Тема: Генетичні зв’язки між основними класами неорганічних сполук
Мета: розкрити взаємозв’язок явищ у природі на прикладі взаємоперетворень одних класів речовин на інші; узагальнити знання про неорганічні речовини та їх властивості; розвивати вміння порівнювати склад і властивості речовин, класифікувати речовини й реакції, встановлювати генетичний зв’язок між класами неорганічних сполук; виховувати цікавість та спостережливість.
Обладнання та реактиви: Періодична система хімічних елементів Д. І. Менделєєва, таблиця розчинності, ряд активності металів, опорні схеми класів неорганічних сполук, генетичного зв’язку класів неорганічних сполук.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Форми роботи: індивідуальна, фронтальна, групова, робота в парах.
І. Організаційний етап.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
«Сюрприз із кошика»
учні витягують карточки із формулами сполук, дають їм назви та розподіляють по класам (кислоти, луги, основи, оксиди).
ZnO, MgCO3 ,KNO3 , SO3 , CuSO4 , HCl, FeO , H3PO4 , Cu(OH)2 , K2SO3 , FeCl2 , H2O.
Ви знаєте, що усі класи речовин складаються з тих самих хімічних елементів: металів і неметалів.
А чим вони відрізняються? Кількісним і якісним складом.
Як ви вважаєте, чи існує зв’язок між окремими класами неорганічних сполук? У чому цей зв’язок виявляється? Речовини одного класу взаємодіють з іншими речовинами. При цьому утворюються сполуки інших класів. Тобто шляхом хімічних перетворень сполуки одного класу можна перетворювати на інші. Ми стверджуємо, що між класами неорганічних сполук існує генетичний зв’язок, тобто вони взаємоперетворюються під час хімічних реакцій.
ІV. Вивчення нового матеріалу
Гра «Дешифрувальник».
Давайте розшифруємо тему уроку (для цього розподілимо запропоновані речовини за класами та дізнаємось як називається зв’язок між класами неорганічних сполук). У кожного учня на парті картки з завданнями.
Сполуки
|
Оксиди |
Кислоти |
Основи |
Солі |
1. Алюміній оксид |
г |
н |
м |
о |
2. Сульфатна кислота |
в |
е |
а |
р |
3. Хром (ІІІ) гідроксид |
ф |
у |
н |
к |
4. Барій ортофосфат |
л |
ш |
н |
е |
5. Карбонатна кислота |
р |
т |
о |
ш |
6. Натрій сульфат |
к |
а |
м |
и |
7. Ферум (ІІІ) гідроксид |
в |
к |
ч |
н |
8. Йодидна кислота |
й |
н |
ж |
т |
9. Алюміній хлорид |
п |
а |
ш |
и |
10. Калій оксид |
й |
в |
г |
т |
Відповідь: ГЕНЕТИЧНИЙ
Отже, тема нашого уроку генетичні зв’язки між класами неорганічних сполук.
Здійсніть перетворення:
S→SO2→H2SO3→Na2SO3
1) S +O2→SO2
2) SO2+H2O→ H2SO3
3) H2SO3+2NaOH→ Na2SO3+2H2O
Цю схему можна записати в загальному вигляді.
Неметал → кислотний оксид → кислота → сіль
Тепер візьмемо інший ланцюжок перетворень:
К→К2O→КOH→К2SO3
1) 4К+O2→2К2O
2) К2O+H2O→2КOH
3) H2SO3+2КOH→К2SO3+2H2O
В загальному вигляді дана схема виглядає наступним чином:
Метал → основний оксид → основа → сіль
Таким чином, можна одержати кислоту із солі, оксиди з основ і кислот, чисті метали й неметали з їхніх оксидів і солей і т. д.
Робота в групах:
Розгляньте схему «Генетичний зв’язок класів неорганічних сполук» і дайте відповідь:
1 варіант: Чи можна одержати сіль з оксиду? Навести приклади.
2 варіант: Чи можна одержати сіль і з основи? Навести приклади.
Існує багато різних схем, що відображають генетичний зв'язок між основними класами неорганічних сполук. Широко відома схема «кухоль хіміка» (сусідні речовини взаємодіють між собою).
V. Узагальнення і систематизація знань
Напишіть відповідні рівняння реакцій, щоб здійснити запропоновані перетворення.
Варіант І
Варіант ІІ
Якщо на натрій гідроксид подіяти карбон(ІV) оксидом, який виділяється внаслідок взаємодії з хлоридною кислотою кальцій карбонату масою 500 г, то можна добути натрій карбонат масою:
(а) 550 г; (б) 530 г; (в) 520 г; (г) 510 г.
1. Інтерактивна технологія колективно-групового навчання «Мікрофон».
Світ має складну будову. У природі безліч речовин із різноманітними
властивостями, які по різному реагують між собою. Як ви вважаєте, що є основою цього різноманіття?
2. Інтерактивна гра «Незакінчене речення»
На уроці я дізнався...,
зрозумів..., навчився...,
найбільш цікавим було ...,
найбільший мій успіх – це...,
найбільші труднощі я відчув...,
я не вмів, а тепер умію...,
я змінив своє ставлення до...,
на наступному уроці я хочу... .
VIІ. Домашнє завдання.
Опрацювати відповідний параграф підручника.
Скласти хімічну казку про дружбу оксидів, основ, кислот та солей.
Придумати та записати 3 рівняння реакції, які б відповідали «кухлю хіміка» за схемою:
метал → основний оксид → основа → сіль