Урок з теми: "Способи терморегуляції організмів"

Про матеріал
Розробка уроку з біології для учнів 11 класу з теми: "Способи регуляції організмів" за новою програмою. Метою якого є поглиблення знань учнів про адаптації живих організмів,пристосування до наземно - повітряного середовища існування.
Перегляд файлу

Урок № 11

11 клас

Тема: «Способи терморегуляції організмів»

Мета:

освітня: поглибити знання про адаптації  живих організмів,пристосування до наземно - повітряного середовища існування ; ƒ

розвивальна: розвивати вміння логічно мислити та використовувати теоретичні знання  для пояснення способів регуляції температури  організмів, які живуть у наземно – повітряному середовищі існування; ƒ

виховна: виховувати розуміння значення адаптації до умов середовища для збереження видового біорізноманіття наземних екосистем.

Обладнання і матеріали: зображення, ілюстрації, таблиці,що демонструють способи терморегуляції організмів; підручник, презентація до уроку.

Базові поняття і терміни: терморегуляція, пойкілотермія, гомойотермія.

Тип уроку: комбінований.

Ключові компетентності: спілкування державною мовою, основні компетентності у природничих науках і технологіях, екологічна грамотність і здорове життя, уміння вчитися впродовж життя.

Хід уроку:

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності учнів

  1. Перевірка складених вдома тестів формату ЗНО;
  2. Вправа «Вірю – не вірю»
  • Організми, які населяють наземно – повітряне середовище називаються гідробіонтами. (-)
  • Анаероби живуть у безкисневому середовищі. (+)
  • До аеробів відносять більшість грибів, рослин і тварин. (+)
  • Термофіли живуть в умовах низьких температур. (-)
  • До термофілів відносять тварин пустель, тропічних птахів, ціанобактерій гарячих джерел. (+)
  • Кріофіти спеціалізовані до життя в умовах помірних температур. (-)
  • Гігрофіли пристосовані до життя в умовах низької вологості. (-)
  • До гігрофілів відносять мокриць, дощових червів. (+)
  • Ксерофіли пристосовані до місць існування зі зниженою вологістю. (+)
  • Гомойотермність – одне із пристосувань організмів до наземно – повітряного середовища. (+)

Прийом «Проблемне питання» Як відбувається регуляція температури тіла?

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

Терморегуляція – сукупність фізіологічних процесів, що підтримують температуру тіла організму відмінною від температури навколишнього середовища.

Найкраще та найстабільніше терморегуляція працює у людини та деяких інших теплокровних тварин (переважно ссавців і птахів), у яких температура підтримується на майже сталому рівні, незалежно від змін температури зовнішнього середовища, у цих організмів терморегуляція є одним із аспектів гомеостазу. Крім них, багато організмів, від хребетних тварин до рослин, включаючи багатьох «холоднокровних», мають різноманітні рівні та методи терморегуляції, що дозволяють в певних межах регулювати температуру тіла.

Основні способи терморегуляції:

(самостійна робота учнів з матеріалом підручника с.38)

  1. Етологічна терморегуляція  (зміна пози, активний пошук сприятливих місць);
  2. Фізична терморегуляція  (конвекція, випаровування, теплообмін, випромінювання);
  3. Хімічна терморегуляція  (виділення тепла під час м’язового тремтіння, теплоутворення в клітинах жирової тканини).

Температурні пристосування є необхідною умовою існування живих істот через несприятливий вплив низьких і високих температур на біохімічні процеси. Так, за низької температури хімічні реакції сповільнюються, їхня швидкість стає недостатньою для забезпечення потреб організму. А за температури нижче нуля кристалики льоду, що утворюються в клітинних розчинах, розривають мембрани й спричиняють загибель клітин. Висока ж температура розбалансовує процеси обміну речовин: одні починають відбуватися настільки швидко, що інші не встигають забезпечувати їх реагентами чи утилізувати продукти. При подальшому нагріванні білки втрачають природну структуру (денатурують), а разом із нею і функції. Щоб уникнути цих явищ, організми намагаються підтримувати температуру свого тіла у відповідному діапазоні.

Температуру тіла організму визначає його тепловий баланс: співвідношення кількостей отриманої і втраченої теплової енергії. Основними джерелами теплоти для організму є надходження енергії від більш нагрітих об'єктів (переважно Сонця, повітря й води) і вироблення в організмі. Теплота в тілі всіх істот виробляється як побічний продукт процесів окиснення й розщеплення АТФ. Тому чим активніший метаболізм організму, тим більше теплової енергії в ньому утворюватиметься. Загалом терморегуляція може здійснюватися двома принциповими механізмами: зміною інтенсивності теплоотримання чи регуляцією своїх тепловитрат. І організми користуються обома.

(самостійна робота учнів з матеріалом підручника с.39, заповнення схеми)

Механізми терморегуляції

                                 ?                                                                          ?

 

                       (визначення)                                                      (визначення)

 

                 (приклади організмів)                                     (приклади організмів )

Параметри тіла тварин залежать від температурних умов, у яких вони живуть

Для теплокровних тварин (птахів і ссавців) існує залежність між розмірами тіла й температурою середовища.

  1. Правило німецького еколога Карла Бергмана  (1847р.)
  2. Правило американського зоолога Джоеля Аллена (1877 р.)

ІV.Узагальнення, систематизація й контроль знань і вмінь учнів

Самостійна робота з таблицею. Особливості терморегуляції різних груп організмів.

V. Рефлексія

- сьогодні на уроці я дізнався ….

- на уроці мені сподобалося…

VІ. Інструктаж домашнього завдання

  1. Опрацювати §11 підручника, пит. ст.41 усно
  2. Виконати онлайн – тест.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Горбаньова Ольга Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Левкова Лариса Валентинівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Гайдученко Марина Анатоліївна
    Дуже, дякую, Ви - молодець!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
5 жовтня 2019
Переглядів
13671
Оцінка розробки
5.0 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку