Урок № 11
11 клас
Тема: «Способи терморегуляції організмів»
Мета:
освітня: поглибити знання про адаптації живих організмів,пристосування до наземно - повітряного середовища існування ;
розвивальна: розвивати вміння логічно мислити та використовувати теоретичні знання для пояснення способів регуляції температури організмів, які живуть у наземно – повітряному середовищі існування;
виховна: виховувати розуміння значення адаптації до умов середовища для збереження видового біорізноманіття наземних екосистем.
Обладнання і матеріали: зображення, ілюстрації, таблиці,що демонструють способи терморегуляції організмів; підручник, презентація до уроку.
Базові поняття і терміни: терморегуляція, пойкілотермія, гомойотермія.
Тип уроку: комбінований.
Ключові компетентності: спілкування державною мовою, основні компетентності у природничих науках і технологіях, екологічна грамотність і здорове життя, уміння вчитися впродовж життя.
Хід уроку:
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності учнів
Прийом «Проблемне питання» Як відбувається регуляція температури тіла?
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Терморегуляція – сукупність фізіологічних процесів, що підтримують температуру тіла організму відмінною від температури навколишнього середовища.
Найкраще та найстабільніше терморегуляція працює у людини та деяких інших теплокровних тварин (переважно ссавців і птахів), у яких температура підтримується на майже сталому рівні, незалежно від змін температури зовнішнього середовища, у цих організмів терморегуляція є одним із аспектів гомеостазу. Крім них, багато організмів, від хребетних тварин до рослин, включаючи багатьох «холоднокровних», мають різноманітні рівні та методи терморегуляції, що дозволяють в певних межах регулювати температуру тіла.
Основні способи терморегуляції:
(самостійна робота учнів з матеріалом підручника с.38)
Температурні пристосування є необхідною умовою існування живих істот через несприятливий вплив низьких і високих температур на біохімічні процеси. Так, за низької температури хімічні реакції сповільнюються, їхня швидкість стає недостатньою для забезпечення потреб організму. А за температури нижче нуля кристалики льоду, що утворюються в клітинних розчинах, розривають мембрани й спричиняють загибель клітин. Висока ж температура розбалансовує процеси обміну речовин: одні починають відбуватися настільки швидко, що інші не встигають забезпечувати їх реагентами чи утилізувати продукти. При подальшому нагріванні білки втрачають природну структуру (денатурують), а разом із нею і функції. Щоб уникнути цих явищ, організми намагаються підтримувати температуру свого тіла у відповідному діапазоні.
Температуру тіла організму визначає його тепловий баланс: співвідношення кількостей отриманої і втраченої теплової енергії. Основними джерелами теплоти для організму є надходження енергії від більш нагрітих об'єктів (переважно Сонця, повітря й води) і вироблення в організмі. Теплота в тілі всіх істот виробляється як побічний продукт процесів окиснення й розщеплення АТФ. Тому чим активніший метаболізм організму, тим більше теплової енергії в ньому утворюватиметься. Загалом терморегуляція може здійснюватися двома принциповими механізмами: зміною інтенсивності теплоотримання чи регуляцією своїх тепловитрат. І організми користуються обома.
(самостійна робота учнів з матеріалом підручника с.39, заповнення схеми)
Механізми терморегуляції
? ?
(визначення) (визначення)
(приклади організмів) (приклади організмів )
Параметри тіла тварин залежать від температурних умов, у яких вони живуть
Для теплокровних тварин (птахів і ссавців) існує залежність між розмірами тіла й температурою середовища.
ІV.Узагальнення, систематизація й контроль знань і вмінь учнів
Самостійна робота з таблицею. Особливості терморегуляції різних груп організмів.
V. Рефлексія
- сьогодні на уроці я дізнався ….
- на уроці мені сподобалося…
VІ. Інструктаж домашнього завдання