Перший урок з теми: "Ссавці", на якому учні 7 класу ознайомлюються з характерними ознаками та способом життя цих тварин. Матеріал уроку містить різнорівнені завдання для мотивації пізнавальної діяльності учнів та вивчення нового матеріалу, рольову гру, яку демонструють заздалегідь підготовлені учні.
Дата проведення: 08.12.17
Конспект уроку з біології для учнів 7 класу
Тема: Ссавці. Особливості будови та спосіб життя.
Мета для вчителя: сформувати уявлення про визначальні особливості будови та спосіб життя ссавців.
Групи завдань для вчителя:
Мета для учня: вміти відрізняти ссавців від інших тварин.
Групи завдань для учня:
Навчальні:
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: друкований зошит, бланки-завдання до самостійної роботи, таблиця «Будова ссавців», плакат «Будова зуба ссавця», плакат «Диференціація зубів ссавців», кросворд «Хто тут заховався?»
Хід уроку
Діяльність вчителя |
Діяльність учня |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
І. Організаційний момент (2хв.) |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Привітання учнів, відмічання відсутніх. |
Організація робочого місця |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь (7хв.) |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
На минулому уроці ми завершили вивчати клас Птахи. Тому зараз ви виконаєте невелике завдання. Ваше завдання написати цифри, які стосуються птахів. На виконання завдання у вас є 5 хвилин. За це завдання ви отримаєте окрему оцінку. Всі зрозуміли? Тоді починаємо. |
Випишіть номери ознак, характерні для птахів.
Відповідь: 2, 4, 7, 9, 10, 12, 13, 14, 16,17, 18.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ІІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів (3хв.) |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
А зараз, я вам зачитаю вірш поета Війона: Я знаю, как на мёд садятся мухи, Я знаю смерть, что рыщет всё губя, Я знаю книги, истины и слухи, Я знаю всё, но только не себя.
Тож темою нашого сьогоднішнього уроку є «Ссавці. Особливості будови та спосіб життя.» |
Постановка проблемного питання: Вивчення теми «Ссавці» допоможе нам пізнати не тільки тварин, але й самих себе. Чому? (Очікувана відповідь: Бо ми належимо до класу Ссавці) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ІV. Вивчення нового матеріалу (18хв) |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Розповідь вчителя: Ссавці - найбільш високо-організовані теплокровні тварини, які нині зайняли панівне положення серед наземних хребетних. Вони походять від звіроподібних плазунів, які виникли у верхньому карбоні і зберегли багато рис організації земноводних. Цим пояснюється наявність у ссавців шкіри з численними залозами та інших особливостей. Ссавці, або Звірі - це теплокровні тварини, які вигодовують своїх малят молоком. Звірі опанували всі середовища існування. Вони живуть на землі і в товщі грунту, на деревах, у прісній і морській воді, пристосувалися до повітряного простору, а деякі навіть і до польоту. Відкриваємо зошити на сторінці 54 та зазначаємо сьогоднішню дату. Запишемо, що нині відомо понад 4500 видів ссавців. Вони поширені на всій Землі, за винятком внутрішніх частин Антарктиди. Наприклад, песців і північних оленів спостерігали на островах Карського моря. Ластоногі і китоподібні у своєму поширенні досягають просторів, що прилягають до Північного полюса. Полівки і бабаки зустрічаються в центральному Тянь-Шані на висоті 3000-4000 м. над рівнем моря, а вівці і кози в Гімалаях заходять на висоту 6000м.
Зверніть увагу на завдання 1 та 2, у яких необхідно визначити риси прогресивної організації ссавців та порівняти їх з плазунами. У пошуках відповідей на питання про особливості будови ссавців нам допоможе наш друг – собака. Тож слухайте уважно, для того аби правильно заповнити таблицю. Рольова гра: Собака. Скажіть, будь-ласка, чи можна в паспортному відділі системи тваринного світу отримати прописку для мене і моїх друзів? Паспортистка. А хто ваші друзі? Собака. Мої друзі – тигр, мавпа, корова, пацюк і навіть кішка. Паспортистка. Питання про прописку буде вирішувати вчена рада після вивчення відповідей на запитання анкети. Ви досить освічені, щоб відповісти за себе і за своїх друзів? Собака. Так, запитуйте.
Анкета (питання ставить паспортистка, відповідає собака.)
прогресивний розвиток нервової системи.
Паспортистка: Досить! Ваші відповіді вичерпні. Ми надаємо вам прописку: ви і ваші друзі належать до класу Ссавці. Тож у завданні 1 під цифрою 1 запишемо: Під цифрою 2: Слово вчителя: За рахунок верхнього шару шкіри у ссавців утворюються різні похідні: волосся, кігті, нігті, копита, роги тощо. Волосяний покрив складається з волосків різних типів. Є волоски товсті та пружні – остьові. Вони виконують захисну функцію. Коротке і м'яке пухове волосся – це підшерстя. Воно утримує в собі прошарок повітря, що дає змогу зберігати тепло тіла. На певних ділянках тіла ссавців, переважно на голові, є довгі чутливі волоски – вібриси. Вони виконують функції органів дотику. У деяких видів тварин (їжаків, дикобразів тощо) волосся видозмінилося на голки, що виконують функцію захисту. Під шкірою є шар жирової клітковини. Він допомагає зберігати тепло тіла, а також є запасом поживних речовин та джерелом води. Під цифрою 3: Під цифрою 4:
Під цифрою 5:
А зараз виконайте завдання 2 на сторінці 54 самостійно. На виконання завдання 4 хвилини.
Перевірка завдання. А зараз виконаємо завдання 4 на сторінці 55. Необхідно визначити функції залоз. Яка функція потових залоз? А за що відповідають сальні залози?
Яка функція пахучих залоз?
За що відповідають молочні залози?
Як зазначили наші герої, у ссавців є диференційовані зуби, тому зараз розглянемо будову зуба, зображену на плакаті. Також у робочих зошитах на сторінці 55, у завданні 5 також необхідно позначити складові зуба на малюнку. Тож цифрою 1 позначено – коронку зуба (верхня частина), цифрою 2 – шийка, 3 – корінь, який занурений у комірку щелепи (у ясна). Цифрою 4 позначаємо емаль, яка вкриває зуб ззовні. Цифрою 5 – дентин. Цифрою 6 позначимо цемент, який утримує зуб у комірці щелепи, а цифрою 7 позначено пульпу (сполучну тканину, пронизану нервами та кровоносними судинами).
А зараз зверніть увагу на плакат «Диференціація зубів ссавців». Вам необхідно у завданні 6 позначити назву групи зубів та їх функцію. Виокремлюють:
Зубні системи ссавців різняться між собою більшим розвитком тих чи інших видів зубів. Відповідно відмінності будови зубних систем ссавців пов’язані із типом живлення.
А зараз виконаємо завдання 8 на сторінці 56. Необхідно заповнити таблицю, зазначивши особливості процесів життєдіяльності, які забезпечують високу прогресивність ссавців.
Матка – нижній розширений відділ яйце вода, призначений для виношування зародка. Цей парний або непарний орган є лише в тих тварин, яким властиве живородіння. У деяких сумчастих й плацентарних ссавців під час вагітності в матці формується плацента. Плацента – тимчасовий орган, що утворюється для зв’язку плоду з організмом матері. Через плаценту зародок отримує із крові матері кисень і поживні речовини і виділяє в кров продукти обміну та вуглекислий газ. Плацента утворює певні гормони та є бар'єром для шкідливих речовин, які можуть бути в крові матері.
|
Діти, згадайте, чи били наявні залози у амфібій? (Очікувана відповідь: Так, багато.)
Учні записують дату у зошиті. Учні записують кількість видів ссавців.
Учні читають завдання 1 та 2.
Учні записують у завданні1: Зуби диференційовані, розвинені, в залежності від типу живлення. Тіло вкрите шкірою із шерстю чи волоссям.
Кінцівки розташовані під тулубом. Турбота про потомство, вигодовування малят молоком. Зародок розвивається внутрішньоутробно.
Учні виконують завдання 2 на сторінці 54.
Учні разом з вчителем виконують завдання: Потові – випаровування їхньої рідини сприяє зниженню температури тіла. Сальні – містить жир для змащування хутра, захищаючи його від намокання. Пахучі – їхніми виділеннями мітять територію або відлякують від ворогів. Молочні – виробляється поживний продукт, яким самки вигодовують малят.
Учні разом з вчителем позначають у зошитах будову зуба. Плакат «Будова зуба ссавці»
Учні, разом з вчителем виконують завдання 6 на сторінці 55. Плакат «Диференціація зубів ссавців»
Учні разом з вчителем заповнюють таблицю. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
V. Закріплення набутих знань (10хв.) |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
А зараз пропоную вам розгадати кросворд «Хто тут заховався?». Розгадавши усі слова, ви дізнаєтеся, хто заховався у виділеному слові. Якщо ви хочете дати відповідь на питання, обов’язково піднімаєте руку. Запитання кросворда: 1.Товсті та пружні волоски мають назву … (остьові). 2.Верхню частину зуба вкриває…(емаль). 3.Верхня частина зуба… (коронка). 4.Зуби, які бувають великі та малі називають … (кутні). 5.Частина зуба, «захована» під яснами. 6. Ссавці здатні постійно підтримувати відносно сталу температуру тіла, тому вони…(теплокровні). 7. Залози, що виробляють поживний продукт, яким самки вигодовують малят, називаються … (молочні). 8. Тварина, у якої найбільше розвинені та збільшені різці… (гризун) Виділене слово – теріолог (людина, яка займається вивченням ссавців), відповідно наука, яка вивчає ссавців – теріологія. |
Діти розгадують слова та заповнюють кросворд.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
VІ. Інструктаж домашнього завдання (5хв.) |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Підбиття підсумків уроку: Вправа «відкритий мікрофон»
Оголошення оцінок. Будь-ласка запишіть домашнє завдання з дошки. Вам необхідно прочитати параграф 23, у робочому зошиті виконати на ст. 55 завдання 3,7 письмово. Наш урок добігає кінця. Дякую вам за плідну працю. |
Відповіді учнів.
Учні відкривають щоденники та записують домашнє завдання. |
1