Урок з теми "Типи розвитку комах. Комахи з неповним і повним перетворенням

Про матеріал
Урок з теми "Типи розвитку комах." Урок був розроблений для формування поняття понятть статеве розмноження, онтогенез, метаморфоз, неповне та повне перетворення, личинка, лялечка, імаго
Перегляд файлу

Тема Типи розвитку комах.  Комахи з неповним і повним перетворенням

 

Мета:- зясувати способи і форми розмноження комах;

-закріпити знання про статеве розмноження та індивідуальний розвиток організмів;

- показати особливості непрямого розвитку з повним і неповним перетворенням:

-ознайомити з різноманітністю комах, їх роллю в екосистемах та значенням у житті людини.

   -формувати поняття поняття і терміни: статеве розмноження, онтогенез, метаморфоз, неповне та повне перетворення, личинка, лялечка, імаго.

Обладнання: таблиці «Клас Комахи»; колекції комах різних рядів з повним і неповним перетворенням, лупи.

Хід уроку.

.

Кожному з Вас роздані аркуші, на яких написано назву класу Впишіть прізвище та імя

І  Актуалізація опорних знань учнів Загадки

Худий Панасик

 До крові ласий,

 Пищить, літає, -

 Донора шукає. (Комар)

 

Літуни поналітали,

 Листя геть пооб’їдали;

 Їхні діти підростуть –

 Корінці всі обгризуть. (Хрущі)

 

Ця невтомна трудівниця

 День при дні – ось придивіться! –

 Не складає рук своїх

 (Чи то пак – шістьох всіх ніг!)

 Звуть її не випадково

 Працелюбства еталоном. (Бджола)

 

Тестовий контроль знань

 Кожному з Вас роздані аркуші, на яких написано назву класу Впишіть прізвище та імя. Виконайте тести.За кожну правильну відповідь отримаєте 1 бал

 

1.Які комахи одомашнені людиною?    

А) коник зелений;       Б) сонечко семикрапкове;

В) білан капустяний;  Г) бджола медоносна.

2. Скільки пар ніг у колорадського жука?     

А) дві; Б) три; В) чотири; Г) п'ять.

 

3.Які органи дихання є у метеликів?     

А) зябра;                    Б) легені;

В) легеневі мішки;    Г) трахеї.

4.В яких комах немає крил?

А) травневого хруща;       Б) аполона;

В) тутового шовкопряда; Г) блохи.

5.У представників якого ряду є дзизкальця? 

А) прямокрилі;               Б) лускокрилі;

В) перетинчастокрилі;   Г) двокрилі.

 

6.Шкірясті надкрила характерні для комах ряду:

А) прямокрилих; Б) лускокрилих;

В) тарганів;          Г) двокрилих.

7.Кінцівки копального  типу має:

А) сарана;  Б) бабка;

В) тарган; Г) вовчок.

7.Скільки відділів у є тілі комах? 

А) один; Б) два; В) три; Г) чотири; Д) п'ять.

8.Дихальна система джмелів представлена:

А) легенями;                Б) трахеями;

В) легенями і трахеями.

9.У якого представника комах ноги стрибального типу?

А) аполон;        Б) блоха;

В) жук-олень;  Г) ґедзь.

10.Що людина отримує від тутового шовкопряда?

А) мед; Б) пергу;

В) віск; Г) шовк

Взаємоперевірка (правильні відповіді на слайді презентації)

 

ІІ  Мотивація навчальної діяльності

Учитель зачитує уривок з книги  У. Холленда «Книга про нічних метеликів».

«Коли Місяць назавжди затьмариться, а полуденне Сонце буде ледь світитися темно-червоним світлом, коли всі моря замерзнуть, а полярні шапки, розповзаючись, зімкнуться на екваторі… коли давно спорожнілі міста перетворяться на порох і будь-яке життя на планеті наблизиться до згасання, на плямі лишайнику, що росте на голих скелях, біля нетанучих Льодовиків Панами, під променями Сонця, що давно зістарилось, сидітиме, чистячи свої вусики, крихітна комашка — останній залишок життя на Землі».

- Чому автор вважає, що тільки комахи зможуть існувати на планеті, коли всі інші організми загинуть? Чи насправді таке можливе? Щоб дати відповідь на питання, необхідно продовжити знайомство з особливостями  комах та з’ясувати різні типу розвитку комах

ІІІ.Вивчення нового матеріалу.

Розповіді вчителя за плоном

1. Особливості розмноження комах. .

2Розмноження статевим шляхом.

3 Комахи роздільностатеві тварини.

( характерний статевий диморфізм розміри тіла, крил).

4 Запліднення внутрішнє.

5Яйця захищені щільною оболонкою і містять багато поживних речовин.

Типи розвитку комах Розвиток з неповним і повним перетвореннями. (Демонстрація слайдів з коментуванням, записи в учнівських зошитах).

 

Комахи -  роздільностатеві тварини, розмножуються тільки статевим шляхом. Самки ззовні відрізняються від самців. Запліднення у комах внутрішнє. Яйця, які відкладають самки захищені щільною оболонкою і містять багато поживних речовин. У комах бувають пристосування для захистку яєць. У них спостерігається два типи розвитку: з повним перетворенням і з неповним перетворенням.

1.  Яйце – личинка(гусінь) – лялечка – доросла комаха (імаго)  (жуки, бджоли, мухи, метелики)

Тип розвитку, за якого комаха проходить 4 стадії – розвиток з повним перетворенням.

Слайд

  1. Яйце – личинка – доросла комаха  (таргани, сарана, клопи, воші).

 

Тип розвитку, за якого комаха проходить 3 стадії – розвиток з неповним перетворенням.

Слайд

Розвиток з неповним перетворенням відбувається без стадії лялечки. З яйця розвивається личинка ззовні схожа на дорослу особину, але менша розміром. З недорозвиненими крилами і статевими органами. Личинка кілька разів линяє, росте і перетворюється в дорослу форму.

У комах з повним перетворенням з яйця виходить червоподібна личинка зовсім несхожа на дорослу комаху. Після кількох линянь, які супроводжуються ростом, личинка перестає рухатися, живитися і перетворюється в лялечку. На цій стадії личиночні тканини та органи цілком перебудовуються. Утворюють органи властиві дорослій комасі. Дорослі комахи не линяють і не ростуть.

Розвиток з перетворенням дає можливість комахам зберегтися за несприятливих умов життя (низька температура, відсутність їжі) на тій чи іншій менш уразливій стадії розвитку. Найбільші переваги мають комахи з повним перетворенням, їхні личинки не конкурують з дорослими особинами: звичайно вони вживають іншу їжу і розвиваються в інших місцях існування.

Значення комах

IV.. Узагальнення вивченого матеріалу

  1. Проаналізуйте переваги й недоліки розвитку з неповним перетворенням

2.Які стадії розвитку мають комахи з неповним перетворенням?

3.. Які стадії розвитку мають комахи з повним перетворенням?

4.Які комахи з неповним перетворенням завдають шкоди сільському господарству

5.Розвяжи біологічну задачу

Скільки яєць може відкласти хатня муха за літо, якщо вона відкладає їх 6 разів, по 150 яєць за один раз.

. Які комахи з неповним перетворенням завдають шкоди сільському господарству?

 Відгадайте загадку

На обжерливість талант:

 У картоплі листя з’їв

 Й стебла їсти вже хотів,

 Та прийшов я з апаратом –

 Розквитався з диверсантом! (Колорадський жук)

Вправа «Чому»

  1. Чому метелики, сівши, складають крила?( Розкриті крила дають більшу тінь, а, склавши крила, метелики для ворогів стають мало помітними)
  2. Чому дощова вода не заливає мурашник?(Мурашник має конусоподібну форму, тому дощова вода стікає і не заливає мурашника)
  3. Як зимують оси?( В осиному гнізді залишається одна самка і декілька робочих ос, які з часом гинуть, і на весну залишається тільки одна самка.)
  4. Що є органом рівноваги  у мухи? (Дзизкальця).

 

 

 Домашнє завдання:Вивчити параграф 25, с. 120 – 123. Підготувати доповідь з теми « Різноманітність комах з неповним перетворенням Виконати математичну задачу

Руді лісові мурашки із середнього за розмірами мурашника знищують за добу близько 20 тис. шкідливих комах на площі 0,25 uа. Скільки потрібно мати мурашників на площі 10 та лісу і скільки комах знищать мурашки за день?

 

doc
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
10 грудня 2020
Переглядів
11218
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку