Урок з теми "Десятковий дріб. Запис десяткових дробів"

Про матеріал

Тема. Десятковий дріб. Запис десяткових дробів

Мета: сформувати уявлення про десяткові дроби; домогтися засвоєння розрядів десяткового дробу; сформувати вміння читати й записувати десяткові дроби, використовувати десяткові дроби для запису значень величини; розвивати логічне мислення учнів, самостійність, удосконалювати вміння усно рахувати; формувати культуру математичних записів та мови; виховувати позитивне ставлення до навчання.

Перегляд файлу

Тема. Десятковий дріб. Запис десяткових дробів

Мета: сформувати уявлення про десяткові дроби; домогтися засвоєння розрядів десяткового дробу; сформувати вміння читати й записувати десяткові дроби, використовувати десяткові дроби для запису значень величини; розвивати логічне мислення учнів, самостійність, удосконалювати вміння усно рахувати; формувати культуру математичних записів та мови; виховувати позитивне ставлення до навчання.

Тип уроку: засвоєння нових знань і вмінь.

Обладнання: комп'ютер, мультимедійний проектор, презентація.

 Епіграф до уроку

Серед всіх наук, які відкривають шлях до пізнання

законів природи, найбільшої є математика.

 С. Ковалевська

Хід уроку

І. Організація класу.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

  1. Повідомлення теми й мети уроку.
  2. Робота над епіграфом до уроку.
  •    Як ви розумієте епіграф уроку?

ІІІ. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу.

  1. Вступне слово вчителя. З історії десяткових дробів.

Десяткові дроби пов'язані з десятковою позиційною системою числення, яка має давню історію і знайшла широке застосування. Проте десяткові дроби лише в XV столітті увів видатний математик і астроном ал-Каші (повне ім'я — Джемшид ібн-Масуд ал-Каші) у праці «Ключ до арифметики». Він першим сформулював правила дій із десятковими дробами, навів приклади виконання дій.

У 20-і роки XV століття ал-Каші був провідним ученим найбільшої на той час у світі астрономічної обсерваторії, спорудженої під керівництвом видатного астронома Улугбека поблизу середньоазіатського міста Самарканд (Узбекистан). У цій обсерваторії проводили спостереження за рухом планет, зір, Сонця й виконували пов'язані з цим математичні обчислення.

Нічого не знаючи про відкриття ал-Каші, удруге «відкрив» десяткові дро би приблизно через 150 років фламандський математик та інженер Сімон Стевін. У праці «Децималь» (1585 p.) C. Стевін виклав теорію десяткових дробів. Він усіляко пропагував їх, підкреслюючи зручність десяткових дробів для практичних обчислень.

Відокремлювати цілу частину десяткового дробу від дробової пропонували по-різному. Так, ал-Каші цілу й дробову частини писав різним чорнилом або ставив між ними вертикальну риску. С. Стевін для відокремлення цілої частини від дробової ставив нуль у кружечку.

Прийняту в наш час кому запропонував відомий німецький астроном Йохан Кеплер (1571 - 1630).

  1. Десятковий запис дробових чисел.

Будь-яке число, знаменник дробової частини якого подається одиницею з одним або декількома нулями (тобто 10, 100, 1000 і т. д.) можна подати у вигляді десяткового запису або десяткового дробу. Комою будемо відокремлювати цілу частину від дробової. Чисельник дробової частини має містити стільки цифр, скільки нулів у знаменнику. Дроби зі знаменниками 10, 100, 1000 і т. д. у десятковому вигляді записують без знаменника. Спочатку записують цілу частину, а потім чисельник дробової частини.

  1. Читання десяткових дробів.

Алгоритм читання десяткових дробів:

1) назвати цілу частину;

2) назвати число після коми;

3) порахувати кількість знаків після коми;

4) з’ясувати, в якому числі після одиниці стоїть така кількість нулів.

Пам’ятаємо: 1 знак після коми (1 нуль – 10) - десяті, 2 знаки після коми (2 нулі - 100 ) - соті, 3 знаки після коми (3 нулі – 1000) - тисячні, 4 знаки після коми(4 нулі - 10000) - десятитисячні, 5 знаків після коми(5 нулів – 100000) – стотисячні, 6 знаків після коми(6 нулів – 1000000) - мільйонні. Чисельник дробової частини має містити стільки цифр, скільки нулів у знаменнику.

IV. Засвоєння нових знань та вмінь.

  1.               Робота за підручником (§ 29).

Усно: № 1174, 1175, 1176, 1178.

Фізкультхвилинка.

Письмово: № 1179, 1181, 1183, 1186, 1188, 1191.

2. Додаткові завдання.

1) Які з наведених рівностей правильні?

а) 1 мм = 0,1 м;

б) 2 дм = 0,2 м;

в) 2 мм = 0,2 дм;

г) 14 см = 1,4 дм;

д) 66 м = 0,66 км;

е) 3 км 7 м = 3,7 км.

2) Поясніть, чому: а) 1 год 40 хв ≠ 1,4 год; б) 13 хв 20 с ≠ 13,2 хв.

3) Заповніть порожні комірки таблиці.

Звичайний дріб

 

 

 

1

 

 

10

 

Десятковий дріб

 

1,2

 

0,003

 

2,05

 

0,0012

 

3,010

 

1,00005

 

V. Підсумок уроку.

Інтерактивна вправа

1. Які дроби називаються десятковими?
2. З яких частин складається десятковий дріб?
3. Який вигляд має запис десяткового дробу?
4. Які числа можна записати десятковим дробом?
5. Як записати десятковий дріб у вигляді дробового числа?
6. Які розряди бувають у десяткових дробах?
7. Назвіть числа більше за 2,7 і менше за 2,8? 
8. Між якими натуральними числами знаходяться дріб 3,958?

Оцінювання

 

VI. Рефлексія.

  •    На уроці я навчився…
  •    Я дізналася, що…
  •    Мені сподобалося…
  •    Мої очікування…
  •    На уроці було цікавого…
  •    Своїми враженнями від уроку я поділюсь із…

VІІ . Інструктаж щодо виконання домашнього завдання.

Завдання за підручником.

Опрацювати § 29.Виконати: І-ІІ рівень № 1180, 1182, 1184. ІІІ рівень1187, 1189, 1192.

На повторення: № 1220.

 

 

Використана література

  1.               Математика. Підручник для 5 класу загальноосвіт. навч. закл./ А.Г. Мерзляк, В.Б. Полонський, М.С. Якір — Х.: «Гімназія», 2013.
  2.          Навчальна програма з математики. – Режим доступа: https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/navchalni-programi/navchalni-programi-5-9-klas
  3.               З історії десяткових дробів. – Режим доступа: http://oipopp.ed-sp.net/public/repository/metodychnyy_posibnyk_navchannya_vyhovannya_ta_socializaciya_ditey_zi_specialnymy_osvitnimy_potrebamy_1.pdf
     
Середня оцінка розробки
Структурованість
4.8
Оригінальність викладу
4.8
Відповідність темі
4.8
Загальна:
4.8
Всього відгуків: 4
Оцінки та відгуки
  1. Кайданович Марина Миколаївна
    Загальна:
    4.0
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    4.0
  2. Миленина Татьяна
    Дякую за матеріали!!!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Чередниченко Ірина Анатоліївна
    Дякую! Дуже допомогла Ваша розробка !
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Паламарюк Анастасія Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 1 відгук
docx
Додано
25 лютого 2018
Переглядів
8786
Оцінка розробки
4.8 (4 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку