Навчання грамоти, 1 клас
Оніщенко Ірина Валентинівна,
учитель початкових класів, методист міського методичного кабінету Управління освіти Бахмутської міської ради Донецької області, спеціаліст вищої категорії, старший учитель
Урок 234
Тема. Складання і записування розповіді з поданих речень.
Мета: удосконалювати навичку письма; формувати вміння відновлювати деформований текст; удосконалювати вміння будувати діалог, складати речення за поданим початком, розповідати про події з власного життя, розгадувати ребуси; формувати компетентності спілкування державною мовою, соціальну, громадянську; виховувати інтерес до читання і книжки.
Обладнання: виставка «Моя улюблена книжка», аркуші для складання асоціативного куща.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Освітні галузі: мовно-літературна, соціальна і здоров’язбережувальна.
Хід уроку:
І. Вступна частина
1. Організація класу
Ось дзвінок сигнал нам дав.
Працювати час настав.
Тож і ми часу не гаймо,
Урок скоріше починаймо!
2. Вступне слово вчителя:
- Сьогодні на уроці ми відвідаємо одне місце, без якого не обійдеться жодна людина. Відгадайте, про що мова?
Всі на світі книжки має,
на поличках їх тримає.
Тихо там себе веди,
прочитав-на місце поклади.
-
Так, це бібліотека.
-
Хто з вас був у бібліотеці?
-
Які книжки ви любите читати?
-
Чи є ваша улюблена книжка на виставці?
-
Складання асоціативного куща до слова бібліотека. Робота в групах
-
Об’єднання в 4 групи.
-
Діяльність груп, виконання завдання.
-
Презентація робіт: від кожної команди виступає 1 учень. Діти по черзі називають по одному слову (слова не повинні повторюватися).
(книжки, читання, знання, читач, інформація, полиці, школа, тиша, література, формуляр, журнали, газети)
ІІ. Основна частина
-
Робота за посібником «Я дружу зі словом» (с.56)
-
Каліграфічна розминка
-
Робота за малюнком:
а) бесіда:
- Що зображено на малюнку? (книжки)
- Де може бути така велика кількість книжок? (у бібліотеці)
- Для чого люди утворили бібліотеки?
Інформація для вчителя. Цікаві факти про бібліотеку
Перші бібліотеки були складами в буквальному значенні цього слова. Найдревнішу, вік якої 5000 років, археологи знайшли на території колишньої Месопотамії (сучасний Ірак). Вона являла собою склад із 30000 глиняних табличок, що містили в основному укази і закони.
-
Бібліотеки древніх єгиптян були призначені тільки для царів і жреців.
-
Саме римляни придумали публічну бібліотеку, хоча й у трохи дивній формі. Будь-хто міг почитати книгу в... лазні — там була спеціальна кімната, де книги не піддавалися впливу води і пари. Лазні в Древньому Римі будувалися всюди, виходить, і з бібліотеками не було проблем.
-
Перша у світі публічна бібліотека — загальнодоступна установа, що утримується за рахунок податків, — була відкрита в американському Бостоні в 1854 році. У заяві мерії міста було сказано: "Майбутнє демократії залежить від освіченості громадян. Освіченість громадян залежить від розвитку публічних бібліотек. Кожен громадянин має право на приналежні суспільству джерела інформації". Це була так звана американська мрія в її оригінальній версії: кожний може домогтися успіху, якщо буде мати необхідні знання.
-
Американський магнат сталеливарної промисловості Ендрю Карнегі ввійшов в історію як дійсний фанат бібліотечної справи. Він вірив у велике майбутнє англомовних народів і думав, що воно прямо залежить від вільного поширення знань. Засобом для цього він бачив публічні бібліотеки. Під кінець життя містер Карнегі витратив біля двох третин свого багатства на їхній розвиток: побудував і оснастив 3000 бібліотек в англомовних країнах, з яких 1800 — у США.
-
Американський бібліотекар Мелвіл Дьюї був помішаний на ефективності бібліотечної справи і наприкінці ХІХ – початок XX століть одноосібно придумав усе те, без чого неможлива сучасна бібліотека: каталоги, відповідне розташування книг у книгосховищі, нумерацію, що полегшує пошук... Дьюї першим висловив очевидну нині думку: бібліотеки повинні бути відкриті допізна, щоб люди могли приходити в них після закінчення робочого дня. Він же розробив систему видачі книг додому і штрафів за їхнє несвоєчасне повернення.
-
Американці і сьогодні є лідерами у бібліотечній справі: питання "Як пройти в бібліотеку?" стає неактуальним завдяки Інтернету. Найбільші бібліотеки США зараз переводять усі свої зібрання в електронний вигляд. Незабаром буде створена єдина віртуальна бібліотека, де кожний зможе знайти будь-яку книгу, коли-небудь написану на Землі.
б) виконанням завдання:
-
читання речень;
-
встановлення порядку речень у тексті (учні в клітинках пишуть цифру, яка відповідає порядку речення в тексті);
-
читання речень у тій послідовності, яка позначена цифрами в клітинках;
-
запис утвореної розповіді в робочих рядках;
-
взаємоперевірка (робота в парах).
-
Фізхвилинка
Руки в сторону та вгору —
На носочки підніміться.
Підніміть голівку вгору
Й на долоньки подивіться.
Руки в сторони розводим,
Опускаєм плавно вниз,
Присідати ми почнемо,
Добре ноги розімнемо.
Раз присіли — руки прямо.
Встали. Знову все так само.
Вправу дружно почали.
Нахил вліво — раз, два, три!
Повертаємося вправо.
Все виконуємо гарно.
Вліво, вправо повернулись.
Ось розминці вже й кінець.
Хто ж старався — молодець!
-
Продовження роботи за сторінкою посібника (с. 57)
-
Гра «Розкажи про книжку». Робота в парах
Умова гри: першокласники об’єднуються в пари і розпитують один в одного, які книжки кожний любить читати, де їх бере. (зразок діалогу може продемонструвати вчитель з одним із учнів)
-
Вправа «Продовж речення»
-
Побудуйте і допишіть речення за поданим початком, використовуючи ту інформацію, яку вони дізналися під час діалогу.
-
Пригадайте, яку книжку нещодавно прочитали?
-
Про що в ній розповідається?
-
Гра «Розгадай!»
-
Розгадайте ребуси разом із Родзинкою.
-
Що зображено на малюнку? (нитки)
-
Зверніть увагу, що слово-відгадка має починатися з букви К (вона стоїть перед малюнком), а в слові нитки потрібно замінити букву Т на букву Ж.
-
Яке слово утворилося? (книжки)
-
Запишіть слово-відгадку на фрагменті робочого рядка.
-
Складіть речення з цим словом.
-
Зарядка для очей
Не працювати є причина –
Очам даємо відпочинок!
Мерщій рівнесенько сідаймо.
Очима кліпать починаймо.
Навіщо кліпать? Така зарядка -
Вже краще бачать оченятка
Очима швидко обертаймо,
Та головою не хитаймо.
Ліворуч – раз, два, три, чотири.
Праворуч – стільки ж повторили.
По колу очі обертаймо,
І все навколо розглядаймо.
Раз коло, два і три, чотири.
Щільніше очі ми закрили.
На п’ять і шість їх потримали
По колу знов пообертали.
-
Вправа «Прочитай та поясни»
-
Прочитайте речення.
-
Поясніть, як ви розумієте його значення.
-
Запишіть це речення в робочому рядку.
ІІІ. Заключна частина
-
Бесіда:
-
Що складали на уроці? (розповідь)
-
З чого складали розповідь? (з речень)
-
Про що дізналися з розповіді? (про те, як діти прийшли в бібліотеку)
-
Для чого існують бібліотеки?
-
Як ви ставитесь до книжок?
-
Як книжки допомагають у житті?
-
Рефлексія «Доповніть речення»
-
Мені зрозуміло…
-
Мені сподобалось..
-
Цікаво було дізнатись…
-
Важливим було…
Завдання для цікавої перерви
Список використаних джерел:
-
Пальчикова гімнастика [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://dorobok.edu.vn.ua/article/view/320 - Назва з екрана. – (Дата звернення 09.02.2019).
-
Фізкультурно-оздоровчі заходи у режимі навчального дня [Електронний ресурс]. – Режим доступу:http://klasnaocinka.com.ua/uk/article/fizkulturni-khvilinki-fizkultpauzi-kompleksi-vprav.html - Назва з екрана. – (Дата звернення 01.02.2019).
-
Цікаві факти з історії бібліотек [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://tsikave.ostriv.in.ua/publication/code-27378B5FA6D7A/list-14DB2B54327 - Назва з екрана. – (Дата звернення 08.02.2019).