойм, водні все життя проводять у воді або в безпосередній близькості від неї.
Серед наземних земноводних широко представлені деревні мешканці — квакші, веслоногі жаби, представники родини короткоголових і вузькоротих.
А зараз відкриваємо зошити на сторінці 43. У завданні 1 нам необхідно порівняти основні особливості біологічних груп амфібій.
Безхвості амфібії
До ряду безхвостих відноситься близько 1800 видів. До цього ряду належить 6 підрядів, з яких один є вимерлим. Дорослі особи не мають хвоста, можуть видавати голосні звуки. Звук посилюють резонатори – горлові мішки, які роздуваються. Мають короткі кінцівки та розмножуються у воді.
Жаби, які відносяться до ряду безхвостих, розповсюджені по всьому світу. Деякі з жаб живуть у воді (зелені), деякі (бурі) на суходолі і лише в період розмноження повертаються у воду. Сама велика з водяних жаб – озерна, досягає 17см. Африканська жаба голіаф вдвічі більша. Деякі види жаб отруйні.
Хвостаті амфібії.
До хвостатих відносять близько 280 видів. Подовжений тулуб переходить у хвіст, ноги слабкі – тільки одиниці можуть бігати й пригати. Переважно вони повзають і плавають. Це самий примітивний вид земноводних – в деяких зберігається хорда, справжніх ребер не мають. До цього ряду відносяться саламандри та тритони.
Вид справжніх саламандр налічує 40 видів. Самим відомим представником виду саламандр є вогняна саламандра, в якої виділення шкірних залоз отруйне і вбиває бактерії. Самий великий представник класу амфібій – велетенська саламандра, яка досягає 160см в довжину, живе в горах Східного Китаю та Японії. Чотирьохпалий тритон може вмерзнути в лід і залишитися живим, але при +27 гине.
На Півдні України ми можемо зустріти тритона дунайського (Одеська та Миколаївська області).
Безногі амфібії
Окрім хвостатих і безхвостих земноводних, є ще одна група амфібій, про яку мало хто знає. Це безногі амфібії, або червяги. Ці тварини втратили ноги в процесі пристосування до риючого способу життя. Зовні вони дещо схожі на великих дощових червів. Самки відкладають невелику кількість крупних ікринок, які густо вкривають слизом. Розвиток ікринок відбувається в цьому слизі, тому і вода для розмноження безногих амфібій не потрібна. При цьому самка охороняє кладку. Живуть червяги в Азії, Африці та Піедєнній Америці.
Групи амфібій |
Малюнок |
Біологічні особливості |
Представники |
Безхвості |
|
Відсутній хвостовий відділ Здатні видавати голосні звуки Кінцівки короткі Розмножуються у воді |
Жаба озерна Жаба гостро морда Ропуха звичайна Ропуха зелена Квакша звичайна |
Хвостаті |
|
Розвинений хвостовий відділ Зимують на суходолі Характерне водне середовище існування Тіло видовжене Запліднення внутрішнє |
Саламандра плямиста Тритон гребінчастий Тритон Карпатський |
Безногі |
|
Кінцівки відсутні Тулуб хробакоподібний Голова невелика Запліднення внутрішнє Характерний грунтове середовище існування |
Хвостаті черв'яги Товстошкірі черв'яги Протей |
А зараз виконаємо завдання 3, на сторінці 44, у якому вам необхідно буде встановити відповідність між групами амфібій та їх представниками і біологічними особливостями.
Зробили? Тоді перевіряємо:
А – 3 – 3
Б – 2 – 2
В – 1 – 1
Молодці!
Слід зазначити, що є представники амфібій, які занесені до Червоної книги України, тобто охороняються, оскільки знаходяться на межі зникнення.
До Червоної книги України занесені:
■ плямиста саламандра;
■ карпатський тритон;
■ альпійський тритон;
■ ропуха очеретяна;
■ жаба прудка.
- Як ви гадаєте, чому вони опинилися на межі зникнення?
(Очікувана відповідь: їх винищували через практичне застосування, через зміну кліматичних умов)
Так дійсно, амфібії мають широке велике значення для людини, але поряд з цим вони мають величезне значення для природи.
Значення амфібій для природи:
Значення амфібій для людини:
А зараз ми дослідимо значення амфібій для людини і паралельно заповнимо завдання 4 на сторінці 44. Нам необхідно буде вказати приклади представників амфібій в залежності від їх значення. Зрозуміли? Добре.
Заповнення схеми на ст. 44 (завдання 4):
(Харчуючись майже винятково тваринною їжею, земноводні винищують комах, що шкодять садам, городам, полям, лісам і лугам. Поїдають вони й різних переносників захворювань, і проміжних хазяїв паразитичних червів: комарів, москітів, ґедзів, оводів і їхніх личинок, а також молюсків і червів.)
(Протягом багатьох століть жаби були і зараз є експериментальними тваринами для зоологів, анатомів, фізіологів, лікарів, фармакологів. Саме досліди на жабах допомогли Л. Гальвані та А. Вольту довести наявність в організмі—у м'язах і нервах — електроструму, І. М. Сеченову — обґрунтувати рефлекторну теорію.)
(Отруту безхвостих застосовують як галюциноген. Тривалий час вважалось, що у доколумбову добу жителі Мезоамерики використовували з цією метою отруту жаби-аги. Пізніші дослідження показали, що більш вірогідним кандидатом на цю роль є отрута жаби Bufo alvarius, що містить буфотенін (5-MeO-DMT), психоактивну речовину, яку й нині застосовують у рекреаційних цілях.)
(Земноводні завдають і шкоди, будучи носіями й переносниками небезпечних інфекційних захворювань, наприклад туляремії. Багато хто з них — проміжні хазяї ряду паразитичних червів, що живуть у дорослому стані в організмі свійських тварин, птахів, хутрових звірів.)
Корисна діяльність земноводних коливається в різні роки залежно від їхньої чисельності. Неоднакова вона на різних стадіях, у різні пори року й за різних погодних умов.
Амфібії у більших кількостях, ніж птахи, поїдають комах з неприємним запахом і смаком, а також комах, що мають захисне забарвлення. Крім того, вони полюють уночі, коли переважна більшість комахоїдних птахів спить.
На велику користь земноводних як винищувачів шкідливих’комах у садах і городах давно звернули увагу. Садівники Англії, Голландії, Угорщини спеціально завозили жаб з інших країн і випускали їх у сади й оранжереї. У середині 30-х років XX століття з Антильських островів на Гавайські було вивезено близько 150 екземплярів ропухи аги. їх розмножили, і більше мільйона ропух було випущено на плантації цукрової тростини. Результати виявилися дуже гарними.
Земноводними харчуються деякі промислові тварини.
Кілька видів жаб є їстівними, зокрема озерна жаба. Крім південної Європи, страви з жаб є дуже популярними у багатьох країнах Азії й Америки.
V. Закріплення набутих знань (12 хв).
Діти, ваше домашнє завдання було приготувати цікаве повідомлення про амфібій. Будь-ласка зараз коротко розповідаємо про найголовніше.
Декламування повідомлень про амфібій.
З жабами пов’язано багато відкриттів, їм поставлено навіть два пам’ятники — у Японії й у Франції, настільки великі їхні заслуги в галузі медицини. Але в області збереження біологічної рівноваги, у справі боротьби зі шкідливими комахами їхні заслуги набагато більші: підраховано, що вони знищують приблизно 1—2 відсотки шкідливих комах. Вони є безумовними рекордсменами у своїх досягненнях.
А зараз перевіримо вашу кмітливість. На плакаті зображено представників амфібій. Ваше завдання назвати до якої групи вони відносяться. Потім я прочитаю рекорди, що стосуються представників, а ваша задача вказати до якої групи ми прикріпимо рекорд.
Земноводні - тварини скромні, навіть непоказні. Де їм до якихось дивовижних тропічних комах або птахів! Але і в їх житті, якщо в неї вдивитися, можна знайти чимало цікавого. Ось деякі з них рекордів:
VІ. Інструктаж домашнього завдання (3хв).
Підбиття підсумків уроку:
Будь-ласка запишіть домашнє завдання з дошки.
Вам необхідно буде дочитати параграф 18 (стор. 76-78) у підручнику та вивчити заповнені у зошиті таблиці. А також виконати у робочому зошиті завдання 2, 3 на стор. 44.
Наш урок добігає кінця. Дякую вам за плідну працю. Ви дуже добре вмієте досліджувати навколишній світ!
1