Урок з теми "Київська держава за часів правління князя Володимира" допоможе ознайомити учнів з діяльністю князя Володимира; з᾽ясувати, які реформи впровадив князь; проаналізувати зовнішню та внутрішню політику; визначити передумови та значення запровадження християнства як державної релігії.
1
Тема. Київська держава за часів правління князя Володимира.
Мета: - ознайомити учнів з діяльністю князя Володимира; з᾽ясувати, які реформи впровадив князь; проаналізувати зовнішню та внутрішню політику; визначити передумови та значення запровадження християнства як державної релігії;
Основні поняття: міжусобна боротьба, християнство.
Обладнання: підручник, атлас, карта „Русь в ІХ-ХІ ст.ˮ.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
Метод „мозкова атакаˮ
Учні стисло висловлюють свої думки щодо значення правління князів Олега, Ігоря, Ольги та Святослава для становлення та зміцнення Русі-України. Після цього робиться загальний висновок.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Вчитель. На сьогоднішньому уроці ми ознайомимось із життям ще одного великого київського князя – Володимира, якого народ звав Ясним (Красним) Сонечком, церква канонізувала його як Святого, історики ж назвали Великим.
Проблемне питання (відповідь дається наприкінці уроку). За що князь Володимир дістав прізвисько Ясне Сонечко, Святий та Великий?
ІV. Вивчення нового матеріалу.
План уроку
1.Дитячі роки та прихід до влади.
Розповідь вчителя. Згідно з легендою княгиня Ольга ходила на древлян і жорстоко помстилась за смерть свого чоловіка. Вона взяла до свого двору полонянку Малушу, і та вірно служила своїй господині при князівському палаці. Одного разу красуню Малушу помітив князь Святослав і закохався в неї. Малуша відповіла йому взаємністю, але Ольга заборонила сину одружитись на полонянці-рабині, хоча й знатного роду. В інтересах держави Ольга прагнула одружити сина на дочці візантійського імператора. Незабаром Малуша народила сина Володимира, якого у неї відібрали, а саму вигнали з князівського двору. Свої дитячі роки хлопчик провів при дворі княгині Ольги, яка стала його вихователькою. У підлітковому віці княжича було передано на виховання його дядькові – дружиннику Добрині. В 970 р. Святослав посадив свого сина Ярополка в Києві, Олега – у древлян, а Володимира в Новгороді.
Після загибелі князя Святослава у Київській державі спалахнула міжусобна боротьба між його синами. Врешті, у 978 р. Володимир переміг братів та став княжити в Києві одноосібно.
2. Внутрішня та зовнішня політика Володимира
Робота в групах. Клас поділяється на 2 групи. Учні опрацьовують відповідний матеріал підручника і заповнюють табличку. 1-ша група записує основні моменти внутрішньої політики, 2-га група – зовнішньої. Після цього групи обмінюються інформацією. (2-га група для повної відповіді використовує атлас та карту)
Орієнтовний вигляд таблиці
князь |
Внутрішня політика |
Зовнішня політика |
Володимир Великий (978-1015рр.) |
Адміністративна реформа Військова реформа Грошова реформа Релігійна реформа Розбудова Києва Будівництво укріплень –«Змієві вали» |
Розширення кордонів держави (приєднання волинян, білих хорватів, Червенської Русі, Закарпаття, в᾽ятичів, радимичів) Встановив дипломатичні відносини з Чехією, Угорщиною, Польщею, Римом. Уклав шлюб з візантійською принцесою Анною. Вів боротьбу з печенігами |
3. Прийняття християнства.
Перегляд відео про вірування слов᾽ян та про прийняття нової релігії – християнства.
Запитання до переглянутого відео
1. Які причини запровадження християнства Володимиром?
2. Яким чином відбувалось запровадження християнства на Русі?
3. Чому це супроводжувалось знищенням язичницьких кумирів-ідолів та святилищ-капищ?
4. Чим язичництво відрізняється від християнства?
5. Яким, на вашу думку, було історичне значення запровадження християнства?
V. Узагальнення та систематизація знань
Гра „Міцний ланцюжокˮ. Учитель називає учням по черзі дієслово, яке характеризує діяльність Володимира, а учні доповнюють їх. Якщо учень не надає відповідь, то він має встати, тобто перервати ланцюжок.
Князь Володимир:
1.Завершив…
2.Підкорив…
3.Переміг…
4.Побудував…
5.Заснував…
6.Упорядкував…
7.Прийняв…
8.Зміцнив…
9.Розвивав…
10.Карбував…
Після гри заслуховуються думки учнів щодо проблемного питання.
VІ. Підсумки уроку
Вчитель підсумовує вивчене на уроці.
VІІ. Домашнє завдання.
Опрацювати параграф, виконати завдання на контурній карті, деяким учням підготувати повідомлення про Софіївський собор та про Анну Ярославну.