Тема: Многочлени. Додавання і віднімання многочленів.
Мета: Узагальнити знання та формувати навички розв’язування многочленів, використовуючи основні властивості одночленів, застосовувати отримані вміння для обчислювання значень многочленів і розв'язування рівнянь; розвивати позитивні риси особистості, бажання пізнавати нове, прививати інтерес до математики; виховувати почуття відповідальності, вміння швидко і правильно приймати відповідні рішення, старанність у навчанні.
Тип уроку: Урок узагальнення та систематизації знань, умінь та навичок.
Оголошення теми і мети уроку
ІІ. Перевірка домашнього завдання
1. Що називається многочленом?
2. Який многочлен називається многочленом стандартного виду ?
3. Що називається степенем многочлена ?
4. Подайте в стандартному вигляді многочлен і визначте степінь отриманого многочлена:
а) 7x – 15xy – 8xy
б) 2a · a2 · 3b + 5ca – 4b
в) 3aab – 5a2b2b2 – 6ab ·2a + 5ab · 0,4ab3
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Перед виконанням вправ акцентую увагу на тому, що ми маємо у своєму арсеналі правила (алгоритми) 2-х взаємообернених дій:
Але при цьому перетворення дещо схожі, тобто залежно від знака, що стоїть перед дужками, знаки доданків у дужках або не змінюються, або змінюються на протилежні. Тому роботу з виконання обох видів завдань починаємо саме з визначення знака перед дужками.
3. Як знайти суму многочленів 7x2 – 4x + 9 і –3x2 + 5x –7 ?
4.Як знайти різницю многочленів5x2 – 8x + 7 i 2x –6x –5 ?
IV. Узагальнення знань. Засвоєння та розширення вмінь
1) Самостійна робота
Варіант 1 |
Варіант 2 |
1. Зведіть до стандартного вигляду многочлени: |
|
1) –2х + х2 + 3х3 – 4х – 2х2; 2) 3х ∙ 2у2х – 8х2у – 3у2 ∙ 5х2. |
1) 7х2 – 8х3 – 5х2 + х + х3; 2) 3х2 ∙ 5ху – 17ху – 3у ∙ 6х3. |
2. Знайдіть суму й різницю многочленів: |
|
х2 – 5х – 7 та х – 3х2 + 1 |
х2 – х + 2 та 7 – 8х – 10х2 |
1 варіант |
2 варіант |
1. 1) 3x3 – x2 – 6x |
1. 1) -7x3 + 2x2 + x |
2) -9x2y2 – 8x2y |
2) -3x3y – 17xy |
2. 1) -2x2 – 4x - 6 |
2. 1) -9x2 – 9x + 9 |
2) 4x2 – 6x - 8 |
2) 11x2 + 7x - 5 |
Проведення самоперевірки та самоцінювання виконаних робіт (за запропонованими вчителем підказками правильною розв'язування вправ).
2) Виконання письмових вправ
1. Розв'яжіть рівняння: (2у3 + 3у2 – 7) – (5 + 3у + у3) = 3у2 + у3 – 5у.
2. Знайдіть значення виразу:
12х2 – (5х2 + 2ху) – (7х2 – 4ху), якщо х = 0,35; у = 4.
3. Замість (*) поставте такий многочлен, щоб утворилася тотожність:
(*) – (5ху – х2 + 2у2) = 3х2 + ху; 2) 5а3 – а2 + 3а4 – 7 + (*) = 2а2 – 3а.
V. Підсумок уроку
Чи правильна рівність? Якщо ні, знайдіть та виправте помилку.
1) (–5х2 + 2ху – 4) + (4х2 – 6ху) = –5х2 + 2ху – 4 – 4х2 – 6ху;
2) (–5а2 + 1) – (8а2 + 4аb) = –5а2 – 1 + 8а2 – 4аb.
VI. Домашнє завдання
Випереджальне домашнє завдання. Послідовно виконайте такі завдання:
1) Повторіть зміст понять «одночлен», «многочлен», «члени многочлена», «розподільна властивість множення».
2) Яке з названих понять можна використати, щоб записати вирази, тотожно рівні виразам: a(b + c); a(b – c); a(b + c + d)?
3) Використовуючи слова «одночлен», «добутки», «многочлен», «члени многочлена», «сума», прочитайте тотожність, що утворилася в п. 2.