Тема: Фізичні тіла. Матеріали. Речовини. Молекули. Атоми.
Мета:
сформувати поняття «фізичне тіло», «матеріал», «речовина»; поглибити знання про атоми і молекули;
розвивати вміння знаходити відповідність, розрізняти фізичне тіло і матеріал, наводити приклади фізичних тіл і матеріалів, з яких вони виготовляються, застосовувати отримані знання на практиці;
виховувати пізнавальний інтерес до вивчення хімії, навички ефективного використання навчального часу.
Очікувані результати: учні можуть складати логічний ланцюг «речовина - матеріал - тіло», характеризувати властивості речовин та розрізняють речовини за їхніми властивостями, розрізняти атоми, молекули та йони.
Міжпредметні зв’язки: природознавство, фізика
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Обладнання: підручник, предмети (олівець, книжки, ґудзики, ложки, посуд), моделі молекул (шаро-стержневі).
Хід уроку
І. Організаційний етап
Привітання з учнями, обираємо настрій, який на початку уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань. Мотивація.
Питання до учнів:
Перед вами скляний і пластиковий посуд.
Назвіть тіла, які ви бачите на столі. З чого вони виготовлені? Як ви це визначили?
Підсумувавши ваші відповіді, приходимо до висновку, що нас оточує багато фізичних тіл, які складаються з різних речовин і мають різні властивості.
Сьогодні ми з вами сформуємо поняття про фізичні тіла і матеріали, з яких вони виготовляються. Поглибимо знання про складові частини речовин (атоми, молекули, йони) та будемо розвивати навички застосування набутих знань на практиці.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Що таке фізичне тіло?
Фізичне тіло – те, що нас оточує. Тіла поділяють на природні і на ті, що виготовила людина.
Назвіть приклади природних фізичних тіл та виготовлених людиною.
З чого складаються тіла?
Тіла складаються з речовин. Наприклад, м’яч – із гуми, келих – зі скла, свічка – з парафіну, цвях – із заліза.
Як розрізняти тіло і речовину?
Наприклад, якщо я вам скажу уявіть книжку, кожний з вас згадає як вона виглядає. У всіх вона бути різна за товщиною, кольором, наявністю ілюстрацій тощо. Але кожний з вас бути розуміти про що іде мова. Так саме ви можете уявити смартфон, окуляри, парасольку.
А якщо я скажу уявіть залізо. Ви це зможете зробити? Кожен із вас подумає про щось різне. Отже, тіла мають свої властивості, а речовини не пов’язують з певною формою, кольором чи розміром.
Допоможіть мені заповнити таблицю.
Ваше завдання записати навпроти тіл назви речовин, з яких вони можуть бути створені.
Тіло |
Речовина |
Цвях |
|
Ложка |
|
Дріт |
|
Каблучка |
|
М’яч |
|
Чого більше зустрічається у нашому житті речовин чи фізичних тіл? Відповідь: речовин. Кожне фізичне тіло може складатися з різних речовин.
Для того, щоб впевнитись в цьому ще більше, я пропоную вам виконати наступне завдання.
Іноді, описуючи те, з чого зроблене тіло, використовують термін «матеріал». Матеріал - це речовина (або суміш речовин), яка використовується людиною для виготовлення предметів. Наприклад, фундамент будинків (тіло) заливають бетоном (матеріал), а бетон виготовляють із цементу, піску та води (речовин). Часто назви матеріалів і речовин збігаються. Наприклад, для виготовлення цвяхів використовують залізо. У такому випадку «залізо» позначає і матеріал, і речовину.
Перед вами «олівець». Давайте розберемо, з яких матеріалів чи речовин він складається.
Ваше завдання: вірно розставити назви матеріалів, з яких складається олівець.
З чого складаються речовини?
Відповідь: з молекул, атомів та йонів.
Давайте повторимо поняття «атом», «молекула», «йон».
Виготовлення шаро-стержневих моделей молекул із пластиліну і паличок.
IV. Закріплення вивченого матеріалу
Завдання № 1. Знайдіть відповідність між речовиною і фізичним тілом.
Речовина |
Тіло |
1. Залізо |
А. Каблучка |
2. Золото |
Б. Дріт |
3. Поліетилен |
В. Ножиці |
4. Мідь |
Г. Пакет |
1 |
2 |
3 |
4 |
В |
А |
Г |
Б |
Завдання № 2. Розставьте у відповідну колонку хімічні частинки: CO2, O, H+, HCl, H2O, NH4+, F, S.
Атом |
Молекула |
Йон |
|
|
|
V. Підбиття підсумків уроку. Рефлексія
Закінчить речення:
На уроці я дізнався (про, як …)
Для мене незрозумілим залишилось …
Я зможу пояснити однокласникам …
Мій настрій
VI. Домашнє завдання