урок з теми: "План місцевості"

Про матеріал
Розробка уроку для 6 класу з теми: "План місцевості" Мета: допомогти учням засвоїти поняття “план місцевості”, “умовні позначення та їх види”, формувати вміння виділяти головне, актуалізувати, порівнювати, використовувати отриманні знання на практиці
Перегляд файлу

6 А клас

 

урок №

 

12.10.2018

 

  План місцевості

 

Очікувані результати: учні називають ознаки плану місцемості, називають і розрізняють різні види умовних позначень, які використовуються на плані.

Тип уроку: вивчення нових знань.

Мета: допомогти учням засвоїти поняття “план місцевості”, “умовні позначення та їх види”, формувати вміння виділяти головне, актуалізувати, порівнювати, використовувати отриманні знання на практиці, встановити зв'язки між засвоєними та новими знаннями,

Формувати групи компетентностей: загальнокультурну, навчально-пізнавальну, інформаційну, комунікативну, соціально-трудову, особистісного самовдосконалення, уміння вчитися.

Методи: пояснення, коментоване читання тексту підручника, практикум, фронтальна бесіда, робота з книгою, посібниками, схемами, таблицями, рисунками, розвязування завдань за зразком.

Форми навчання: парна, групова, індивідуальна, колективна, фронтальна.

Засоби: ТЗН, підручники, посібники, довідники, Іnternet, інформаційні таблички, роздавальний матеріал, таблиці.

 

 Хід уроку

 

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ (1хв)

 

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ЧУТТЄВОГО ДОСВІДУ Й ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ (5хв)

1. Що таке масштаб?

2. Види масштабу?

Ви отримали вчора домашнє завдання: зобразити маршрут пішоходної екскурсії історичним центром нашого міста за допомогою різних видів масштабів. Будь ласка, продемонструйте свої варіанти.

(напередодні учні отримали завдання: зобразити маршрут пішоходної екскурсії від  Національної опери України до Київського фунікулеру, на різних за розміром картах. (формат “А-7”, “А-6”, “А-5”, “А-4”).

 

ІII. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ (3 хв)

Сьогодні я пропоную Вам відправитися у віртуальну туристичну мандрівку. Але перш ніж відправлятися по маршруту нам потрібно скласти маршрут і накреслити план нашого пересування. Однак, для того щоб користуватися таким планом, потрібно вміти «читати» його, тобто розшифрувати інформацію, що міститься в ньому. А для цього потрібно розгадати ще дві загадки картографів. Тож загадка перша: у який спосіб на плані позначають різноманітні об’єкти та чому тим, хто користується планом, зрозуміло, що це за об’єкти та де вони розташовані?

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ (20 хв)

1 Формування поняття «план місцевості»

Прийом «Порівняйка»

Завдання. Порівняйте рисунок, фотознімок і план місцевості.

Установіть спільні та відмінні риси цих зображень (робота із зображеннями в атласах). Рисунок, аерофотознімок і план — це зменшені зображення земної поверхні. План місцевості відрізняється тим, що на ньому відображають і ті предмети, які не видно на рисунку й аерофотознімку. За планом можна дізнатися назви сіл, річок, породи дерев у лісі. Тому план дає більше відомостей, отже, зручніший для вивчення і використання місцевості.

План місцевості — це креслення, на якому за допомогою умовних знаків зображена невелика ділянка земної поверхні в зменшеному вигляді. На плані стрілкою вказують напрямок на північ. У разі її відсутності вважають, що верхній край плану — північна сторона.

Основні ознаки плану:

це креслення вигляду зверху невеликої ділянки земної поверхні;

відстані між об’єктами зменшені відповідно до масштабу;

план охоплює невеликі території, тому кривизну земної поверхні не враховують;

всі об’єкти на плані зображені за допомогою умовних знаків.

Висновок 1. Простим, але точним зображенням невеликої ділянки земної поверхні є план місцевості.

2 Умовні знаки — «азбука» плану

Завдання. Ознайомтеся з умовними знаками до плану місцевості в атласі. Установіть, чому легко їх зрозуміти та запам’ятати.

Умовні знаки плану прості, несхожі один на одного, часто нагадують самі предмети. За таких умов вони зрозумілі всім, хто читає план. Так, річки й озера показано блакитним кольором води, а ліси — зеленим — кольором рослинності. Лани (поля), городи спеціального знака не мають, тому такі ділянки залишають на плані білими. Знак луків нагадує стеблини трави. Піски зображено коричневими крапками. Невеличкі струмки, дороги, вузькі вулиці, зображають умовними знаками у вигляді ліній. Такі умовні знаки є загальноприйнятими. Їх використовують на всіх планах місцевості.

Умовні знаки — система загальноприйнятих умовних позначень. Умовні знаки, які позначають об’єкти на плані, називають топографічними.

3 Види умовних знаків

За геометричними властивостіми і призначенням умовні знаки поділяють на декілька груп.

Прийом «Картографічний практикум» (робота з підручником та атласом)

Завдання. Розгляньте зображення умовних знаків в атласі та за допомогою тексту параграфа розподіліть їх за відповідними групами.

Контурні (масштабні) знаки використовують для зображення об’єктів, які на місцевості займають значні площі, наприклад лісу або сільськогосподарських угідь.

Позамасштабними знаками зображують об’єкти, які неможливо показати в масштабі, наприклад джерело або колодязь.

Лінійні знаки відображують об’єкти лінійної протяжності (лінії зв’язку, дороги тощо).

Пояснювальні знаки необхідні для додаткової характеристики географічних об’єктів (наприклад, швидкість течії річки, породи дерев у лісі).

Складання таблиці «Умовні знаки»

Види умовних знаків

Які об’єкти зображають

Приклади умовних знаків

Контурні

 

 

Позамасштабні

 

 

Лінійні

 

 

Пояснювальні

 

 

Таблицю закінчують заповнювати вдома.

Висновок 2. Якщо добре розбиратися в умовних знаках, то можна читати план, тобто уявляти за допомогою нього місцевість.

4 Значення та використання планів

Прийом «Проблемне запитання»

Доведіть чи спростуйте вислів: «План місцевості — надійний помічник людини».

V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ (10 хв)

1 «Картографічний практикум»

А тепер відправляємося в подорож. (звучить легка музика “Звуки природи”).  Поки Ви трішечки перепочинете, я відлучуся на декілька хвилин.

(Вчитель виходить з кабінету, а через декілька хвилин телефонує одному з учнім і просить допомоги:

“Виявляється це чарівний ліс, я знайшла справжній скарб, але повертаючись до вас — заблукала і мені терміново потрібна ваша допомога. Біля найбільшого скупчення зелених насаджень ви знайдете 4 описи як мені повернутися до вас. Але нажаль, звязок тут паганенький і телефон сідає, тому вам потрібно накреслити план місцевості, згідно вашого опису, і скинути мені по “Вайберу”, 4 фото з планом. Поспішайте у Вас є 5-7 хвилин, інакше всі ваші оцінки за урок анолюються.....”

Після отримання фото вчитель повертається до класу зі скарбом та дякує всім учням за допомогу.)

VI. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ (3 хв)

Запитання, за допомогою яких учитель підводить учнів до самостійного формулювання висновку.

Що таке план місцевості?

Який прийом використовують картографи для зображення різноманітних об’єктів на планах?

Навіщо потрібні плани місцевості?

Що нового ви дізналися сьогодні на уроці? Чому навчилися?

 

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ (3хв)

1. Опрацювати відповідний текст підручника.

2. Об’єднатися у групи та зробити по п’ять умовних знаків на картках 20 х 20 см. (Учитель розподіляє знаки так, щоб у всіх груп вони були різні.)

doc
Додано
11 лютого
Переглядів
81
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку