Урок з теми: "Розповсюдженість води в природі. Склад молекули. Фізичні властивості води. Вода - розчинник".

Про матеріал
Завдання уроку: поглибити знання учнів про явища природи, властивості води; формувати у учнів уявлення про склад води, її фізичні властивості, про воду як розчинник; формувати потребу в пізнанні природи; розвивати спостережливість, мислення; виховувати любов до природи, дбайливе ставлення до води
Перегляд файлу

7 клас. Урок з теми: «Вода. Склад її молекули, поширеність у природі, фізичні властивості. Вода – розчинник».             

Мета: формування предметних компетентностей: поглибити знання учнів про явища природи, властивості води; формувати у учнів уявлення про склад води, її фізичні властивості, про воду як розчинник; формувати потребу в пізнанні природи; розвивати спостережливість, мислення; виховувати любов до природи, дбайливе ставлення до води.

Формування ключових компетентностей: уміння вчитися: формувати здатність переключатися з одного виду діяльності на інший, виділяти під час читання та слухання важливі за змістом слова, нове, нове незрозуміле. Виконувати творчі завдання. Формувати причинно-наслідкові зв’язки;               соціальні: удосконалювати вміння проявляти ініціативу, продуктивно працювати в колективі, активно долучатися до обговорення питань, самоорганізовуватися до виконання різних видів діяльності в групі, вільно висловлюватися та результативно використовувати власні знання під час спілкування.             

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Форми роботи: 

    Хід уроку.

І Організація класу.

ІІ Актуалізація опорних знань учнів.

Мотивація пізнавальної діяльності. У мене є чарівна скринька, а в ній заховано якусь невідому речовину. Підказкою для вас будуть слова відомого французького письменника Антуана Сент-Екзюпері. «…У тебе немає ні смаку, ні кольору, ні запаху, тебе не опишеш, тобою насолоджуєшся, не розуміючи, що ти таке, ти необхідна для життя. Ти і є саме життя. Ти наповнюєш нас радістю, яку не поясниш нашими почуттями. З тобою повертаються до нас сили, з якими ми вже попрощалися, з твоєї милості в нас знову починають вирувати висохлі джерела нашого серця». (Антуан Сент-Екзюпері).  Що це речовина? Так сказав про воду французький письменник і льотчик після того, як його літак розбився в пустелі і йому довелося провести кілька днів у пустелі без води під палаючим сонцем. Вода – найпоширеніша речовина на Землі. І разом з тим на Землі не зустрінеш абсолютно чисту воду. Десятки видів молекул і іонів, розчинених у  воді, перетворюють її на чудо природи, в колиску життя і зв’язуючу ланку між неорганічною матерією і живою речовиною. Вода забезпечує існування життя на Землі.                                                                                                                        

Відома з віку рідина   Нею умиваються,       Усяк її вживає.                                                        У ній всі купаються                                                                                      Буває хмаркою вона,                                          Одяг перуть, їжу варять,                                                         Пушинкою буває,                                          Буває рідка, буває тверда                                                                       Бува як скло крихка, тверда -               Всі ви впізнали. Це…(вода)                                                                       Звичайна (підкажіть)…вода.

-Чи здогадались ви про назву теми уроку? -Чи знаєте ви,  що у світі найсильніше? Виявляється – вода!              -Що визнаєте про воду?- Що б ще хотіли дізнатися?                                                                                    

ІІІ Новий матеріал.             Розповідь учителя. Усі ми звикли дивитися на воду як на звичайну річ. Але воду називають найбільшим дивом Землі (світу). Тому ми не можемо говорити про неї. Уявіть собі, щоб було на землі, як би не було води! ( не зеленіла трава, не росли б дерева, не було б птахів, звірів і нас – людей!). – В якому вигляді вода зустрічається в природі?                                                                                                                                                                                                   

 Інтерактивна вправа «Асоціативний  кущ»                                                                   Вода                                                                                                                                         /          |         \                                                                                                                               рідка     тверда  газоподібна                                                                                                                       |              |               |                                                                                                             звичайна вода     лід, сніг      водяна пара

А зараз відгадайте загадки:                      Яку воду можна носити в решеті? (сніг)                                                                                                       Сидить півень на вербі, спустивши крила до землі.  (дощ)                                                                                   Що це таке: пливе і ллється, часом на камінь дереться?  (вода)                                                                      Як нема – усе висихає, звірі, риби, птахи помирають.               (вода)                                                                               Якщо швидко покрутити глобус, то він увесь здається голубим. Нашу Землю так і називають – голуба планета. Якщо нашу Землю умовно поділити на 4 частини, то три з них – це вода: океани, моря, річки, озера…У морях і океанах зосереджені основні запаси води – майже 1.4 млрд. км3. Прісна вода міститься, головним чином, у льодовиках – майже 2 млрд. км3. Але вода є не тільки у водоймах. Усі ми бачили джерела. Які бють із землі. Звідки ж тут береться вода? Адже вода тече багато років, а джерела не висихають і не зникають. Так, під землею теж є вода. Колодязі. Криниці – це отвори для добування підземної води. Вода є в повітрі, у земній атмосфері -14 тис. км3. Це дощ, сніг, хмари, туман. Ось як багато води на землі! Крім того, вода входить до складу багатьох мінералів (гіпсу, глини тощо). Вода міститься у живих організмах. Так. Нормальний вміст води в тілі людини становить 65%. Найбільше води міститься у склоподібному тілі ока-99%, у крові- 90%, у мязах-75%, в кістках-28%. Людина може прожити без їжі 30 днів, без води 5 днів, без кисню 5 хвилин. Нестача води в організмі спричиняє нервове виснаження, параліч м’язів.  Якщо людина втрачає 10-12% вологи, то їй загрожує загибель. Вода в організмі людини відіграє роль передавача енергії, вона здатна запамятовувати та передавати інформацію. Вода реагує на слова і музику.                                                        

1.Склад і будова молекули води.                    - Пригадайте з курсу природознавства формулу води.( Н2О)–До простих чи складних речовин належить вода? –Обчислити відносну молекулярну масу води.Мr2О)=1*2+16=18; W(H)=2/18=0,11; W(О)=16/18=0,89. - Охарактеризувати якісний і кількісний склад молекули води.(учитель демонструє кулестержньову модель молекули води.                                                                                                                                                          Дослідницька робота в групах щодо визначення властивостей води.    Уявіть собі, що ми з вами дослідники. Наше завдання виявити, які властивості має вода.                              Подивіться на склянку з водою, що ви можете сказати про гущу води? (рідка)               Візьміть піпетку і накапайте декілька крапель води на скло.              Що сталося? Яка вода? (текуча)                                                                                                                                                           - Опустіть олівець в воду. Ми бачимо олівець крізь воду? Тому яка вода? (прозора)                             Понюхайте воду. Чи має вода запах?               (без запаху)                                                                                              Вода має дивовижну властивість розчиняти речовини. Тому її називають розчинником.  – Які речовини можна розчинити у воді?(цукор, сіль, фарби) (Вода – розчинник)              . Але уводі розчиняються не всі речовини (олія, крейда, пісок).                                                                        Можна визначити ще одну властивість води.              Як поводить себе вода при різних температурах. Візьмемо пробірку, наллємо підфарбовану воду. Позначимо смужечкою рівень води . Опустимо пробірку в гарячу воду. Що відбувається? Вода піднялася вище рівня смужки. – Який висновок можна зробити? (вода при нагріванні розширюється) –               

2. Фізичні властивості води.                                                           Вода  єдина речовина в природі. Яка в земному стані існує в трьох агрегатних станах – твердому, рідкому і газуватому.  Температури, за яких відбувається плавлення та кипіння води, ще в середині 18 ст. були обрані за опорні точки температурної шкали Цельсія. Ім надали значення 00С( плавлення льоду) і 1000С (кипіння води) при тиску 1 атмосфера 101,3 кПа відповідно і нормальному атмосферному тиску.  У 18 ст. вода також послужила еталоном для вибору одиниці маси. Масі 1см 3 води надали значення 1г. Отже, густина води (ро)=1г/см3 при 40С. густина ж льоду 0,94 г/см3. Ось чому лід плаває. Це має велике значення для мешканців водойм зимою. Вода має найбільшу серед усіх інших речовин теплоємність. ЇЇ теплоємність слугує за еталон і приймається за одиницю теплоти – калорію, але останнім часом  - Кельвін, тобто така кількість теплоти, що необхідна для нагрівання 1г води на 10 або 1К, чи така кількість теплоти, що виділяється при охолодженні 1г води на 10 або 1К.  Теплоємність води у 3100 разів перевищує теплоємність повітря і майже в 4 рази – гірських порід. Влітку сонечко нагріває воду, а взимку вода віддає своє тепло Землі. Без цього на планеті настали б холоди і сильні морози, тоді все живе загинуло б.Саме тому морський клімат мякший за континентальний. Всім відома роль Гольфстриму в кліматі Європи або холодної течії Ойя-сіо на Далекому Сході. Вода – поганий провідник електрики. Але невелика кількість домішок різко збільшує електричну провідність води. Так, якщо у воді міститься розчинене повітря, то її електрична провідність збільшується у 100 разів порівняно з водою, яка позбавлена газів. Вода – універсальний розчинник, тобто в ній добре розчиняються багато різних речовин.                                                                                                                     Пишемо на дошці:                                                                                                                                                          Температура плавлення (замерзання) - 00С                                                                                                       температура випаровування(кипіння) -1000 С                                                                                                  густина рідкої води за Т=4 0С – 1г/см3                                                                                                                густина льоду – 0,9 г/см3                                                                                                                                            теплопровідність мала                                                                                                                                            електропровідність – не проводить струм                                                                                                  теплоємність висока                                                                                                                                            агрегатний стан – існує в трьох агрегатних станах                                                                       

Учитель зачитує приказки: - «Пропав , як сіль у воді»,  -«Що у воду впало, то пропало», -«Хоч море велике, та вода не годиться»              Про яку властивість води йдеться? Вірно. Вода є розчинником. Учитель демонструє розчинність кухонної солі, оцтової кислоти, мідного купоросу, розчинність газів. Висновки: вода розчиняє тверді, рідкі і газуваті речовини. -Чи всі речовини розчиняються у воді? (демонстрація розчинності молока, олії, крейди).                                                                                                                                                                               

3.Кругообіг води в природі.                                            

-Що відбувається з водою при сильному охолодженні? ( вода перетворюється на лід).      - - Якою вода стає на дотик? ( твердою, холодною, слизькою). Вода може бути у твердому стані не тільки льодом, а чим ще? (снігом). Нагріваємо воду в пробірці. Піднесемо скло під струмінь пару і потримаємо. Що спостерігаємо? ( краплі води). Це пар піднімається вгору і  осідає на склі. Скло холодне і перетворює пар на воду. Вода перетворюється в пар при нагріванні. А зараз дивіться. Що стане з водою на склі? Вода починає капати. На склі збирається багато крапель, вони стають дуже важкими і стікають. Аналогічно утворюються хмари. Хмара – це множина крапель води. Коли їх збереться дуже багато – іде дощ. Отже. Вода у природі буває у трьох станах – рідкому при звичайній температурі, твердому – при низькій, газуватому – при високій.                                                                                                                                                                                                    https://disted.edu.vn.ua/media/images/hfljcnm/priroda/priroda9/005.jpg

Розповідь вчителя про кругообіг води в природі. Таким чином, перетворення води з одного стану на інший відбувається у природі постійно. Сонце зігріває Землю. З поверхні річок, морів, океанів, з поверхні рослин випаровується вода. Легка водяна пара піднімається високо в небо. Там набагато холодніше, ніж на Землі. Водяна пара охолоджується і перетворюється на дрібненькі краплинки води. З них утворюються дощові хмари. У хмарах краплинки зливаються. Вони стають важкими і падають у вигляді дощу при температурі вище 00С і у вигляді снігу при   температурі 00. Отже вода, що випаровується, повертається у вигляді опадів. Частина води просочується  в грунт, потрапляє в річки, озера, моря. А решта води випаровується з поверхонь суходолу, водойм, рослин. Вода в природі постійно рухається. Перетворення води в природі з одного стану в інший називається кругообігом води в природі.

           Подорожує в природі вода,         вона не зникає ніколи:                                                                                                                                            То в сніг перетвориться, то в лід,                                                                                                                              Розтане – і знову в похід                                                                                                                                            по гірських вершинах, по широких долинах.                                                                                                  Раптом у небо злетить,                                                                                                                                            хмаркою обернеться                                                                                                                                                          і дощем проллється.

   Робота з підручником.  Читання статті в підручнику «Кругообіг води в природі». Самостійна робота.  Малювання в зошитах кругообігу води в природі.                            Фізкультхвилинка.         Джерельце, криничка,                                                                                                                                                     Чиста водичка.                                                                                                                                                                       Ми тебе напємося,                                                                                                                                                      Сили наберемося,                                                                                                                                                      Стали, діти, підтягнулись,                                                                                                                                        Один одному всміхнулись.                                                                                                                                        Сіли, діти, всі рівненько                                                                                                                                        І працюємо швиденько.

             Хто це, хто вже там стомився                                                                     І до парти нахилився?                                                                                                                                                     Треба дружно всім нам встати,                                                                                                                         Фізкультпаузу почати!                                                                                                                                       Раз, два – руки в боки.                                                                                                                                       Три, чотири – два підскоки,                                                                                                                                       Пять, шість – нахились,                                                                                                                                        Сім, вісім – розпрямись,                                                                                                                                        Девять, десять – всі присіли                                                                                                                                       І за парти тихо сіли.                                                                                                                         

    1.Групова робота.  – Чи знаєте ви, як багато є в літературі цікавих творів, де вода займає чи не головне місце? Додому кожна група отримала завдання: підготувати твір.                                                                       1 група. Вода – найдорожча річ.                                                                                                                              2 група. Чудодійна сила води.                                                                                    1.Гра «Зумій пояснити вислів»                                                                                                                              Виявляється в українській мові є 50 фразеологізмів зі словом «вода».                            Варити воду - знущатися з кого-небудь.                                                                                                  Вийти сухим із води – уникнути покарання, вередувати.                                                                      Вилами по воді писане –про щось малоймовірне, таке, що не може бути.                                          В ложці води втопити – про намагання комусь зробити прикрість.                                                        2. Створення висловівєднати стрілочками)                                                                                                  Канути в воду                                          Перестати існувати, зникнути.                                          Мов в рот води набрав                                 Зажурений, засмучений                                                        Водою не розлити                                               Той, хто нічого не робить.                                                        Наче у воду опущений                                    Не сказати жодного слова,  мовчати.                            Під лежачий камінь вода не тече.          Про тісну дружбу.                                                                      3. Загадки.                                                                                                                                                                        1) Летить орлиця по синьому небу,
             Крила розкрила ,сонце закрила.. (хмара)                     2) Мене частенько просять,ждуть.
                А тільки покажусь - ховатись почнуть .(дощ)                    3) Крутиться,вертиться, берега держиться. (річка)                                                                                                  4. Гра. Виправ помилки.                                                                                                                                            1) Солоною є вода річок (прісною)                                                                                                                              2) Світовий океан об’єднує 5 океанів (4)                                                                                                                3) прісної води на планеті набагато більше, ніж солоної (навпаки)                                                                      4) один глечик солоної води дорожчий від цілої річки прісної.(навпаки)                                                        5) моря та океани містять прісну воду. (солону)                                                                                    1. Розвязування цікавих задач.                                                                                                                1) Людина за добу споживає 6 л води. Скільки води людина споживає за тиждень? (6×7=42)                                                                                                                                                                        2) На сто літрів  води припадає 2 літри питної води. Скільки літрів непитної води припадає на 100 літрів? (100-2=98 л) Питної води на землі мало, тому її слід берегти!                            3) Стебло кукурудзи за 6 днів випаровує 24 л води. Скільки літрів води буде випаровувати кукурудза за 8 днів? ( 24÷6×8=32 л )                                                                                    4) Якщо з крана постійно капає вода, то за два дні марно витікає 14 л води. Скільки води марно витікає за тиждень? (14÷2×7=49 л )                                                                                                  5) Під час купання  витрачається 7 відер води. Піс прання в пральній машині -  на 3 відра більше. Скільки всього відер води витрачається під час купання і прання? (7+3)+7=17(в)

ІV. Домашнє завдання. §16, §17 Завдання 1-4. с.89.

                   

 V Закріплення навчального матеріалу.                      Вправа « вірю-не вірю».                                                                                                                                             1. Вода – це проста речовина? (ні)                                                                                                                              2. Вода складається з двох атомів Оксигену і одного атому Гідрогену? (ні)                                          3. Вода займає ¾ поверхні Землі? (так)                                                                                                                 4. Суміш води з різними речовинами називають розчинами? (так)                                                        5. Вода – найкращий розчинник? (так)                                                                                                                              «Екологічне лото»                                                                                                                                                          Учні повинні скласти повне прислівя.

1.Ліс і вода…

…доброту віддячить

2.Де верба…

…який поріг, така й господиня

3. Криниця з водою…

…брат і сестра

4. Хто у воді…

…там і вода

5. Яка криниця, такий й господар…

…що людина з розумом

6. Вода за…

…той у добрі.

 

VI Підсумок уроку.

Учень:

А вода –це справжнє диво!                      Як прожити без води?                                                                                                                                              З нею ми завжди щасливі,                                                                                                                                             З нею в нас нема біди.                                                                                                                                              Є вода – ростуть рослини:                                                                                                                                         Ліс, вода, рясні поля.                                                                                                                                            Це чудово для людини                                                                                                                                               І радіє вся Земля!                                                                                                                                           

Учитель: Давайте вчитися любити воду, берегти її, вчити цьому своїх дітей і онуків. І тоді наша блакитна планета буде у надійних руках. Завершити урок я хочу віршем.                                          У кожного в житті своя дорога.                                                                                                                Усе від Бога  на Землі, Вода від Бога.                                                                                                                Плекає лагідно життя, красою вабить,                                                                                                                 Вода – жива, вода – мудрець, і Бога славить.                                                                                                  Та не врятує, не спасе від спраги в полі                                                                                                                Вода в калюжі, що сміття триває долі.                                                                                                                І сил не верне, відбере останні сили                                                                                                                Вода, що полумя реактора гасила.                                                                                                                Не нарікай, не забувай про ту нагоду,                                                                                                                Нашкодив, насмітив й «кінці у воду»                                                                                                                Вода жива і памята усе, що чула:                                                                                                                              Чи нагородить? А покара всіх за минуле.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.3
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Манич Наталія
    Загальна:
    4.3
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Хімія, 7 клас, Розробки уроків
Додано
5 березня 2020
Переглядів
1569
Оцінка розробки
4.3 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку