Поданий урок дасть можливість учням удосконалити мовленнєво-мислительні вміння, усвідомлювати тему й основну думку, логіку викладу, тип і стиль мовлення, запам'ятовувати конкретні факти, послідовність викладу матеріалу; розвивати мовленнєво-комунікативні вміння, здійснювати змістово-композиційний і мовний аналіз художнього твору розповідного характеру з елементами роздуму, сприймати письмовий текст, розуміти його, створювати твори-роздуми про вчинки людей на основі власних спостережень і вражень у художньому стилі.
6клас мова
Тема. Навчальний письмовий твір-роздум про вчинки людей на основі власних спостережень і вражень у художньому стилі
Мета: удосконалити мовленнєво-мислительні вміння усвідомлювати тему й основну думку логіку викладу, тип і стиль мовлення, запам’ятовувати конкретні факти, послідовність викладу матеріалу; розвивати мовленнєво-комунікативні вміння здійснювати змістово-композиційний і мовний аналіз художнього твору розповідного характеру з елементами роздуму, сприймати письмовий текст, розуміти його, створювати твори-роздуми про вчинки людей на основі власних спостережень і вражень у художньому стилі.
Працюй над очищенням твоїх думок. Якщо в тебе
не буде дурних думок, не буде й дурних учинків.
Конфуцій
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ. Ознайомлення учнів з темою, метою й завданнями уроку
Робота над словами Конфуція (епіграфом уроку). Бесіда з класом.
► Який смисл, на вашу думку, автор уклав у зміст цих слів?
► Чи варто замислюватися над цим?
ІІІ. Колективна робота з текстами-зразками
1. Прочитати текст. Визначити, до якого типу мовлення він належить.
Іменини
Сьогодні день народження Ніни. Прийшли гості. Мама накриває стіл білою скатертиною. Ніна подумала: це ж бабуся за стіл сяде. Їй вісімдесят років. У бабусі тремтять руки. Несе ложку бабуся – ложка дрижить, крапельки падають на стіл. Подруги сміятимуться. Розкажуть потім у школі: у Ніниної бабусі руки тремтять.
Ніна тихенько сказала мамі:
— Мамо, хай бабуся сьогодні за стіл не сідає.
— Чому? – здивувалася мати.
— У неї руки тремтять. Капає на стіл…
Мама зблідла. Не сказавши ні слова, вона зняла зі столу білу скатерть і сховала її в шафу.
Мама довго сиділа мовчки, потім сказала:
— У нас сьогодні бабуся хвора. Тому іменинного обіду не буде. Поздоровляю тебе, Ніно, з днем народження. Моє тобі побажання: будь справжньою людиною.
За В. Сухомлинським
2. Як ви гадаєте, чому Нінина мама так зробила і так сказала? У формі роздуму відтворити думки Ніниної матері про поведінку дочки. Розпочати так: Ніна повелася так з бабусею, тому що… У формі роздуму дати оцінку поведінці Ніниної матері, розпочавши так: Нінина мама вчинила, на мою думку, правильно, через те що…
3. Прочитати текст мовчки. Елементи яких типів мовлення поєднано у тексті? Прочитати речення, які є тезою. Чи достатньо доказів наведено в тексті? Відповідь обґрунтувати.
НАЙКРАЩЕ В ЛЮДИНІ — ЇЇ ДУША
До нашого класу прийняли новеньку дівчинку. Вона була негарна, не така спритна, як інші, та ще й в окулярах. Дівчата неприязно поставилися до новенької, хлопці також. Тетяна, так звали дівчинку, училася добре, але почувалася в класі дуже самотньо.
Узимку, коли лютував грип, вона захворіла, і близько тижня її не було в школі. Ми з Сашком вирішили зробити добру справу — провідати Тетяну. Те, що ми побачили в неї, нас вразило. Уся кімната була в якихось масках, черепашках, томагавках, і чого там тільки не було. Тетяна розповіла, що її батько працює на кораблі, багато чого бачив у своєму житті і на згадку про ті місця, де побував, привозив фотографії, слайди та сувеніри. Ми наче поринули в якийсь казковий світ, роздивлялися все, слухали розповіді Тетяни, яка багато читала, і незчулися, як настав вечір.
Потім ми часто заходили в гості до дівчинки і переконувалися, що були дурнями, коли за зовнішністю не розгледіли душевної щирості Тетянки. Тепер ми дружимо втрьох і збираємося стати великими мандрівниками. Отже, я зрозумів: головне в людині — це краса душі, а не зовнішність…(З журналу).
Матеріал для вчителя.
Теза — основне твердження, чітко сформульована думка, правильність якої треба довести.
Докази — аргументи, що підтверджують істинність основної думки за допомогою фактів і логічних доведень.
Висновок —те, що випливає з доказів (узагальнення); остаточна думка про що-небудь; підсумок, міркування.
► Якими доказами ви можете доповнити роздум? Висловити свою думку з приводу висновку. Що б ви додали?
ІV. Виконання ситуативного завдання, побудованого на основі спеціально створеної мовленнєвої ситуації
Поміркувати, хто такий друг? Кого ви могли б назвати своїм другом? Які якості мають бути притаманні цій людині? А чи відрізняються, на вашу думку, слова «друг» і «справжній друг»? Відповідь покласти в основу твору-роздуму.
Коментар учителя. Запам’ятайте і порівняйте! Учинок — дія, що складається з таких елементів: мотиву (спонукання, зацікавленості), наміру, мети, власне дії, наслідків, самооцінки людиною власного вчинку та її ставлення до оцінки навколишніх. Поведінка — сукупність учинків людини, здійснюваних нею протягом відносно тривалого періоду. Поведінка охоплює всі вчинки людини в цілому незалежно від того, є вони навмисними чи ненавмисними.
Увага! Твір — продукт творчої діяльності людини; самостійна шкільна або домашня робота у вигляді письмового (усного) викладу учнями своїх думок на задану тему. Твір-роздум має містити власні міркування з реально існуючої проблеми.
V. Складання твору-роздуму
Написати твір-роздум на тему «Яким повинен бути справжній друг?», «Чому я пишаюсь своїм товаришем», «У яких вчинках виявляється людська шляхетність», «Який вчинок можна вважати героїчним», використовуючи фразеологізми та слова з довідки
Довідка: людина, що відповідає моєму ідеалу; вірний, незрадливий; готовий допомогти в біді; правдивий, принциповий; може і готовий захистити; безкорисливий; зацікавлений у добробуті й злагоді; вдячний товариш
VІ. Узагальнення зробленого на уроці
VІІ. Домашнє завдання
Оформити письмово твір-роздум у художньому стилі, роботу над яким розпочато на уроці.