Урок з теми: «Кисень, склад його молекули, фізичні властивості. Оксиген, поширеність у природі»
Мета: навчальна – закріпити поняття про хімічні елементи та прості речовини на прикладі кисню; ознайомити учнів із історією відкриття кисню; навчити учнів за планом давати характеристику Оксигену та кисню, порівнювати кисень як просту речовину й Оксиген як хімічний елемент,
розвивальна – розвивати пам'ять, логічне мислення, використовувати хімічні знання на практиці;
виховна – виховувати творчий підхід до навчання, любов до предмета.
Обладнання та матеріали: періодична система хімічних елементів Д. І. Менделєєва, схема-конспект «Оксиген. Кисень», телевізор, відеозаписи.
Базові терміни та поняття: Оксиген, кисень, прості речовини, складні речовини
Інтеграція: біологія «Роль кисню в процесі дихання живих організмів»
Методи та прийоми: словесні; пояснювально-ілюстративні: розповідь, демонстрації; наочні: комп’ютерна демонстрація; практичні: розв'язування задач: репродуктивні: частково-пошукові; інтерактивні; дослідні.
Компетентності:
1. Ціннісно-смислова компетентність.
2. Загальнокультурна компетентність.
3. Навчально-пізнавальна компетентність.
4. Інформаційна компетентність.
5. Комунікативна компетентність.
М-М1: ЗМІСТОВНО-ПОШУКОВИЙ
Цілі:
1.мотивація учнів до активної пізнавальної діяльності
2. навчити учнів за планом давати характеристику Оксигену та кисню, порівнювати кисень як просту речовину й Оксиген як хімічний елемент,
3.розглянути історію відкриття кисню
Алгоритм м-м
1.Організаційний момент
2.Актуалізація опорних знань учнів
3. Мотивація навчальної діяльності
4.Вивчення нового матеріалу
5.Закріплення(заповнення анкети)
І. Організаційний етап
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Метод «Мозкова атака»
За формулами речовин визначити валентність хімічних елементів:
Al2O3, FeO, Fe2O3, N2O, K2O, B2O3.
Запитання:
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Сьогодні ми починаємо вивчати окремі хімічні елементи і властивості речовин, утворених цими елементами. Почнемо з хімічного елемента, який утворює найважливішу для живих організмів речовину, без якої неможливе наше життя. Що це за речовина і який хімічний елемент її утворює?
ІV. Вивчення нового матеріалу
Вірно, це Оксиген та кисень. Оксиген – найпоширеніший хімічний елемент в земній корі (масова частка 47-49%). Хімічний елемент Оксиген утворює дві прості речовини – кисень, молекула якого складається з двох атомів – О2, і озон, молекула якого складається з трьох атомів – О3.
Оксиген – хімічний елемент
Кисень – проста речовина
Кисень входить до складу повітря. Повітря – суміш газів. Відносна молекулярна маса повітря – 29. Масова частка кисню в повітрі становить близько 23%. Об’ємна частка кисню в повітрі – приблизно 21%.
Фізкультхвилинка-дихальна гімнастика
Відкриття кисню в Європі належить Джозефу Прістлі (1774 рік), хоча аналогічні досліди з одержанням такого ж газу п’ятьма способами були проведені ще в 1772 році Шеєле, але їх результати опубліковані лише в 1775 році. У 1775 році французький хімік Антуан Лоран Лавуазьє довів, що кисень є складовою частиною повітря, а Оксиген входить до складу всіх кислот – «народжує кислоти». Лавуазьє дав назву oxygen.
https://www.youtube.com/watch?v=wO7uGZB_Xu0 (АДРЕСА ВІДЕО)
М-М2: ЗМІСТОВНО-ПОШУКОВИЙ
Цілі:
1. розвивати пам'ять, логічне мислення,
2. використовувати хімічні знання на практиці;
3. закріпити поняття про хімічні елементи та прості речовини на прикладі кисню;
Алгоритм м-м
1.Організаційний момент
2.Актуалізація опорних знань учнів. Складання схеми «Оксиген»
3.Вивчення нового материала. Повідомлення учня «Цікаві факти про Оксиген»
4.Закріплення матеріала
5.Підведення підсумків
1.Організаційний момент
2.Актуалізація опорних знань учнів. Перегляд відео про властивості кисню в природі, складання схеми «Оксиген» /робота правої півкулі/ Посилання https://www.youtube.com/watch?v=kLt4v0tEd-0
Людина за добу споживає 750 л чистого кисню. Загальна маса кисню на Землі становить 10-15 т.
V. Узагальнення та систематизація знань учнів/робота лівої півкулі/
Вправа: яким ви уявляєте оксисен, кисень? Які відчуття у вас виникають? Намалюйте ваш мислеобраз. /робота правої півкулі- включення уяви, творчого мислення/
Завдання:
Обчислимо масову частку Оксигену у молекулі води. /робота лівої півкулі – логічне мислення/
Дано:
Н2О ω (ел) = ∙ 100%
ω(О) -? Мr (Н2О) = 2 Аr (Н) + Аr(О) = 2 ∙ 1 + 16 = 18
Мr (Н2О) = 18
ω(О) = ∙ 100% = 88,8%
Відповідь: масова частка Оксигену у молекулі води становить 88,8%.
2. Прийом «Вірю – не вірю»
VІ. Домашнє завдання Пар.15 повторити №11 письмово, №12*(індив.завдання)
Пар.16 опрацювати
Творчі проекти «Відкриття закону збереження маси речовин»
VІІ. Підбиття підсумків уроку Що нового ви дізналися на цьому уроці?
Ученик(ці)____класу П.І._____________________________
Матриця опорного конспекту з теми:
«Кисень, склад його молекули, фізичні властивості. Оксиген, поширеність у природі»
1.Мозковий штурм Визначи валентність хімічних елементів по формулам:
Al2O3, FeO, Fe2O3, N2O, K2O, B2O3.
2. Анкета «Оксиген і кисень»
Оксиген - хімічний елемент |
Кисень - проста речовина |
1. Назва хімічного елемента – 2. Хімічний знак – 3. Відносна атомна маса: 4. Валентність у сполуках: 5. Утворює 2 прості речовини:
|
|
3.Істория відкриття кисню
Відкриття кисню в Європі належить_______________ в ____________році
4.Заповнення ассоціативної схеми «Оксиген в природі»
5. Задача
Обчисли масову частку Оксигену у молекулі води. /робота лівої півкулі – логічне мислення/
Дано:
Н2О
ω(О) -?
Відповідь:
6. Завдання «Вірю – не вірю»
Напиши відповідь да /ні навпроти твердження::
Оціночний лист
1.Мозковий штурм По 0,5б Макс-3б |
Анкета «Оксиген та кисень» 1б |
3.Істория відкриття кисню 1б |
Схема «Оксиген в природі» 1б |
5.Задача
2б |
6.Завдання «Вірю-не вірю» (по 0,25б) 1б |
Додаткові бали за відповіді |
|
|
|
|
|
|
|