Урок узагальнення та систематизації знань з теми "Формули скороченого множення".
Розробка уроку містить українознавчий компонент, який відповідає програмі курсу "Українознавство" для 7 класу.
Алгебра, 7 клас.
Тема уроку: Формули скороченого множення.
Мета:
Очікувані результати :
Хід уроку.
І. Організаційний момент.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Ми закінчили вивчення теми «Формули скороченого множення». Сьогодні на уроці ми повторимо вивчене та підготуємось до контрольної роботи.
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
Слово «квадрат». Учні згадують все, що пов’язано з цим словом:
- геометрична фігура;
- квадрат числа;
- квадрат двочлена;
- квадрат суми;
- квадрат різниці;
- різниця квадратів;
- неповний квадрат.
На дошці з’являється «кущ»:
Більшість з цих термінів, крім «фігури», пов’язані з темою «Формули скороченого множення».
Відтворити формули скороченого множення
( a+b )2= a2+ ______ +b2
( a-b )2 = ___ - 2ab + b2
( a – b )· (a + b ) = a2- ____
a3 – b3 = ( a - b)·( a2 +_____________ )
a3 + b3 = (a___ b)·(a2 - ab + ___ )
ІV. Розв’язування вправ на узагальнення і систематизацію знань, умінь та навичок.
Переходимо до розв’язування вправ. Кожен з вас за правильну відповідь і активну роботу отримуватиме смайлик. В кінці уроку підрахуємо їх кількість і отримаєте взамін свій бал.
На кожній парті лежить кружечок із завданням, а на дошці кружки з відповідями. Учні розв’язують завдання та приліплюють на відповідне місце на дощці.
Завдання:
Замість «зірочки» одночленами, щоб утворилась вірна рівність
6. (4а – 3х2)(* + 3х2) = 16а2 – 9х4;
7. * – 1 = (5c – 1)(5c + 1);
8. 4а4 – * = (2а2 – 3с)(2а2 + 3с);
9. т4 – 6т2а + * = (т2 – 3a)2;
10. (т + 2) = т2 + 4т + *;
11. (2а + 5x)2 = 4а2 + * + 25х2;
12. (3 + а2)2 = 9 + 6а2 + *;
13. (x – 1)2 = * – 2х + 1;
14. (* – a)2 = 4с2 – 4са + а2;
Відповіді: c; m; 1; a; 3ab; 4a; 25c2; 9c2; 9a2; 4; 20ax; a4; 2c.
На дошці з’являється малюнок:
Діти, що намальовано на цьому малюнку?
Сьогодні ні уроці ми не тільки повторимо з вами тему «Формули скороченого множення», а й познайомимось з традиційними українськіми жіночими прикрасами.
Слайд 1. Намисто.
Якщо ви бажаєте більше дізнатися про українські прикраси, нам потрібно виконати завдання на множення многочленів за допомогою повторених нами формул.
Встановити відповідність.
1 |
(3 + а2)· (3 + а2) |
25 + 10c + c2 |
Ц |
2 |
(cq – 2p)· (cq – 2p) |
а4 – 16 |
Ь |
3 |
(5 + c)·(5 + c) |
125 – z3 |
К |
4 |
(а2 – 4)(а2 + 4) |
9 + 6а2 + а4 |
П |
5 |
(3х2 + у)(3х2 – y) |
с3 + 8х3 |
И |
6 |
(1 + х)(1 – х + x2) |
25 – с2 |
С |
7 |
(5 – z)(25 + 5z + z2) |
1 + x3 |
Р |
8 |
(с + 2х)(с2 – 2сх + 4х2) |
c2q2 – 4cqp + 4р2 |
А |
|
|
(9х4 – у2) |
О |
Відповідь:
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
П |
А |
Ц |
Ь |
О |
Р |
К |
И |
Слайд 2. Пацьорки.
Пацьорки. Так називали прикрасу із скла, що оздоблювалася вручну. Про писані пацьорки колись мріяла кожна дівчина. Не дарма в коломийці співається: "Аж ня любиш, як я, щиро, солодкий Василю, то купи ми пацьорочки на біленьку шию". Коломийкою зверталася дівчина до милого, який мусив, щоби довести щире кохання, добряче спорожнити свій гаманець. Найдорожче коштували «писані пацьорки». А робили їх лише у «столиці скла» Венеції — на острові Мурано. Тамтешні перлері (виробники намистин) віками зберігали в таємниці технологію венеційського скла, за витік інформації жорстоко карали. Венеційське намисто коштувало дуже дорого, бо було інкрустоване кольоровим склом і золотом, а головне — кожна намистинка розмальовувалась емалями вручну, мов писанка. Звідси й «писані пацьорки». Дівчата й молодиці на Гуцульщині аж до початку XX століття дружньо носили писані пацьорки, іноді й по кілька разків. Намиста ці були непрозорі, але блискучі. Найпоширеніші — чорні в білі цятки. Найкоштовніші — золочені.
Формули скороченого множення застосовують для розкладання многочленів на множники. Згадаємо, многочлени якого виду можна розкласти на множники за допомогою формул скороченого множення :
a2 + 2ab + b2;
a2 - 2ab + b2;
a2 - b2;
a3 – b3;
a3 + b3.
Виконайте самостійно запропоновані вам завдання та отримайте назви прикрас, які полюбляють українки.
Картки з завданнями:
Варіант 1.
Виконай завдання, знайди відповідні букви і отримай назву прикраси.
Розклади многочлени на множники:
1 |
p2 – q2 |
(p – q) (p – q) |
Б |
2 |
4p2 – q2 |
(p – q)(p + q) |
С |
3 |
8p3 + q3 |
(p + 3q) (p + 3q) |
А |
4 |
p2 –2pq + q2 |
(2p – q)(2p + q) |
А |
5 |
p2 +6pq + 9q2 |
(2p + q)( 4p2 –2pq + q2) |
Л |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|
|
|
|
|
Відповідь:
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
С |
А |
Л |
Б |
А |
Варіант 2.
Виконай завдання, знайди відповідні букви і отримай назву прикраси.
Розклади многочлени на множники:
1 |
р2 – x4 |
(р – х)(р + х) |
Д |
2 |
4р2 – 8px + x2 |
(р – х2)(р + х2) |
З |
3 |
p3 +8x3 |
(р – х)( р2 + px + x2) |
А |
4 |
р2 – x2 |
(р +2 х)( р2 +2 px + 4x2) |
Р |
5 |
p3 – x3 |
(2р – х)(2р - х) |
Г |
1 |
2 |
3 |
|
4 |
5 |
|
|
|
А |
|
|
Відповідь:
1 |
2 |
3 |
|
4 |
5 |
З |
Г |
Р |
А |
Д |
А |
Варіант 3.
Виконай завдання, знайди відповідні букви і отримай назву прикраси.
Розклади многочлени на множники:
1 |
х2 – 16 |
(x – 4)(x - 4) |
У |
2 |
х2 –8x + 16 |
(x + 4)·( х2 - 4x + 16) |
А |
3 |
х3 – 64 |
(x – 4)(x + 4) |
Д |
4 |
х3 + 64 |
(x – 2)(x + 2) |
Ч |
5 |
х2 – 4 |
(x – 4)·( х2 +4x + 16) |
К |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|
|
|
|
|
Відповідь:
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
Д |
У |
К |
А |
Ч |
Варіант 4.
Виконай завдання, знайди відповідні букви і отримай назву прикраси.
Розклади многочлени на множники:
1 |
9а2 – 4b2 |
(a – 2b)(a + 2b) |
Я |
2 |
27а3 – b3 |
(a – 2b)(a - 2b) |
К |
3 |
а2 – 4b2 |
(3a – 2b)(3a + 2b) |
С |
4 |
а3 +8 b3 |
(a + 2b)( а2 - 2ab + 4b2 ) |
Н |
5 |
а2 – 4ab +4b2 |
(3a – b)( 9а2 + 3ab + b2 ) |
И |
1 |
2 |
|
3 |
4 |
5 |
|
|
|
Л |
|
|
|
И |
Відповідь:
1 |
2 |
|
3 |
4 |
5 |
|
С |
И |
Л |
Я |
Н |
К |
И |
Перевіряємо самостійну роботу, записуємо на дошці назви прикрас.
Слайди 3 – 6.
Салба. Масивне намисто з тканини розшитої монетами. Такі прикраси притаманні Буковині та є дуже схожими до турецьких, татарських та молдовських прикрас.
Розв’язування завдань високого рівня.
Підручник : №693, №697.
№693. Обчисліть: 740 · 340 – ( 2120 – 1) ( 2120 + 1).
№697. Чи ділиться :
1382 – 1362 на 4;
3492 – 3472 на 6?
V. Підсумок уроку.
Рефлексія
Ян Амос Коменський сказав: «Вважай нещасним той день і годину, в який ти не засвоїв нічого нового і не додав до своїх знань»
1) Що ви додали в свої знання сьогодні на уроці?
2) Які завдання були найскладнішими?
3) У чому причина помилок, яких припустилися під час розв’язування вправ?
4) Які завдання виявилися легкими?
5) Що найбільше сподобалося на уроці?
Підрахувати кількість смайликів, що отримали діти під час роботи на уроці і перевести в бали.
VІ. Домашнє завдання.
Повторити формули скороченого множення, виконати завдання для перевірки знань на стор. 115-116.
Використані джерела:
- Програма з курсу «Українознавство» для 7 класу
- Стаття «Традиційні українські прикраси від прадавнини до сьогодення»
(Інтернет)
1