7 клас. Турнір юних хіміків.
Ведучий. А тепер ми переходимо до наших інтелектуальних ігор, які дають можливість перевірити вашу начитаність, пізнання нового, підвищити оцінки. Відрекомендуємо наше журі і відправляємося у подорож. Журі враховує командні та індивідуальні досягнення кожного учня. Ми з нетерпінням хочемо познайомитися з командами та їх учасниками.
( Слово командам. Їх назви, емблеми).
Ведучий. Зупинка – розминка. Команди отримують питання. Кожна правильна відповідь приносить команді 1 бал. На обм. -30с.
Зупинка1. « Розминка».
Варіант І.
1.Як ще називають хімічні явища? 2. Запис хімічної реакції за допомогою хімічних формул та математичних знаків. 3. Речовини, які утворені атомами одного хімічного елемента. 4. Найдрібніша частинка речовини, що складається з позитивно зарядженого ядра та негативно заряджених електронів. 5. Вид атомів з певним зарядом ядра. 6. Яка валентність Гідрогену? 7. Найдрібніша частинка речовини, що має її основні хімічні властивості. 8. Найпоширеніший елемент у земній корі. 9. Найпоширеніший елемент Всесвіту. 10. Як позначається відносна атомна маса? 11. Яка формула кисню? 12. Явища, під час перебігу яких речовина залишається незмінною, на іншу речовину не перетворюється. 13. Яка об’ємна частка кисню в атмосферному повітрі? 14. Хімічні реакції, що відбуваються з виділенням теплоти. 15. Хімічні реакції, під час яких з однієї речовини утворюється дві або більше нових речовин.
Варіант ІІ. 1. Наука, шо вивчає речовини та їх перетворення. 2. Яка валентність Оксигену? 3. Речовини, утворені атомами різних хімічних елементів. 4. Як позначається відносна атомна маса? 5. Речовини, що змінюють швидкість хімічної реакції, але не входять до складу її продуктів. 6. Який хімічний символ Оксигену? 7. Загальна маса речовин, які вступили в хімічну реакцію, дорівнює загальній масі речовин, які утворилися в результаті хімічної реакції. Про який закон йде мова? 8. Хімічні реакції, що відбуваються з поглинанням теплоти. 9. Хімічні реакції, в результаті яких з двох або більше речовин утворюється одна нова сполука. 10. Як позначається масова частка елемента в складній речовині? 11. Хімічна реакція, під час якої відбувається окиснення речовин із виділенням тепла і світла. 12. Складні речовини, утворені двома елементами , одним із яких обов’язково є Оксиген. 13. Явища, під час перебігу яких відбувається перетворення одних речовин на інші. 14.Умовний запис складу речовини за допомогою хімічних символів та індексів. 15. Властивість атомів хімічного елемента з’єднуватися з певним числом атомів того самого або інших хімічних елементів.
Ведучий. Журі підводить підсумки. Зупинка 2. «Хімічна формула». В конкурсі приймають участь всі члени команди. Учні становляться в чергу один за іншим і їм пропонують записати формули. Хто перший закінчує, той і перемагає. За кожну правильну формулу команда отримує 0,5 бали. Зупинка 3. « Більше кроків!». Учні, ступаючи крок, повинні назвати хімічний елемент. Перемагає той, хто зробить більше кроків. Від кожної команди запрошують по одному гравцю. Зупинка 4. « Літературна». Ви берете « заморочки із мішечка» та переводите з хімічної мови на загальні прочитані фрази. За кожну правильну відповідь один бал. ( члени команди по черзі беруть питання). 1. Не все те Аурум, що блищить. 2. Феррумний характер. 3. Слово – Аргентум, а мовчання – Аурум. 4. За купрумний грош повісився. 5. Багато гідроген оксиду витекло із тих пір. 6. Недонатрій хлорид на столі, перенатрій хлорид на голові. 7.Йде, як Н2О в силіцій (ІV) оксид. 8. Як тверда Н2О на голову. Зупинка 5. « Детективна». Як Шерлок Холмс з його дедуктивним методом, так і будь –який детектив по опису повинен визначити, про яку речовину йде мова. Таким чином, ми на детективній зупинці. Командам будуть зачитані визначення, які відносяться до даної речовини. Якщо відповідь буде після першого визначення, то команда отримує 5 балів, якщо після другого – 4 бали і т.д. Варіант І. 1. Це газ без кольору, погано розчинний у воді. 2.Світовий пріоритет відкриття належить Китаю. 3. Він важчий за повітря. 4. Його отримують під час розкладу гідроген пероксиду. 5. Він підтримує горіння. Варіант ІІ. 1. Це рідина без кольору. 2. Вона хімічно активна. 3. Це джерело життя на Землі. 4. Густина цієї речовини 1 г/см3. 5. При 0о воно перетворюється на лід. Факір демонструє досліди. Зупинка 6. « Біологічна». Команди по черзі відповідають на запитання. Якщо команда не дає правильної відповіді, то на питання може відповісти команда супротивників і отримати 1 бал додатково. 1. Нестача якого елемента в організмі призводить до карієсу зубів? (Флуор) 2. Яку кислоту високої концентрації ви п’єте? (Карбонатну) 3. Який неметалічний елемент разом із Кальцієм входить до складу костей? ( Фосфор) 4. Яка кислота міститься в нашому шлунку? ( хлоридна) 5. Яка кислота міститься к кропиві? ( мурашина) 6. Які кислоти містяться в дощовій воді? ( нітратна та сульфітна кислоти). Зупинка 7. «Для капітанів команд». Ведучий.2 Підтримайте їх оплесками. Вам будуть зачитані літературні уривки та історичні факти. Ви повинні відповісти на запитання. Правильна відповідь оцінюється в 5 балів. Тягніть свою удачу! ( Учні вибирають по черзі картки) Отрывок из сказки « Мороз Иванович». Тем временем рукодельница отвернётся, воду процедит, в горшок нальёт, да ещё какая выдумщица: когда вода нечистая, так свернёт лист бумаги, положит в него уголь и песок насыплет, уложит эту бумагу в горшок и нальёт в неё воды, а вода знай, проходит через песок и через уголь и капает из кувшина чистая, как кристальная…». Поясніть дії рукодільниці. Отрывок из сказки «Мороз Иванович». – А зачем ты, Мороз Иванович, - спросила Рукодельница, -зимой по улицам ходишь и в окно стучишь? - -А я потому в окно стучу,- ответил Мороз Иванович,- чтоб не забывали грубки топить и трубы вовремя закрывать, а то есть такие, что грубку перегреют, а трубу закрыть не закроют, да не вовремя, или ж закрыть закрот, да не вовремя, когда не весь уголь сгорел, и от того в доме угарно бывает, голова у людей болит, в глазах зелено; так даже умереть от угара можно. Чому не можна закривати трубу, коли ще не все вугілля прогоріло? Що таке «угар»? Чому від угару можна померти? *** *** *** Імператор Наполеон ІІІ на банкеті наказав подати для поважних гостей столові прибори з дуже дорогого сріблясто-білого металу. А всім інші користувалися звичайним золотим і срібним посудом. Із якого металу був виготовлений столовий посуд? (з алюмінію)
*** *** *** Якщо вірити стародавньому історикові, під час походу Олександра Македонського в Індію, офіцери його армії страждали на шлунково-кишкові захворювання рідше, ніж солдати. Іжа в них була однаковою, а посуд – різним. З якого чудодійного металу було виготовлено офіцерський посуд? (зі срібла, що має бактерицидні властивості)
Зупинка 8. «Хімічні приказки». Хто швидше та правильніше зможе продовжити хімічні приказки. За кожну правильну відповідь – 1 бал. 1. Схожі, як дві…( краплі води) 2. Пройшов вогонь і …(воду) 3. Тиха вода греблі…(рве) 4. Вогонь палить, вода - …( студить) 5. Хто вино любить, той сам себе… ( погубить) 6. Горілка без вогню ум….( спалить) 7.Пропав як сіль….( у воді) 8. Розпечене залізо не…(зігнеш) Зупинка 9. «Хімічні загадки». За кожну правильну відповідь – 1 бал. 1. Куди ступиш, всюди маєш. Хоча не бачиш, використаєш. (Повітря) 2. Дуже смачна вона, мінеральна вода, але без цієї кислоти не отримаєш її ти. (Карбонатна кислота). 3. Вбиваєш його молотом, а воно сміється золотом. ( розпечене залізо) 4. Білий, як сніг, в повазі у всіх, в рот попав, там і пропав ( цукор) Підведення підсумків гри. Нагородження найбільш активних учасників.
Реклама хімії. Важко навіть уявити Як без хімії прожити?! Чистить, миє і годує, Живить, травить і лікує. Грішне тіло прикриває, на городі помагає: Щоб родили помідори, Ми під них підсиплем добрив. Як природа збій дала, Скоригується краса: там підмажем, підфарбуєм, Що не треба – затушуєм. Є косметика у нас - Станеш ти красуня враз! Посуд, меблі і тканини - Це хімічні речовини. І повітря, і вода: взагалі природа вся! Хімію вивчай охоче - І в халепу ти не вскочиш. Треба знать про неї все, Вона користь принесе!