Тема уроку: Насіння. Проростання насіння

Про матеріал
Ознайомити учнів з будовою насіння однодольних та дводольних рослин на прикладі пшениці й квасолі; сформувати поняття про насінину як зачаткову рослину, що містить зародкові органи рослини і запас поживних речовин; дати учням поняття про склад насінини та умови, необхідних для її проростання.
Перегляд файлу

Тема: Насіння. Проростання насіння

Мета: Ознайомити учнів з будовою насіння однодольних та дводольних рослин на прикладі пшениці й квасолі; сформувати поняття про насінину як зачаткову рослину, що містить зародкові органи рослини і запас поживних речовин; дати учням поняття про склад насінини та умови, необхідних для її проростання.

Основні поняття:насінина, зародок, зародковий корінець,стебельце і брунечка, ендосперм, насінна шкірка, сім′ядолі, мінеральні та органічні речовини.

Обладнання: «дерево пізнання» і картинки на кожного учня, пророслі насіння квасолі й пшениці, таблиці, ноутбук,обладнання для показу дослідів щодо складу насіння, насіння дводольних і однодольних рослин.

 

                                               Хід уроку

  1. Організаційна хвилина
  2. Мотивація навчальної діяльності

Діти, перш ніж перейти до вивчення нового матеріалу, давайте пригадаємо, як відбувається процес запліднення?

         Біологічний диктант

Потрапивши на приймочку маточки, пилкове зерно...........( проростає ),

Утворюючи………… ( пилкову трубку ), яка росте в бік зав′язі.

  У пилковій трубці знаходяться……… ( два спермії ), і, коли пилкова трубка доростає до зав′язі, один з сперміїв зливається з………. ( яйцеклітиною ), а другий спермій зливається з……… ( центральною клітиною ). Від першого злиття розвивається………….. ( зародок ), а від другого…………. ( запасаюча тканина ).

   Насінний зачаток після запліднення перетворюється на……….. ( насінину ).

    ( під час перевірки знань бажаючі біля дошки на таблиці показують процес запліднення ).

  1. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
  1. УЧИТЕЛЬ  ОГОЛОШУЄ ТЕМУ І МЕТУ УРО КУ

Учитель.      Що ж ви очікуєте від сьогоднішнього уроку? На дошці висить плакат  « Дерево пізнання».

  Учні пишуть на листочках свої очікування і приклеюють на корінь « Дерева пізнання». Наприкінці уроку перемістіть свої листочки вверх настільки, наскільки виправдалися ваші сподівання.

           На дошці плакат з висловлюванням: У пшеничній зернині

                              більш як сто казок, у пшеничній зернині схований колосок.

2.Будова насінини

Діти, пригадаймо:

Що таке розмноження?

Які його види ви вивчили?

Назвіть переваги розмноження насінням.

Поява насінини – найдосконаліше пристосування до розмноження і розселення рослин, що утворюється в результаті запліднення з насінного зачатка.

  А що сховано в насінині квасолі?

         Для того щоб зазирнути всередину насінини, візьміть, будь ласка, набубнявілу у воді квасолину й зніміть з неї шкірку. І ви краєчком ока торкнетеся великих таємниць природи й побачите зародок майбутньої рослини.

      Як, коли, чому, для чого із цього маленького утвору виростає доросла рослина?

Учитель демонструє будову насінини на плакаті,учні розглядають у лупу проросле насіння квасолі й знаходять основні його складові. Такі ж дії виконуються з насіниною пшениці.

    Для закріплення знань з цього питання учні заповнюють порівняльну таблицю.

Питання для порівняння

 

 

Насіння квасолі(дводольні)

Насіння пшениці (однодольні)

1   .З яких частин складається насінина?

2  Чи легко відокремлюється шкірка намолоченого насіння?

3   . З яких частин складається зародок?

4. Кількість сім′ядолей та їх місцезнаходження.

5.  Місцезнаходження поживних речовин.

 

 

 

Звіт дослідної команди в групах

Кожна команда чотири дні тому отримала завдання дослідного характеру. Прошу продемонструвати  і звітувати про результати дослідів.

Команда 1.  Дослідження необхідності води для проростання насіння.

Команда 2.  Дослідження необхідності повітря для проростання  насіння.

Команда 3.  Дослідження необхідності тепла для проростання насіння.

Команда 4.  Дослідження необхідності живого зародка для проростання насіння.

         Учні роблять висновок про умови та порядок проростання насіння.

3.Склад насінини

 

Демонстрація вчителем дослідів про наявність:

а) білків

Покласти тісто в мішечок з марлі, промити в стакані з водою (залишається тягуча клейковина).

б) вуглеводів

У цей же стакан з каламутною водою капнути дві-три краплі йоду (вода синіє).

в) ліпідів

На білому аркуші паперу розчавити  насінину соняшника (жирна пляма).

..

Пояснити наявність у насінині, окрім органічних, ще й мінеральних речовин.

 

4.Стан спокою насіння, його значення

 

Лише в небагатьох рослин насіння проростає відразу після його звільнення з плодів. Але більшості потрібен період спокою, під час якого насінина характеризується незначним вмістом води та зниженим обміном речовин. Тривалість періоду спокою у різних видів різна – від декількох тижнів до декількох років, у насінині протікають процеси, в результаті яких воно набуває здатності проростати.

  Це явище дуже важливе для рослин. Якби рослини, особливо ті, в яких насіння дозріває восени, проростали відразу, то молоді, не зміцнілі рослинки потрапляли б у не сприятливі суворі осінні й зимові умови. Ті ж рослини, в яких насіння дозріває навесні, найчастіше проростають відразу після дозрівання.

    Дуже швидко втрачає здатність проростати насіння верби й тополі, насіння берези зберігає цю здатність понад рік. Насіння пшениці, огірків, гарбузів здатне перебувати в періоді спокою протягом кількох років, зберігаючи здатність проростати. У більшості рослин схожість насіння кожного року знижується, саме тому не рекомендують проводити сівбу старим насінням.

      Виступ науковця з повідомленням про знаходження насіння у гробницях, товщі криги.

 

Що ж перешкоджає проростанню насіння?

  1. Водонепроникність шкірки;
  2. Наявність речовин, які гальмують проростання;
  3. Недорозвиненість зародка.

 

Важливу роль у процесі виходу насіння зі стану спокою є видалення або руйнування гальмівних речовин з допомогою води, кисню.. досить часто шкірка руйнується мікроорганізмами, іноді перетравлюється в шлунку тварин. Здебільшого спокій насіння переривається впливом понижених температур – стратифікацією, штучним пошкодженням шкірки насінини - скарифікацією  , промиванням водою для видалення гальмівних речовин.

 

  1. ЗАКРІПЛЕННЯ   ЗНАНЬ   УЧНІВ

 

1.На демонстраційному столі насіння різних рослин.

             Хто сьогодні бажає стати попелюшкою і серед запропонованих насінин

відібрати ті, які належать дводольним (однодольним) рослинам?

 

  1. Гра   «Вірю – не вірю»

-Кожна  насінина має ендосперм.(Ні)

- Дводольні мають одну сім′ядолю.(Ні)

- Зародок має зародковий корінець, стебло, бруньку, сім′ядолі.(Так)

- Спочатку під час проростання з′являється  зародкове стебельце.(Ні)

- Однодольні мають одну сім′ядолю.(Так)

До складу насіння входять органічні й неорганічні речовини.(Так)

  • Для проростання насіння достатньо води і тепла.(Ні)
  • Проростають усі насінини, які ми висіваємо.(Ні)
  • Період спокою забезпечує дозрівання насінини та запобігає його передчасному проростанню в несприятливих умовах.(Так)

 

  1.  У нас в класі майбутній лікар, який розповість нам про свою роботу щодо використання насіння з лікувальною метою.

 

  1. Підсумки

 

  • Чи справдилися ваші очікування?  Перемістіть, будь ласка, свої картинки – яблучка настільки, наскільки збулися очікування.

Оголошення оцінок, підбиття підсумків уроку.

 

  1. Домашнє  завдання

Параграф 22 підручника опрацювати. За бажанням: знайти прислів’я , загадки, легенди про плоди.

 

docx
Додано
1 березня 2019
Переглядів
2246
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку