Урок з теми "Навчальний письмовий твір-роздум про вчинки людей на основі власних спостережень і вражень у художньому стилі

Про матеріал

Поданий урок дасть можливість учням удосконалити мовленнєво-мислительні вміння, усвідомлювати тему й основну думку, логіку викладу, тип і стиль мовлення, запам'ятовувати конкретні факти, послідовність викладу матеріалу; розвивати мовленнєво-комунікативні вміння, здійснювати змістово-композиційний і мовний аналіз художнього твору розповідного характеру з елементами роздуму, сприймати письмовий текст, розуміти його, створювати твори-роздуми про вчинки людей на основі власних спостережень і вражень у художньому стилі.

Перегляд файлу

6клас мова

 

Тема. Навчальний письмовий твір-роздум про вчинки людей на основі власних спостережень і вражень у художньому стилі

        Мета: удосконалити мовленнєво-мислительні вміння усвідомлювати тему й основну думку логіку викладу, тип і стиль мовлення, запам’ятовувати конкретні факти, послідовність викладу матеріалу; розвивати мовленнєво-комунікативні вміння здійснювати змістово-композиційний і мовний аналіз художнього твору розповідного характеру з елементами роздуму, сприймати письмовий текст, розуміти його, створювати твори-роздуми про вчинки людей на основі власних спостережень і вражень у художньому стилі.

                                                                              Працюй над очищенням твоїх думок. Якщо в тебе

                                    не буде дурних думок, не буде й дурних учинків.

Конфуцій

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Ознайомлення учнів з темою, метою й завданнями уроку

Робота над словами Конфуція (епіграфом уроку). Бесіда з класом.

Який смисл, на вашу думку, автор уклав у зміст цих слів?

Чи варто замислюватися над цим?

ІІІ. Колективна робота з текстами-зразками

1. Прочитати текст. Визначити, до якого типу мовлення він належить.

Іменини

Сьогодні день народження Ніни. Прийшли гості. Мама накриває стіл білою скатертиною. Ніна подумала: це ж бабуся за стіл сяде. Їй вісімдесят років. У бабусі тремтять руки. Несе ложку бабуся – ложка дрижить, крапельки падають на стіл. Подруги сміятимуться. Розкажуть потім у школі: у Ніниної бабусі руки тремтять.

Ніна тихенько сказала мамі:

— Мамо, хай бабуся сьогодні за стіл не сідає.

— Чому? – здивувалася мати.

— У неї руки тремтять. Капає на стіл…

Мама зблідла. Не сказавши ні слова, вона зняла зі столу білу скатерть і сховала її в шафу.

Мама довго сиділа мовчки, потім сказала:

— У нас сьогодні бабуся хвора. Тому іменинного обіду не буде. Поздоровляю тебе, Ніно, з днем народження. Моє тобі побажання: будь справжньою людиною.

За В. Сухомлинським

2. Як ви гадаєте, чому Нінина мама так зробила і так сказала? У формі роздуму відтворити думки Ніниної матері про поведінку дочки. Розпочати так: Ніна повелася так з бабусею, тому що… У формі роздуму дати оцінку поведінці Ніниної матері, розпочавши так: Нінина мама вчинила, на мою думку, правильно, через те що…

3. Прочитати текст мовчки. Елементи яких типів мовлення поєднано у тексті? Прочитати речення, які є тезою. Чи достатньо доказів наведено в тексті? Відповідь обґрунтувати.

 

 

НАЙКРАЩЕ В ЛЮДИНІ — ЇЇ ДУША

До нашого класу прийняли новеньку дівчинку. Вона була негарна, не така спритна, як інші, та ще й в окулярах. Дівчата неприязно поставилися до новенької, хлопці також. Тетяна, так звали дівчинку, училася добре, але почувалася в класі дуже самотньо.

Узимку, коли лютував грип, вона захворіла, і близько тижня її не було в школі. Ми з Сашком вирішили зробити добру справу — провідати Тетяну. Те, що ми побачили в неї, нас вразило. Уся кімната була в якихось масках, черепашках, томагавках, і чого там тільки не було. Тетяна розповіла, що її батько працює на кораблі, багато чого бачив у своєму житті і на згадку про ті місця, де побував, привозив фотографії, слайди та суве­ніри. Ми наче поринули в якийсь казковий світ, роздивлялися все, слу­хали розповіді Тетяни, яка багато читала, і незчулися, як настав вечір.

Потім ми часто заходили в гості до дівчинки і переконувалися, що були дурнями, коли за зовнішністю не розгледіли душевної щирості Тетянки. Тепер ми дружимо втрьох і збираємося стати великими мандрівниками. Отже, я зрозумів: головне в людині — це краса душі, а не зовнішність…(З журналу).

Матеріал для вчителя.

Теза — основне твердження, чітко сформульована думка, правильність якої треба довести.

Докази — аргументи, що підтверджують істинність основної думки за допомогою фактів і логічних доведень.

Висновок —те, що випливає з доказів (узагальнення); остаточна думка про що-небудь; підсумок, міркування.

► Якими доказами ви можете доповнити роздум? Висловити свою думку з приводу висновку. Що б ви додали?

ІV. Виконання ситуативного завдання, побудованого на основі спеціально створеної мовленнєвої ситуації

Поміркувати, хто такий друг? Кого ви могли б назвати своїм другом? Які якості мають бути притаманні цій людині? А чи відрізняють­ся, на вашу думку, слова «друг» і «справжній друг»? Відповідь покласти в основу твору-роздуму.

Коментар учителя. Запам’ятайте і порівняйте! Учинок — дія, що складається з таких елементів: мотиву (спонукання, зацікавленості), намі­ру, мети, власне дії, наслідків, самооцінки людиною власного вчинку та її ставлення до оцінки навколишніх. Поведінка — сукупність учинків людини, здійснюваних нею протягом відносно тривалого періоду. По­ведінка охоплює всі вчинки людини в цілому незалежно від того, є вони навмисними чи ненавмисними.

Увага! Твір — продукт творчої діяльності людини; самостійна шкіль­на або домашня робота у вигляді письмового (усного) викладу учнями своїх думок на задану тему. Твір-роздум має містити власні міркування з реально існуючої проблеми.

V. Складання твору-роздуму

Написати твір-роздум на тему «Яким повинен бути справжній друг?», «Чому я пишаюсь своїм товаришем», «У яких вчинках виявляється людська шляхетність», «Який вчинок можна вважати героїчним»,  використовуючи фразеологізми та слова з довідки

Довідка: людина, що відповідає моєму ідеалу; вірний, незрадливий; готовий допомогти в біді; правдивий, принциповий; може і готовий за­хистити; безкорисливий; зацікавлений у добробуті й злагоді; вдячний товариш

VІ. Узагальнення зробленого на уроці

VІІ. Домашнє завдання

Оформити письмово твір-роздум у художньому стилі, роботу над яким розпочато на уроці.

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Бурса Мар'яна Михайлівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Цінько Світлана Василівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
9 серпня 2018
Переглядів
42884
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку