Тема: Фізика Розв’язування задач з теми «Зміна агрегатних станів речовини. Теплові
двигуни»
Українська мова. Односкладні речення. Вживання односкладних речень різних видів у науковому стилі
Мета уроку:
формування предметних компетентностей: узагальнювати вивчений матеріал про теплові явища; формувати навички розв’язування задач з теми «Теплові двигуни»; уміння визначати види односкладних речень, правильно їх вживати в текстах різних стилів; уміння робити висновки та узагальнення; застосовувати набуті знання на практиці; критично оцінювати інформацію;
розвивати ключові компетентності:
Очікувані результати: учні оперують поняттями й термінами щодо теплових процесів; способами вираження присудка і підмета в односкладних реченнях; розуміють і пояснюють теплові явища, розв’язують задачі на визначення ККД теплових двигунів, складають односкладні речення , роблять їх синтаксичний розбір; розуміють важливість знань, оцінюють на якісному рівні результати застосування знань щодо теплових явищ.
Тип уроку: розвитку компетентностей
Обладнання та матеріали: роздатковий матеріал, терези мензурки з холодною та гарячою водою, плакат з хаотично розміщених букв, листи самооцінювання .
План-схема уроку
№ з/п |
Етап уроку |
Час |
Фори й методи навчання |
І. |
Інтелектуальна розминка |
1хв |
Інтерактивна вправа «Розшифруй слово» |
ІІ. |
Актуалізація опорних знань |
4 хв |
Виконання тестів |
ІІІ. |
Мотивація навчальної діяльності |
1 хв |
Проблемне питання |
ІV. |
Основний зміст уроку |
30 хв |
Інтерактивна вправа «Відгадай теплове явище» Ситуативне завдання. Елементи самоосвіти. Робота в групах Розв’язування задач. |
V. |
Рефлексія |
5 хв |
Хмари слів. «Скринька прислів’їв» |
VІ. |
Підсумки уроку |
2 хв |
Відповідь на проблемне запитання. Оцінювання |
VІІ. |
Домашнє завдання |
2 хв |
Репродуктивного та творчого характеру |
Хід уроку:
І. Інтерактивна вправа «Розшифруй слово»
Завдання: скласти за 1 хв слово з хаотично розміщених букв, які записані на дошці.
ЗАЯТТНЯ (заняття)
Вчитель укр. мови.: Почнімо інтегроване заняття з фізики і української мови, на якому ви будете занотовувати результати своєї діяльності на кожному етапі уроку «+», «-», «кількість балів» у власному листі оцінювання (див додаток 1)
ІІ. Актуалізація опорних знань
Виконання тестів з укр. мови
А поширені і непоширені
Б прості і складні
В з головним членом підметом і головним членом присудком
Г ускладнені і неускладнені
А означено-особовим;
Б неозначено-особовим;
В поширеним;
Г називним.
А називним
Б безособовим
В неозначено-особовим
Г ускладненим
А Любіть Україну, як сонце любіть!
Б За добро віддячують добром.
В Іду повільно я багряним садом.
Г Як хочеться тепла і затишку.
Не за гарний кожух ……., а за розум
А поважати
Б поважаєш
В поважаємо
Г поважать
А Вдалині синіли ялини, сосни та дубки.
Б Ялини, сосни, дубки на галявині
В Ялини, сосни та дубки, як зимувати будете?
Г Ялини та сосни прикрашають на свято Нового року
Відповіді: В, А, Б, В, Г, Б.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
На дошці написано слова:
читати, удосконалюйте, вичерпаються, доповнено, застосовуйте, освітлювати, розвивайте.
Вчитель укр.мови: Випишіть дієслова, які можуть бути присудками означено-особового речення (удосконалюйте, застосовуйте, розвивайте)
Тема уроку: Розв’язування задач з теми «Зміна агрегатних станів речовини. Теплові двигуни»
Односкладні речення. Вживання односкладних речень різних видів у науковому стилі
Вчитель фізики: сьогодні на уроці ми будемо удосконалювати ….(навички , отримані на попередніх уроках), застосовувати …(знання), розвивати …(пам'ять, логічне мислення, усне мовлення)
Дослід 1. Обладнання: важільні терези, мензурки з холодною та гарячою водою.
Проблемне запитання: На шальках важільних терезів знаходяться мензурки з водою (холодна та гаряча вода). Терези врівноважені. Чи порушиться рівновага через деякий час? (учні відповідають)
ІV. Основний зміст уроку
Інтерактивна вправа «Відгадай теплове явище»
Вчитель фізики: Послухайте опис явища та назвіть тепловий процес.
Ідуть дощі. Холодні осінні тумани клубочаться вгорі і спускають на землю мокрі коси. Пливе нудьга, пливе безнадія, і стиха хлипає сум. М.Коцюбинський (конденсація)
Уночі потягло холодом. До ранку випав невеликий сніжок. Зранку знов почав падати. Почало колесом світ кружити. Світу білого не видно! У дворах понавертало кучугури. Не стало видно ні неба, ні землі. Панас Мирний (кристалізація)
Червоні в’юнки- язики лижуть круглі боки великого казана, тріщать дрова, іскри снопами бризкають навкруги. (горіння). І. Нечуй-Левицький
Учні записують у листі оцінювання.
Вчитель фізики: У кого із вас вдома є газове опалення?
У кого із вас будинок опалюється дровами?
Який вид палива використовується для обігріву приміщення нашої школи?
(учень розв’язує ситуативне завдання на дошці)
Задача 1.
Для обігріву нашої школи за добу було спалено 400 м3 природного газу (q=44*106 Дж/кг, ρ= 0,8 кг/м3). ). Скільки дров (q=10*106 Дж/кг, де ρ=440 кг/м3 ) потрібно спалити ,щоб отримати таку ж кількість теплоти?
Вчитель фізики: А тепер станемо господарями та економістами. на основі попередньої задачі дамо відповідь на запитання: «Чим вигідніше в сільській місцевості опалювати житлові будинки: природним газом чи дровами?»
Яка економія коштів буде при цьому, якщо ціна газу 17,5 грн./м3 , а ціна дров 550 грн./м3( кошти за газ 4000 грн за добу , кошти за дрова 1760 грн. за добу, економія – 2 240 грн )
Завдання (усно)
Соснові дрова мають більшу питому теплоту згоряння, ніж березові . Чому ж 1 м3 березових дров коштує дорожче, ніж 1 м3 соснових? (береза має більшу густину, ніж сосна, і у разі згоряння 1 м3 березових дров виділяється більше теплоти, ніж коли згоряють соснові дрова об’ємом 1м3)
Вчитель укр.мови:
Виберіть транспортні засоби, на яких використовують теплові двигуни: автомобіль, автобус, трамвай, тролейбус, літак, спортивний велосипед (автомобіль, автобус, літак)
Задача 2 (учні розв’язують самостійно по варіантах)
Варіант І. Яку корисну роботу виконує двигун екологічного автомобіля з ККД 30%, коли витрачає 15 л спирту? (97 МДж)
Варіант ІІ. Обчисліть ККД двигуна дизель-електростанції, яка для виробництва 26, 7 МДж електроенергії використовує 2 л дизельного палива.(40 %)
робота в групах (отримують по два завдання)
І група
У ході вивчення розділу …[ ознайомитися]з деякими тепловими процесами, фізичними величинами. …[ Довідатися], що внутрішню енергію можна змінити.
ІІ група
1.Мандрівники на перевалі в Андах розвели багаття. «…вода кипітиме тут , не потребуючи 100 градусів, і ті, хто полюбляють каву, котра кипить при цій температурі, змушені будуть поступитися своїми уподобаннями, бо на цій височині кава закипить до дев’яноста градусів». Ж Верн «Діти капітана Гранта»
Поясніть це явище.
(кава заварюватиметься при температурі 100 градусів. Чим вище в гори , тим тиск менше й температура кипіння води менша)
2. Вставити присудки [доповнити, окреслити, підписати],визначити вид односкладного речення.
Щоб уникнути катастрофічних наслідків, викликаних парниковим ефектом, у 1997 році було …[підписано] Кіотський протокол. У 2015 році його було …[доповнено] Паризькою угодою, в якій …[окреслено] подальші перспективи обмеження викидів.
ІІІ група
1. Чому в яскравий сонячний день, особливо в полі, стають розпливчастими контури далеких предметів? (З поверхні йде випаровування. Повітря над полем стає неоднорідним. Там, де випаровування сильніше, воно густіше. Потоки повітря переміщуються. Промені світла, відбиті від далеких предметів, попадають у ці неоднородні потоки й заломлюються по-різному)
2. Вставити присудки [навести, розглянути, перелічити],визначити вид односкладного речення.
…[Перелічіть] основні напрями подолання енергетичної кризи. …[Наведіть] приклади енергозбережувальних технологій. …[Розгляньте] ці приклади
Запитання для груп :
Чому відпрацьовані гази (якщо в автомобіля немає глушника) виходять із шумом. У чому полягає значення глушника? (відпрацьовані гази , виходячи із циліндра, мають більший тиск , ніж атмосферне повітря. Розширюючись із великою швидкістю , вони створюють шум. Глушник зменшує швидкість газу)
Чому при кладці печі цеглини скріплюють глиною. а не цементом? (цеглини з глини, розширюються однаково)
Чому висота польоту літаків, двигуни яких працюють на суміші пального й повітря, обмежена? (розрідженість повітря й брак у ньому кисню)
V.Рефлексія
Перед вами хмари слів. Назвіть фізичний процес, про який йдеться мова.
(конденсація, кристалізація, нагрівання)
Інтерактивна вправа «Скринька прислів’їв»
Учні із скриньки дістають прислів’я з розсипаних частин та відновлюють їх
(див. додаток 3)
VІ. Підсумки уроку
Відповідь на проблемне запитання. Дивимося результати досліду. Учні пояснюють результат, використовуючи односкладні речення.(Рівновагу порушено. Дослід завершено. Молекули теплої води випаровуються швидше, ніж холодної)
Учитель збирає листи самооцінювання
Вчитель укр. мови: Навчайтеся так, щоб навчання стало для вас життєвою необхідністю. кожна людина знайде своє місце в житті, якщо навчиться всьому, що необхідно для реалізації її життєвих планів.
VІІ. Домашнє завдання
з укр. мови Повторити §19-22, виконати індивідуальні завдання (див. додаток 4).
з фізики: Повторити §15-17, виконати індивідуальні завдання (див. додаток 4).
Додаток 1
Лист самооцінювання учня (учениці) ________________________
|
Укр. мова |
Фізика |
|
Тести |
|
|
|
Проблемне запитання |
|
так |
ні |
Відгадай теплові явища |
|
|
|
Розв’язування задач |
|
|
|
Робота в групах |
|
|
|
Хмари слів |
|
|
|
Скринька прислів’їв |
|
|
|
Загальний бал |
|
|
Додаток 2
І група
2.У ході вивчення розділу [ознайомилися]з деякими тепловими процесами, фізичними величинами. [Довідалися],що внутрішню енергію можна змінити.
(Означено-особове речення)
ІІ група
2. Щоб уникнути катастрофічних наслідків, викликаних парниковим ефектом, у 1997 році було [підписано] Кіотський протокол. У 2015 році його було [доповнено] Паризькою угодою, в якій [окреслено] подальші перспективи обмеження викидів.
(Безособове речення)
ІІІ група
2.[Перелічіть] основні напрями подолання енергетичної кризи. [Наведіть] приклади енергозбережувальних технологій. [Розгляньте] ці приклади.
(Означено-особове речення)
Додаток 3
Додаток 4
Індивідуальні домашні завдання
Завдання з фізики
І варіант
ІІ варіант
Завдання з української мови
Скласти висловлювання в науковому стилі, використовуючи односкладні речення,
(6-7 речень) на тему «Теплові явища»