10 клас.
ПЛАН УРОКУ №____ Група______
Дата_______
Тема програми: Оксигеновмістні органічні сполуки
Тема уроку: Естери, загальна та структурні формули, систематична номенклатура, фізичні та хімічні властивості. Гідроліз естерів.
Мета уроку:
формування ключових компетентностей:
формування предметних компетентностей:
Тип уроку: урок формування компетентностей.
Методи та форми навчання: фронтальна робота, індівідуальна робота, бесіда, робота в парах, «Експрес»-опитування), наочні (демонстрація), практичні (виконання вправ, «Ромашка Блума»).
Базові поняття та терміни: естери, номенклатура, властивості, гідроліз.
Обладнання та матеріали: підручник О.Г.Ярошенко, Хімія 10 клас, зразки продуктів, отриманих з естерів (парфуми, харчові ароматизатори), картки-завдання.
Ключові компетентності: спілкування державною мовою, уміння вчитись впродовж життя, естетична компетентність.
Очікувані результати: здобувач освіти називає естери за систематичною номенклатурою; структурну формулу; наводить приклади фізичні властивості, розуміється на гідролізі естерів.
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ-2*
Привітання. Перевірка готовність робочого місця здобувачів освіти до уроку, та присутніх.
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
Давайте згадаємо те, що ви вивчили на попередніх уроках, а це карбонові кислоти. Я вам пропоную невеликий «Експрес тест». Першій групі класу я даю другий варіант, другій половині я даю перший варіант, и 5 хвилин на рішення.
Експрес-тест В-1
1 |
Функціональною групою карбонових кислот є
|
г)альдегідна ж)карбоксильна в)кетогрупа д)гідроксогрупа |
2 |
В нумерацію карбонового ланцюга обов’язково входить:
|
к)замісник е)радикал в)етан а)атом Карбону функціональної групи |
3 |
Дайте назву формулі СН3-СН2-СН-СООН СН3 |
с) 2-метилбутанова кислота р) пентанова кислота п) 3-метилбутанова кислота т) 2-метилпропанова кислота |
4 |
Позначте назву карбонової кислоти, для якої характерна реакція «срібного дзеркала» |
к) етанова л) пропанова м) метанова н) бутанова |
5 |
В якому із рядів всі речовини реагують з метановою кислотою :
|
а) СН3– СОН, СН3– ОН, СН3 – СООН ; и) С2 Н5 ОН , Аg2 О , металічний Мg; е) Сu(ОН)2 , Nа2 СО3, С3 Н7 СОН . |
6 |
Який агрегатний стан нехарактерний для карбонових кислот |
з) рідина б) тверда речовина н) газоподібна речовина к) всі характерні |
Очікуванні відповіді
ж |
а |
с |
м |
и |
н |
Експрес-тест
В-2
1 |
Загальна формула насичених одноосновних карбонових кислот |
д)СnH2nCOOH п)СnH2n+1COOH з)СnH2n+1OH г)СnH2n+1CO |
2 |
Нумерація найдовшого карбонового ланцюга починається:
|
а)з функціональної групи б)з того боку, де ближче замісник в)з того боку, де ближче кратний зв’язок г)з атома Карбону, зв’язаного з функціональною групою |
3 |
Дайте назву формулі СН3-СН-СН2-СООН СН3 |
к) пентанова кислота р) 3-метилбутанова кислота п) 3-метилпентанова кислота с)2-метилбутанова кислота |
4 |
Які з перелічених реакцій є спільними для етанової та хлоридної кислот :
|
з) взаємодія з лугами й одноатомними спиртами ; ф) взаємодія з металами та лугами; д) взаємодія з солями та багатоатомними спиртами. |
5 |
Реакція, що описуються схемою НСООН + КОН → НСООК + Н2О, належить до реакцій: |
а) окиснення; о) відновлення; у) нейтралізації; е) заміщення |
6 |
Галузі застосування оцтової кислоти |
м) виготовлення штучних волокон н) виготовлення парфум л)виготовлення кіноплівки г)виготовлення солодких напоїв |
Очікуванні відповіді
п |
а |
р |
ф |
у |
м |
IІІ. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
А що подібного в цих трьох картинках? (Запах)
Запах плодів приваблює тварин, цим самим сприяє поширеню насіння, запах квітів сприяє запиленню.
- А від чого залежить наш настрій? А як ви вважаєте чи мають якесь відношення приємні запахи до хорошого настрою, до його підвищення?
Аромат, запах полонив людей давним давно. Ми з вами народилися, виростаємо і живемо в прекрасному світі ароматів, їх мають багато речовин. Вони приваблюють нас своїм запахом, хвилють, спокушають, сприяють виробленю ендорфінів – гормонів щастя.
Саме тому тема нашого уроку має бути приємна і цікава. Адже саме аромат виробам надають сполуки, які ми сьогодні вивчатимемо на уроці.
Отже, тема сьогоднішнього уроку: «Естери, загальна та структурні формули, систематична номенклатура, фізичні та хімічні властивості. Гідроліз естерів.»
https://www.youtube.com/watch?v=gngr-wzefoI
R1 – COO –R2 - загальна формула естерів
або СnH2nO2 - в молекулярному вигляді
Зверніть увагу, така ж загальна формула насичених карбонових кислот
Тому, як ви вважаєте яка ізомерія характерна естерам?
СН3СООН і НСООСН3 - приклади
Метод «Загублені деталі»
Пояснення механізму реакції.
Дана реакція називається рекцією естерифікації, оскільки внаслідок реакції утворюється естер. Реакція, яка відбувається в протилежному напрямку, називається гідролізом.
- подумайте, яким чином можна змістити рівновагу реакції в бік утворення естерів? (Видалити воду).
- Як ми можемо це зробити? За допомогою яких речовин? (конц.сульфата кислота).
Номенклатура естерів:
замісник + алкан + оат (метил +пропан+оат)
Систиматична номенклатура |
Структурна формула |
Тривіальна назва |
Метилметаноат |
HCOOCH3 |
Метиловий естер мурашиної кислоти |
Етилметаноат |
HCOOC2H5 |
? |
Метилетаноат |
CH3COOCH3 |
? |
? |
CH3COOC2H5 |
? |
На дошку проектуємо малюнки з вишнею, яблуком, ананасом.
Дайте назви естерам, які мають запах яблук, ананасу, вишень, складіть рівняння
реакції естерифікації, внасідок якої утворюється:
1 група: бутилетаноат (запах ананасів);
2 група: метилбутаноат (запах яблук);\
3група: пентилметаноат (запах вишні).
4група: бутилбутаноат (запах банана)
Здобувачі освіти отримують листи, на яких зображено малюнок і назва естеру. Нижче пишуть реакцію. Коментування біля дошки. Запис в конспект рівнянь
Фізичні властивості
Робота з підручником стор.99. Самостійно запишіть до зошити фізичні властивості естерів. (демонстрація зразків естерів)
Проблемне питання:
Хімічні властивості естерів
1. Окиснення (спалахують легко)
НСООСН3 + 2О2 → 2СО2 + 2Н2О
2. Реакція гідролізу – взаємодія з водою (в лужному середовищі)
СН3СООС2Н5 + Н2О = СН3СООН + НО-С2Н5
СН3СООС2Н5 + NaОH = СН3СООNa + НО-С2Н5 – необоротна реакція
А тепер хто хоче вийти до дошки і написати гідроліз метилпропаноату?
CH3COOC2H5 + HOH = CH3COOH + C2H5OH
Ми дізналися про будову та властивості естерів. А тепер спробуйте з’ясувати галузі застосування цього «чарівного» класу органічних сполук.
ІV. УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ
Естери – похідні органічних кислот, в яких атом Гідрогену карбоксильної групи заміщений вуглеводневим залишком.
R1 – COO –R2 - загальна формула естерів
або СnH2nO2 - в молекулярному вигляді
То який же зв’язок цукерок з темою уроку? (запах цукеркам надють естери).
Чи був урок для вас приємним, цікавим таким, як на початку уроку ви його побачили?
V. ПІДСУМОК УРОКУ
Справді, хімія — це «чаклунка». Небагато людей знають про лікування ароматами — ароматерапію, хоча вона виникла ще в глибоку давнину. В основі ароматерапії лежить застосування ефірних олій. Усі вони без винятку виявляють бактерицидну, антисептичну і протизапальну дію. Вони позитивно впливають на нервову систему, володіють вираженими косметичними і дерматологічними якостями. 70 % ефірних олій лікують опіки і травми, 65 % мають знеболювальні властивості, 197 50 % нормалізують функції і стан органів кровообігу, 40 % — системи травлення. Ефірні олії використовуються для гарячих і холодних інгаляцій, ванн, компресів, розтирань, масажів.
VІ. ВИСТАВЛЕННЯ ОЦІНОК ТА ЇХ МОТИВАЦІЯ
Оцінки виставляю в електронний журнал, в журнал теорії та в щоденники.
VІ Повідомлення домашнього завдання
Опрацювати конспект. § 17 підручнику О.Г Ярошенко– Хімія 10 кл.
Творче завдання: скласти рекламу продуктів виробництва естерів
.