Тема. Десятковий дріб. Запис десяткових дробів
Мета: сформувати уявлення про десяткові дроби; домогтися засвоєння розрядів десяткового дробу; сформувати вміння читати й записувати десяткові дроби, використовувати десяткові дроби для запису значень величини; розвивати логічне мислення учнів, самостійність, удосконалювати вміння усно рахувати; формувати культуру математичних записів та мови; виховувати позитивне ставлення до навчання.
Тема. Десятковий дріб. Запис десяткових дробів
Мета: сформувати уявлення про десяткові дроби; домогтися засвоєння розрядів десяткового дробу; сформувати вміння читати й записувати десяткові дроби, використовувати десяткові дроби для запису значень величини; розвивати логічне мислення учнів, самостійність, удосконалювати вміння усно рахувати; формувати культуру математичних записів та мови; виховувати позитивне ставлення до навчання.
Тип уроку: засвоєння нових знань і вмінь.
Обладнання: комп'ютер, мультимедійний проектор, презентація.
Епіграф до уроку
Серед всіх наук, які відкривають шлях до пізнання
законів природи, найбільшої є математика.
С. Ковалевська
Хід уроку
І. Організація класу.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
ІІІ. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу.
Десяткові дроби пов'язані з десятковою позиційною системою числення, яка має давню історію і знайшла широке застосування. Проте десяткові дроби лише в XV столітті увів видатний математик і астроном ал-Каші (повне ім'я — Джемшид ібн-Масуд ал-Каші) у праці «Ключ до арифметики». Він першим сформулював правила дій із десятковими дробами, навів приклади виконання дій.
У 20-і роки XV століття ал-Каші був провідним ученим найбільшої на той час у світі астрономічної обсерваторії, спорудженої під керівництвом видатного астронома Улугбека поблизу середньоазіатського міста Самарканд (Узбекистан). У цій обсерваторії проводили спостереження за рухом планет, зір, Сонця й виконували пов'язані з цим математичні обчислення.
Нічого не знаючи про відкриття ал-Каші, удруге «відкрив» десяткові дро би приблизно через 150 років фламандський математик та інженер Сімон Стевін. У праці «Децималь» (1585 p.) C. Стевін виклав теорію десяткових дробів. Він усіляко пропагував їх, підкреслюючи зручність десяткових дробів для практичних обчислень.
Відокремлювати цілу частину десяткового дробу від дробової пропонували по-різному. Так, ал-Каші цілу й дробову частини писав різним чорнилом або ставив між ними вертикальну риску. С. Стевін для відокремлення цілої частини від дробової ставив нуль у кружечку.
Прийняту в наш час кому запропонував відомий німецький астроном Йохан Кеплер (1571 - 1630).
Будь-яке число, знаменник дробової частини якого подається одиницею з одним або декількома нулями (тобто 10, 100, 1000 і т. д.) можна подати у вигляді десяткового запису або десяткового дробу. Комою будемо відокремлювати цілу частину від дробової. Чисельник дробової частини має містити стільки цифр, скільки нулів у знаменнику. Дроби зі знаменниками 10, 100, 1000 і т. д. у десятковому вигляді записують без знаменника. Спочатку записують цілу частину, а потім чисельник дробової частини.
Алгоритм читання десяткових дробів:
1) назвати цілу частину;
2) назвати число після коми;
3) порахувати кількість знаків після коми;
4) з’ясувати, в якому числі після одиниці стоїть така кількість нулів.
Пам’ятаємо: 1 знак після коми (1 нуль – 10) - десяті, 2 знаки після коми (2 нулі - 100 ) - соті, 3 знаки після коми (3 нулі – 1000) - тисячні, 4 знаки після коми(4 нулі - 10000) - десятитисячні, 5 знаків після коми(5 нулів – 100000) – стотисячні, 6 знаків після коми(6 нулів – 1000000) - мільйонні. Чисельник дробової частини має містити стільки цифр, скільки нулів у знаменнику.
IV. Засвоєння нових знань та вмінь.
Усно: № 1174, 1175, 1176, 1178.
Фізкультхвилинка.
Письмово: № 1179, 1181, 1183, 1186, 1188, 1191.
2. Додаткові завдання.
1) Які з наведених рівностей правильні?
а) 1 мм = 0,1 м;
б) 2 дм = 0,2 м;
в) 2 мм = 0,2 дм;
г) 14 см = 1,4 дм;
д) 66 м = 0,66 км;
е) 3 км 7 м = 3,7 км.
2) Поясніть, чому: а) 1 год 40 хв ≠ 1,4 год; б) 13 хв 20 с ≠ 13,2 хв.
3) Заповніть порожні комірки таблиці.
Звичайний дріб |
|
|
|
|
|
|
1 |
|
|
|
10 |
|
Десятковий дріб |
|
1,2 |
|
0,003 |
|
2,05 |
|
0,0012 |
|
3,010 |
|
1,00005 |
V. Підсумок уроку.
Інтерактивна вправа
1. Які дроби називаються десятковими?
2. З яких частин складається десятковий дріб?
3. Який вигляд має запис десяткового дробу?
4. Які числа можна записати десятковим дробом?
5. Як записати десятковий дріб у вигляді дробового числа?
6. Які розряди бувають у десяткових дробах?
7. Назвіть числа більше за 2,7 і менше за 2,8?
8. Між якими натуральними числами знаходяться дріб 3,958?
Оцінювання
VI. Рефлексія.
VІІ . Інструктаж щодо виконання домашнього завдання.
Завдання за підручником.
Опрацювати § 29.Виконати: І-ІІ рівень № 1180, 1182, 1184. ІІІ рівень1187, 1189, 1192.
На повторення: № 1220.
Використана література