Урок з теми "Мохи. Будова та різноманітність"

Про матеріал

сформувати знання про характерні особливості мохоподібних, ускладнення їхньої організації порівняно з водоростями; розвивати логічне мислення, продовжити формування навичок порівняльного аналізу; вміння аналізувати навчальний матеріал; виховувати пізнавальний інтерес учнів.

Перегляд файлу

Урок з біології ( 6 клас )

Тема «Мохи»

 Мета: сформувати знання про характерні особливості мохоподібних, ускладнення їхньої організації порівняно з водоростями;  розвивати логічне мислення, продовжити  формування навичок порівняльного аналізу;  вміння аналізувати навчальний матеріал; виховувати пізнавальний інтерес учнів.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Вид уроку: комбінований.

Обладнання: підручники, таблиці , гербарні екземпляри моху, торф, роздаткові картки.

Базові поняття: спорогон, спорангій, статеве покоління, нестатеве покоління.

Структура уроку з хронометражем:

1. Організаційний момент – 1 хв.

2. Актуалізація опорних знань і умінь – 6 хв.

3. Мотивація навчальної  та пізнавальної діяльності – 3 хв.

4. Вивчення нового матеріалу – 25 хв.

5. Закріплення матеріалу – 7 хв.

6.Підсумок уроку – 2 хв.

7. Домашнє завдання – 1 хв.

Хід уроку

I. Організаційний момент

Нумо, діти, підніміться

Всі приємно посміхніться.

Продзвенів уже дзвінок,

Починаємо урок.

II. Актуалізація опорних знань і умінь

1.Робота біля дошки – визначити до якого відділу належать водорості

  ( один учень ).

ульва-

навікула-

ламінарія-

порфіра-

спірогіра-

хара-

евглена-

2.Складання сенкану «Водорості» ( весь клас )

Водорості

одноклітинні, багатоклітинні

фотосинтезують, рухаються, розмножуються

відсутні тканини та органи

рослини

III. Мотивація навчальної  та пізнавальної діяльності

 Меж клюквы и морошки,

Среди лесных болот,

На кочке мох без ножки

 Куда не глянь, растет.

 Он снизу - беловатый,

Повыше - зеленей.

Коль нужно будет ваты,

 Нарви его скорей.

На кустиках поляны

Подсушен в летний зной,

Он партизанам раны

Лечил в глуши лесной. 

Бесіда:

-Про яку рослину іде мова у вірші? ( мох )

-Де він росте? ( на болоті )

-Які особливості його будови? ( без ніжки, знизу білий, зверху – зелений )

-Яке значення він відіграє? ( має лікувальні властивості )

Діти, у вірші шла мова про мох сфагнум. На Землі налічується близько 24 тис. видів мохів. Сьогодні на уроці дізнаємося про будову, різноманітність та значення мохів.

IV. Вивчення нового матеріалу.

1.  Середовища існування мохів.

- Де поширені мохи крім боліт? ( робота з підручником ст.173 )

2. Будова і розмноження мохоподібних на прикладі зозулиного льону

Картинки по запросу життєвий цикл мохів( робота з таблицею та малюнками підручника)

У вологих лісах, на луках помітні зелені «килимки», утворені невеликими рослинами моху зозулиного льону. Кожна рослинка має пряме стебло, укрите листками, до ґрунту вона кріпиться ризоїдами. Це статеве покоління моху. Чоловічі та жіночі статеві органи розвиваються на окремих рослинах  такі рослини називають дводомними, на відміну від однодомних рослин, на яких статеві органи розташовані на одній особині. Після дозрівання статевих клітин у вологу погоду сперматозоїди виходять назовні. Рухаючись за допомогою двох джгутиків по плівці води, що обволікає рослини, вони досягають верхівки стебла жіночої особини та потрапляють всередину. Там і відбувається процес запліднення. Із заплідненої яйцеклітини на верхівці материнської рослини розвивається за рахунок її поживних речовин особина нестатевого покоління . Вона має вигляд коробочки з кришечкою, укритої ковпачком на тоненькій стеблоподібній ніжці. Усередині коробочки утворюється спорангій зі спорами. Після дозрівання спор ковпачок відпадає, кришечка коробочки відкривається, спори висипаються та розносяться вітром. На поверхні вологого ґрунту спора проростає тоненькою зеленою ниткою. Нитка росте та галузиться, з деяких її клітин унаслідок поділу утворюється  кілька рослин . Отже, у мохоподібних у життєвому циклі переважає  статеве покоління, а особини нестатевого покоління  зростають на ньому та отримують від нього поживні речовини.

 3.Лабораторне дослідження. Будова зозулиного льону

4. Сфагнум. Утворення торфу ( робота з таблицею та колекцією»Торф»)

 Ознайомлення з будовою сфагнума

-Чим сфагнум відрізняється від зозулиного льону?

-Як утворюється торф?

-Яке значення торфу?

Фізкультхвилинка

Дерева високі, дерева низенькі

В них крони широкі і крони вузенькі

Там птахи літають

І зайчики стрибають

Дерева від вітру гіллям колихають

Листочок від сильного вітру крутився

На землю упав і там залишився

V. Закріплення матеріалу

1. Загадки

а) Зелений мох зозулин льон-

Цікава рослина.

а що собою являє

підземна частина?

б) Мохоподібні не цвітуть,

Насіння не утворюється.

Хто нам зараз розповість,

Як вони розмножуються?

в) Хто про мох зозулин льон

Прочитав і знає

Нестатеве покоління

Яку будову має?

г) Хто нам зараз відгадає

Що зі спори виростає?

 

 

 

2. Робота з роздатковими картками ( підкреслити ознаки мохів ).

- квітка

- нижчі рослини

- спори

- корені

- тканини

- ризоїд

- вищі рослини

- органи

- плоди

- слань

VI. Підсумок уроку

VII. Домашнє завдання

Опрацювати  §39 та закінчити речення ( ст. 176-177 підручника)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
2 серпня 2018
Переглядів
2763
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку