Урок з теми: "Ссавці. Особливості будови та спосіб життя"

Про матеріал

Перший урок з теми: "Ссавці", на якому учні 7 класу ознайомлюються з характерними ознаками та способом життя цих тварин. Матеріал уроку містить різнорівнені завдання для мотивації пізнавальної діяльності учнів та вивчення нового матеріалу, рольову гру, яку демонструють заздалегідь підготовлені учні.

Перегляд файлу

Дата проведення: 08.12.17

Конспект уроку з біології для учнів 7 класу

Тема: Ссавці. Особливості будови та спосіб життя.

Мета для вчителя: сформувати уявлення про визначальні особливості будови та спосіб життя ссавців.

Групи завдань для вчителя:

  1. Навчальні:
  • Дати уявлення про особливості будови ссавців (зовнішньої та внутрішньої);
  • Сформувати уявлення про особливості поширення представників класу Ссавці.
  • Сформувати уявлення про риси пристосованості ссавців;
  1. Розвивальні:
  • Сформувати вміння визначати особливості поширення за особливостями будови.
  1. Виховні:
  • Формувати екологічний світогляд на основі знань про особливості поширення ссавців;
  • Формування естетичного виховання на основі знань про зовнішню будову ссавців.

Мета для учня: вміти відрізняти ссавців від інших тварин.

Групи завдань для учня:

Навчальні:

  • Навчитися називати характерні ознаки ссавців;
  • Уміти наводити приклади ускладнення будови в ході еволюції;
  • Співставляти будову і середовище існування ссавців;
  • Називати ознаки пристосованості, відносно процесів життєдіяльності.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: друкований зошит, бланки-завдання до самостійної роботи, таблиця «Будова ссавців», плакат «Будова зуба ссавця», плакат «Диференціація зубів ссавців»,  кросворд «Хто тут заховався?»

 

Хід уроку

Діяльність вчителя

Діяльність учня

І. Організаційний момент (2хв.)

Привітання учнів, відмічання відсутніх.

Організація робочого місця

ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь (7хв.)

На минулому уроці ми завершили вивчати клас Птахи. Тому зараз ви виконаєте невелике завдання. Ваше завдання написати цифри, які стосуються птахів. На виконання завдання у вас є 5 хвилин. За це завдання ви отримаєте окрему оцінку. Всі зрозуміли? Тоді починаємо.

Випишіть номери ознак, характерні для птахів.

  1. Розвинутий волосяний покрив.
  2. Розвинутий пір'яний покрив.
  3. Шкіра вкрита лусочками.
  4. У шкірі майже немає залоз.
  5. У шкірі багато залоз.
  6. Дихання з допомогою зябер.
  7. Дихання з допомогою легень.
  8. Серце трикамерне.
  9. Серце чотирикамерне.
  10. Теплокровні тварини.
  11. Холоднокровні тварини.
  12. Розвинута центральна нервова система.
  13. Розмноження відкладанням яєць.
  14. Очі мають повіки.
  15. Очі без повік.
  16. Два кола кровообігу.
  17. Механізм подвійного дихання.
  18. У переважної більшості представників грудина має кіль.

 

Відповідь: 2, 4, 7, 9, 10, 12, 13, 14, 16,17, 18.

 

ІІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів (3хв.)

А зараз, я вам зачитаю вірш поета Війона:

Я знаю, как на мёд садятся мухи,

Я знаю смерть, что рыщет всё губя,

Я знаю книги, истины и слухи,

Я знаю всё, но только не себя.

 

Тож темою нашого сьогоднішнього уроку є «Ссавці. Особливості будови та спосіб життя.»

Постановка проблемного питання:

Вивчення теми «Ссавці» допоможе нам пізнати не тільки тварин, але й самих себе. Чому?

(Очікувана відповідь: Бо ми належимо до класу Ссавці)

ІV. Вивчення нового матеріалу (18хв)

Розповідь вчителя:    

      Ссавці - найбільш високо-організовані теплокровні тварини, які нині зайняли панівне положення серед наземних хребетних. Вони походять від звіроподібних плазунів, які виникли у верхньому карбоні і зберегли багато рис організації земноводних. Цим пояснюється наявність у ссавців шкіри з численними залозами та інших особливостей.

     Ссавці, або Звірі - це теплокровні тварини, які вигодовують своїх малят молоком. Звірі опанували всі середовища існування. Вони живуть на землі і в товщі грунту, на деревах, у прісній і морській воді, пристосувалися до повітряного простору, а деякі навіть і до польоту.

      Відкриваємо зошити на сторінці 54 та зазначаємо сьогоднішню дату.

 Запишемо, що нині відомо понад 4500 видів ссавців.

      Вони поширені на всій Землі, за винятком внутрішніх частин Антарктиди. Наприклад, песців і північних оленів спостерігали на островах Карського моря. Ластоногі і китоподібні у своєму поширенні досягають просторів, що прилягають до Північного полюса. Полівки і бабаки зустрічаються в центральному Тянь-Шані на висоті 3000-4000 м. над рівнем моря, а вівці і кози в Гімалаях заходять на висоту 6000м.

 

Зверніть увагу на завдання 1 та 2, у яких необхідно визначити риси прогресивної організації ссавців та порівняти їх з плазунами.

У пошуках відповідей на питання про особливості будови ссавців нам допоможе наш друг – собака.

Тож слухайте уважно, для того аби правильно заповнити таблицю.

Рольова гра:

Собака. Скажіть, будь-ласка, чи можна в паспортному відділі системи тваринного світу отримати прописку для мене і моїх друзів?

Паспортистка. А хто ваші друзі?

Собака. Мої друзі – тигр, мавпа, корова, пацюк  і навіть кішка.

Паспортистка. Питання про прописку буде вирішувати вчена рада після вивчення відповідей на запитання анкети. Ви досить освічені, щоб відповісти за себе і за своїх друзів?

Собака. Так, запитуйте.

 

Анкета (питання ставить паспортистка, відповідає собака.)

  1. Відділи тіла: голова, тулуб, хвіст, передні та задні кінцівки.
  2. Розташування кінцівок. Кінцівки розташовуються під тулубом.
  3. Покриви тіла. Тіло вкрите шкірою із шерстю чи волоссям.
  4. Наявність залоз. Шкіра має потові, сальні, молочні, пахучі залози.
  5. Чи маєте зуби? Так, маємо диференційовані зуби.
  6. Відомості про розмноження. Ми живородні, малят вигодовуємо молоком.
  7. Нервова система. Маємо

 

прогресивний розвиток нервової системи.

  1. Особливості органів чуття. Орган слуху:маєхмо вушну раковину, слухові кістки, добре розвинений зір, нюх.

Паспортистка: Досить! Ваші відповіді вичерпні. Ми надаємо вам прописку: ви і ваші друзі належать до класу Ссавці.

Тож у завданні 1 під цифрою 1 запишемо:

Під цифрою 2:

Слово вчителя:

За рахунок верхнього шару шкіри у ссавців утворюються різні похідні: волосся, кігті, нігті, копита, роги тощо. Волосяний покрив складається з волосків різних типів. Є волоски товсті та пружні – остьові. Вони виконують захисну функцію. Коротке і м'яке пухове волосся – це підшерстя. Воно утримує в собі прошарок повітря, що дає змогу зберігати тепло тіла.

На певних ділянках тіла ссавців, переважно на голові, є довгі чутливі волоски – вібриси. Вони виконують функції органів дотику. У деяких видів тварин (їжаків, дикобразів тощо) волосся видозмінилося на голки, що виконують функцію захисту. Під шкірою є шар жирової клітковини. Він допомагає зберігати тепло тіла, а також є запасом поживних речовин та джерелом води. 

Під цифрою 3:

Під цифрою 4:

 

Під цифрою 5:

 

 

А зараз виконайте завдання 2 на сторінці 54 самостійно. На виконання завдання 4 хвилини.

Особлив. зовнішньої будови

Плазуни

Ссавці

Відділи тіла

Голова, тулуб, хвіст, передні та задні кінцівки.

Голова, тулуб, хвіст, передні та задні кінцівки.

Розташування кінцівок

По боках тулуба.

Під тулубом.

Покриви тіла

Шкіра ороговіла.

Шкіра вкрита шерстю чи волоссям.

Шкірні залози

Залози відсутні.

Залози:

Потові,Сальні,

Пахучі, Молочні.

Органи чуттів

Добре розвинені зір, нюх; гірше слух.

Добре розвинені всі органи чуття.

Перевірка завдання.

А зараз виконаємо завдання 4 на сторінці 55. Необхідно визначити функції залоз.

Яка функція потових залоз?

А за що відповідають сальні залози?

 

Яка функція пахучих залоз?

 

За що відповідають молочні залози?

 

 

Як зазначили наші герої, у ссавців є диференційовані зуби, тому зараз розглянемо будову зуба, зображену на плакаті.

Також у робочих зошитах на сторінці 55, у завданні 5 також необхідно позначити складові зуба на малюнку.

Тож цифрою 1 позначено – коронку зуба (верхня частина), цифрою 2 – шийка, 3 – корінь, який занурений  у комірку щелепи (у ясна).

Цифрою 4 позначаємо емаль, яка вкриває зуб ззовні. Цифрою 5 – дентин. Цифрою 6 позначимо цемент, який утримує зуб у комірці щелепи, а цифрою 7 позначено пульпу (сполучну тканину, пронизану нервами та кровоносними судинами).

 

А зараз зверніть увагу на плакат «Диференціація зубів ссавців».

Вам необхідно у завданні 6 позначити назву групи зубів та їх функцію.

Виокремлюють:

Тип зуба

Функції

1

Різці

Для відкушування чи обгризання їжі.

2

Ікла

Для знешкодження та вбивання здобичі.

3

Малі кутні (пре моляри)

Для розжовування (механічного подрібнення їжі)

4

Великі кутні (моляри)

Для розжовування (механічного подрібнення їжі)

Зубні системи ссавців різняться між собою більшим розвитком тих чи інших видів зубів. Відповідно відмінності будови зубних систем ссавців пов’язані із типом живлення.

 

А зараз виконаємо завдання 8 на сторінці 56. Необхідно заповнити таблицю, зазначивши особливості процесів життєдіяльності, які забезпечують високу прогресивність ссавців.

Процеси

Особливості

Дихання

Поліпшене дихання ссавців відбувається завдяки вели-кій внутрішній поверхні легень для газообміну та пришвидшення дихальних рухів за допомогою нового для хребетних органа – діафрагми.

Травлення

Удосконалення травлення пов’язане з диференціацією зубів на різці, ікла та кутні, а також участю в розщепленні їжі різноманітних травних залоз.

Транспорт речовин

Чотирьохкамерне серце, артеріальна та венозна кров не змішується.

Нервова регуляція

Нервова система ссавців, порівняно з іншими хребетними є найсклад-нішою. Головний мозок збільшується в розмірах і зростає площа кори великих півкуль за рахунок звивин і борозен. Це призвело до ускладнення й урізно-манітнення проявів пове-дінки серед яких величезне значення набуває турбота про нащадків та навчання їх у процесі спілкування.

Розвиток зародка

Внутрішньоутробний розвиток у більшості ссавців відбувається в матці, яка має мускульні стінки і має дуже добре кровоза-безпечення.

 Матка – нижній розширений відділ яйце вода, призначений для виношування зародка.

Цей парний або непарний орган є лише в тих тварин, яким властиве живородіння. У деяких сумчастих й плацентарних ссавців під час вагітності в матці формується плацента.

Плацента – тимчасовий орган, що утворюється для зв’язку плоду з організмом матері.

Через плаценту зародок отримує із крові матері кисень і поживні речовини і виділяє в кров продукти обміну та вуглекислий газ. Плацента утворює певні гормони та є бар'єром для  шкідливих речовин, які можуть бути в крові матері.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Діти, згадайте, чи били наявні залози у  амфібій?

(Очікувана відповідь: Так, багато.)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Учні записують дату у зошиті.

Учні записують кількість видів ссавців.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Учні читають завдання 1 та 2.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Учні записують у завданні1:

Зуби диференційовані, розвинені, в залежності від типу живлення.

Тіло вкрите шкірою із шерстю чи волоссям.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Кінцівки розташовані під тулубом.

Турбота про потомство, вигодовування малят молоком.

Зародок розвивається внутрішньоутробно.

 

Учні виконують завдання 2 на сторінці 54.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Учні разом з вчителем виконують завдання:

Потові – випаровування їхньої рідини сприяє зниженню температури тіла.

Сальні – містить жир для змащування хутра, захищаючи його від намокання.

Пахучі – їхніми виділеннями мітять територію або відлякують від ворогів.

Молочні – виробляється поживний продукт, яким самки вигодовують малят.

 

Учні разом з вчителем позначають у зошитах будову зуба.

Плакат «Будова зуба ссавці»

F:\Урок 08.12.17\зуб.jpg

 

 

 

 

 

 

Учні, разом з вчителем виконують завдання 6 на сторінці 55.

Плакат «Диференціація зубів ссавців»

F:\Урок 08.12.17\дифер зуб ссавців.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Учні разом з вчителем заповнюють таблицю.

V. Закріплення набутих знань (10хв.)

А зараз пропоную вам розгадати кросворд «Хто тут заховався?».

Розгадавши усі слова, ви дізнаєтеся, хто заховався у виділеному слові. Якщо ви хочете дати відповідь на питання, обов’язково піднімаєте руку.

Запитання кросворда:

1.Товсті та пружні волоски мають назву … (остьові).

2.Верхню частину зуба вкриває…(емаль).

3.Верхня частина зуба… (коронка).

4.Зуби, які бувають великі та малі називають … (кутні).

5.Частина зуба, «захована» під яснами.

6. Ссавці здатні постійно підтримувати відносно сталу температуру тіла, тому вони…(теплокровні).

7. Залози, що виробляють поживний продукт, яким самки вигодовують малят, називаються … (молочні).

8. Тварина, у якої найбільше розвинені та збільшені різці… (гризун)

Виділене слово – теріолог (людина, яка займається вивченням ссавців), відповідно наука, яка вивчає ссавців – теріологія.

Діти розгадують слова та заповнюють кросворд.

 

о

с

т

ь

о

в

і

 

 

е

м

а

л

ь

 

 

 

к

о

р

о

н

к

а

 

к

у

т

н

і

 

 

к

о

р

і

н

Ь

 

 

т

е

п

л

о

к

р

о

в

н

і

 

м

о

л

о

ч

н

і

 

г

р

и

з

у

н

VІ. Інструктаж домашнього завдання (5хв.)

Підбиття підсумків уроку:

Вправа «відкритий мікрофон»

  • Що сподобалося на уроці?
  • Що найбільше запам'яталося ?

Оголошення оцінок.

Будь-ласка запишіть домашнє завдання з дошки. Вам необхідно прочитати параграф 23, у робочому зошиті виконати на  ст. 55 завдання 3,7 письмово.  Наш урок добігає кінця. Дякую вам за плідну працю.

 

 

Відповіді учнів.

 

 

 

Учні відкривають щоденники та записують домашнє завдання.

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Самолевська Оксана Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Крамар Світлана
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
15 грудня 2018
Переглядів
14693
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку