Урок з теми "ПРИСЛІВ’Я, ПРИКАЗКИ, КРИЛАТІ ВИРАЗИ, АФОРИЗМИ ЯК РІЗНОВИДИ ФРАЗЕОЛОГІЗМІВ"

Про матеріал

Учні зможуть поглибити й систематизувати знання щодо різновидів фразеологізмів; формувати загальнопізнавальні вміння з'ясовувати походження і значення фразеологічних зворотів; удосконалювати вміння використовувати їх в усному та писемному мовленні.

Перегляд файлу

ПРИСЛІВ’Я, ПРИКАЗКИ, КРИЛАТІ ВИРАЗИ, АФОРИЗМИ ЯК РІЗНОВИДИ ФРАЗЕОЛОГІЗМІВ

Мета: поглибити й систематизувати знання учнів, одержані на попередньому уроці щодо різновидів фразеологізмів; формувати загальнопізнавальні вміння з’ясовувати походження і значення фразеологічних зворотів; удосконалювати вміння використовувати їх в усному та писемному мовленні; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу підвищувати мовну культуру, виховувати почуття любові до Батьківщини.
Тип уроку:    урок    осмислення    нових    знань,    вироблення    практичних умінь і навичок.
                                                                              ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ. Перевірка домашнього завдання
 

ІІІ. Повідомлення теми, мети й завдань уроку. Пояснення вчителя

Вибіркова робота
    Виписати у дві колонки прислів’я і приказки. З’ясувати, що вони означають.
1) Кожному мила своя сторона. 2) Який народ, такі й порядки. 3) За двома зайцями. 4) Межи людьми будь людиною.5) Не мала баба клопоту. 6) Науки ні вода не затопить, ні вогонь не спалить.
 

Виконання вправи 106, 109
    Прочитати текст. Знайти улюблені вирази дідуся Пояснити, чому вони викликали непорозуміння в дітей.
 


ВЕРЕМІЙ
Це дідусь хороший мій,  
Звуть його так — Веремій.        
Так він дивно розмовляє,      
Що попробуй зрозумій.   
В цирку був я з дідусем —   
Ми там бачили усе:    
І жонглера, і ведмедя   
На швидкім велосипеді.

Я крутивсь, дідусь спитав:

— Ти прийшов ловити гав?

Ну й дідусь мій, Веремій!

Що він каже? Зрозумій.

Грались ми з Рябком кудлатим —

Посварилися із братом. 

Брат мовчав, і я мовчав,
А дідусь обох повчав:
Так до бійки недалеко!

Що це ви розбили лека?

 Братик, плачучи, сказав:
Глека я не розбивав!
Ну й дідусь мій, Веремій!

 Що він каже? Зрозумій.
  Ми були біля криниці,
  З неї я хотів напиться.

   Н Нахиляюсь, гнуся, гнусь —

  До води ж не дотягнусь.
  А дідусь мій: — Що? Попив?

 Шилом патоки вхопив?
  Знов мені не зрозуміло:
  Тут — ні патоки, ні — мила.

 Ну й дідусь мій, Веремій!

Що він каже? Зрозумій.

Братик спать ніяк не хоче:
Хоч і сонні в нього очі,
Вередує: — Я не ляжу!
А дідусь ласкаво каже:
От якби ти зараз ліг,
Ти б заснув без задніх ніг!

 Братик ліг, питає в нього:
Де ж у мене задні ноги?
Ну й дідусь мій, Веремій!
 


Що він каже? Зрозумій.
Я, сестричка й менший брат

Втрьох збирали виноград,

 Сперечалися ми все:
Хто з нас кошик понесе?
Дідуся ми розгнівили:
Що ви кашу заварили?
Де ж та каша? — мовив брат.
Ми ж збирали виноград!
Ну й дідусь мій, Веремій!
Що він каже? Зрозумій.
(Грицько Бойко)



 


 


 

Робота з підручником с. 45 правило. Виконання вправи 109

Пошукова робота
    Визначити у прислів’ях і приказках художні засоби (гіперболи, метафори, синоніми, антоніми, омоніми, пароніми, порівняння), за допомогою яких створюється образність мовлення.
Дорога та хатка, де родила мене матка. 2) Свій край — як рай, чужа країна — як домовина. 3) Рідна сторона — мати, чужа — мачуха.
Своя хата — своя правда, чужа хата — гірше каторги. 5) Пташка красна пір’ям, а людина знанням. 6) Не кайся рано вставати, а з молоду вчитись. 7) На свої руки найду всюди муки. 8) Драний кожух — не одежа, чужий чоловік — не надежа. 9) Їсть за вола, а робить за комара.
Творче конструювання (за часом)
    Прочитати подані афоризми, крилаті вислови, запам’ятати їх походження. Увести деякі з них у прості речення.
Борітеся — поборете! — слова з поеми Т. Г. Шевченка «Кавказ» (це полум’яний заклик до боротьби проти національного й соціального гноблення).
Через терни до зірок — латинський вислів (походить з твору давньоримського письменника і філософа Сенеки).
Буря в склянці води — вислів належить французькому письменникові і філософу Ш. Л. Монтеск’є (велике хвилювання з незначного приводу, дрібної події, які штучно роздуваються).
З корабля на бал — вислів належить російському письменникові
О.    Пушкіну (різка й несподівана зміна обставин).
Для слави козацької — усталений зворот, широко вживаний у думах та історичних піснях.
Інтелектуальна п’ятихвилинка «Зрозумій»

Систематизація й узагальнення знань, умінь і навичок
Подумати і дати відповіді на питання:
Яку роль виконують фразеологізми у мовленні?
Що таке афоризми?
Які вислови називаються крилатими?
Яка різниця між прислів’ям і приказкою?
 

Підсумок уроку
Домашнє завдання Вивчити теоретичний матеріал уроку.
Дібрати по два приклади до кожного із різновидів фразеологізмів (прислів’їв, приказок, крилатих висловів, афоризмів).

 

docx
Додано
9 серпня 2018
Переглядів
3142
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку