Учні зможуть поглибити й систематизувати знання щодо різновидів фразеологізмів; формувати загальнопізнавальні вміння з'ясовувати походження і значення фразеологічних зворотів; удосконалювати вміння використовувати їх в усному та писемному мовленні.
ПРИСЛІВ’Я, ПРИКАЗКИ, КРИЛАТІ ВИРАЗИ, АФОРИЗМИ ЯК РІЗНОВИДИ ФРАЗЕОЛОГІЗМІВ
Мета: поглибити й систематизувати знання учнів, одержані на попередньому уроці щодо різновидів фразеологізмів; формувати загальнопізнавальні вміння з’ясовувати походження і значення фразеологічних зворотів; удосконалювати вміння використовувати їх в усному та писемному мовленні; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу підвищувати мовну культуру, виховувати почуття любові до Батьківщини.
Тип уроку: урок осмислення нових знань, вироблення практичних умінь і навичок.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ. Перевірка домашнього завдання
ІІІ. Повідомлення теми, мети й завдань уроку. Пояснення вчителя
Вибіркова робота
► Виписати у дві колонки прислів’я і приказки. З’ясувати, що вони означають.
1) Кожному мила своя сторона. 2) Який народ, такі й порядки. 3) За двома зайцями. 4) Межи людьми будь людиною.5) Не мала баба клопоту. 6) Науки ні вода не затопить, ні вогонь не спалить.
Виконання вправи 106, 109
► Прочитати текст. Знайти улюблені вирази дідуся Пояснити, чому вони викликали непорозуміння в дітей.
ВЕРЕМІЙ
Це дідусь хороший мій,
Звуть його так — Веремій.
Так він дивно розмовляє,
Що попробуй зрозумій.
В цирку був я з дідусем —
Ми там бачили усе:
І жонглера, і ведмедя
На швидкім велосипеді.
Я крутивсь, дідусь спитав:
— Ти прийшов ловити гав?
Ну й дідусь мій, Веремій!
Що він каже? Зрозумій.
Грались ми з Рябком кудлатим —
Посварилися із братом.
Брат мовчав, і я мовчав,
А дідусь обох повчав:
Так до бійки недалеко!
Що це ви розбили лека?
Братик, плачучи, сказав:
Глека я не розбивав!
Ну й дідусь мій, Веремій!
Що він каже? Зрозумій.
Ми були біля криниці,
З неї я хотів напиться.
Н Нахиляюсь, гнуся, гнусь —
До води ж не дотягнусь.
А дідусь мій: — Що? Попив?
Шилом патоки вхопив?
Знов мені не зрозуміло:
Тут — ні патоки, ні — мила.
Ну й дідусь мій, Веремій!
Що він каже? Зрозумій.
Братик спать ніяк не хоче:
Хоч і сонні в нього очі,
Вередує: — Я не ляжу!
А дідусь ласкаво каже:
От якби ти зараз ліг,
Ти б заснув без задніх ніг!
Братик ліг, питає в нього:
Де ж у мене задні ноги?
Ну й дідусь мій, Веремій!
Що він каже? Зрозумій.
Я, сестричка й менший брат
Втрьох збирали виноград,
Сперечалися ми все:
Хто з нас кошик понесе?
Дідуся ми розгнівили:
Що ви кашу заварили?
Де ж та каша? — мовив брат.
Ми ж збирали виноград!
Ну й дідусь мій, Веремій!
Що він каже? Зрозумій.
(Грицько Бойко)
Робота з підручником с. 45 правило. Виконання вправи 109
Пошукова робота
► Визначити у прислів’ях і приказках художні засоби (гіперболи, метафори, синоніми, антоніми, омоніми, пароніми, порівняння), за допомогою яких створюється образність мовлення.
Дорога та хатка, де родила мене матка. 2) Свій край — як рай, чужа країна — як домовина. 3) Рідна сторона — мати, чужа — мачуха.
Своя хата — своя правда, чужа хата — гірше каторги. 5) Пташка красна пір’ям, а людина знанням. 6) Не кайся рано вставати, а з молоду вчитись. 7) На свої руки найду всюди муки. 8) Драний кожух — не одежа, чужий чоловік — не надежа. 9) Їсть за вола, а робить за комара.
Творче конструювання (за часом)
► Прочитати подані афоризми, крилаті вислови, запам’ятати їх походження. Увести деякі з них у прості речення.
Борітеся — поборете! — слова з поеми Т. Г. Шевченка «Кавказ» (це полум’яний заклик до боротьби проти національного й соціального гноблення).
Через терни до зірок — латинський вислів (походить з твору давньоримського письменника і філософа Сенеки).
Буря в склянці води — вислів належить французькому письменникові і філософу Ш. Л. Монтеск’є (велике хвилювання з незначного приводу, дрібної події, які штучно роздуваються).
З корабля на бал — вислів належить російському письменникові
О. Пушкіну (різка й несподівана зміна обставин).
Для слави козацької — усталений зворот, широко вживаний у думах та історичних піснях.
Інтелектуальна п’ятихвилинка «Зрозумій»
Систематизація й узагальнення знань, умінь і навичок
Подумати і дати відповіді на питання:
Яку роль виконують фразеологізми у мовленні?
Що таке афоризми?
Які вислови називаються крилатими?
Яка різниця між прислів’ям і приказкою?
Підсумок уроку
Домашнє завдання Вивчити теоретичний матеріал уроку.
Дібрати по два приклади до кожного із різновидів фразеологізмів (прислів’їв, приказок, крилатих висловів, афоризмів).