16 червня о 18:00Вебінар: Збереження здоров’я дітей з особливими освітніми потребами

Урок з теми "Корупція. Шляхи подолання" 10 клас

Про матеріал
Конспект уроку з курсу «Громадянська освіта» 10 клас Розділ 6 : Взаємодія громадян і держави в досягненні суспільного доброботу. Тема уроку : Корупція. Шляхи подолання. Мета: Сформувати поняття «корупція», «корупціогенний ризик», «корупціогенний фактор» та стійкого відношення учнів як до негативного явища; встановити причино – наслідкові зв’язки корупційних дій, дослідити прояви корупції в повсякденному житті; визначити можливі шляхи подолання корупції; сприяти усвідомленню важливості протидії корупційним схемам; застосовувати міжпредметні зв’язки; сприяти формуванню активної життєвої позиції та громадянської свідомості. Міжпредметні зв’язки : Англійська мова, зарубіжна література, географія, всесвітня історія. Тип уроку: уроку вивчення нового матеріалу. Технології: розвивальна, критичного мислення, створення ситуації успіху здоров’язберігаюча. Форми роботи: індивідуальна, фронтальна, групова.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Розробка конспекту уроку з курсу «Громадянська освіта»

Тема уроку: Корупція. Шляхи подолання.

 

 

 

 

                                                                                           Підготувала:

                                                                                           вчитель історії

                                                                                           Криворізької загальноосвітньої

                                                                                            школи І-ІІІ ступенів№87

                                                                                             Токарєва Тетяна  Сергіївна

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Конспект уроку з курсу «Громадянська освіта»  10 клас

Розділ 6 : Взаємодія громадян і держави в досягненні суспільного             

                 доброботу.

Тема уроку :  Корупція. Шляхи подолання.

Мета:

Сформувати поняття «корупція», «корупціогенний ризик», «корупціогенний фактор»  та стійкого відношення учнів як до негативного явища;

 встановити причино – наслідкові зв’язки  корупційних дій, дослідити прояви корупції в повсякденному житті;

визначити  можливі шляхи подолання  корупції; 

сприяти усвідомленню важливості протидії корупційним схемам;

застосовувати  міжпредметні зв’язки;

сприяти формуванню активної життєвої позиції  та громадянської свідомості.

Міжпредметні зв’язки :

Англійська мова, зарубіжна література, географія, всесвітня історія.

Тип уроку: уроку вивчення нового матеріалу.

Обладнання: підручник  Громадянська освіта: 10 клас \ П.В.Вербицька, О.В.Волешенюк, Г.О.Горленко – Київ: Літера ЛТД, 2018. 224с., мультимедійна презентація, проектор, екран, відеоролик, картки, кубик «Блума».

Очікувані результати:

Після вивчення цієї теми учні зможуть:

  • дати оцінку корупційним діям;
  • виокремити поняття «лобізм», «адвокація», «корупція» «корупціогенний ризик», «корупціогенний фактор» ;
  • пояснити причини і наслідки корупційних дій;
  • визначати шляхи подолання корупціїї;
  • розуміти принцип діяльності системи державних закупівль ProZorro.

 

Технології: розвивальна, критичного мислення, створення ситуації успіху здоровязберігаюча.

Форми роботи: індивідуальна, фронтальна, групова.

 

Структура уроку

п\п

Структурні компоненти

уроку

Методи та прийоми

І

Організація навчальної діяльності

Створення сприятливого психологічного настрою на уроці

ІІ

Актуалізація опорних знань учнів 

Вправа «Заповни таблицю»

Вправа «Обери пару»

Завдання «Назви плакат»

ІІІ

Мотивація навчальної діяльності

Відеоролик англійською мовою«What is corruption

Прийом «Кошик ідей»

IV

Вивчення нового матеріалу

 

1.Поняття та  причини корупції

 

Робота в групах. Завдання:  1.Вам потрібно визначити причини корупції, опрацювавши текст.

   2.  Навести приклади, життєві ситуації.

Вправа «Асоціації»

Виступ учня «Боротьба з корупцією. Екскурс в історію»(індивідуальне випереджальне завдання)

Робота з мапою індексу сприйняття корупції Завдання:

1.Про що свідчить запропонована мапа?

2.Знайдіть на мапі Україну та визначте, до яких країн по рівню корупції вона належить?

3.Tell me please least corrupt countries on the map? (Назвіть англійською мовою наймеш корумповані країни, зазначені на карті).

 

 

2.Наслідки корупційних дій

 

Індивідуальна робота з підручником стр.188-189

Завдання: 1.Опрацюйте текст підручника (стр.188-189).

2.Визначте наслідки корупції.

Робота в группах

Завдання:

1.Складіть життєву ситуацію, в якій будуть відстежуватися корупційні діяння.

2.Визначте:

А) Позитивні наслідки

Б) Негативні наслідки

3. Назвіть способи чесно вирішити наведену ситуацію.

 

3. Шляхи подолання корупції.

 

Вправа «Загальне коло»

Завдання: Запропонуйте шлях подолання корупції.

Виступ учня «Основні принципи роботи сайту державних закупівль ProZorro» (індивідуальне випереджальне завдання)

 

V

Узагальнення і систематизація знань 

 

Прийом «Куб Блума»

Прийом «Кошик ідей»

 

VI

Рефлексія уроку

Створення віртуального плакату

 

VII

Домашнє завдання

 

 

Інструктаж вчителя.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Хід уроку.

I.Організаційний момент.

II. Актуалізація опорних знань.

Вчитель

Протягом всього життя громадяни зіштовхуються з багатьма ситуаціями, коли їм необхідно обстоювати інтереси – і не завжди власні, а і громади. Обстоювання інтересів, які підкріплені законом можуть набувати різних форм, з якими ми вже знайомилися на попередніх уроках.

Зверніть увагу на екран. Дайте визначення  поняттям, бажано одним словом.

(слайд3), (слайд4)

Учні називають поняття: Лобізм, адвокація.

Вчитель

Спробуємо згадати характерні ознаки цих понять під час заповнення таблиці ( усно).

Учні виходять, вибирають шляхом жеребкування кольорові картки, на яких написані  питання. Якщо відповідь вірна, на екрані заповнюється відповідна клітинка.

(слайд 5,6)

Питання для

порівняння

Адвокація

      Лобізм

Походження або англомовний еквівалент

 Від англ.Advocacy,

Advocare-заклик до надання підтримки.

Від англ «lobby» - кулуари.

Мета

 

Відстоювання інтересів громади

Створення продуктивних

 й прозорих відносин між урядовцями та громадами

 Частина суспільства.

Відстоювання інтересів комерційних

Напрям

Інтереси вразливих верств населення

Інтереси бізнесу

Методи

вплив

Листи, петиції, мітинги, флешмоби.

Вплив на прийняття законопроектів

Особа в цій

галузі

Поборник

Лобіст

Поняття

Діяльність з представництва та захисту інтересів клієнта (індивіда або групи людей) уповноваженої особи чи організації з метою отримання клієнтами доступу до благ, на які вони мають право, але не можуть його реалізувати.

Цілеспрямований вплив груп осіб або різноманітних організацій, що представляють інтереси якоїсь частини прошарків суспільства, на рішення законодавчих органів із метою отримання користі.

 

 

Вчитель

Продемонструйте свою кмітливість під час наступної вправи.

Вправа « Обери пару»

На екрані буде  зявлятися початок ( перша половина) прислів’я. Вам потрібно продовжити прислів’я, тобто скласти відповідну пару.

(слайд7)

Учні продовжують  прислівя :

1.Бери і два, і три та….. справу попри.

2.За тим діло встало, …..що мало дано.

3.Суха ложка…….. рот дере.

4.Хочеш добра, …….підсипай срібла.

Вчитель

Зверніть увагу на екран. Дайте назву ілюстрації, бажано одним словом.

Завдання «Назви плакат»  (слайд 8)

Відповідь учнів - «Корупція»

Вчитель

Повідомлення теми,мети  та плану уроку.

Тема уроку: Корупція. Шляхи подолання.

(слайд1-3)

Учні записують в зошит

 

ІІІ Мотивація учбової діяльності.

Вчитель

Сьогодні на уроці спробуємо використати ваші вміння та знання з інших предметів.

Do you speak English?

Look at screen. Watch the video carefully.

(Ви розмовляєте англійською? Зверніть увагу на екран. Перегляньте  уважно відео.)

Відео «What is corruption?» (Відеоролик англійської мовою)

https://www.youtube.com/watch?v=hglpdc8vwW0

Учні переглядають відеоролик.

Прийом «Кошик ідей»

Напишіть(всі бажаючі) по одному реченню та покладіть у кошик.

(мова англійська чи українська за бажанням учня.)

В кінці уроку визначимо наскільки влучно ви визначили  цей термін.

Передбачені відповіді учнів

«Корупція» :

  • хабарництво;
  • незаконний прибуток;
  • зловживання службовим становищем;
  • кумівство і т.д.

 

IV Вивчення нового матеріалу

Розповідь вчителя.

Корупція є одним із найдавніших проявів суспільного життя. Латинське слово «corruption» означає «корозія, роз’їдання, руйнування». Корупція — явище, наявне у всіх країнах світу. Міжнародна громадська організація, яка займається боротьбою з корупцією та дослідженням питанням корупції у світі (Transparency International), дає таке визначення корупції: «Корупція — це використання владних повноважень для задоволення приватних інтересів». Конвенція ООН «Проти корупії» (2003 року) у 2010 році набрала чинності як частина законодавства України.

Розрізняють корупційний і корупціогенний ризик.

У правовому полі України корупціогенний фактор визначають як здатність нормативно-правової конструкції (окремого нормативного припису чи їх сукупності) самостійно чи у співдії з іншими нормами сприяти вчиненню корупційних правопорушень.

Корупціогенний ризик можливий лише у нормативно-правових актах та проектах нормативно-правового акту. Залежно від спрямованості виокремлюють такі види корупціогенних факторів:

1) неправильне визначення функцій, повноважень (обов’язків) і відповідальності певних суб’єктів (осіб, на яких поширюється дія Закону України «Про запобігання корупції»);

 2) колізії і вади законодавчої техніки;

3) прогалини в регулюванні (відсутність або недостовірність контролю та прозорості; відсутність або недостатність адміністративних і судових процедур; відсутність або недостатність конкурсних (аукціонних) процедур тощо);

4) неправдиві цілі ухвалення законопроекту. (слайд 9)

Корупціогенний фактор може бути усунений через:

а) конкретизацію положень проекту нормативно-правового акту;

б) включення до проекту нормативно-правового акту відсильних норм;

в) відображення в проекті нормативно-правового акту розгорнутих повних процедур;

г) виключення положень проекту нормативно-правого акту.

(слайд 10)

Учні записують визначення понять у зошит

Вчитель

Корупція є результатом багатьох процесів, що відбуваються в суспільстві, тож побороти її можна, лише враховуючи національну специфіку та глибинний аналіз причин корупційних процесів.

Зараз ділимо клас на 3 групи. Кожна група отримує завдання. Представник групи виходе і методом жеребкування обирає  дві названі причини.

Завдання: 1.Вам потрібно визначити причини корупції, опрацювавши текст.

   2.  Навести приклади, життєві ситуації. (слайд 11)

Робота  в групах

Опрацювання учнями теоретичного матеріалу (додаток 1)

Завдання для груп визначили шляхом жеребкування.

Учні поділені на групи і працюючи з текстом знаходять і називають відповідні причини.

 

Причини:

  1. Правові;
  2. Організаційно-економічні;
  3. Інформаційні;
  4. Соціальні- психологічні;
  5. Культурно-історичні;

    6.Політичні. (слайд 12)

Учні записують визначені причини у зошит

Вчитель

Корупція зявилася в результаті споконвічного бажання людини збагатитися. До корупції може бути схильна будь – яка людина, що має повноваження щодо розподілу ресурсів, які їй не належать, на власний розсуд. Розрізняють багато видів та форм корупційних дій.

Спробуйте назвати їх під час демонстрації ілюстрацій.  Увага на екран.

Вправа «Асоціації»     Форми  та види корупції

На екрані з’являються ілюстрації  потрібно назвати види корупції.

(слайди 13-17)

Передбачені відповіді учнів:

Кумівство,

Розтрата,

Хабарництво,

Вимагання,

Шахрайство.

 

 

 

Розповідь вчителя.

Історія знає багато прикладів корупції в різних країнах і за різних часів. Так, першим правителем, про яко­го збереглася згадка як про борця з корупцією, був Урукагін — шумерський цар міста-держави Лагаш у другій половині XXIV ст. до н.е. Це явище було поширеним і в іншим давніх державах: люди намагалися шляхом подарунків вирішити на свою користь судові спори або отримати бажані посади в Стародав­ньому Єгипті, Греції, Індії та Китаї. Корупція процвітала і за Середньовіччя, і в пізніші історичні епохи, але водночас люди завжди добре усвідомлювали її згубність, а закони часто за неї карали.

Один із вас отримав випереджальне завдання – підготувати історичний  дайджест «Боротьба з корупцією. Екскурс в історію».

Під час виступу учня зафіксуйте країни, про які ви почуєте зараз та визначте приналежність до історичних періодів.

Індивідуальне випереджальне завдання

Виступ учня «Боротьба з корупцією. Екскурс в історію»

 (слайд 18)

Учні  слухають однокласника і виконують завдання:

Стародавня історія – Персія

Середньовіччя- Італія

Новий час-Іспанія, Бельгія

Новітня історія-Китай, США, Гонконг, Нідерланди.

Перевірка завдання (слайд 19)

Вчитель

Міжнародна неурядова організація «Трансперенсі Інтернешнл» уже  протягом багатьох років досліджує сприйняття корупції населенням різних  держа­вах світу. Держави оцінюють за 100-бальною шкалою, від 0 — високо корум­повані, до 100 — дуже чисті. У 2016 р. середнім світовим показником було 43 бали, що говорить про небезпечну поширеність корупції у світі.

Зверніть увагу на екран.

Робота з мапою індексу сприйняття корупції (слайд 20)

https://www.transparency.org/news/feature/corruption_perceptions_index_2016

Завдання:

  1. Про що свідчить запропонована мапа?
  2. Знайдіть на мапі Україну та визначте, до яких країн по рівню корупції вона належить?
  3. Tell me please least corrupt countries on the map? (Назвіть англійською мовою наймеш корумповані країни, зазначені на карті).

Передбачені відповіді учнів.

  1. Рівень корумпованості в світі.
  2. Україна займає 131 місце серед 176 країн
  3. Найменш корумповані країни: Данія, Нова Зеландія,Фінляндія, Швеція, Норвегія, Сінгапур, Нідерланди, Канада, Німеччина.

Коментар вчителя

Згідно з Індексом сприйняття корупції 2016 року, Україна займає 131 місце серед 176 країн, охоплених дослідженням, оцінкою 29 зі 100 можливих балів. Це дуже низька оцінка, набагато нижча за середньосвітову. Водночас, це й не­ величке покращення у 2 бали порівняно з попереднім роком. Таке покращення пов’язане із запровадженням системи електронного декларування для посадов­ців. (слайд 21)

Вчитель

Корупція часто допомагає швидко вирішити проблеми. Та всі ми розуміємо, що навіть незначний хабар руйнує демократію, не дозволяє нам користуватися нашими правами й можливостями, навіть здійснювати наші мрії.

Робота з текстом підручника стр.188-189

Завдання: Опрацюйте текст підручника (стр.188-189).

Визначте наслідки корупції. (слайд 22)

Перевірка та обговорення виконаного завдання.

 Наслідки корупції:

1.Економічні;

2.Соціальні;

3.Фізичні;

4.Освітні( інтелектуальні);

5.Етичні (моральні);

6.Політичні (антидемократичні);

7.Здоров’юзагрожуючі. (слайд 23)

Робота в группах

Завдання:

1.Складіть життєву ситуацію, в якій будуть відстежуватися корупційні діяння.

2.Визначте:  А) Позитивні наслідки

             Б) Негативні наслідки

3. Назвіть способи чесно вирішити наведену ситуацію. (слайд 24)

Перевірка завдання.

Вчитель цитує американського науковця з  інтелекту Джой Пола Гілфорда:

«Житиозначає мати проблеми, а вирішувати їх — означає  зростати інтелектуально». (слайд 25)

Розповідь вчителя.

Ми підійшли до найважливішого питання – Як подолати корупцію.

Мойсей водив євреїв по пустелі у пошуках Землі Обітованої 40 років. До тих пір, поки не вмер останній, хто пам’ятав рабство, і поки не постав вільний народ. До речі, помер і сам Мойсей, не увійшовши до Ханаану. Бо і сам він, незважаючи на святість, пам’ятав неволю.

 Цей образ цілком можна поширити і на боротьбу з корупцією.

Як практично запобігти корупції?

Вправа «Загальне коло»

Завдання: Запропонуйте шлях подолання корупції.

Передбачені відповіді учнів:

1.Ухвалення антикорупційного законодавства.

2.Створення та ефективна діяльність антикорупційних органів.

3.Формування нетерпимого ставлення до проявів корупції.

4.Прозорість та доступ громадян до діяльності органів державної влади.

Вчитель   У вас буде можливість ретельніше опрацювати ваші пропозиції під час виконання домашнього завдання – укладання пам’ятки «Як запобігти корупції».

Одним із прикладів  прозорості у діяльності органів державної влади – це сайт державних закупівль ProZorro.

Пропоную вашій увазі виступ учня, який заздалегідь ознайомився з принципом роботи сайту державних закупівль ProZorro і підготувався до виступу.

Виступ учня «Основні принципи роботи сайту державних закупівль ProZorro».

Запитання до учнів

  1. Назвіть алгоритм подачі пропозицій на сайті ProZorro.
  2. Як громадяни можуть проконтролювати ефективність процесу закупівль за бюджетні гроші?  (слайд 26)

V. Узагальнення та систематизація знань.

Прийом «Куб Блума»

Учні почергово кидають паперовий куб, на гранях якого написані запитання і дають відповіді:

1.Назви поняття

2.Поясни значення понять

3.Проаналізуй причини виникнення

4.Застосуй на практиці

5.Оціни метод впливу

6.Запропонуй шляхи вирішення

Прийом «Кошик ідей»

Учням запропоновано взяти картки, які вони поклали до кошику на початку уроку  з визначенням поняття «корупція» і якщо  у них змінилося усвідомлення визначення поняття, то вони можуть виправити або дописати.

Створення віртуального плакату

Давайте з легкої руки змінимо назву і написи на ньому.

Учням запропоновано змінити написи на плакати, з яким вони працювали на початку уроку.

Обговорення пропозицій.

Передбачені відповіді.

Назва :«Корупція» змінюємо  «Антикорупція»

Написи: « Не бачу» змінюємо «Бачу», «Не чую» змінюємо «Чую», «Мовчу» змінюємо   «Не мовчу».

VІ. Підсумки уроку

   Сучасні суспільно-політичні процеси української держави мають європейську спрямованість. Недарма відчутна орієнтованість нашої економіки, освіти, медицини на кращі досягнення інших держав. Утвердження свободи слова, вільний розвиток демократії в Україні доводять,що корупцію подолати можливо. Починати потрібно з себе – просто не брати і не пропонувати хабарі.  Відкрите і широке обговорення проблем корупції в суспільстві має стати першим кроком у боротьбі з корупцією.     

Добробут наступного покоління – це наша справа. Так давайте змінювати нашу державу разом.

VІІ. Домашнє завдання  (слайд 28)

1.Опрацювати сторінки 186-191 в підручнику (Тема 6.7.)

2.Диференційоване завдання ( на вибір учня):

  • Підготуйте  мультимедійну презентацію «Значення та функції  Антикорупційних органів в Україні».
  • Напишіть есе «Україна  без корупції»
  • Намалюйте антикорупційний плакат.
  • Складіть памятку  «Як запобігти корупції».

 

Список використаної літератури:

 

  1. Антикорупційний урок. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://www.ed-era.com/anticorr/lesson1/
  2. Громадянська освіта: підруч. для 10 кл. закладів загальноосвітньої середньої освіти /П.В.Вербицька, О.В.Волешенюк, Г.О.Горленко – Київ: Літера ЛТД, 2018. –C.187-191
  3. Громадянська освіта: підруч. для 10 кл. закладів загальної середньої освіти / Бакка Т. В., Марголіна Л. В., Мелещенко Т. В. — К. : УОВЦ «Оріон», 2018. — C.206-210
  4. Громадянська освіта: підруч. для 10 кл. закладів загальноосвітньої середньої освіти / І.Д. Васильків , В.М. Кравчук , О.А. Сливка, І.З. Танчин, Ю.В. Тимошенко, Л.М. Хлипавка – Тернопіль: АСТОН,2018.-С.210-214
  5. Відео «What is corruption?» [Електронний ресурс]. – Режим доступу:https://www.youtube.com/watch?v=hglpdc8vwW0
  6. Мапа індексу сприйняття корупції [Електронний ресурс]. – Режим доступу:

https://www.transparency.org/news/feature/corruption_perceptions_index_2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ДОДАТОК 1

ЗАВДАННЯ:

1.Опрацюйте учбовий матеріал.

2.Оберіть зазначені у вашій картці причини корупції.

3.Наведіть приклади, життєві ситуації.

Виокремлюють кілька причин виникнення корупції в житті держави.

Зокрема, їх можна об’єднати в групи:

1.Відсутність зрозумілої законодавчої бази; зміна економічного законодавства; недотримання норм міжнародного права; неадекватні заходи у боротьбі з корупцією; можливість втручання у судовий процес та судові рішення; наявність норм, які дозволяють суб’єктивне трактування нормативних актів.

2. Слабкий рівень контролю за розподілом  державних ресурсів, неефективний бюрократичний апарат державного управління; низька заробітна плата чиновників; штучні бар’єри проникнення на ринок.

3. Відсутність реальної інформаційної свободи; наявність офшорних зон; відсутність дослідження проблем корупції.

4. Кланова структура суспільства; традиції непотизму, експлуатація дружніх зв’язків, різні домовленості, дарування подарунків (хабарів), низький рівень грамотності й освіти населення у боротьбі протии корупції.

5.Культурні традиції суспільства формують нейтральне ставлення до корупції; особливості історичного розвитку держави.

6.Використання посадових можливостей для задоволення приватних інтересів, отримання особистої вигоди, зловживання службовим становищем.

 

 

 

 

 

 

 

 

 ДОДАТОК 2

 

 

C:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\КУБ.jpg

КУБ  БЛУМА

Написи для сторін куба:

1.Назви поняття

2.Поясни значення понять

3.Проаналізуй причини виникнення

4.Застосуй на практиці

5.Оціни метод впливу

6.Запропонуй шляхи вирішення

 

 

ДОДАТОК 3

 

D:\бизнес ы корупцыя\КОРУПЦЫЯ.jpg

docx
Додано
21 січня
Переглядів
978
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку