Урок з теми "Їстівні,неїстівні та отруйні гриби: основні ознаки відмінності"

Про матеріал
Розробка уроку з теми " Їстівні,неїстівні та отруйні гриби: основні ознаки відмінності"
Перегляд файлу

 Тема. Їстівні,неїстівні та отруйні гриби: основні ознаки відмінності.C:\Users\User\Desktop\Фото будова гриба 8 900x675.jpg

           Практична робота №5: Розпізнавання їстівних та отруйних грибів   своєї місцевості.

Мета уроку: Освітня: сформувати в учнів уявлення про ознаки отруйних ,та їстівних грибівгриби; навчити розрізняти їстівні і неїстівні гриби;

    Розвивальна: розвивати пізнавальну активність дітей, уміння спостерігати;

Виховна:виховувати повагу і любов до природи; культуру поведінки під час знаходження на природі.

Тип уроку: комбінований

Методи і методичні  прийоми:
1. Інформаційно - рецептивний:
а) словесний: розповідь-пояснення, опис, бесіда, повідомлення учнів, робота з підручником.
б) наочний: ілюстрація, демонстрація, ТЗН.
Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та мислення, одержання з тексту та ілюстрацій нових знань, робота з роздатковим матеріалом.
2. Репродуктивний. 
Прийоми навчання: подання матеріалу в готовому вигляді, конкретизація і закріплення вже набутих знань.
3. Проблемно - пошуковий: постановка проблемного питання.
Прийоми навчання: постановка взаємопов’язаних проблемних запитань, активізація уваги та мислення.
4.Сугестивний: застосування різних видів мистецтва – вірші.
Обладнання: таблиці,схеми,зображення грибів,використання  відеоматеріалів

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

Привітання.. Перевірка готовності до уроку. Перевірка присутніх

ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь

І.Записати відповідь у коді

1.Гриби                                  1.Взаємодія з коренями рослин.
2.Гриби-паразити                 2.Клітинна оболонка.

3.Симбіоз                              3.Гіфи.

4.Міцелій                              4.Відсутній хлорофіл.

5.Хітин                                  5.Органічні речовини живих істот.

                    (Відповідь:14,25,31,43,52.)

ІІ. Знайдіть зайвий елемент:

1.Шапинка,трубчасті,пальчасті,пластинчасті.

2.Міцелій,плодове тіло,ніжка,шапинка.

3.Сироїжка,опеньок,білий гриб,печериці(всі є пластинчасті)

4.Підосичник,опеньок,маслюк,білий гриб.(всі є трубчастими).

ІІІ. Учні зачитують цікаві факти приготовлених повідомлень.

ІІІ. Мотивація навчальної й пізнавальної діяльності

Слухайте уважно  вірш і доповнюйте за  змістом словами «так» чи «ні».

Підберезовик назвався,

Загорів дивіться як.

У руденьку шапку вбрався,

Його можна брати? (так)  

……………………………………..

На його червоній шапці

Білі цяточки ясні.

Він красивий, мов у казці.

Гриб цей візьмете собі?(ні)

……………………………….

Сироїжки кольорові

Розрослися гарно як!

І зелені, й пурпурові.

Ми у кошик їх візьмемо?(так)

……………………………………

Ця родилась на світанку,

Доки трави росяні.

Звуть цей гриб – бліда поганка.

 А її візьмем собі?(ні)

……………………………………

Ц е- жовтесенькі сестрички,

Любить їх поїсти всяк.

Бо грибочки ці – лисички.

Назбираємо їх?(так)

………………………………….

Білий гриб міцний і дужий,

Як справжнісінький козак.

І його всі хвалять дуже.

Справді він найкращий?(так)

…………………………………  

Хоч несправжні, теж опеньки,

І ростуть в ті самі дні.

Вони яскраві і гарненькі.

Ну, беріть їх швидше!(ні) 

Чому ми не всі гриби можемо взяти з собою?

--Так ,серед цих грибів є отруйні.

Отже тема нашого уроку «Їстівні,неїстівні та отруйні гриби: основні ознаки відмінності».

IV. Вивчення нового матеріалу.

І.За хімічним складом та  використанням у їжу, гриби поділяють на:

                                               ГРИБИ

                                                              

                                Їстівні,неїстівні,отруйні(Схему записують в зошити)

Робота з  підручником по тексту параграфа(51,ст.321. авт. Костіков І.Ю.)

Визначіть :1.Позначте «+»-було відомо, «-»-стало відомо;

                    Робота з контрольними поняттями:їстівні та неїстівні гриби

----Наведіть приклади їстівних(білий гриб,сироїжки,маслюк,печериці) та неїстівних грибів

                                                                                                     (гриб-трутовик,жовчний гриб)

                   2.Які гриби називаються неїстівними?(гриби ,що мають тверді плодові тіла,

                                                                                           або малі  розміри)

 3.Чому гриби мають назву їстівні?(гриби які людина  не використовує  у їжу

 що мають неприємний запах або смак ,які людина )

                   4.На які категорії поділяють їстівні гриби?(4 категорії)

                  5.Що лежить в основі виділення категорій?(поживність та смакові властивості)

Поглиблення теми

Отже, аналізуючи текст ,нам необхідно дізнатись ,яка відмінність між грибами кожної категорії. Виконання вправи «Відшукай ознаку»

1.До цієї категорії належать  гриби ,які мають високі смакові властивості,після будь-якої термічної обробки,проте не в сирому вигляді(гриби 2- ї категорії).

2.Ці гриби є смачними та поживними ,але потребують спеціальних методів обробки:їх необхідно проварити ,а відвар злити,або попередньо гриби  замочити ,а потім

 засолити(гриби 3 –ї категорії).

3.Гриби з невисокою харчовою цінністю ,або маловідомі їстівні гриби для яких кулінарні традиції не сформувалися (гриби 4-ї категорії).

4.Гриби смачні,легко засвоюються,організмом,перед вживанням не потребують термічної обробки,і можуть використовуватись в їжу навіть сирими(гриби1-ї категорії).

Узагальнення і закріплення вивчених понять

 Аналіз зображення грибів різних категорій  у підручнику.

Учням пропонуються  зображення грибів,необхідно віднести гриби до певних -категорій грибів.

G:\фото по биологии\царства природы\грибы\їстівні гриби\їстівні гриби\0013-013-Lisichki.jpgG:\фото по биологии\царства природы\грибы\їстівні гриби\їстівні гриби\syroezhka.jpgG:\фото по биологии\царства природы\грибы\їстівні гриби\їстівні гриби\1.jpgG:\фото по биологии\царства природы\грибы\їстівні гриби\їстівні гриби\3.jpg

(ІІ) Сироїжки (ІІ)білий гриб(Боровик) (І)       Чорний трюфель (І)

 

Груздь(І)Печіночниця(ІV                         Печериця(шампіньйон)                  Підберезовик(ІІ)

 

G:\фото по биологии\царства природы\грибы\їстівні гриби\їстівні гриби\gruzdi.jpgсъедобные грибы, печеночный грибhttp://im1-tub-ua.yandex.net/i?id=c1b8c86f123bdc76a9e5679220d5480b-50-144&n=21http://im2-tub-ua.yandex.net/i?id=37caf6af6ced22ff0685ec7056789b94-07-144&n=21

Трутовик чешуйчатый Атлас грибовhttp://im2-tub-ua.yandex.net/i?id=e501e31e6ff9b832e2a76c3d7bcee634-111-144&n=21Гриб синяк. Описание и фотографии.http://im2-tub-ua.yandex.net/i?id=8c09cd5d5e67a4a7eb3ee1f95ba77263-140-144&n=21

Трутовик лускатий(IV)            Польський гриб(ІІ) Гриб Синяк(Піддубник)(ІІ)         Маслюк(Жовтяк)(I)

Отже ,ми вияснили що гриби бувають їстівні та неїстівні.

ІІ.В природі існує група грибів які становлять небезпеку - отруйні гриби – це гриби що містять отруйні речовини-грибні токсини. Саме  такі токсини  як:синильна кислота,аманітин,фалін та фалоїдин діють на організм людини.

Завдання за допомогою тексту ст. 227-228(авт. Костіков І.Ю.)визначити: 1.Як впливають токсини грибів на організм людини?.(блювота ,пронос,слабкість,головний біль,судоми,болі в шлунку, розпад печінки, зневоднення організму,холодний піт)

2.Чи всі гриби мають однакий ступінь впливу на організм?(одні гриби спричинюють смерть людини,інші гриби мають підступний характер,якщо їх вживати тривалий час ,або при вживанні з алкоголем.)

3.Які види  грибних отруєнь є?(первинні та вторинні).

4.Заповніть діаграму:          Аналіз отруєнь

 

                                            Первинні     спільні     вторинні

 

 

 

 

 

 

 

Побудова схеми.        Види отруйних грибів:

 

 

 

                              Дуже отруйні                                  Отруйні                                         Умовно отруйні

           павутинник найкрасивіший                       строчок                                           сатанинський гриб

                 G:\фото по биологии\царства природы\грибы\отруйні гриби\павутинник найкрасивыший.jpg                   G:\фото по биологии\царства природы\грибы\отруйні гриби\строчок.jpg                            G:\фото по биологии\царства природы\грибы\отруйні гриби\сатанинський гриб.jpg

Дуже отруйними грибами на території України є (Заповнення таблиці ст.228 авт.Костіков І.Ю.)

Назва гриба

Ознаки ніжки

Ознаки основи ніжки

Ознаки гіменофора

http://im0-tub-ua.yandex.net/i?id=da9c08de13148879d50b1280b9a78658-90-144&n=24

Бліда поганка

 

 

наділена розширеною основою ніжки і облямівкою на ніжці

Містить  білу «цибулинку» при основі ніжки. C:\Users\User\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.Word\blednaya_poganka.jpg

Пластинка гіменофора приростають до шапинки і не спускаються на ніжкуБледная поганка.

Шапинка забарвлена у різні відтінки зеленого коліру.

Мухомор

мухомор смердючий.

 

Ніжка мухомора пряма, має циліндричну форму, часто розширена в основі. Характерна наявність плівчастого кільця у верхній частині ніжки, що утворилося при розриві часткового покривала в процесі росту плодового тіла. М'якоть гриба білого кольору, у рідкісних видів спостерігається її забарвлення при пошкодженні плодового тіла, іноді має специфічний запах.

C:\Users\User\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.Word\мухомор смердючий.jpgНіжка, біля основи з вільною, мішечкоподібною, з нерівним краєм заглибленням. М'якуш білий, при розрізуванні колір не змінюється, з дуже неприємним запахом.

Капелюшок бездоганно білого кольору. У молодості має загальне покривало. Закриває пластинки і якусь частину ніжки. З часом саван розривається, і капелюшок набуває конічної або розпростерту форму. Гриб рідко доростає до 8 -10 сантиметрів по діаметру капелюшка. Пластинки гіменофора відрізняються крихкістю , часті й рівні, теж білі.

C:\Users\User\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.Word\мухомор смердючий.jpg

http://decor-garden.com.ua/images/ovr7/2506-74.jpg

Білий мухомор

Ніжка 7-12 см довжини, 0,7- 2,5 см  порожня, циліндрична, волокниста з пластівчастими лусочками. Кільце широке, шовковисте , слабо смугасте.

 

В основі ніжка

бульбоподібно роздута, волокниста з пластівчастими лусочками

Категория:Изображения:Ядовитые грибы Крыма - Крымология На товстій м'ясистій шапці залишки покривала видні як клапті або лусочки. Край шапки витончений, рубчастий або гладкий. Забарвлення шкірочки шапки відрізняється у різних видів: відтінків червоного, зеленого, сірого кольорів. Білі або жовтуваті пластинки шапки зазвичай вільні, рідше частково зростаються.


Пояснення вчителя:. Отруєння може бути викликане не лише отруйними, а і старими їстівними грибами. Найбільш отруйнішим грибом в нашій країні являється бліда поганка, що зовні схожа до сироїжки,однак в навідміну від неї бліда поганка наділена розширеною основою ніжки і облямівкою на ніжці. Теж можна отруїтися й тими їстівними грибами, котрі проростають біля автомобільних шляхів чи у місцевостях з підвищеним рівнем радіації. У подібних місцях гриби накопичують шкідливі речовини із вихлопних газів чи радіоактивні частки. Поміж отруйних шапкових грибів, що подібні на їстівні, найнебезпечними являється мухомори, бліда поганка, несправжні печериці, несправжні опеньки т.п.

  Практична робота 5   *(ст..247 авт.Костіков І.Ю.)*

Тема: розпізнавання їстівних та отруйних грибів своєї місцевості

Мета: навчитися розпізнавати їстівні та отруйні гриби своєї місцевості.

Обладнання, матеріали та об’єкти дослідження: муляжі шапинкових грибів, атласи та визначники шапинкових грибів, по можливості - живі шапинкові гриби, лупи.

Хід роботи

1. Застосовуючи зображення грибів або визначники, з допомогою вчителя визначте види грибів (фото грибів додається). Особливу увагу слід звернути на форму шапинки, її забарвлення, характер поверхні та країв, особливість будови нижнього спороносного шару шапинки, форму та особливість поверхні ніжки, наявність чи відсутність залишків покривала.

2. Визначте, до якої категорії - їстівних чи отруйних - належать визначені вами гриби?

3. Визначте, які з отруйних грибів нашої місцевості нагадують їстівні види.

4. Прочитайте правила збирання грибів і першої допомоги в разі отруєння грибами. Запишіть їх у зошит і запам'ятайте.

 V. Закріплення знань і вмінь

1. Вправа «Стрибай у кошик»

З переліку грибів вибери гриби їстівні.

Бліда поганка, опеньок, несправжня лисичка, зеленка, білий гриб, грузд, маслюк, підберезник, підосичник, мухомор, несправжні опеньки.

2.(Використання  презентації)

Запитання до презентації

1.На основі яких ознак гриби поділяють на їстівні та отруйні?

2..На які групи поділяють отруйні гриби.

3.Які ознаки має мухомор?

4.Які ознаки має бліда поганка?

5.Які ще гриби належать до отруйних?

6.Дуже часто їствні гриби мають своїх двійників. Чим це небезпечно?

7.На які групи поділяються їстівні гриби?

8.Які ви знаєте правила збору грибів?

VI. Підведення підсумків:Вправа

 «На уроці я дізнався про….»

VIІ. Надання домашнього завдання

 прочитати відповідний  параграф;(розробити пам’ятку для грибника)

  дати відповідь на запитання;

 Приготувати :прислів’я,приказки,легенди про гриби;повідомлення з теми «Гриби червоної книги».

 

docx
Додано
28 лютого 2019
Переглядів
12714
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку